2022-11-08, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Har man en lite bättre felkodsläsare så kan man även se historiska felkoder, vilket i vissa fall kan få en att raskt tappa lusten att köpa en bil.

Och det finns en faktiskt del felkoder som inte tänder motorlampan, även om det känns som om de blir mer och mer sällsynta.
Dessutom, det finns ju inget som säger att man inte köper bilen trots att den har felkoder, för i vissa fall innebär det enbart prutmån om man vet att det troligen är ett enkelt fel att fixa, så jag skulle rekommendera alla att investera i felkodsläsare.

Ja, historiken kan ju vara intressant, men man får ju vara försiktig med hur man tolkar den. En felkod kan ju ha uppstått pga att någon glömt koppla på en givare efter ett mekjobb, eller en givare som är bytt. Det har ju ingen praktiskt betydelse, men det kan å andra sidan finnas intermittenta fel som kommer och går, då är det ju rätt nice att upptäcka det.
Citera
2022-11-08, 18:22
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Ja, historiken kan ju vara intressant, men man får ju vara försiktig med hur man tolkar den. En felkod kan ju ha uppstått pga att någon glömt koppla på en givare efter ett mekjobb, eller en givare som är bytt. Det har ju ingen praktiskt betydelse, men det kan å andra sidan finnas intermittenta fel som kommer och går, då är det ju rätt nice att upptäcka det.
Absolut, det är lätt att övertolka resultaten, men samtidigt brukar de flesta vara helt okej med att jag nollar felkoderna för att kunna se om de återkommer direkt eller efter provtur.

Min felkodsläsare har den trevliga finessen att jag kan spara ner felkoder per fordon i separata loggar så jag senare bara kan koppla upp den mot datorn.
Citera
2022-11-08, 18:26
Medlem
Citat:
Har man en lite bättre felkodsläsare så kan man även se historiska felkoder, vilket i vissa fall kan få en att raskt tappa lusten att köpa en bil.

Och det finns en faktiskt del felkoder som inte tänder motorlampan, även om det känns som om de blir mer och mer sällsynta.
Dessutom, det finns ju inget som säger att man inte köper bilen trots att den har felkoder, för i vissa fall innebär det enbart prutmån om man vet att det troligen är ett enkelt fel att fixa, så jag skulle rekommendera alla att investera i felkodsläsare.
Och i vissa fall kan man även se när det rensats felkoder. Det är inte helt ovanligt att folk säljer bilar som är behäftade med ett fel och att dom rensar koderna en timme innan du provkör.
Citera
2022-11-08, 18:29
Medlem
Citat:
Absolut, det är lätt att övertolka resultaten, men samtidigt brukar de flesta vara helt okej med att jag nollar felkoderna för att kunna se om de återkommer direkt eller efter provtur.

Min felkodsläsare har den trevliga finessen att jag kan spara ner felkoder per fordon i separata loggar så jag senare bara kan koppla upp den mot datorn.

Nice!
Citera
2022-11-08, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Somalimonkey
Beror på värdet på fordonet och vem man köper av.
Är det en dyrare bil på firma tycker jag absolut att kan borde få låna hem skiten tills nästa dag ifall man visar seriöst intresse.

Är det en bil knappt värd skrotpengarna ska köparen vara införstådd i att bilen är skit och därför hålla käften eller köpa en vettigare bil.

Hade en dum brud som skulle komma och titta på min bil som låg ute för 8000 riksdaler, detta var samma dag som jag la ut den på blocket.
Först var det 700 frågor i blocket-chatten och sen kommer det mer eller mindre ett krav på att "kommer jag och tittar på bilen ska jag få ta den till en Gör-det-själv-hall och hissa upp den"

I mitt huvud tänkte jag såklart hur dum i huvudet hon var som besvärade mig med hundra dumma frågor och förväntade sig en bil i perfekt skick för 8000, men svarade vänligt men bestämt att ska hon krångla till och göra affären långdragen kan jag återkomma efter helgen då andra intressenter också ville titta på bilen.
Senare på kvällen kom en herre som gick ett varv runt bilen och köpte den för summan den låg ute för.

Citat:
Ursprungligen postat av fettveken
Jag förstår att du inte bryr dig, vem hade gjort det om man ändå köper en bil som från början är en skrothög. Men för oss andra som köper bilar med lite mer värde känns det viktigt att lyfta upp bilen och titta efter läckage, modifieringar, reparationer och annat elementärt. Jag köpte en GT3:a nyligen , skulle jag nöjt mig med att "böja mig ned" och sedan betalat 2,4 miljoner, menar du? Vilket klappmongo, ägna dig åt att dra gängpaj på dina hjulBULTAR istället, det är det enda du är bra på.

Jag tycker inte det spelar så stor roll vad bilen kostar. Det är ju förhållandevis enkelt att slänga ett öga under. Endera genom att hissa upp eller att helt enkelt ta med ett liggunderlag och krypa in lite under.

Oerhört märkligt att inte fler vill göra en så förhållandevis enkel koll. Ett rosthål i golvet på en bil för 8000:- är ju bara att köra till skroten efter besiktningen om man inte kan fixa det själv.

Och en GT3:a vill man ju gärna se så mycket av karossen på som möjligt för att göra allt man kan för att upptäcka att inte ett framhjul varit tillbakaflyttat en meter pga en smäll eller att det är två karosshalvor som blivit ihop svetsad till en efter trixande med stölder och papper.
Citera
2022-11-08, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Man ska som säljare följa med på provturen.
Köparen kan ha en likadan bil med en del som är kass, då kan dom byta med din hela under provturen och du står där med en kass bil.
Jag har varit med om detta!
haha utveckla, reservdäck?
Citera
2022-11-08, 19:59
Medlem
Citat:

Vilken modell?
Citera
2022-11-08, 20:10
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
haha utveckla, reservdäck?

Absolut en möjlighet!
Jag var med om en tomgångsmotor som bytades ut.
Citera
2022-11-08, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Oerhört märkligt att inte fler vill göra en så förhållandevis enkel koll. Ett rosthål i golvet på en bil för 8000:- är ju bara att köra till skroten efter besiktningen om man inte kan fixa det själv.
Du förstår väl att en bil för 8 lakan mer eller mindre är en rullande reservdelsbil? Hade den inte varit det så hade ju priset såklart varit högre.
Att slösa min tid genom att ställa 700 frågor och pruta för att bromsbeläggen börjar vara lite nötta eller att besiktningen snart går ut är ren idioti.
Skulle hellre köra en bil för 8k till skroten än att sälja den till någon jävla snålkuk som bara gör en upprörd.
Är man så jävla snål att man inte vill lägga mer för en bil ska man inte ha mage att vare sig pruta eller slösa min tid. Köp dig ett busskort istället då din fitta.

Har både medvetet höjt priset för folk som kommer med skambud i chatten samt bett dom sticka åt helvete.

Blir förbannad bara jag tänker på det.
Citera
2022-11-08, 21:13
Medlem
Vad har ni för erfarenheter av att köpa via KVD? Där går de igenom bilen även om man inte får provköra den innan köp.
Citera
2022-11-08, 21:15
Medlem
Citat:
Du förstår väl att en bil för 8 lakan mer eller mindre är en rullande reservdelsbil? Hade den inte varit det så hade ju priset såklart varit högre.
Att slösa min tid genom att ställa 700 frågor och pruta för att bromsbeläggen börjar vara lite nötta eller att besiktningen snart går ut är ren idioti.
Skulle hellre köra en bil för 8k till skroten än att sälja den till någon jävla snålkuk som bara gör en upprörd.
Är man så jävla snål att man inte vill lägga mer för en bil ska man inte ha mage att vare sig pruta eller slösa min tid. Köp dig ett busskort istället då din fitta.

Har både medvetet höjt priset för folk som kommer med skambud i chatten samt bett dom sticka åt helvete.

Sålde en gammal Astra -92 för många år sen. Hade helt okej vinter- och sommardäck men rostiga trösklar som var lappade flera gånger och orkade inte hålla på mer med den... Annars var den fullt fungerande, motorn gick kanonbra och var servad regelbundet, nya tänddelar, blockpackning, kamrem var bytt, koppling, startmotor, vindruta osv. En bra och pålitlig bil, inga fel förutom rosten som egentligen var lättlagad.

Inget körförbud, skattad, besiktning kvar iaf en månad till så inga problem att köra från platsen och månaden ut. Hade lagt ut den på blocket för 1500 kr och skrivit att den skulle besiktas, samt att den troligen behövde lagas i trösklarna. Tagit foton runtom, samt en film på tomgång.

Köparen hette Abdul och dök naturligtvis upp med en kompis. De synade bilen jättenoga och prutade naturligtvis ner den från 1500 kr till 500 kr för att avgassystemet läckte. Jag var i 20-årsåldern och det var första gången jag sålde en bil... Tänkte jaja skit samma ta härket härifrån.

Det var vinter, vinterdäcken satt på. Han frågade om han fick komma och hämta sommardäcken till våren... dom låg i däckhotellet på jobbet så jag sa ja okej hör av dig till våren. Tänkte att de där hämtar han aldrig, den bilen är skrot till våren.

Nog fan ringde Abdul ett halvår senare och ville hämta däcken. Han dök upp i Astran och fick däcken, det satt nya trösklar på den!

Hade det varit idag hade jag bara sagt tack och adjö vid prutförsök på 1500 spänn för en fullt fungerande bil utan körförbud...
Citera
2022-11-08, 21:23
Medlem
Citat:

Ja det är klart att jag förstår att en bil för 8000:- kan vara dålig. Men du måste väl förstå att man som köpare gärna vill veta på vilket vis en bil är dålig. Det har ingen koppling till snålhet eller prutning.

Enligt din logik ska man alltså titta mer på och granska bilar som är bra mer närgående?

Känns lite bakvänt, jag brukar granska det som är dåligt lite mer och det som är bra lite mindre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in