2022-11-08, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raven666
Ja, det finns ett fall som jag direkt tänker på. Den så kallade kannibalen i Gävle ( (FB) Lennart Persson - kannibalen från Gävle) dödade sina båda styvsystrar. I det ena fallet häktades kvinnans sambo för mordet och polisen var näst intill helt övertygade om att det var sambon som hade gjort det.

Men än en gång: jag tror egentligen inte själv att det är någon annan än de här två häktade som orsakat (jag skriver orsakat eftersom det kan komma att röra sig om en annan brottsrubricering än mord i slutändan) Toves död, men att jag just nu inte kan se att det är ställt helt bortom varje rimligt tvivel att det är så. Att de fortsätter neka kan bero på flera saker, psykiska störningar för att nämna en, men också att det faktiskt kan vara så att de inte är skyldiga.

Ja eller så är det den taktiken JJ känner till och använt sig av tidigare? Hon undkom försöket till mordbranden. Man kan lätt anta att det var med samma strategi som nu.
Citera
2022-11-08, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belloq
VP skriver om uppgiften om övervakningsfilmen från Gulf

Sedan kan personalen inte bekräfta vad som var på filmen eftersom det togs hand om ett larmbolag, och åklagaren vill inte säga något.

https://www.vetlandaposten.se/2022-11-08/foretag-bekraftar-polisen-har-hamtat-overvakningsfilm

Det verkar ju bekräftat att bilen syns på filmen vid de två olika klockslagen iallafall. Frågan är vilka som sitter i bilen, och om de syns på filmen.
Citera
2022-11-08, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
... jag tror faktiskt inte på ett erkännande, men däremot kan jag tänka mig att det blir en beskyllning av den andre, JJ mot MH eller vice versa...

Detta är min gissning också. Dom börjar beskylla varandra i hopp om att gå fria.
Citera
2022-11-08, 16:35
Medlem
BrotherLouie123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helmuths
Den s.k.förfesten innan utgång,vet man egentligen ingenting om.Möjligt att de diskuterade,vad kvällen skulle ge!

Därför tror jag även att tjejen som var med på förfesten vet mer än vad hon säger. Hon har säkerligen hört JJ och MH prata om Tove och hört eventuella planer.
Hon säger att hon gick hem efter Nöjet medans de andra skulle hem till JJ. Nånting osar skumt här också känns det som.
Citera
2022-11-08, 16:38
Medlem
Kanonklass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av astralflygaren
Detta är min gissning också. Dom börjar beskylla varandra i hopp om att gå fria.

I Sverige funkar det inte längre att skylla på varandra, deras ombud har säkert informerat dom om det. Båda blir dömda isåfall om bevisningen är överväldigande.
Citera
2022-11-08, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nä, det skaver att bägge kan stilla tiga. Om det nu är så.
Inte vanliga tjejer, så är det i minst ett fall.

Det som skulle kunna vara en förklaring nu, är att vi inte vet alla detaljer, och en av dom kan vara att en av dom kanske inte har varit lika delaktig i alla delar, men polisen har ännu inte tillräckligt för att veta vad som stämmer eller inte.

En annan kan vara att JJ har fångat upp den här tjejen, har henne i sitt grepp. För MH kan JJ ha varit nyckeln ut ur ett religiöst hem, som inte har accepterat henne som hon är, eller som försökt hålla henne på banan. En sådan bana som hon inte mäktat med. Hon är i JJ:s klor sas, och upplever henne som den som har hjälpt henne, accepterar henne, kanske t om ger henne självförtroende?

Jag tror att båda har varit på plats, men det kan mycket väl vara så att bara den ena har utfört mordet. Tror inte på att bara en har flyttat kroppen dock, även om det skulle vara möjligt. Även där har säkerligen polisen uppkopplingar eller annat som visar att de bägge var med.

Gulfmacken kan ha fångat en person på passagerarsidan vid hemresan t ex. Sedan har vi ju de ev vittnena vid Illharjens parkering, vilket inte är osannolikt, men dock väldigt tidigt.

Tänker på JJ:s bil, hur avvikande ser den ut mot andra små bilar?

Minns att i fallet Beata, fångades Cezarys bil på flera övervakningbilder. Den bilen var av en mindre vanlig modell, hade speciella tillval, ett däck på baksidan osv som gjorde att man trots att det i mörkret var omöjligt att se detaljer som vem som satt i bilen, reg.skylt, bilmärke mm, så gjorde de här avvikande detaljerna att man ändå kunde säga att det var en bil som hade just de här utmärkande detaljerna som man kollat upp var extremt ovanliga.

I det här fallet var det likaså mörkt. Har man otur har de bara passerat på gatan utanför Gulf, inte tankat t ex. Stor risk att man inte kan se hur många, vilka som satt i bilen. Inte heller reg. skylt.

Vad tror du?

Ja blir lätt att någon hänger med en som är lite tuff och framåt. Även om MH ser rätt tuff ut t.ex på bilden från Gbg i solglasögon. Men attityd kan vara spelad så klart.

Har kikat lite extra på småbilar under detta fall. Det kryllar av dem och kväll och morgon så ser de lite likadana ut va? Och man har ingen aning om det ligger nån i baksätet för rutorna är små osv.

Känner igen fallet du beskriver. Hemskt.

Dagtid så sticker bilen ut med sin rödrosa lack. Och att den är snäppet mindre än andra småbilar. Kallas ju microbil då. Men minst borde bilmodellen gå att identifiera vid Gulf om det är där kamera fångat färden tänker jag.
Citera
2022-11-08, 16:42
Medlem
Muffin6666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raven666
Ja, det finns ett fall som jag direkt tänker på. Den så kallade kannibalen i Gävle ( (FB) Lennart Persson - kannibalen från Gävle) dödade sina båda styvsystrar. I det ena fallet häktades kvinnans sambo för mordet och polisen var näst intill helt övertygade om att det var sambon som hade gjort det.

Men än en gång: jag tror egentligen inte själv att det är någon annan än de här två häktade som orsakat (jag skriver orsakat eftersom det kan komma att röra sig om en annan brottsrubricering än mord i slutändan) Toves död, men att jag just nu inte kan se att det är ställt helt bortom varje rimligt tvivel att det är så. Att de fortsätter neka kan bero på flera saker, psykiska störningar för att nämna en, men också att det faktiskt kan vara så att de inte är skyldiga.

Att dom fortsätter neka beror väl på att dom inte vill bli dömda för mordet? Förstår inte varför det är så förvånande. Det blir ju betydligt svårare att bevisa brott om dom inte erkänner.

Man förväntar sig att kvinnor ska vara helt hjälplösa, vilket är väldigt orimligt med tanke på allt både kognitivt och fysiskt arbete som kvinnor gör i samhället.

Dom håller dessutom på med hästar. Vilket är både en fysiskt och mental extremsport. Dock är det ju en ”tjejsport” så då låtsas män att det är jätteputinuttigt, för att inte känna att sin fragila manlighet är hotad.

Jag gissar att den ena lider av empatistörning, med svår svartsjuka à la Jonna Henningsson.
Den andra kvinnan känns mer som hon skyddar sin vän i ngn slags orimlig lojalitet.

Har man inget samvete är det inte så svårt att vara tyst.

Sen vet vi bara vad som står i tidningarna.
Citera
2022-11-08, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherLouie123
Därför tror jag även att tjejen som var med på förfesten vet mer än vad hon säger. Hon har säkerligen hört JJ och MH prata om Tove och hört eventuella planer.
Hon säger att hon gick hem efter Nöjet medans de andra skulle hem till JJ. Nånting osar skumt här också känns det som.

Även om hon inte har hört dem prata planer så är det troligt att hon hört dem prata illa om TT, vilket kan visa på uppsåt.
Citera
2022-11-08, 16:45
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallonfisken
De känner honom ja. Som granne. Vad jag hört ska en av MGM pekar ut platsen.

Det skrev du på kvällen samma dag hon hittades. Vem hörde du detta av och har du hört ytterligare saker om det?
Citera
2022-11-08, 16:47
Medlem
Alba65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hostan20
Varför blev det avpublicerat??
Man hade glömt att förvränga rösten har jag för mig så personer kände igen henne
Citera
2022-11-08, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Jag tycker vi ska sluta med att hålla M om ryggen och inte tro att hon gjort något. Oavsett vem som varit mest aktiv så har sannolikt båda utfört dådet. Det är därför nu åklagaren också ändrar rubriceringen FÖR BÅDA till mord och gravfridsbrott. Alltså inget medhjälp eller skyddande av brottsling eller något annat.
Jag håller inte någon om ryggen. Utesluter inte heller att MH är skyldig. Det kan sannolikt vara att hon är skyldig, dock får polisutredningen komma fram till vad. Jag är ganska övertygad om att hela sanningen förr eller senare kommer fram.
Citera
2022-11-08, 16:49
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hostan20
Varför blev det avpublicerat??

Svårt att säga. Kan vara av en massa olika anledningar som en tidning väljer att plocka bort en artikel.

Det man kan säga om innehållet i artikeln och hela intervjun med de misstänktas vän 'Anna' är att det var ganska så mycket fokuserat på hur synd det var om de misstänkta.

Så artikeln kan ju helt enkelt ha plockats bort för att den var alldeles för partisk. Utgångspunkten för god journalistik är att vara opartisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in