Citat:
Ursprungligen postat av
Raven666
Ja, det finns ett fall som jag direkt tänker på. Den så kallade kannibalen i Gävle (
(FB) Lennart Persson - kannibalen från Gävle) dödade sina båda styvsystrar. I det ena fallet häktades kvinnans sambo för mordet och polisen var näst intill helt övertygade om att det var sambon som hade gjort det.
Men än en gång:
jag tror egentligen inte själv att det är någon annan än de här två häktade som orsakat (jag skriver orsakat eftersom det kan komma att röra sig om en annan brottsrubricering än mord i slutändan)
Toves död, men att jag just nu inte kan se att det är ställt helt bortom varje rimligt tvivel att det är så.
Att de fortsätter neka kan bero på flera saker, psykiska störningar för att nämna en, men också att det faktiskt kan vara så att de inte är skyldiga.
Att dom fortsätter neka beror väl på att dom inte vill bli dömda för mordet? Förstår inte varför det är så förvånande. Det blir ju betydligt svårare att bevisa brott om dom inte erkänner.
Man förväntar sig att kvinnor ska vara helt hjälplösa, vilket är väldigt orimligt med tanke på allt både kognitivt och fysiskt arbete som kvinnor gör i samhället.
Dom håller dessutom på med hästar. Vilket är både en fysiskt och mental extremsport. Dock är det ju en ”tjejsport” så då låtsas män att det är jätteputinuttigt, för att inte känna att sin fragila manlighet är hotad.
Jag gissar att den ena lider av empatistörning, med svår svartsjuka à la Jonna Henningsson.
Den andra kvinnan känns mer som hon skyddar sin vän i ngn slags orimlig lojalitet.
Har man inget samvete är det inte så svårt att vara tyst.
Sen vet vi bara vad som står i tidningarna.