2022-11-07, 13:55
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
För att föda barn ja.

Jag har påtalat skillnaden tidigare i tråden men det når inte fram.
Man kan byta kön fysiskt, psykiskt och juridiskt - men inte biologiskt. Kvinna är man när man endera är född kvinna eller när man juridiskt bytt kön till kvinna.

Ja. Det är lite som det hade stått delfin i legget och man klär ut sig till delfin.

Du är inte delfin på riktigt. Men rent juridiskt är du en delfin. Vad nu det innebär. Samma sak när man låtsas vara ett kön man inte är.
Citera
2022-11-07, 13:56
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Ja. Det är lite som det hade stått delfin i legget och man klär ut sig till delfin.

Du är inte delfin på riktigt. Men rent juridiskt är du en delfin. Vad nu det innebär. Samma sak när man låtsas vara ett kön man inte är.
Nej, du kan inte juridiskt bli en delfin.

Du får läsa på lite.
Citera
2022-11-07, 13:57
Medlem
styckets avatar
Citat:
Nej, du kan inte juridiskt bli en delfin.

Du får läsa på lite.
Jag vet.

Jag menade bara att om man kunde det hade det varit ungefäe samma sak. Därför man bör vara tydlig med vad man menar. Så ingen missupfattar att man är en delfin i verkligheten.
Citera
2022-11-07, 23:42
Medlem
Citat:
Jag vet inte vad du babblar om. Du får försöka förklara tydligare för det du hävdar har jag inte uttryck någonstans.
Ni feminister jublade när en transa kom in i riksdagen samtidigt som ni ej ser något problem med klädkoderna för övriga manliga politiker
Citera
2022-11-08, 05:55
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtrty
Ni feminister jublade när en transa kom in i riksdagen samtidigt som ni ej ser något problem med klädkoderna för övriga manliga politiker
Jag vet inte ens vem du pratar om.
Klädkod "vårdad klädsel" - nej, jag ser inga problem med det när människor företräder Sverige.
Det gäller dessutom båda könen.

Frågan är dock vad det har med ämnet att göra.
Citera
2022-11-08, 07:13
Medlem
Denna fråga handlar ytterst om en gammal filosofisk strid mellan två åskådningar, idealism och nominalism. Alltså den gamla universaliestriden.

Den filosofiska frågan ifall kategorier existerar eller inte.

Om kategorier existerar då kan vi dela in världen i män och kvinnor, människor, natur, djur, träd osv.

Men om kategorier inte existerar då går det inte att göra sådana indelningar.
Citera
2022-11-08, 07:58
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heliarchos
Denna fråga handlar ytterst om en gammal filosofisk strid mellan två åskådningar, idealism och nominalism. Alltså den gamla universaliestriden.

Om kategorier existerar då kan vi dela in världen i män och kvinnor, människor, natur, djur, träd osv.

Jag vet inte… kanske det.

Men jag har i så fall svårt att förstå varför gänget som motsätter sig biologisk kategorisering ändå anser att kategorierna behöver finnas kvar och förstärkas i en social kontext.

För det gänget menar ju inte att ”män” och ”kvinnor” inte existerar, utan de menar att de visst existerar, men att definitionen inte utgpr från objektivt verifierbara biologiska kriterier. De menar att definitionen av ”man” är ”person som identifierar sig som medlem av gruppen män” samt att definitionen av ”kvinna” är ”person som identifierar sig som medlem av gruppen kvinnor”.
Citera
2022-11-08, 12:36
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heliarchos

Postmodernismen (till skillnad från modernismen) ger de nya generationerna rätten att bilda sina egna sanningar och den behöver inte bevisas på något sätt alls. Det räcker att "man känner".
Citera
2022-11-08, 14:51
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ja det är ju helt korrekt. Vad skall han annars betraktas som.
Än så länge råder begränsningen att en man kan endast föda barn om han själv är född med kvinnliga könsorgan och valt att behålla dem när han juridiskt övergår till att bli man.

Du har också rätt i att jag missade det i mitt resonemang -- att numer är det inte enbart kvinnor som kan föda barn, utan män kan också göra det under vissa förutsättningar.

Lagboken förhåller sig till verkligheten och uppdateras med jämna mellanrum så det är ju inte konstigt alls.
Än så länge?
Vad är du för en gubbkärring egentligen?
Det finns en anledning till att vi haft han och hon sen tiotusen år före upplysningen och det finns bara ett enda skäl till varför vi skulle ändra på det och jag anser att skälet inte duger, för vad ska vi lära våra barn sen?
Eller ska "Transor" utklädda till horor få berätta det för dem i sagostunder för skattemedel?
Citera
2022-11-08, 15:25
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Än så länge?
Vad är du för en gubbkärring egentligen?
Ja än så länge -- givet att man nu kan transplantera en livmoder så är det nog en tidsfråga tills det går att göra det till icke-biologiska kvinnor också.

Citat:
Det finns en anledning till att vi haft han och hon sen tiotusen år före upplysningen och det finns bara ett enda skäl till varför vi skulle ändra på det och jag anser att skälet inte duger, för vad ska vi lära våra barn sen?
Vi har fortfarande indelningen kvinna - man.

Citat:
Eller ska "Transor" utklädda till horor få berätta det för dem i sagostunder för skattemedel?
Jag ser inte problemet.

Temat tycks mer vara prinsessa än prostituerad - och det borde ju tilltala alla könsrollscementerare
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/dragqueens-och-barn-ar-en-toppenkombination
Citera
2022-11-08, 15:48
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ja än så länge -- givet att man nu kan transplantera en livmoder så är det nog en tidsfråga tills det går att göra det till icke-biologiska kvinnor också.

Vi har fortfarande indelningen kvinna - man.

Jag ser inte problemet.

Temat tycks mer vara prinsessa än prostituerad - och det borde ju tilltala alla könsrollscementerare
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/dragqueens-och-barn-ar-en-toppenkombination
Nej, du ser inte problemet, nej.
Du ser inga problem i att miss Busty och miss Shameless Winewhore ska berätta för treåriga barn att den här pojken har en snippa, den här flickan har en snopp och att vuxna och barn naturligtvis kan älska varann om man vill.

Drag Queen Story Hour (2–9 år)
Drag Queen Story Hour är precis som det låter, bedårande, glittriga och fantasifulla Dragqueens som läser normkreativa sagor för barn.

Under Drag Queen Story Hour har fantasin och sagan inga normer eller gränser. Under dessa sagostunder får världen vara precis så olik, stor och kärleksfull som den faktiskt är. Lady Busty och Miss Shameless vill ge barn positiva queera förebilder som utmanar könsnormerna och att barnen ska känna att alla har rätt att vara precis som de är. Vi är alla olika och har rätt att vara det.

Se en film på YouTube om Drag Queen Story hour.

Medverkande: Lady Busty och Miss Shameless.
Foto: Adnan Edrees.

Läs mer om Drag Queen Story Hour på www.dragqueenstoryhour.org

Upplägg
För förskolan: 60 min sagostund för 3–6 år.

Skola (F–3): 60 min. Vi läser en anpassad saga/berättelse och pratar om allas lika värde utifrån temat i boken.

Offentligt program: Två sagostunder på 30 min vardera.

Digitalt program: Livesänd sagostund från exempelvis biblioteket. Sänds via arrangörens sociala medier och arrangören står för teknik som ljud och ljus. Sagostunden varar ca 45 min och får ligga kvar i 24 timmar.

Kontakt för bokning
E-post: Sweden@dragqueenstoryhour.org

Kostnad Totalpris som faktureras Regional subvention
1:a programmet (60 min eller 2×30 min) 8 000 kr (exkl. moms) 50% återbetalas efter redovisning
2:a progr. samma dag och lokal 6 000 kr (exkl. moms) 50% återbetalas efter redovisning
Digitalt program 8 000 kr (exkl. moms) 50% återbetalas efter redovisning

DU betalar!
Citera
2022-11-08, 15:59
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Nej, du ser inte problemet, nej.
Du ser inga problem i att miss Busty och miss Shameless Winewhore ska berätta för treåriga barn att den här pojken har en snippa, den här flickan har en snopp och att vuxna och barn naturligtvis kan älska varann om man vill.

Drag Queen Story Hour (2–9 år)
Drag Queen Story Hour är precis som det låter, bedårande, glittriga och fantasifulla Dragqueens som läser normkreativa sagor för barn.

Under Drag Queen Story Hour har fantasin och sagan inga normer eller gränser. Under dessa sagostunder får världen vara precis så olik, stor och kärleksfull som den faktiskt är. Lady Busty och Miss Shameless vill ge barn positiva queera förebilder som utmanar könsnormerna och att barnen ska känna att alla har rätt att vara precis som de är. Vi är alla olika och har rätt att vara det.

Se en film på YouTube om Drag Queen Story hour.

Medverkande: Lady Busty och Miss Shameless.
Foto: Adnan Edrees.

Läs mer om Drag Queen Story Hour på www.dragqueenstoryhour.org

Upplägg
För förskolan: 60 min sagostund för 3–6 år.

Skola (F–3): 60 min. Vi läser en anpassad saga/berättelse och pratar om allas lika värde utifrån temat i boken.

Offentligt program: Två sagostunder på 30 min vardera.

Digitalt program: Livesänd sagostund från exempelvis biblioteket. Sänds via arrangörens sociala medier och arrangören står för teknik som ljud och ljus. Sagostunden varar ca 45 min och får ligga kvar i 24 timmar.

Kontakt för bokning
E-post: Sweden@dragqueenstoryhour.org

Kostnad Totalpris som faktureras Regional subvention
1:a programmet (60 min eller 2×30 min) 8 000 kr (exkl. moms) 50% återbetalas efter redovisning
2:a progr. samma dag och lokal 6 000 kr (exkl. moms) 50% återbetalas efter redovisning
Digitalt program 8 000 kr (exkl. moms) 50% återbetalas efter redovisning

DU betalar!
Nej, jag ser inte problemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in