2022-11-08, 12:23
Medlem
Smilla77s avatar
Den 7e nov var de ännu inte hörda om utökningen i utredningen

https://m.dagensvimmerby.se/nyheter/blaljus/e/130039/polisen-utreder-mord-efter-21-ariga-kvinnans-dod?fbclid=IwAR1kbrZA-KL9eVA3UR0kg9sq_E93gy38Qo-91XN7o7 VNUbXwaLzDOK5JqY0
Citera
2022-11-08, 12:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Tack. Så båda fortsätter förneka alla misstankar efter tre veckor. Dom kommer tids nog börja prata och troligen skylla på varandra om dom inte redan börjat. Inte helt lätt att bena ut med 2 gm och 1 offer utan vittnen.

Nu spårar mina fantasier ut helt; men tänk om JJ har "limmat" på MH lite, valt ut henne för att hon ska vara hennes förlängda arm, precis såsom många andra med den typ av personlighet som jag misstänker att JJ har.

JJ kan då ha under en tid svartmålat Tove inför MH. Jag misstänker att bråket, det är något som är mellan JJ och Tove, men att JJ lyckas få MH att överta JJ:s bild av Tove.

Och den bilden av Tove, den är svart.

På det vset kan MH tro att det är "berättigat" att göra det de gör; att Tove är den som har helt fel, och att MH måste hjälpa och beskydda JJ mot det här. De tå, JJ och MH har en gemensam bild av "verkligheten", dvs JJ:s sjuka bild.

Så de kan ha pratat i termer om att hon borde typ utplånas från jordens yta, lite som att det är vardagsmat för dom.

Och så kommer då det här tillfället.

Kanske det t om är så att MH är lockbetet?

Jag har sååå svårt att förstå hur det är två personer som gör det här i samförstånd, om man inte har en gemensam agenda. Typ gängvåld, triangeldrama t ex.
Citera
2022-11-08, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
De fortsätter neka trots kroppsfyndet, galna eller gamblers?
Polisen får steppa upp sitt game, tycket detta är för soft, och disrespect mot TT o hennes familj att de daltar med GMs

Tror, efter att ha läst en hel del fupar, inte att man behöver vara vare sig "galen" (i nån bemärkelse är man såklart det om man mördar) eller en "gambler" för att neka, trots överväldigande bevisning. Det är en ganska allmänmänsklig försvarsreflex får jag för mig, och i någon mån tror nog MGM själv på det.
Citera
2022-11-08, 12:32
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reveenka
Har noen laget ett kart med markeringer over hvor torpet ligger og alle de aktuelle adressene/plassene i saken?

Ja det ska finnas i sammanfattningen på första sidan i första inlägget. Se Del 7 av sammanfattningen.
Citera
Medlem
Smilla77s avatar
Har också funderat på det. Att JJ kan ha svartmålat TT för MH så pass att TT sågs som nåt ont som måste bort.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu spårar mina fantasier ut helt; men tänk om JJ har "limmat" på MH lite, valt ut henne för att hon ska vara hennes förlängda arm, precis såsom många andra med den typ av personlighet som jag misstänker att JJ har.

JJ kan då ha under en tid svartmålat Tove inför MH. Jag misstänker att bråket, det är något som är mellan JJ och Tove, men att JJ lyckas få MH att överta JJ:s bild av Tove.

Och den bilden av Tove, den är svart.

På det vset kan MH tro att det är "berättigat" att göra det de gör; att Tove är den som har helt fel, och att MH måste hjälpa och beskydda JJ mot det här. De tå, JJ och MH har en gemensam bild av "verkligheten", dvs JJ:s sjuka bild.

Så de kan ha pratat i termer om att hon borde typ utplånas från jordens yta, lite som att det är vardagsmat för dom.

Och så kommer då det här tillfället.

Kanske det t om är så att MH är lockbetet?

Jag har sååå svårt att förstå hur det är två personer som gör det här i samförstånd, om man inte har en gemensam agenda. Typ gängvåld, triangeldrama t ex.

Jättehemskt av mig att tänka såhär, men hur svag kan en människa vara om man blir manipulerad till ev. mord och gravfridsbrott? Då KAN man ju bara inte vara frisk/normal och bör vårdas resten av livet.
Citera
2022-11-08, 12:33
Medlem
Citat:
Nu har iaf tjejerna ställt mot de här nya uppgifterna i förhör.

Det känns ändå som att allt går framåt, och att polisen har gjort ett gediget arbete. Jag tror att man kommer att klara ut det här.

Men oroande att bägge tjejerna ännu förnekar brott.

"Kvinnorna är förhörda på nytt – fortsätter att förneka brott"
https://www.vetlandaposten.se/2022-11-08/extra-kvinnorna-ar-forhorda-pa-nytt--fortsatter-att-forneka-brott

Men jag har väldigt svårt att omfamna MH:s del i det hela.

Det känns som att det kan vara allt från att hon har manipulerats till att ha varit väldigt delaktig i mordet, därav hennes förnekande, till att hon varit vittne till mordet, men känt sig manad (av rädsla eller på annat sätt påverkad av att behöva göra det) att hjälpa till att få undan bevis och kropp.

Har mycket svårt att tro att hon är helt oskyldig dock.

Om nu T dödats i JJ's lägenhet är sannolikt inte MH "helt oskyldig" . Även om hon inte aktivt deltagit i det som orsakat T's död, så kan man anta att hon bevittnat något i samband med dödandet. I och med det gör hon sig i s f skyldig till skyddande av brottsling genom att förneka att hon har någon vetskap om varför T dött. Men utifrån vad som redan framgått kan man antagligen förvänta sig att MH är skyldig till långt mer, t ex medhjälp (vid flytt av död kropp).
Citera
2022-11-08, 12:36
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön

Du glömde slutet

”Inga misstankar mot någon annan i nuläget”, skriver Adam Rullman.
Samtidigt utesluter han inte att fler personer kan komma att gripas.
”Man ska aldrig utesluta någonting”, skriver Adam Rullman vidare.
Ja, men i nuläget, finns inga misstankar mot.
  1. Pojkvännen.
  2. Bartendern.
  3. JJ:s bror.
  4. JJ:s pappa.
  5. De två männen i röda bilen.

Jag har säkert missat en massa andra stolligheter.
Senast redigerad av Knut-Anne 2022-11-08 kl. 12:38.
Citera
2022-11-08, 12:39
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Om nu MGMs hela tiden nekar till brott i förhören.....

KAN det vara som så att de har total minnesförlust under tiden brotten/mordet begås?

Att JJ och MH köpt och intagit något slags fulknark på ex Nöjet, som "slog till" just utanför eller i JJs lgh.

Donkengrannen vittnar ju om att JJ "inte var sig själv".

Bara min spekulation.
Citera
2022-11-08, 12:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wattweke
Ja, hur ordet ravin har tillkommit har jag inte riktigt förstått. Tack för medhåll.

Begrepp kan betyda lite olika för lika personer. Jmf stadsmänniskor och personer som bor i t ex ett område liknande Nye, eller om man bor i ett mykcet kuperat område jmf med platta Lund.

Bra om det rättas till på enkelt sätt genom att förklara vad man menar.
Citera
2022-11-08, 12:40
Medlem
Smilla77s avatar
Kan inte hjälpa att tycka synd om MH’s familj. De har säkert gett henne en bra uppväxt men hon är inte biologiskt släkt med dem och man inte vad människan är kapabel till. Däremot så ogillar jag skarpt N-ordet och antisemitiska påhopp gällande JJ’s påbrå.
Citera
2022-11-08, 12:43
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Nu har iaf tjejerna ställt mot de här nya uppgifterna i förhör.

Det känns ändå som att allt går framåt, och att polisen har gjort ett gediget arbete. Jag tror att man kommer att klara ut det här.

Men oroande att bägge tjejerna ännu förnekar brott.

"Kvinnorna är förhörda på nytt – fortsätter att förneka brott"
https://www.vetlandaposten.se/2022-11-08/extra-kvinnorna-ar-forhorda-pa-nytt--fortsatter-att-forneka-brott

Nu blir det lätt så att vi tråden eggar varandra till att tro att JJ är den drivande (flockmentalitet) i det här brottet. Jag håller fast vid det ännu.

Men jag har väldigt svårt att omfamna MH:s del i det hela.

Det känns som att det kan vara allt från att hon har manipulerats till att ha varit väldigt delaktig i mordet, därav hennes förnekande, till att hon varit vittne till mordet, men känt sig manad (av rädsla eller på annat sätt påverkad av att behöva göra det) att hjälpa till att få undan bevis och kropp.

Har mycket svårt att tro att hon är helt oskyldig dock.

Att både JJ och MH fortsätter att förneka brott, trots det pussel som polisen lagt gällande kartläggningen av deras rörelsemönster som ledde polisen till fyndet av Toves kropp, är högst anmärkningsvärt.

Tycker inte att det är direkt oroande, men det visar ju klart och tydligt på att teorin om att någon av dem skulle ha börjat snacka plötsligt känns mindre trolig.

Har själv varit inne på att det är MH som har börjat gola, men jag är definitivt beredd att revidera den åsikten nu.

Om polisen har lyckats hitta fyndplatsen enbart genom att lägga pussel med all den information som har hämtats in - och utan att det har kommit någon uppgift från de misstänkta - så är det verkligen bra jobbat.
Senast redigerad av [Strange Days] 2022-11-08 kl. 12:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in