2022-11-07, 19:46
Medlem
lolnollkolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Äntligen! Nu har jag blivit med elbil. Och som volvohandlaren sa, "det här är en riktig, bil, tillverkad som en bil men med eldrift!".

Rätt bra kräm, ett par hundra hästkrafter och en teoretisk körsträcka på 48 mil. Praktisk? Förmodligen inte mer än 35.

Beställde den med dragkrok så att man får testa om de är så kassa med släpvagn som det sägs.

Är lite skraj, har ca 50 mil till vissa geografiska lokationer som jag behöver frekvent, men tänker att det måste gå att hitta en snabbladdare längs med E4, lite lagomt halvvägs sådär.

Är det nån som klippt till med motsvarande modell? Någon som har erfarenheter att delge?

Kör årsmodell 22, värdelöst att ladda på vägen. Ofta icke-fungerande laddstationer och alltid kö på lunch och eftermiddagar. Alltid supermycket kö till laddplatserna vid högtider och storhelger. Krångligt med alla jövla appar man måste ha för att ladda, där flera tar ut avgifter eller kräver laddat saldo innan laddning. Hade inte valt elbil om jag fått välja om. Kommer ca 28 mil på en laddning fast jag kör lugnt och ligger i 100-110 på 120 vägar.
Citera
2022-11-07, 19:50
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Inget ställe på bilen är perfekt ur alla synvinklar, var den än sitter så förlorar man något på det.

Som redan nämnts är vänster bak perfekt om man lätt vill kunna nyttja Teslas superchargers.
Och som du nämnde så kan höger sida vara bra om man bor i lägenhet och har den enorma turen att ha laddare längst gatan, men det är nog mycket ovanligt. Själv har jag laddaren i garaget och bor i lägenhet.

Nackdelarna med att ha luckan i fronten av bilen eller höger fram eller vänster fram visar sig lätt på vintern. Dessa ställen utsätts för mest skit och kletar igen hela luckan som man sen måste hantera. Ännu värre är det kanske för de som bor mer norröver i landet, där snömodd kanske sätter sig för luckan och sen fryser den fast. Något som det är mycket mindre chans till om luckan sitter höger eller vänster bak.

Så man får tänka på dessa saker när man väljer bil. Vet man att man kommer ladda kanske utanför sin lägenhet på gatan så kanske man bör kolla på bilar med luckan på höger sida och helst då höger bak.
Alla andra bör absolut sikta på vänster bak om du frågar mig, speciellt de som ofta kör långt och snabbladdar mycket och vill kunna nyttja Tesla laddarna.

Alltså efter 22.000 mil kan jag bara säga att det är supersmidigt att ha laddluckan mitt i fronten, jag kör rakt in i carporten och sätter i kabeln, jag kör rakt fram och parkerar framför offentliga laddstationer, man har därmed också kortast kabelväg från laddstationen till bilens uttag, framförallt kan detta också vara avgörande om bilar som står parkerade sidan om, helt eller delvis blockerar laddstationen.
Den enda nackdelen skulle då iaf teoretiskt vara isbeläggning på luckan vid snöväder, men under mina 22.000 mil har jag aldrig upplevt detta problem.
Så jag ser bara fördelar med luckan framtill.
Citera
2022-11-07, 19:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lolnollkoll
Kör årsmodell 22, värdelöst att ladda på vägen. Ofta icke-fungerande laddstationer och alltid kö på lunch och eftermiddagar. Alltid supermycket kö till laddplatserna vid högtider och storhelger. Krångligt med alla jövla appar man måste ha för att ladda, där flera tar ut avgifter eller kräver laddat saldo innan laddning. Hade inte valt elbil om jag fått välja om. Kommer ca 28 mil på en laddning fast jag kör lugnt och ligger i 100-110 på 120 vägar.

Tack för synpunkter, värdesätter dem, verkligen.

Du tror inte att det blir bättre nu?
Citera
2022-11-07, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Alltså efter 22.000 mil kan jag bara säga att det är supersmidigt att ha laddluckan mitt i fronten, jag kör rakt in i carporten och sätter i kabeln, jag kör rakt fram och parkerar framför offentliga laddstationer, man har därmed också kortast kabelväg från laddstationen till bilens uttag, framförallt kan detta också vara avgörande om bilar som står parkerade sidan om, helt eller delvis blockerar laddstationen.
Den enda nackdelen skulle då iaf teoretiskt vara isbeläggning på luckan vid snöväder, men under mina 22.000 mil har jag aldrig upplevt detta problem.
Så jag ser bara fördelar med luckan framtill.

I garaget där jag parkerar så skulle jag säg att över 80% av alla bilar, och det finns runt 100 platser, backar in sin bil i platsen. Detta för att det är enklare faktiskt än att köra in rakt. Det har att göra med utrymmet i garaget och att det är svårare att få rätt vinkel in i de trånga platserna om man kommer från sidan och sen ska svänga in på sin plats snett framifrån. Dessutom gör ju backkamerorna som många har, det så enkelt att träffa rätt.

Sen passar det mig bra också eftersom jag har laddluckan bak och laddaren hamnar då bakom bilen.

Har dock sett ett par puckon som gör tvärt om och jag fattar verkligen inte varför.
Det ett par bilar jag sett som backar in på sina platser, men har lackluckan mitt fram eller på ena sidan fram. Sen måste de dra en lång onödigt dyr sladd runt hela bilen istället för att köra in med nosen först och klara sig med 1,5 m kabel.

Lika puckat vore det om jag körde in med nosen först bara för att dra en kabel runt till baksidan.
Citera
2022-11-07, 20:31
Medlem
Citat:
I garaget där jag parkerar så skulle jag säg att över 80% av alla bilar, och det finns runt 100 platser, backar in sin bil i platsen. Detta för att det är enklare faktiskt än att köra in rakt. Det har att göra med utrymmet i garaget och att det är svårare att få rätt vinkel in i de trånga platserna om man kommer från sidan och sen ska svänga in på sin plats snett framifrån. Dessutom gör ju backkamerorna som många har, det så enkelt att träffa rätt.

Sen passar det mig bra också eftersom jag har laddluckan bak och laddaren hamnar då bakom bilen.

Har dock sett ett par puckon som gör tvärt om och jag fattar verkligen inte varför.
Det ett par bilar jag sett som backar in på sina platser, men har lackluckan mitt fram eller på ena sidan fram. Sen måste de dra en lång onödigt dyr sladd runt hela bilen istället för att köra in med nosen först och klara sig med 1,5 m kabel.

Lika puckat vore det om jag körde in med nosen först bara för att dra en kabel runt till baksidan.

Ja, och sån laddning vid sidan av gatan är ovanligt. Har nog bara laddat så några få gånger.

Däremot har jag sett en del platser med snedparkering och laddstolpe längst in. Då är det ett elände att ha laddporten bak. Att backa in på snedparkering kan gå men är knepigt och tidsödande.
Citera
2022-11-07, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, och sån laddning vid sidan av gatan är ovanligt. Har nog bara laddat så några få gånger.

Däremot har jag sett en del platser med snedparkering och laddstolpe längst in. Då är det ett elände att ha laddporten bak. Att backa in på snedparkering kan gå men är knepigt och tidsödande.

Nej nu låter du som att du blivit för gammal!

Om inte jag minns fel så kör du runt i en Tesla eller? Även om det inte hade varit det så har ju alla moderna elbilar mer eller mindre backkamera med tydliga linjer som visar var du kommer hamna beroende på hur du vrider ratten. Är inga problem att backa in varken på raka parkeringar eller sneddade, men nackdelen är ju att man kommer på samma sida av vägen som de sneddade parkeringarna står på, så man måste ju i princip svänga över på motsatt körriktning en kort stund för att få ut rätt sväng så att säga.

Men jag tänkte på sådana scenarion när jag köpte min laddkabel och eftersom min bil är ganska liten så klarar jag mig även i dessa fall med nöd och näppe med 5m kabel.

Jag måste ställa mig så nära laddaren det bara går, men har gjort det ett par gånger med nosen åt laddaren och fått det att fungera.
Citera
2022-11-07, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Äntligen! Nu har jag blivit med elbil. Och som volvohandlaren sa, "det här är en riktig, bil, tillverkad som en bil men med eldrift!".

Rätt bra kräm, ett par hundra hästkrafter och en teoretisk körsträcka på 48 mil. Praktisk? Förmodligen inte mer än 35.

Beställde den med dragkrok så att man får testa om de är så kassa med släpvagn som det sägs.

Är lite skraj, har ca 50 mil till vissa geografiska lokationer som jag behöver frekvent, men tänker att det måste gå att hitta en snabbladdare längs med E4, lite lagomt halvvägs sådär.

Är det nån som klippt till med motsvarande modell? Någon som har erfarenheter att delge?

Vet du om att den nya regeringen har slopat bidraget till elbilar? Nu får du betala fullt pris.
Citera
2022-11-07, 21:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mickey-D
Vet du om att den nya regeringen har slopat bidraget till elbilar? Nu får du betala fullt pris.

Säger du? Jaha.

Det är väl nåt man får betala då, fär att vara lite PK.

Drabbar ingen fattig.
Citera
2022-11-07, 21:21
Medlem
Polisen.Patriks avatar
Hur kan man beställa en 2024 års bil redan nu? Borde det inte vara 2023 års modeller som släppts nu?
Citera
2022-11-07, 21:22
Medlem
Varför beställer du bilen innan du ens vet om du kan ladda bilen nånstans på vägen till en av dina frekventa destinationer som tydligen kräver laddning?
Citera
2022-11-07, 21:25
Medlem
Citat:
Om inte jag minns fel så kör du runt i en Tesla eller? Även om det inte hade varit det så har ju alla moderna elbilar mer eller mindre backkamera med tydliga linjer som visar var du kommer hamna beroende på hur du vrider ratten.

Även med kamera är det knepigt att få rätt vinkel men framför allt är det ju utrymme att svänga runt så man slipper köra mot körriktningen. Men rak parkering är inga som helst problem.
Citera
2022-11-07, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polisen.Patrik
Hur kan man beställa en 2024 års bil redan nu? Borde det inte vara 2023 års modeller som släppts nu?
Det blir väl årsmodell 2024 innan bilen levereras. De börjar säljas runt midsommar nästa år.

Din bil blev dessutom plötsligt 60 lakan, eller vad det är, dyrare då klimatbonusen försvinner efter onsdag!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in