2022-11-07, 16:31
Medlem
Nu kommer väl kvinnorna att bli häktade för mord eller vad tror ni? Har Toves kropp genomgåtts hos rättsläkare än? Vet de dödsorsaken?
Citera
2022-11-07, 16:34
Medlem
Muffin6666s avatar
Det står att misstanke om människorov kvarstår. Vid vilket läge skulle det varit människorov? Hon gick ju hem till henne frivilligt vad jag har förstått det som. I så fall måste dom hållit kvar henne mot hennes vilja, alternativt fört henne någon annanstans, vid liv.
Citera
2022-11-07, 16:38
Medlem
Bollkalle19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muffin6666
Det står att misstanke om människorov kvarstår. Vid vilket läge skulle det varit människorov? Hon gick ju hem till henne frivilligt vad jag har förstått det som. I så fall måste dom hållit kvar henne mot hennes vilja, alternativt fört henne någon annanstans, vid liv.

För människorov döms den, som bemäktigar sig och för bort eller spärrar in ett barn eller någon annan med uppsåt att skada denne till liv eller hälsa eller att tvinga denne till tjänst eller att öva utpressning. Straffet för människorov är fängelse i mellan 4 och 18 år, eller livstid. Är brottet mindre grovt döms till fängelse i högst sex år.

I vardagligt tal benämns människorov ofta kidnappning.
Citera
2022-11-07, 16:39
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muffin6666

Det räcker med att de inte släppte ut henne genom dörren, hindrad henne helt enkelt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4nniskorov

För människorov döms den, som bemäktigar sig och för bort eller spärrar in ett barn eller någon annan med uppsåt att skada denne till liv eller hälsa eller att tvinga denne till tjänst eller att öva utpressning. Straffet för människorov är fängelse i mellan 4 och 18 år, eller livstid. Är brottet mindre grovt döms till fängelse i högst sex år.

I vardagligt tal benämns människorov ofta kidnappning.

Tvåa på bollen ⚽
Citera
2022-11-07, 16:41
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Taget fritt från minnet, så tror jag att det var på fm (ingen exakt tidsangivelse) och det blev rubriker först på em?
Så mindes jag det också. Därför tänkte jag att åklagaren nog visste.
Citera
2022-11-07, 16:41
Medlem
Nu kanske detta redan spekulerats i, men något jag gått och tänkt på är att AB (eller någon annan källa) gick ut med att TT's cykel stått låst vid staketet, eller hur?
Men grannen säger att cykeln stått slarvigt ställd vid ingången? och att han då lyft den och ställt den bättre mot väggen till (Inte helt ordagrant men ungefär så).
Är det då inte lite knepigt att han säger så, och andra källor säger att den varit låst?
Att den sen var låst vid fyndplatsen är i sig inte konstigt om låset är av det slag att man bara behöver trycka ihop det.
Citera
2022-11-07, 16:44
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youareneveralone
Nu kanske detta redan spekulerats i, men något jag gått och tänkt på är att AB (eller någon annan källa) gick ut med att TT's cykel stått låst vid staketet, eller hur?
Men grannen säger att cykeln stått slarvigt ställd vid ingången? och att han då lyft den och ställt den bättre mot väggen till (Inte helt ordagrant men ungefär så).
Är det då inte lite knepigt att han säger så, och andra källor säger att den varit låst?
Att den sen var låst vid fyndplatsen är i sig inte konstigt om låset är av det slag att man bara behöver trycka ihop det.

Den kan ändå varit låst i staketet men har ramlat omkull, knuffad.
Sitter den med framhjulet så kan den ramla.
Citera
2022-11-07, 16:46
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Att en cykel står låst vid staketet är ju inte detsamma som att den står fastlåst vid staketet. Verkar ha varit det förstnämnda i det här fallet.
Citera
2022-11-07, 16:47
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
När cykeln hittades satt låset i framhjulet, den kan ha varit låst på det sätter redan när grannen flyttade på den. Låst vid staketet, inte i staketet.
Citera
2022-11-07, 16:48
Avstängd
Tror inte något riktigt är förvånad, hoppas de förhör MH först. hon kommer nog erkänna
Citera
Medlem
Bollkalle19s avatar
Ny del av podden försvunnen är ute nu.
Citera
Medlem
ellaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
När de åker iväg till donken borde ju även JJ ringt och stoppat sin mamma som hon säger är på väg och meddelat att hon fått skjuts av en granne?

Men något sådant samtal har jag inte hört talas om att hon skulle gjort, sen att hon varken hade jacka eller nycklar med sig så tror ju inte jag att hon var på väg ut ?

Ja, där har du verkligen en poäng! Det är så uppenbart att alla dessa lögner sker i panik, så otroligt ogenomtänkt.

Detta ovanpå det faktum att det är helt orimligt att en stackars medelålders mamma skulle ge sig ut 2-3 på natten för att köra dem någon kilometer till McDonalds, där hon sedan knappt ens köpte någon mat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in