2022-11-07, 15:07
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guuben
Jag skulle inte ha en åsikt om en sak (msm) om jag inte satt mig in i den.
Andra tycks ha åsikter här om rysk media utan att nånsin ens ha läst en enda artikel.
Men det kommer inte färdigt serverat, behövs en VPN exempelvis i Polen samt sen att använda Google översätt ryska till engelska/svenska (Google translate som vill ha engelska benämningen)
Du har blivit felinformerad. De flesta i Sverige verkar kunna läsa rysk media utan vpn, bland annat jag. De flesta ryska nyhetsorgan, eller rättare sagt propagandaorgan, har engelska sidor. Så det är inget problem. Var du är och läser förstår jag inte om det bara finns på ryska. Det gör förstås ditt påstående väldigt tveksamt. Däremot säger RT inte så mycket intressant, i alla fall inte idag. Vad skulle hända om väst anföll Ryssland med atomvapen, är en verklighetsbefriad nyhet. En annan att vi håller på att gå under p.g.a. energipriserna, ett önsketänkande bara.
Senast redigerad av EnCarte 2022-11-07 kl. 15:09.
Citera
2022-11-07, 15:07
Medlem
guubens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Hur jävla dum i huvudet är du?

Fredsavtal mellas USA och Ryssland? När förklarade dom krig mot varandra vilket är en förutsättning för något fredsavtal!

Du måste ju vara en av de mest korkade russrunkarna på forumet som inte verkar förstå att det är krig mellan Ukraina och Ryssland?

Jag deltar i sorgen.
Om du inte ens förstått att kriget är egentligen mellan USA/Nato och Ryssland så har du inte förstått ett smack.
Bedrövligt.
Citera
2022-11-07, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Du vet inte hur många ryska soldater som är döda, vi vet heller inte hur många ukrainska soldater som dött. Jag gissar baserat på tidiga ukrainska uppgifter på mellan 200+ om dagen på 100 000 döda ukrainska soldater. 1/5 av det baserat på ukrainska soldaters påståenden blir 20 000 döda ryssar. Sättet ryssarna slåss på ger låga förluster.

Självklart dör ryssar precis som ukrainare. Och som du själv säger har Ukraina inte en miljon man redo att slåss och vi räknar heller inte med alla ryska möjliga soldater. Logistiken och försörjningen av en miljon man skulle bli en mardröm för Ukriana som har brist på allt.

De mobiliserade soldaterna ifrån Ryssland har tidigare varit i armén så där har du fel att dom är outbildade. Därimot behöver deras minne fräschas upp och nytt läras. 40 000 är redan klara och hos sina enheter, resten följer snart.

Utbildningsnivån hos de ukrainska soldaterna är nu bristfälliga. Dom flesta och bästa är redan dödade i Donbas. Några veckors träning i England ger som du förstår inte mycket. Men dom är tapper så jag tar inte ifrån dom deras mod, slaver är duktiga krigare.

Jag gissar att de ryska förlusterna är 1.5-2 gånger de Ukrainska förlusterna.
När det läckt från ryskt håll så har uppgifterna stämt hyfsat väl med de ukrainska uppgifterna.
Citera
2022-11-07, 15:11
Avslutad
Butja. Morden på civila var på direkt order från terrorstaten rysslands regim.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/nya-overvakningsfilmer-visar-utrensningen-i-butja

Avlyssnade telefonsamtal, timmar av övervakningsfilmer och vittnesmål från överlevare målar nu en allt tydligare bild över det fruktansvärda våldet i Butja, som av ryska soldater ska ha beskrivits som en ”utrensning”. Det visar en granskning av nyhetsbyrån AP, tillsammans med amerikanska programmet Frontline.

Det som gör de nya övervakningsfilmerna speciella är att de var placerade rakt mittemot adressen Yablunska 144, en plats som snart ska spela en huvudroll i de fruktansvärda scener som utspelar sig i Butja, i det som av ryska soldater beskrivits som “zachistka”, utrensningen.

– Jag håller på att bli galen. Jag har redan dödat så många civila, säger en rysk soldat i ett avlyssnat telefonsamtal.
Citera
2022-11-07, 15:11
Medlem
guubens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Du har blivit felinformerad. De flesta i Sverige verkar kunna läsa Rysk media utan vpn, bland annat jag. De flesta ryska nyhetsorgan, eller rättare sagt propagandaorgan, har engelska sidor. Så det är inget problem. Så var du är och läser förstår jag inte om det bara finns på ryska. Det gör förstås ditt påstående väldigt tveksamt. Däremot säger de inte så mycket intressant, i alla fall inte idag. Vad skulle hända om väst anföll Ryssland med atomvapen, är en verklighetsbefriad nyhet. En annan att vi håller på att gå under p.g.a. energipriserna, ett önsketänkande bara.
Inte vet jag annat än att jag är blockerad att kolla RT (Russia today) . Isvestija går bra och Tass!!
Är du säker på att du inte är en ryss och bor i Ryssland😁
Här på FB blir man ju en rysse i samma andetag som man sagt Putin. ;-)
Citera
2022-11-07, 15:17
Medlem
Citat:
Den var rolig.

Ett gott råd, till vem som helst.
När någon påstår att han vet sanningen så skall man verkligen vara på alerten.

Ta reda på hur den ryskspråkiga befolkningen har behandlats i Ukraina sen 2014 och framför allt i sydöstra Ukraina.
Där har du ditt s.k. väst med goda värderingar.
Ta oxå reda på hur många mediebolag har fått stänga i det "fria ordets land" Ukraina.
Vilka böcker får läsas osv osv.
Men det behövs lite egen granskning till det och inte bara läsa FB och Aftonbladet.
Sen kan du ju också googla på Ukraina med timeframe före 2022. När skitsstöveln byts ut efter 2022 till helgonlandet.
Väst hade bl.a. stora problem med Ukraina att landet skulle upphöra nassegrupperingarna men misslyckades.
Som sagt, läs om detta före 2022.
Jag har gjort det.
Engelska språket är en förutsättning att kunna, blev det för svårt nu.

Flertalet av mina ukrainska vänner är rysktalande. De har behandlats på samma sätt som alla andra.
På forum där påståendet om diskriminering förekommer svarar rysktalande i Ukrainare att de inte på något sätt är diskriminerade.
Jag har mao tagit reda på hur rysktalande i Ukraina behandlas och de behandlas som vem som helst.
Ryssland har avsevärt större problem med nazism än Ukraina. Ukraina har aldrig skickat nazister för att anfalla någon som Ryssland gör.
Citera
2022-11-07, 15:21
Medlem
guubens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Flertalet av mina ukrainska vänner är rysktalande. De har behandlats på samma sätt som alla andra.
På forum där påståendet om diskriminering förekommer svarar rysktalande i Ukrainare att de inte på något sätt är diskriminerade.
Jag har mao tagit reda på hur rysktalande i Ukraina behandlas och de behandlas som vem som helst.
Ryssland har avsevärt större problem med nazism än Ukraina. Ukraina har aldrig skickat nazister för att anfalla någon som Ryssland gör.

Helt klart att dina påstådda Ukrainska vänner i så fall inte levt i sydöstra Ukraina.
Det var I synnerhet nazis som trakasserade befolkning där.
Det urartade i samband med att Ryssland återtog Krim som Krusse gav bort.
Senast redigerad av guuben 2022-11-07 kl. 15:27.
Citera
2022-11-07, 15:21
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Inte vet jag annat än att jag är blockerad att kolla RT (Russia today) . Isvestija går bra och Tass!!
Är du säker på att du inte är en ryss och bor i Ryssland😁
Här på FB blir man ju en rysse i samma andetag som man sagt Putin. ;-)
Varför går du till de ryska sidorna när det finns engelska? Eller visar det på något man inte ska fråga om.
Man blir inte sedd som ryss för att man säger Putin, utan för att man säger saker som inte stämmer och försöker samtidigt hylla skurken. Då uppfattas man inte som något annat än en ryss, då man ställt sig på mörkrets sida.
Själv tycker jag att de som är ryssar och inte vågar säga det är riktigt fega.
Citera
2022-11-07, 15:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Huvuddelen av gravarna är Ukrainska civila. Det är civila som begraver civila. I alla fall enligt de rapporter jag sett. Döda soldater ligger kvar eller transporteras till andra ställen (hem).

Eftersom ryssar inte respektera sina egna medborgares liv så är det mycket begärt att inbilla sig att de skulle respektera någon annans. Trotts ett intensivt arbete att med fredliga medel övertyga Ryssland om att överge detta krig så har det varit fruktlöst. Om Putin vill kriga och döda en massa människor så kommer han göra det. För att citera honom "Om du är svag så ger vi dig stryk".
Vilken märklig inställning du och andra har om Ryssland och dess respekt för medborgare. Har Qatar som vi nu snart får se VM i fotboll i bättre respekt? Har USA och demokraterna i dessa dagar respekt för republikaner och oliktänkande? Har du respekt för dina medborgare omkring dig och får dom tycka och tänka vad dom vill utan att du blir förbannad och vill staffa dom?

Det finns inget intensivt arbete att övertyga Ryssland att överge detta krig för hatet och sanktionerna har snarast motsatt effekt. Det fanns heller inget intresse från väst att avstyra konflikten innan utan tvärtom, nedlåtade provokationer och hot. Ryssarna är ett lägre stående folk som ska hålla käft och lyda, inte sant?

Ditt citat från Putin är naturligvis tagit ur drömmar och önsketänkande.
Citera
2022-11-07, 15:26
Medlem
guubens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Att vapen från Ukraina hade hamnat i Finland!
Då får du skylla på finska säkerhetspolisen som har tydligen noll koll.
Fast jag tror inte det.
Försök förstå även om du är ung att när politiken kommer in går sanningen ut.
Förresten, vad vill du framföra med ditt alias?
Citera
2022-11-07, 15:27
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Jag deltar i sorgen.
Om du inte ens förstått att kriget är egentligen mellan USA/Nato och Ryssland så har du inte förstått ett smack.
Bedrövligt.
Idiot!

Det är inget krig mellan USA och Ryssland!

Att ni foliehattar håller på och fantiserar kring era konspirationer visa bara hur jävla svagbegåvade och lättlurade ni är.

Det kommer givetvis inte att bli några fredsförhandlingar mellas USA och Ryssland oavsett vad du inbillar dig...
Citera
2022-11-07, 15:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Jag gissar att de ryska förlusterna är 1.5-2 gånger de Ukrainska förlusterna.
När det läckt från ryskt håll så har uppgifterna stämt hyfsat väl med de ukrainska uppgifterna.
Givetvis är ryska förluster mycket större eftersom dom skjuter granater på sig själva, som i kärnkraftverket. Snart spränger dom en atombomb bara i tristess och för att dom är för många.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in