2022-11-07, 09:20
  #254917
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Ukraina kommer när RyZZland är nedkämpat vara Europas starkaste militärmakt. Och den näst starkaste NATO-medlemmen.

Allt pga Putins enorma ego och historiska felbedömning. Bra jobbat!

Jag tror, på goda skäl; att du har helt rätt där! Åtminstone på den sista punkten.
Citera
2022-11-07, 09:21
  #254918
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Ryktena om att Ryssland skulle vara så "djupt korrumperat" är väldigt överdrivna, har jag kommit fram till.
Enligt egna erfarenheter ??

Det jag sett är att Ryssland är djupt korrupt, till den grad att många företag hade dragit tillbaka många satsningar eller var p gång att göra detsamma.
Det jag har varit med om är, Stölder av enheter i storleken 40ton, störningar av eldistibutionen som åtegärdades enkelt med en slant under bordet, samt att utrusning dök upp med andra ägare trotts att underlag fanns om riktigt ägarskap.
Några fall, har personligen aldrig varit i närheten av att ha jobbat i ett så korrupt land som Rssland.
Men då är jag mest van med länder i EU, Nord Amerika, Nord Afrika samt Asien.
Så det är fullt möjligt att det är utbrett på samma sätt i Afrika söder om Sahara.
Citera
2022-11-07, 09:26
  #254919
Medlem
guubens avatar
Sen vid dagens slut när Ukraina har krupit till korset och undertecknat fredsavtalet så kan man undra hur det gick så galet!
Ryska soldater hade inte ammo, inte vinterkläder, dålig moral, en ledare som var nästan på dödsbädden, armén som dagligen retirerade, dieseln var slut, maten var slut, kommunikationen urusel inom ledningen, underlägsen i allt vs NATO.

Men ändå var det Ryssland som dikterade villkoren i fredsavtalet.
Lustigt eller hur eller var det så enkelt som bättre stridsmoral in the bitter end.
Citera
2022-11-07, 09:28
  #254920
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Här ser du vad folk ser ner på i världen: https://mapsontheweb.zoom-maps.com/post/693544044241076224/most-disliked-country-in-each-nation-2022

Vi bor i en russofob del av världen. Men folk är så binära. Vi behöver inte älska ryssen, det är tillräckligt att tolerera dem, lyssna på dem och (på sikt) handla med dem. Att lyssna på dem behöver inte betyda att man ger efter fullständigt.
Självklart är vi russofober. Ordet fobi innebär oftast en oskälig rädsla för ett inbillat eller överdrivet hot.

Så är inte fallet med Ryssland dock. Vi ska inte tolerera lögner och hot. Inte heller invasioner.
Citera
2022-11-07, 09:41
  #254921
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guuben
Sen vid dagens slut när Ukraina har krupit till korset och undertecknat fredsavtalet så kan man undra hur det gick så galet!
Ryska soldater hade inte ammo, inte vinterkläder, dålig moral, en ledare som var nästan på dödsbädden, armén som dagligen retirerade, dieseln var slut, maten var slut, kommunikationen urusel inom ledningen, underlägsen i allt vs NATO.

Men ändå var det Ryssland som dikterade villkoren i fredsavtalet.
Lustigt eller hur eller var det så enkelt som bättre stridsmoral in the bitter end.

Du vet mycket väl att så länge Ryssland har militär personal kvar på Ukrainsk mark kan
inga fredsförhandlingar inledas det finns alltså inget att skriva på än på ett tag.
Citera
2022-11-07, 09:43
  #254922
Medlem
guubens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Självklart är vi russofober. Ordet fobi innebär oftast en oskälig rädsla för ett inbillat eller överdrivet hot.

Så är inte fallet med Ryssland dock. Vi ska inte tolerera lögner och hot. Inte heller invasioner.

Den var rolig.

Ett gott råd, till vem som helst.
När någon påstår att han vet sanningen så skall man verkligen vara på alerten.

Ta reda på hur den ryskspråkiga befolkningen har behandlats i Ukraina sen 2014 och framför allt i sydöstra Ukraina.
Där har du ditt s.k. väst med goda värderingar.
Ta oxå reda på hur många mediebolag har fått stänga i det "fria ordets land" Ukraina.
Vilka böcker får läsas osv osv.
Men det behövs lite egen granskning till det och inte bara läsa FB och Aftonbladet.
Sen kan du ju också googla på Ukraina med timeframe före 2022. När skitsstöveln byts ut efter 2022 till helgonlandet.
Väst hade bl.a. stora problem med Ukraina att landet skulle upphöra nassegrupperingarna men misslyckades.
Som sagt, läs om detta före 2022.
Jag har gjort det.
Engelska språket är en förutsättning att kunna, blev det för svårt nu.
Citera
2022-11-07, 09:43
  #254923
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guuben
Ingen översättning, svenskspråkiga delen av YLE (Finlands statsägda nyhetskanal)
Klart att det blev ett ramaskri när nyheten kom ut och sen snabbt skulle slätas över. Men obs att rättelser kom ut med ett lånetecken av "felaktig". LOL.

"Nu har Centralkriminalpolisen information som baserar sig på underrättelseuppgifter som tyder på att vapen har hamnat hos brottslingar i Finland.

– Vi har tecken på att det redan finns av de här vapnen i Finland, säger Ahlgren.

– Vapen som har levererats till Ukraina har också hittats i Sverige, Danmark och Holland.

Uppgifterna gäller militärvapen, till exempel automatkarbiner, det som i Finland kallas stormgevär." -YLE

Tydligen för hett stoff att publiceras av Aftonbladet (ett antagande från min sida, , läser extremt sällan AB)

Endå viktigt att det kom ett förtydligande, man kan inte begära av svagsinta eller ryssmingoler att själva ställa sig kritiska eller besitta förmågan att själva sortera ut fakta från åsikter.
Citera
2022-11-07, 09:45
  #254924
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guuben
Du är ju en riktig copycat på kommentarer. LOL
Haha. Den kulan visst var den tog (ur Fänrik Ståhls sägner, fritt ur minnet.)
"Surt sa räven om rönnbären" passar lika bra.

Nyhet; Nu vill borgmästaren i Kiev (en f.d. boxare) evakuera Kiev.
Det barkar åt skogen - både bildligt och I praktiken.

Fortsätt att klämma Kalles kaviar ur tuben så du känner dig som en äkta svensk.

Och svenska MSM har krämpor i och med SD,s popularitet

Ett land som Ukraina so leds av en f.d. cirkusartist samt av huvudstadens borgmästare en f.d. boxare har nog inte de bästa förutsättningarna.
Inte undra på att Ukraina kallas för Europas Nigeria.
Trafficking, hackers, korruption - två såta broderländer
Jag tror nog att min kula tog bättre, men den tog i huvudet. För hans hjärta var klent och istället för att fälla bajonett, sprang han därifrån som en skurkärring, då han saknade mod. Sandels skakade bara föraktfullt på huvudet åt en sådan "man".

Tråkiga upprepningar. Bara att ni som är för Ryssland kör med samma argumentation visar er totala fantasilöshet.
Att en skådespelare skulle vara sämre än en taxichaufför som president kan jag inte se. För en skådespelare har förstås inlevelseförmåga och kan konsten att argumentera och agera. Medan taxichaufförerna får slåss om jobben med invandrarna. Ronald Reagan var förstås en mycket bättre president än Gorbatjov.

Ja när det gäller vissa saker har den ryska sovjetmentaliteten lett till mycket dåligt. Så det gäller att avskilja de här länderna från Ryssland, då kommer det att förbättras. Det är bara att se på de andra tidigare sovjetländernas utveckling.
Sen får Ryssland vara ensam herre på täppan i den disciplinen, så du kan vara stolt även över det och hoppas att deras inflytande når ända hit också. För det är väl tanken med ditt ställningstagande. Annars är det helt utan tanke.
Citera
2022-11-07, 09:46
  #254925
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guuben
Sen vid dagens slut när Ukraina har krupit till korset och undertecknat fredsavtalet så kan man undra hur det gick så galet!
Ryska soldater hade inte ammo, inte vinterkläder, dålig moral, en ledare som var nästan på dödsbädden, armén som dagligen retirerade, dieseln var slut, maten var slut, kommunikationen urusel inom ledningen, underlägsen i allt vs NATO.

Men ändå var det Ryssland som dikterade villkoren i fredsavtalet.
Lustigt eller hur eller var det så enkelt som bättre stridsmoral in the bitter end.

Uff vilken shitpost. Är det före eller efter att Ryssland frivilligt eller ofrivilligt kastats ur Ukraina och de behöver förhandla om sanktionslättnader?
Citera
2022-11-07, 09:47
  #254926
Medlem
guubens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Endå viktigt att det kom ett förtydligande, man kan inte begära av svagsinta eller ryssmingoler att själva ställa sig kritiska eller besitta förmågan att själva sortera ut fakta från åsikter.

Jaså, finska säkerhetspolisen kör med åsikter. 😁
Citera
2022-11-07, 09:48
  #254927
Medlem
guubens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
Du vet mycket väl att så länge Ryssland har militär personal kvar på Ukrainsk mark kan
inga fredsförhandlingar inledas det finns alltså inget att skriva på än på ett tag.

Den erövrade marken som ryssarna står på räknas inte längre som Ukrainsk.
Citera
2022-11-07, 09:48
  #254928
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guuben
Jaså, finska säkerhetspolisen kör med åsikter. 😁

Ja, de har ju bekräftat det redan i den första artikeln att det är spekulativa åsikter.

Många rysstroll har dock problem med maskinöversättningarna de får. Så bra med ett förtydligande dvs

Inga bevis….
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in