2022-11-07, 11:14
Medlem
Brorsan studerar till något inom järnväg. Jag är själv påväg in i den svängen fast en annan position, nåja, tillbaka till det relevanta: Han är inne på sitt 2a år och nu är det dags för LIA, de ska göra 2 detta år.

Han har inte fått tag i någon LIA, samtliga företag har sagt att de inte har tid nu och/eller inget svar.

Skolan säger att det "finns ingen annan uppgift att göra". Nähe, så vad gäller? Ska han bara vara hemma och softa i 2 månader nudå eller vad?
Citera
2022-11-07, 11:32
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dansksisu
Brorsan studerar till något inom järnväg. Jag är själv påväg in i den svängen fast en annan position, nåja, tillbaka till det relevanta: Han är inne på sitt 2a år och nu är det dags för LIA, de ska göra 2 detta år.

Han har inte fått tag i någon LIA, samtliga företag har sagt att de inte har tid nu och/eller inget svar.

Skolan säger att det "finns ingen annan uppgift att göra". Nähe, så vad gäller? Ska han bara vara hemma och softa i 2 månader nudå eller vad?

Kan du förklara lite mer, det är ändå inte så att vi ska behöva googla efter all relevant information själva. Vad är LIA?
Citera
2022-11-07, 11:32
Medlem
Möjligtvis flytta till Utbildning och studier.
Citera
2022-11-07, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Kan du förklara lite mer, det är ändå inte så att vi ska behöva googla efter all relevant information själva. Vad är LIA?

LIA står för Lärande I arbete/Praktik. Det är något som många utbildningar har där de sätter ut studenten på en arbetsplats där han kan träna på och visa upp de kunskaper och den information han tagit till sig under de olika kurserna under utbildningens gång.

När det kommer till specifikt YH-utbildningar är det oftast just LIA som gör att studenten får arbete, då han genom LIA såklart får kontakt med arbetslivet inom vald gren således blir "relevant".
Citera
2022-11-07, 11:44
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dansksisu
LIA står för Lärande I arbete/Praktik. Det är något som många utbildningar har där de sätter ut studenten på en arbetsplats där han kan träna på och visa upp de kunskaper och den information han tagit till sig under de olika kurserna under utbildningens gång.

När det kommer till specifikt YH-utbildningar är det oftast just LIA som gör att studenten får arbete, då han genom LIA såklart får kontakt med arbetslivet inom vald gren således blir "relevant".

Okej, nu fångade du mitt intresse lite mer. Får för det första säga att du är en schysst brorsa som tänker på din bror i det här läget.

En mycket kortfattad länk finns här: https://www.yrkeshogskolan.se/om-yrkeshogskolan/larande-i-arbete-LIA/

Men, som jag minns det så ska i första hand eleven själv (försöka) ordna praktikplats. I andra hand så åligger det faktiskt utbildningsanordnaren själv att ordna fram en praktikplats åt deltagaren i programmet. Man säger ofta att en elev som inte själv kan fixa fram en praktikplats är längre ifrån en anställning än en annan, detta kanske eftersom marknaden är selektiv och gärna väljer de som har bäst referenser eller betyg. Men - utbildningsanordnaren har alltid det slutgiltiga ansvaret för att ordna praktikplats.

Om de inte verkar kunna hjälpa till, så prata med deras rektor, annars vänd er till YH direkt.
Citera
2022-11-07, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Okej, nu fångade du mitt intresse lite mer. Får för det första säga att du är en schysst brorsa som tänker på din bror i det här läget.

En mycket kortfattad länk finns här: https://www.yrkeshogskolan.se/om-yrkeshogskolan/larande-i-arbete-LIA/

Men, som jag minns det så ska i första hand eleven själv (försöka) ordna praktikplats. I andra hand så åligger det faktiskt utbildningsanordnaren själv att ordna fram en praktikplats åt deltagaren i programmet. Man säger ofta att en elev som inte själv kan fixa fram en praktikplats är längre ifrån en anställning än en annan, detta kanske eftersom marknaden är selektiv och gärna väljer de som har bäst referenser eller betyg. Men - utbildningsanordnaren har alltid det slutgiltiga ansvaret för att ordna praktikplats.

Om de inte verkar kunna hjälpa till, så prata med deras rektor, annars vänd er till YH direkt.

Intressant. Ja betygen är det inga fel på vet jag och referenser är väl lite svårt då han inte jobbat inom fältet innan, mest annars skit som är helt irrelevant.
Citera
2022-11-07, 13:09
Medlem
swebarbs avatar
Skolan borde ju hjälpa till med sånt tycker man ? varför gör dom inte det ? detta ska ju inte man som student behöva ha huvudvärk tjata till sig en praktik då det är viktigt i ens utbildning.. sverige i ett nötskal

Han får ta ett snack med skolan vad ska han göra liksom om alla säger nej o inte hör av sig ? detta är skolans uppgift att fixa och hjälpa till med.
Senast redigerad av swebarb 2022-11-07 kl. 13:16.
Citera
2022-11-07, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Skolan borde ju hjälpa till med sånt tycker man ? varför gör dom inte det ? detta ska ju inte man som student behöva ha huvudvärk tjata till sig en praktik då det är viktigt i ens utbildning.. sverige i ett nötskal

Det rör sig om 3 LIA totalt, under 2 års tid, om jag förstått det rätt.

Första året är det 1 LIA. Under denna period var det många som ej fick tag i LIA, brorsan fick dock, detta pågick i 4 veckor.

Detta år är det 2 LIA perioder om 8 samt 12 veckor. Denna gång har som sagt bror ej fått tag i någon samt några fler från klassen, vissa har dock fått. Men till de som inte fått så verkar det inte som de vet vad de ska göra, det har inte ordnat någon "uppgift" som plan B, känns ju lite halv konstigt om han ska få glassa i 2 månader och inte göra ett skit, väldigt oproduktivt också kan tyckas.
Citera
2022-11-07, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb

Där jag för närvarande arbetar har vi inte tagit mot praktikanter på någon nivå senaste 10 åren.
Främsta orsaken är att ingen vill vara handledare och att alla våra studier visar att den som
är handledare producerar 20-30 % mindre under handledning, samt många jobbar hemifrån
delar av veckan.
Citera
2022-11-07, 20:37
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Där jag för närvarande arbetar har vi inte tagit mot praktikanter på någon nivå senaste 10 åren.
Främsta orsaken är att ingen vill vara handledare och att alla våra studier visar att den som
är handledare producerar 20-30 % mindre under handledning, samt många jobbar hemifrån
delar av veckan.
Det är sant att LIA-praktikanter kan vara ett rejält ok när man ska försöka jobba. Det tar tid i anspråk helt enkelt. Men jag brukar försöka ta någon då och då eftersom vi som jobbar har ett ansvar att se till att det fylls på med nya människor till branschen. Några har fått anställning dessutom. Tyvärr är en del YH-utbildare oseriösa och lurar i sina studenter att de är en tillgång för oss och att de gör jobb till oss och att de i en del fall får betalt. Jag fick förklara för min senaste praktikant att så inte är fallet och att det tar mer av mina resurser än jag får tillbaka, men att jag gör det för tillväxten i branschen. Ja, någon måste säga sanningen.

Men det är faktiskt ganska roligt att lära ut och dela med sig av sina kunskaper
Citera
2022-11-08, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Det är sant att LIA-praktikanter kan vara ett rejält ok när man ska försöka jobba. Det tar tid i anspråk helt enkelt. Men jag brukar försöka ta någon då och då eftersom vi som jobbar har ett ansvar att se till att det fylls på med nya människor till branschen. Några har fått anställning dessutom. Tyvärr är en del YH-utbildare oseriösa och lurar i sina studenter att de är en tillgång för oss och att de gör jobb till oss och att de i en del fall får betalt. Jag fick förklara för min senaste praktikant att så inte är fallet och att det tar mer av mina resurser än jag får tillbaka, men att jag gör det för tillväxten i branschen. Ja, någon måste säga sanningen.

Men det är faktiskt ganska roligt att lära ut och dela med sig av sina kunskaper

Du har ju helt rätt och om du känner att det är rätt för dej att ta ansvar för en praktikant så
är det ju toppen. Men man skall inte tvinga någon att vara handledare.

Men jag har en rolig historia från ett systerföretag nere i djupaste småland vars VD hade
"hjärtat på rätt ställe " och i samarbete med skola och arbetsförmedling tog in 5 st somalier som
praktikanter på verkstaden . Verkstadschefen hade inte mycket att sätta emot så han placerade ut
grabbarna på plåtverkstad och lack. Gick inte många timmar innan den informella fackbossen ville
ha möte ( Inte Metalls representant ) Han var en av ett 20 tal Turkar som jobbat på fabriken
i säkert 30 år. Han meddelade att hans gubbar inte var intresserade av att jobba på en djurpark.
Verkstadschefen meddelade att det var VD beslut och det gick inte att göra något åt saken.
Turkchefen muttrade om dumma svenskar och lommade iväg. En kvar senare kom alla fem somalier
till verkstadschefen och meddelade att dom ville sluta. Dom trivdes inte. Praktiken motsvarade inte
deras förväntningar. Case closed.
Citera
2022-11-08, 12:19
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
delar av veckan.

Men då är det systemfel att hålla såna utbildningar om allt skiter sig pga att den som studerar inte på egen hand hittar en praktikplats hur mycket han eller hon försöker. Jo jag förstår att företagen måste ha rutiner och personal såklart ledig eller som har tid för att ta emot praktikanter men detta är ju något som skolorna måste se till att så det är fixat innan annars blir det bara pannkaka av allting när en student står där och inte får den viktiga praktiken som är nödvändig för att klara sen utbildningen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in