Citat:
Ursprungligen postat av
Kämpendahl
Det är sant att LIA-praktikanter kan vara ett rejält ok när man ska försöka jobba. Det tar tid i anspråk helt enkelt. Men jag brukar försöka ta någon då och då eftersom vi som jobbar har ett ansvar att se till att det fylls på med nya människor till branschen. Några har fått anställning dessutom. Tyvärr är en del YH-utbildare oseriösa och lurar i sina studenter att de är en tillgång för oss och att de gör jobb till oss och att de i en del fall får betalt. Jag fick förklara för min senaste praktikant att så inte är fallet och att det tar mer av mina resurser än jag får tillbaka, men att jag gör det för tillväxten i branschen. Ja, någon måste säga sanningen.
Men det är faktiskt ganska roligt att lära ut och dela med sig av sina kunskaper

Du har ju helt rätt och om du känner att det är rätt för dej att ta ansvar för en praktikant så
är det ju toppen. Men man skall inte tvinga någon att vara handledare.
Men jag har en rolig historia från ett systerföretag nere i djupaste småland vars VD hade
"hjärtat på rätt ställe " och i samarbete med skola och arbetsförmedling tog in 5 st somalier som
praktikanter på verkstaden . Verkstadschefen hade inte mycket att sätta emot så han placerade ut
grabbarna på plåtverkstad och lack. Gick inte många timmar innan den informella fackbossen ville
ha möte ( Inte Metalls representant ) Han var en av ett 20 tal Turkar som jobbat på fabriken
i säkert 30 år. Han meddelade att hans gubbar inte var intresserade av att jobba på en djurpark.
Verkstadschefen meddelade att det var VD beslut och det gick inte att göra något åt saken.
Turkchefen muttrade om dumma svenskar och lommade iväg. En kvar senare kom alla fem somalier
till verkstadschefen och meddelade att dom ville sluta. Dom trivdes inte. Praktiken motsvarade inte
deras förväntningar. Case closed.