2022-11-07, 11:17
Medlem
Jag gissade på 540 eliminerade stridsbögar i ett inlägg igår och känslan var riktig. Det blev 530 och kom inte och säg att jag har förlorat känslan.

Dom mycket stora ryska förlusterna för några dagar sedan berodde på helt huvudlösa attacker i Donetsk.
I övrigt är det bra förluster i bepansrade fordon, 19 st......medan det är lite svagt när det gäller utplånade artillerisystem, bara en styck pjäs.

Jag får återkomma när det gäller förlusterna detta dygn som redovisas i morgon. Jag förutser dock att antalet befriade stridsbögar kan ligga runt 400 st, men som sagt jag återkommer.

Kriget är ändå ohållbart för Ryssland.

Jag såg några bilder på bränder i Donetsk efter hårda angrepp från Ukraina, det sägs vara attacker mot järnvägarna, men jag hittar inte bilderna nu när jag söker. Rysk TV skall ha visat bilderna.
Citera
2022-11-07, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Ja, ryssarna mobiliserade eftersom det behövs fler soldater och under tiden backade man och håller nu linjerna. Orsaken till att det behövs fler soldater är ju att Ukraina har mobiliserat flera gånger och väst skickat massor av vapen annars hade detta varit över nu. Nu har ryssarna införlivat fyra stora regioner i federationen plus sedan tidigare Krim, se gärna det som en förlust om du vill.

Du är medveten om att Ukraina nu har kanske 400 000 bristfälligt utbildade soldater och kanske 50 000 frivilliga utlänningar (NATO, som inte är så sugen på att utföra självmordsoffensiver).

Ryssarna hade 200 000 välutbildade soldater som nu försärks med 300 000+ till. Dessa har allså tidigare varit inom armén och inte plockats från gatan. Ryssarna har ett mycket stor övertag då det gäller vapenkraft och nu slår man ut Ukrainas elnät. Man håller alltså linjen och 300 000 fler är snart på plats, vad blir din slutsats om vad som kommer att hända?

Om du tycker det ser ljust ut för Ukraina så tyck det, förbered dig dock på djup besvikelse.

100000 av de 200000 är redan döda eller skadade. De mobiliserade som satts in saknar utbildning. Andra utbildas nu i Belarus.
Senaste rapporten var att Ukraina nu har över 1 miljon beväpnade. Där ingår förvisso gränsvakter, polis etc. Ukrainska armén har hittills visat att de är bättre utbildade än ryssarna.
Citera
2022-11-07, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guuben
Jag är ett nyhetsfreak så jag har kanske koll på det som du missar.
Kina o Ryssland har en bra relation, Kina får köpa rysk energi till bra pris samt du glömde (?) nämna Indien som även dom kommer bra överens med Ryssland.
Kina, Indien och Ryssland är n stark o stor pakt.
Kina ogillar skarpt USA men exporten till USA kan inte äventyras allt för mycket. Igen pragmatik.

Min hypotes är att rysshatet har kommit till på grund av ryska folkets konservativa värdegrunder som går totalt stick i stäv vad MSM anser man skall tycka (åsiktskorridoren).
Och I väst så är det MSM som har makten, inte de politiska ledarna. Sorgligt.
Fortfarande har du inte länkat till artikeln i YLE som du citerar, ang vapen hamnat i Finland???
LÄNKEN TILL YLE TACK!!!
Citera
2022-11-07, 11:23
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Kina o Ryssland har en bra relation, Kina får köpa rysk energi till bra pris samt du glömde (?) nämna Indien som även dom kommer bra överens med Ryssland.
Kina ogillar skarpt USA men exporten till USA kan inte äventyras allt för mycket. Igen pragmatik.

Min hypotes är att rysshatet har kommit till på grund av ryska folkets konservativa värdegrunder som går totalt stick i stäv vad MSM anser man skall tycka (åsiktskorridoren).
Ja men det är som jag säger. De äger Ryssland. Säger de stop är de slut för Ryssland. Medan de själva kan välja fritt. Så Ryssland har bara att buga och bocka för dem. Ryssland kan inte vända sig till väst och spela ut sidorna mot varandra, vilket de kan. De är fast, på samma sätt som de som håller på dem är fast i kaninhålet och hittar inte ut.

Sen det sista, fetade du skrev handlar bara om moral. Känsla för vad som är rätt och fel. Ryssland har handlat fel.
Det är som vinterkriget. Var skuldfrågan ligger finns ingen tvekan om. Det är så majoriteten i Europa och de flesta länder ser på det. Ryssland är skurkarna, Ukraina hjältarna. Ser man inte det saknar man helt enkelt rättskänsla.
Människor bedöms utifrån hur de uppför sig. Beter sig en grupp som svin, kommer de att ses som det. Svårare är det inte. Det är gruppens ansvar att förändra det.
Citera
2022-11-07, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Du förmedlar endast lögner. Antingen tror du på dem själv, eller så är du Kremls papegoja. Jag skiter i vilket.

Rysslands ekonomi backar.

Ryssland drivs tillbaka i Ukraina.

Ryska trupper i Ukraina förgörs, deserterar, flyr eller blir tillfångatagna.

Ryssland förlorar vänner i världen.

De utbildade som kan, flyr från Ryssland.
Det är sanningar och ni verkar skräckslagna över det, att förändra er världsbild är tydligen mycket svårt, hjärntvätten är solid.

Rysslands ekonomi växer nu sedan sommaren efter att ha backat. Väst ekonomi fortsätter att försämmras. Fakta.

Ryssland drivs inte tillbaka mer än att dom frivilligt lämnade Kharkov och delar av Kherson för ett samlat försvar inför Kiev-regimens offensiver. Som du kanske märkt står nu offensiverna stilla sedan länge för man kan inte knäcka ett samlat ryskt försvar. 300 000+ soldater förstärker och kommer förr eller senare att attackera och vem vet, kanske Ukraina kan stå emot. Just nu nöjer sig ryssarna att nöta ner alla stackars soldater som ger sig på självmordoffensiver. Fakta.

Mycket färre ryska trupper i Ukraina förgörs, deserterar, flyr eller blir tillfångatagna. Man har en annan strategi än Ukraina, att spara män och utrustning, man nöter istället tills man får möjlighet att gå på offensiven med hjälp av allt Ukriana inte har som missiler, flygvapen och mycket artelleri. Det finns inte så stor orsak att desertera då man känner sig relativt trygga i sin yrkesroll. Fakta.

Orsaken till att Rysslands ekonomi håller ihop är just vänner, framför allt Kina, Indien och Turkiet men man många andra vänner inom BRICS och SCO. Fakta.

Alla kan "fly" om dom vill, Ryssland hindrar dom inte. En del har dragit och den ryska ledningen tackar och tar emot och önskar dom lycka till i väst där man hatar ryssar. Man har tillräckligt med välutbildad arbetskraft som älskar och stödjer sitt land. Man har fått några miljoner nygammla ryssar istället i fyra regioner. Fakta.
Citera
2022-11-07, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jag skrev ju inte Moskva. Jag ger inga fler detaljer, pga den fientlighet som råder.

Uppenbarligen då i något speciellt samhälle uppbyggd kring någon specialindustri.
I de flesta mindre sammhällen jag besök, då jag mest besökt industriorter, förutom då just St.Petersburg.
Hur många orter har du besökt: Personligen har jag besökt 13 olika orter, och den enda som hade vad jag refererar till som modern infrastuktutr var St. Petersburg.
Och där har har faktiskt befolkningen hellre bott i äldre byggnader än i de statliga du refererar till.
Om jaf föstod det rätt så var de i så dåligt skick att de var mer eller mindre obeboliga.
De har haft asfalt till fabriken, samt runt vissa av ledningens bostadsområden, sen har det varit jordvägar, ingen gatubelysning etc. Samt gott om utedass.
Men det finns säkert orter som blivit uppgraderade i samband med nåt OS eller större idrottsevenemang.
Citera
2022-11-07, 11:26
Medlem
Citat:

Eftersom du drog in Kina så bör det väl konstateras att det kina kan exportera till Ryssland
är värt en spottstyver i jämförelse med exporten till västvärlden.
Vad har Ryssland att betala med ? gas , olja och skogsråvara inte mycket mer Ryssarna skulle
givetvis vilja utnyttja Kinas produktions kapacitet för att fylla på framför allt ammunitionen.
Det du måste fråga dig är varför skulle kina hjälpa Ryssland som står för 5% av export intäkterna ?
Citera
2022-11-07, 11:27
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Jag skulle tro att man kan komma fram till att det är USA. Och då fungerar det i grova drag på det sättet, att deras egen grundutbildning är usel och producerar huvudsakligen en massa odugliga genusvetare. Samtidigt importerar de duktiga studenter från Kina, Indien, Ryssland och diverse andra länder med bättre grundutbildning. Dessa gör sin PhD och postdoc i USA, under ledning av amerikanska professorer som står för finansieringen och tar åt sig äran av forskningen som utförts av de importerade studenterna. En stor del av dessa åker sedan hem till sina hemländer, där de gör nytta för samhället, medan vissa stannar kvar i amerikat för att själva försöka bli en av de där professorerna i toppen av pyramiden som kan disponera en massa bidrag från industrin, ta åt sig äran av vad nästa generation av importerade talanger åstadkommer under sin tid som doktorander och postdocs, och glänsa som författare av massor av artiklar i Nature och Science.

Du har en överdriven bild av det, men det är sant att USA har ett problem med att de har en dålig bredd och så några superbra institutioner. De är raka motsatsen till t ex Danmark, där alla deras universitet faktiskt är hyfsat bra. Jag vet inte hur det är i Ryssland. Men med den volymen får man i alla fall anta att top 5 universitet täcker mindre än 30%. Man ser att många av Rysslands universitet inom engineering ligger runt plats 600, dvs de har en bredd.

En faktor som dessa rankinglistor undervärderar är dock soft skills som problemlösningsförmåga och pedagogik hos undervisarna. USAs system är vida överlägset det ryska om man håller sig till lite hårdare ämnen, troligen även i övrigt. Human sciences lär vara politiserat i Ryssland, men det är det också i USA, fast på helt olika sätt.

I framtiden kanske inte de ryska studerande från eliten kan plugga i väst, så som de gjort de senaste åren. De får plugga i Kina istället. På lång sikt är en sådan split i kunskapsutvecklingen, om kriget gör att det sprider sig till även Kina vs. Väst en katastrof som är svår att mäta.
Citera
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Jag skulle tro att man kan komma fram till att det är USA. Och då fungerar det i grova drag på det sättet, att deras egen grundutbildning är usel och producerar huvudsakligen en massa odugliga genusvetare. Samtidigt importerar de duktiga studenter från Kina, Indien, Ryssland och diverse andra länder med bättre grundutbildning. Dessa gör sin PhD och postdoc i USA, under ledning av amerikanska professorer som står för finansieringen och tar åt sig äran av forskningen som utförts av de importerade studenterna. En stor del av dessa åker sedan hem till sina hemländer, där de gör nytta för samhället, medan vissa stannar kvar i amerikat för att själva försöka bli en av de där professorerna i toppen av pyramiden som kan disponera en massa bidrag från industrin, ta åt sig äran av vad nästa generation av importerade talanger åstadkommer under sin tid som doktorander och postdocs, och glänsa som författare av massor av artiklar i Nature och Science.
Det studerar 1950 utländska studenter på MIT. Jag väljer den skolan då det är den bästa tekniska skolan i USA.
https://iso.mit.edu/about-iso/statistics/international-student-statistics-2022-2023/

Ca 1000 av dessa är kineser så att kineserna är på tårna kan jag hålla med om. Ryssar är det 44st så eftersom det är ryssar vi pratar om nu så är inte siffran särskilt hög.

Det studerar ca 12000 studenter på MIT.

Jag tycker inte att den utländska delen är en alltför stor del av den skolan. Tycker du det?
Vi pratar om att 17% av studenterna är utländska. 3 promille är ryska.

Jag misstänker att fördelningen ser ungefär likadan ut på samtliga skolor i USA. De bästa studenterna genom tiderna från MIT är till störst del amerikanska. Från Ryssland finns ingen.
Citera
Medlem
guubens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Fortfarande har du inte länkat till artikeln i YLE som du citerar, ang vapen hamnat i Finland???
LÄNKEN TILL YLE TACK!!!

Varför skulle jag måste bifoga länken, det finns ju just ingen rysshatare här som bifogar länkar till sina påståenden.
Men jag råkar ha sidan ännu uppe så här har du uttalandet som man sen snabbt fick släta över.
Men den blåögda tror ju på alla dementier som passar agendan.
https://svenska.yle.fi/a/7-10022331
Här är fördelen att sidan inte är översatt.
Citera
2022-11-07, 11:28
Medlem
Citat:

Haha

Ingen brydde väl sig om Ryssarna innan kriget - eller brydde sig på ungefär samma sätt som man bryr sig om t ex Tyskar.

"Tyskar är ett pack - det märker man ju när man stöter på dem på semesterresor" men mycket mer än så var det inte - träffade man Tyskar så var det helt normalt.

Det var först när Ryssland invaderade Ukraina och började mörda civila, tortera, bomba sjukhus, våldta barn osv och nästan alla Ryssar stod och klappade händerna och tyckte att Putin gjorde rätt som ryss-hatet uppstod på riktigt.
Senast redigerad av poiuy1298 2022-11-07 kl. 11:38.
Citera
2022-11-07, 11:31
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Kanske du kunde komma med konstruktiv kritik och argumentering istället för svamlande plattjordsteorier och annat löjligt.
Men när inte argumenten räcker till så försöker du desperat sätta mänskor som har egna åsikter i nåt fack av idioter. So low, so low.
Jag säger bara: Döda fiskar flyter medströms.
Min kritik är konstruktiv. Jag förklarar hur verkligheten ser ut och hur andra ser på de flesta av Putinälskarna. Om du inte gillar det får du väl krypa längre ned i kaninhålet och isolera dig från verkligheten. Finns säkert en massa obskyra sajter där, du kan grotta in dig i "sanningen". Men för att kunna förstå något, kan man inte bara anse att något är på ett visst sätt, man måste även fråga sig, "Är det så?"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in