2022-11-07, 10:28
Medlem
Lite senare idag så skall jag hem till mitt barns kompis som är i rätt desperat behov av pengar. Jag och en person till skall hjälpa till lite men ingen av oss kan låna ut hela summan. Personen saknar knappt 10.000kr. Vi kan nog med lite ansträngning få ihop lite till men det saknas ändå minst 5000kr. Personen har precis börjat jobba, fick en mindre lön i oktober och från novemberlönen får hen sen en mer stadig lön varje månad. Det är inte fast anställning utan ca 60% med nästan alla timmar på OB-tid. Personen kommer att få ut ca 18-19000 i månaden. Nu till dilemmat:

Personen sökte om ett lån på 10.000kr (osäker på om det var exakt så mycket men tror det) via någon av lånesidorna typ Lendo eller liknande. Det blev avslag. Personen har Inga anmärkningar så jag antar att det är för att det saknas tidigare inkomst. Är det någon som vet någon sida som skulle kunna godkänna ändå? Räntan spelar inte så stor roll då summan skall betalas tillbaka vid nästa lön.
Citera
2022-11-07, 10:30
Medlem
dusugermers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fidgetblock
Lite senare idag så skall jag hem till mitt barns kompis som är i rätt desperat behov av pengar. Jag och en person till skall hjälpa till lite men ingen av oss kan låna ut hela summan. Personen saknar knappt 10.000kr. Vi kan nog med lite ansträngning få ihop lite till men det saknas ändå minst 5000kr. Personen har precis börjat jobba, fick en mindre lön i oktober och från novemberlönen får hen sen en mer stadig lön varje månad. Det är inte fast anställning utan ca 60% med nästan alla timmar på OB-tid. Personen kommer att få ut ca 18-19000 i månaden. Nu till dilemmat:

Personen sökte om ett lån på 10.000kr (osäker på om det var exakt så mycket men tror det) via någon av lånesidorna typ Lendo eller liknande. Det blev avslag. Personen har Inga anmärkningar så jag antar att det är för att det saknas tidigare inkomst. Är det någon som vet någon sida som skulle kunna godkänna ändå? Räntan spelar inte så stor roll då summan skall betalas tillbaka vid nästa lön.
Ta inga jävla lån. Jobba ihop pengarna.
Citera
2022-11-07, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dusugermer
Ta inga jävla lån. Jobba ihop pengarna.

Nu var inte det frågan, håll dig ämnet istället. Jag håller principiellt med dig men personen i fråga har jobb men behöver lösa en högst tillfällig och viktig utgift.
Citera
2022-11-07, 10:40
Medlem
dusugermers avatar
Citat:
Nu var inte det frågan, håll dig ämnet istället. Jag håller principiellt med dig men personen i fråga har jobb men behöver lösa en högst tillfällig och viktig utgift.
Låna inte av "tjänster som godkänner lån utan säkerhet". Låna isf av anhöriga. Man blir rövknullad även om det bara är 1 mån.
Citera
2022-11-07, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dusugermer
Låna inte av "tjänster som godkänner lån utan säkerhet". Låna isf av anhöriga. Man blir rövknullad även om det bara är 1 mån.

Det stämmer säkert, personen har dock ett begränsat nätverk omkring sig och jag kan tyvärr inte låna ut mer pengar nu.
Citera
2022-11-07, 10:48
Medlem
Citat:
Vad är det för utgift?
Citera
2022-11-07, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retarded-dick88
Vad är det för utgift?

Det är en räkning som behöver betalas omgående. Vill inte dra hela storyn bakom den med hänsyn till personen.
Citera
2022-11-07, 10:55
Medlem
glajarns avatar
Citat:

Då borde han kunna söka förskott på lönen i så fall. Så är problemet ur världen.
Citera
2022-11-07, 10:56
Medlem
Svårt om det inte finns någon deklarerad inkomst!

Är det en person som verkligen kan hålla i pengar och senast betala den 6 december så går det ev att låna via lumify som förstagångskund till en kostnad av 60 kr som är aviavgiften.

Det blir dock snabbt dyrt om inte lånet är åter inom den månaden.

Andra alternativ är att ta ett lån - sen använda sig av ångerrätten inom 14 dagar - ånga typ efter sju dagar. Då har du om det är 30 dagar på dig att betala tillbaka och inga avgifter eller annat ska betalas - endast lånet plus upplupen ränta men på 15 000 och 20% ränta blir det en kostnad på ca 250 kr om man betalar det inom 30 dagar.

Allt handlar alltså om att betala tillbaka "direkt"!
Citera
2022-11-07, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Då borde han kunna söka förskott på lönen i så fall. Så är problemet ur världen.

Det var ett bra tips! Vet inte om hen har försökt det. Får kolla det lite senare idag. Tack för tips!
Citera
2022-11-07, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Svårt om det inte finns någon deklarerad inkomst!

Är det en person som verkligen kan hålla i pengar och senast betala den 6 december så går det ev att låna via lumify som förstagångskund till en kostnad av 60 kr som är aviavgiften.

Det blir dock snabbt dyrt om inte lånet är åter inom den månaden.

Andra alternativ är att ta ett lån - sen använda sig av ångerrätten inom 14 dagar - ånga typ efter sju dagar. Då har du om det är 30 dagar på dig att betala tillbaka och inga avgifter eller annat ska betalas - endast lånet plus upplupen ränta men på 15 000 och 20% ränta blir det en kostnad på ca 250 kr om man betalar det inom 30 dagar.

Allt handlar alltså om att betala tillbaka "direkt"!

Ja det är en ansvarsfull person som kan betala tillbaka direkt. Personen klarar att både betala tillbaka lånet och betala sina andra omkostnader. Både jag och den andra personen som skall låna ut lite har sagt att det inte är någon brådska utan att det viktigaste är att betala tillbaka lånet direkt i sådana fall.
Citera
2022-11-07, 11:12
Medlem
Om ni är så säkra på att personen i fråga kommer betala tillbaka lånet och eftersom ni verkar väldigt måna om att hjälpa till. Varför inte ta ett snabblån i ditt eget namn och betala tillbaka omgående när personen får lön, inkl avgifterna som tillkommer? Om ni nu har stadig inkomst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in