2022-11-06, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Du verkar inte veta skillnaden.

Man anhålker inte i olika grader, man blir anhållen om man misstänks för ett allvarligt brott.
Sedan häktas man på olika grader och dessa mgm har häktats på sannolika skäl, sen även omhäktats på sannolika skäl.

Jo man anhåller på olika grader. Om man bara är anhållen som skäligen misstänkt krävs det särskilda skäl som gör att hen måste hållas frihetsberövad. Typ att det finns stor risk att man kommer göra sig av med bevis och liknande.

Så var det i det här fallet: de var skäligen misstänkta men det bedömdes viktigt att hålla dem frihetsberövade ändå.
Senast redigerad av HawkPie 2022-11-06 kl. 23:49. Anledning: Förtydligande
Citera
2022-11-06, 23:49
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:

Man anhålker inte i olika grader, man blir anhållen om man misstänks för ett allvarligt brott.
Sedan häktas man på olika grader och dessa mgm har häktats på sannolika skäl, sen även omhäktats på sannolika skäl.

Men snälla..... Från polisen.se i detta fall.

Under arbetet med ärendet framkom uppgifter som gjorde att polisen inledde en förundersökning gällande människorov. Två kvinnor hämtades in till förhör under måndagen 17 oktober. Efter förhör beslutades det att kvinnorna skulle anhållas misstänkta för människorov. Båda är i 20-årsåldern och skäligen misstänkta.

Om du provar att läsa den fantastiska sammanfattningen på sid 1 blir saker kanske lättare.

Mitt råd kvarstår. Googla
Senast redigerad av PlanBoksBok 2022-11-06 kl. 23:55.
Citera
2022-11-06, 23:50
Medlem
Citat:

En enkel googling så hittar man flera artiklar likt denna: "I samband med en husrannsakan greps en man i 25-årsåldern och anhölls senare på sannolika skäl för mordförsök".

Anhölls! Ej häktades..
Citera
2022-11-07, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Nu inser jag att det nog inte hänger speciellt mycket mammor här med döttrar i åldern 18 ( men kanske har fel!).
Att jag för första gången registrerat mig här var pga den här händelsen.
Jag är jävligt förvånad över att det här inte hänt innan faktiskt ( i Sverige) om man dessutom hör vad GW sa idag….
Hallå?!?! Ligger ”Polisen ”, soc o även då gurun 30 år efter precis som med skjutningar och sprängningar…
Jag satt nästan o skrattade av ilska när jag hörde han prata imorse ( har haft stor tilltro innan till GW)…
Vi bor i en mindre stad… bor själv varannan vecka med mina tjejer…
När min äldsta (som för övrigt varit skötsam, hästtjej, friidrottare) började 7an fick hon nya ” vänner ”, minns ju hur det var själv… man får nya, sen blev det andra o nya osv men så är ju tonåren…
Minst 10 ggr var Polisen på hennes skola från 7an till 9an, det var tjejgäng som slog ner både lärare o tjejkompisar som de två veckor innan hade varit bästisar med…
Det var det ena mordhotet efter det andra på snap både i grupper o till min dotter o i klassen o alla andra de hade på snap ( liten stad… har man tydligen alla på sin snap)
Tjejer som blev sparkade i huvudet mitt i skoldagen! Lärare som blev sjukskrivna osv osv…
Några tjejer ringde även mig o hotade, la på när jag svarade och även la ut bilder på dejtingsajter på mig med falsk text…
Såklart var vi i kontakt med skolan, rektor polis då våran dotter blev inkallad på möte o vi med polis o rektor… Dock satt vi inte som några jävla fågelholkar på mötet men många föräldrar gjorde det….
Visade sig att min dotter tack o lov aldrig hotat, fysiskt gjort något utan bara var med ”i samma gäng” …
Fick nog sista gången när en av tjejerna ringde henne o hotade ” sliza henne så hårt och sen se till att din morsa våldtas” när jag satt bredvid i bilen, slet mobilen ur hennes hand , pratade med tjejen snabbt och åkte dit hon bodde….
Jag behövde bara gapa i ansiktet på henne o rädslan över att jag skulle anmäla henne o prata med hennes föräldrar gjorde att hon bröt ihop toootalt!!!
Låter helt fruktansvärt det du berättar och ska naturligtvis aldrig få förekomma på en skola. Spapchat borde stängas ner för alltid med tanke på allt som förhandlas där. Ibland undrar jag om det inte var bättre att hela internet med alls chattar togs bort för att rädda våra ungdomar från allt det här så att de istället fick växa upp utan alla hot, all ryktesspridning och allt förtal som sprids via olika appar. Barn mår inte alls bra av allt det här och får lida oerhört mycket liksom din dotter. Man önskar att alla bara stängde ner de här sidorna och vägrade bli en del av den här mobbarkulturen. Kanske var det så Tove tänkte också när hon var orolig för någon som hon sökte den där kvällen men fick betala med sitt liv 🪔.
Citera
2022-11-07, 00:03
Medlem
Magictrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Enligt uppgifter i tråden ska det tydligen vara ett röstmeddelande som han lyssnat av på morgonen, och att det i bakgrunden hördes "mystiska ljud" vilket fick honom att ringa JJ o sen strax efter kontakta polis. Iom att polisen genast tog tag i det och misstänkte brott så måste det varit något avgörande som läts i bakgrunden (som jag o Marie-antoinette spånade om att Tove kanske inte hann lägga på innan de tex överföll henne.)

Ska bli intressant när FUP kommer.
Jo kanske. Men vem skulle pojkvännen berättat det för? Polisen har ju inte sagt något. Så ingen idé att spekulera på skvaller
Citera
2022-11-07, 00:04
Medlem
Citat:
Vad tror du om utomjordingar, kan de ha mördat Tove?

Tove blev dödad i lägenheten men inte alls planerat, ett bråk uppstod (grannar hört höga ljud) och något gick väldigt snett, sen flyttas kropp till bil och körs till skogen, däremot om båda mgm är orsak till Toves död återstår att se.

Om du är en utomjording... så nej.. då tror jag inte på dem. Jag tror dem är mer öppna och mindre trångsynta. Samt lite trevligare ..
Citera
2022-11-07, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vevve79
Om du är en utomjording... så nej.. då tror jag inte på dem. Jag tror dem är mer öppna och mindre trångsynta. Samt lite trevligare ..
Kan fortfarande hänt saker i lägenheten som skapade massa ljud som bråk eller saker. Men det är fint att du vet... var du där? Jag spekulerar som alla andra som inte vet. Var en tanke då det är svårt att kanske bära. Och pojkvännen reagerade på ett samtal. Var en tanke. Men vad har utomjordingar med saken att göra? Keep it clean mannen.
Citera
2022-11-07, 00:11
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wattweke
Av mig men jag vill heller inte bekräfta då det kommer från vänners vänner osv. Men det stämmer bra med allt som sagts och det går ihop sig med det grannen säger osv samt att dom då sagt att dom själva kontaktade polisen tidigt. Jag är inte säker mer jag tror att killen i bilen även har en pappa som är polis därför känns uppgifterna vettiga. Hade väl kunnat skriva mycket mer om olika saker men jag tror alla är lite rädda för att det ska skapas trådsanningar och felaktigheter och så är drevet igång.

Citat:
Ursprungligen postat av HawkPie
Jag läste någonstans att killen i bilen har pratat med vänner i Vetlanda och sagt att han pratade med JJ, men att dom absolut inte är ”bästa vänner”.

Så nej, jag tror inte JJ talade sanning när hon benämnde killen som sin bästa vän. Däremot tror jag killen är oskyldig.

Jag vet inte om det är killen som JJ pratade med som är polisson, det kan ju vara personen bredvid som är det.

Citat:
Ursprungligen postat av BlueGypsy
Ja, precis, hade jag vart där hon bor och skulle åt det håller så är det Nygatan jag skulle ta, aldrig Storgatan eller upp på de större gatorna. Nygatan är smidigast, snabbast och minst folk på nätterna.

Nej tyvärr, jag har missat väldigt mycket denna helgen då jag inte haft möjlighet att hänga med i tråden, men lägg gärna upp inlägget och citera mig om du hittar det! Har det kommit fram namn på personen?

Nej inga namn har framkommit, bara att dom inte har något med det här att göra.
Kontaktade självmant polis, lämnade vittnesmål och avfördes helt från utredningen.
Av en slump vara dom där samma tid (nästan omöjligt festnätter att INTE hitta bekanta kring donken)
Där finns inget spår och har aldrig funnits heller, gör du som polisen och avför dom helt från tråden .
Citera
2022-11-07, 00:17
Medlem
Ibland undrar jag om MH kanske är mer inblandad än många tror. Alla säger att hon är så snäll, gullig och omtänksam.. men själv säger hon att hon e mentalt efterbliven, stöd etc. Ja, kanske hon bara har dålig självkänsla - eller så har hon mörka tankar hon slagits med.

Vet inte men… det är svårt att föreställa sig att JJ kan lita så blint på att MH ej berättar om nu JJ spelat en mkt större roll än MH.

Om JJ var mer drivande, och MH bara ”hängde på” eller var typ helt förstörd/chockad borde JJ vara orolig att MH skvallrar på henne… väl?

Det får i alla fall mig att tro att de båda är lika delaktiga..
Citera
2022-11-07, 00:18
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:

En person får anhållas om den är på sannolika skäl misstänkt för att ha begått brottet, vilket är en hög misstankegrad. Om personen är skäligen misstänkt för att ha begått brottet, vilket är en lägre misstankegrad, får hen anhållas om det är av synnerlig vikt att personen tas i förvar.

Är vi klara då?
Senast redigerad av PlanBoksBok 2022-11-07 kl. 00:20.
Citera
2022-11-07, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amhearst
Kanske drogar man BO i syfte att förnedra, t ex klä av och foto vid sovande - att ha som hållhake eller posta nätet. Det terapeutiska fönstret för vald drog är snävt, och katastrofen är ett faktum: Letal överdos och panik..

Just a thought..

Citat:
Ursprungligen postat av Umpalavemang
Med tanken på att Tove jobbade/praktiserade
på Mogärdesskolans särskoleavdelning där barn med olika funktionshinder
med särskilda behov.

Tove var mycket omtyckt av personalen och de var nog chockad
efter att de fick reda på att Tove hittades död .

Ja, du menar så, då blev det bättre att förstå på ett annat sätt än som du skrev.
Tack, jo jag vet att hon va omtyckt bland eleverna.
Sina nära och kära, väldigt ansvarsfull och snäll tjej.
Citera
2022-11-07, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Vad menar du att polisen skall få ut av mobilen som dom inte kan få reda på från operatören? Om den nu ligger i sjön så bevisar det ju ingenting om vem som har kastat i den.

Bilder/videos från natten som inte lagrats i molnet, sms som hon börjat skriva men aldrig hann skicka, finns massvis med saker som kan vara intressant på telefonen? Även vart hennes tillhörigheter hittas, om de slängt sakerna på olika ställen, om några iakttagelser såfall har gjorts av vittnen på dessa ställen etc etc.

Tror du på riktigt att polisen skiter i det nu och anser den är oviktigt bara för dem hittat kroppen?
Senast redigerad av BlueGypsy 2022-11-07 kl. 00:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in