2022-11-06, 22:23
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag hade faktiskt en viss respekt för Putin ett tag, i alla fall tiden före Nordstream. Då blev jag jävligt skeptisk och ifrågasatte varför i helvete vi skulle låta Putin anlägga en sådan i Svensk ekonomisk zon utan att få ersättning för det, alternativt dra den upp på Gotland med en avstängningskran? Där blev jag misstänksam och våra dumjävlar till politiker bara skrev på och såg så där lagom jävla naiva ut!

Fast de kunde inte göra något utan att bryta emot internationell lag. Det är Merkel och Schröder som har skulden, plus tidigare tyska "Ost-politik" politiker.
Senast redigerad av Ola Schubert 2022-11-06 kl. 22:30.
Citera
2022-11-06, 22:25
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guuben
Jaha, så du har bättre information om eventuella Ukrainska vapen på svarta marknaden än finska säkerhetspolisen.
Kanske du får dina uppgifter från välrenommerade Säpo...LOL.

Flashback har nog sina roliga sidor...man kan påstå vad som helst utan att ha en aning om sanning eller dess mindre ha en källa som inte är Aftonbladet. Sancta simplicitas.

Jag vet att finnarna påstår att det finns en risk för att sådana vapen letar sig till Finland, absolut finns det en risk, men det innebär inte att vi ska sluta ge Ukraina vapen. Ukraina ska få alla vapen de behöver i sin kamp, om det dör ett par tre finnar/svenskar pga det, må så vara "collateral damage", det dör hundratusentalts Ukrainare i fredens namn. Du har lite svårt för proportioner va?
Citera
2022-11-06, 22:26
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ukrainska gåvovapen från Nato säljs nu på svarta marknaden, precis likadant skulle det hända i Nigeria.

Nej. Det finns inga sådana exempel. Enbart förfalskade "bevis" - förfalskade av rysstroll - som är tänkta att "visa" det. T.ex:

Möjligt undantag kan vara något enstaka handeldvapen. Enstaka sådana kommer alltid på avvägar. Så är det i alla krig.
Senast redigerad av -Info- 2022-11-06 kl. 22:29.
Citera
2022-11-06, 22:26
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Jag hade faktiskt en viss respekt för Putin ett tag, i alla fall tiden före Nordstream. Då blev jag jävligt skeptisk och ifrågasatte varför i helvete vi skulle låta Putin anlägga en sådan i Svensk ekonomisk zon utan att få ersättning för det, alternativt dra den upp på Gotland med en avstängningskran? Där blev jag misstänksam och våra dumjävlar till politiker bara skrev på och såg så där lagom jävla naiva ut!

Faktiskt samma här. Sedan rår ju inte Putin för att Svenska politiker med några få undantag är inkompetenta och godtrogna.
Men jag tror faktiskt att Putin successivt har skapat sig en egen bild av sin egen storhet.

Det blir ofta så med diktatorer som sitter länge på makten. Paranoia, storhetsvansinne och verklighetsfrånvända. Och det blir inte bättre av att de enbart vill ha personer som stödjer deras bild runt omkring sig.

Säger du emot dem får du i bästa fall sparken.i värsta fall ett nålstick medelst paraply
Senast redigerad av Djupfrys 2022-11-06 kl. 22:32.
Citera
2022-11-06, 22:27
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det finns massor av videos av ukrainska soldater som protesterar mot sina överordnade, inte nödvändigtvis mot kriget i alla dess former, men i alla fall hur kriget bedrivs. Det är fakta.
Det är alltså fakta att det finns videos med ukrainska soldater som kritiserar hur Ukraina organiserar sitt försvar?
Varför är det något att hänga upp sig på? Det är väl toppen i en vital demokrati att man får lov att kritisera, även överordnade!

Jag förstår att kontrasten är stor till Ryssland, där man istället mördar dem av sina egna soldater som opponerar sig mot Hitlers, förlåt Putins massmord?
Citera
2022-11-06, 22:29
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Fast de kunde inte göra något utsn att bryta emot internationell lag. Det är Merkel och Schröder som har skulden, plus tidigare tyska "Ost-politik" politiker.

Ja tyskarna har en jävligt stor skuld i det hela men, vi, lilla Svedala, kan inte ryta ifrån, samtidigt som vi helt plötsligt kan ryta ifrån och skicka 20 000 pansarskott till Ukraina, är det inte märkligt?

Edit:

I en ryss ögon är det en direkt krigsförklaring!
Citera
2022-11-06, 22:29
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Okunskap, man läser bara msm, FB och Aftonbladet är s.k. källor och därav så mycket skräp som man själv tror på. Grattis.
Återigen. Idén med föreställningen om ”MSM” och att svenska medier skulle vara opålitliga är, och har varit del av den ryska desinformationskampanjen under många år nu. Försök vara saklig och undvik att sprida den ryska regimens propaganda.
Senast redigerad av Saruman 2022-11-06 kl. 22:31.
Citera
2022-11-06, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Måste läsa den senaste, eller "Krigets färger". Han finns, tyvärr inte, som e-bok Googles.

Har också googlat fram just det. Tyvärr. Skulle också vilja läsa den första boken. Krigets färger. Helst som ljudbok.
Citera
2022-11-06, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Återigen. Idén med MSM och att svenska medier skulle vara opålitliga är, och har varit del av den ryska desinformationskampanjen under många år nu.

Bara enligt MSM och svenska medier.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Återigen, den folkomröstningen handlade inte om huruvuda Krim skulle fortsätta vara en del av Ukraina eller inte. Den handlade om huruvida Ukraina skulle fortsätta vara en del av Sovjetunionen eller inte. Du får sluta försöka ljuga genom att presentera ett folkomröstningsresultat och påstå att det betyder något helt annat än vad det betyder.

Krim= del av Ukraina ssr
Krim = del av självständigt Ukraina

Enligt majoritets omröstning
Legetimt och erkänt.

Citat:
Krimborna har aldrig i någon folkomröstning röstat för att tillhöra Ukraina. Däremot har de röstat för självständighet från Ukraina i en folkomröstning 1991 (94% "ja"), för möjligheten att skaffa sig ryskt medborgarskap i en folkomröstning 1994 (83% "ja") och för att återförena Krim med Ryssland i en folkomröstning, 2014 (97% "ja").

Visst har de röstat om det
.
Krim= del av Ukraina ssr
Krim = del av självständigt Ukraina

Enligt majoritets omröstning
Legetimt och erkänt.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Faktiskt samma här. Sedan rår ju inte Putin för att Svenska politiker med några få undantag är inkompetenta och godtrogna.
Men jag tror faktiskt att Putin successivt har skapat sig en egen bild av sin egen storhet.

Det blir ofta så med diktatorer som sitter länge på makten. Paranoia, storhetsvansinne och verklighetsfrånvända. Och det blir inte bättre av att de enbart vill ha personer som stödjer deras bild runt omkring sig.

Säger du emot dem får du i bästa fall sparken.i värsta fall ett nålstick meddelat paraply

Ja att Putin tappat det fullständigt har du rätt i, även att han omger sig med ja-sägare, det blir så mycket enklare då, ända tills man får en kula i skallen. Lite märkligt egentligen, han är en f.d. KGB agent, han borde förstå det här? Något är verkligen ruttet i Ryssland.
Citera
2022-11-06, 22:33
Medlem
Citat:
I en ryss ögon är det en direkt krigsförklaring!
Det var ryssarna som började kriga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in