Citat:
Ursprungligen postat av
Djupfrys
Jag talar väl för döva öron men jag tycker att frånvaron av empati är skrämmande. Även om Rysslands agerande är helt obegripligt och dessutom ondskefullt så är det stor chans att ryssen som fick en granat i röven är en normal familjefar som fått ett gevär i handen och tvingats ut till fronten.
I krig är det alltid de som har minst makt och inte har någon som helst ambition att kriga som råkar mest illa ut
Det sitter folk här och tror att de vunnit något i ett tv-spel när någon video visas på en soldat som dör i plågor.
Åk ner och kriga om ni tycker det är kul. Första dagen vid fronten kommer ni skita på er. Iaf om ni inte lärt er att tömma tarmarna innan striden
Om någon däremot skulle köra upp en granat i Putins arsle skulle även jag delta i skadeglädjen
Du har absolut en poäng i detta, vilket är varför jag försöker att hålla mig för god för att delta i skadeglädjen när endera sidans soldater dör plågsamt på slagfältet. De flesta utav dem önskade inte detta, men ligger likafullt där i något lerigt dika utan ben och lägger sin sista tanke på mamma, frugan eller ungarna.
I mitt sinne är det, däremot, något annat att belacka och kritisera den ryska generalstaben och dess operativa ledning hela vägen ner till kompani och plutonsnivå i Ukraina, eller den ryska politiska ledningen vars självförhärligande och verklighetsfjärmade politiska floskler leder till fortsatt död och förintelse på slagfältet. Den har varit under all kritik och förtjänar de hånfulla skratt man slungar deras väg.
Med det sagt, så menar jag bestämt att väst kunde hanterat detta annorlunda, och att historiens dom förmodligen också kommer att ge Zelensky en eller annan känga. Faktum kvarstår dock, Ukraina är invaderat av främmande makt och försvarar sig på alla sätt de kan, det kan ingen ta ifrån vare sig Zelensky eller hans folk.