2022-11-01, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte
Va? Vänligen ge någon form av stöd för dina tankesätt och argument:

* HUR är Brasilien på väg att bli en militärdiktatur?
* OM det är sant, (vilket du behöver bevisa, annars faller ALLT du svamlar om), vänligen motivera HUR det påverkar deras val av Gripen på kort och lång sikt? Och hur DET, i sin tur påverkar Gripen som produkt?
* Brasilien är inte Saabs enda kund.
* Gripen är inte Saabs enda produkt.
* Saab går vad jag vet ganska ordentligt med vinst: https://news.cision.com/se/saab/r/saabs-resultat-januari-september-2022--redo-att-mota-det-okade-behovet-av-forsvarsformagor,c3657074
* VARFÖR ska Sverige ställa sig i kö för F-35? Det beslutet är redan taget då Sverige beställde Gripen E.

På riktigt? Det borde vara omöjligt att ha så mycket fel med så få ord, men det är snudd på en prestation från din sida. Du är antagligen oärlig med flit, eller så är du så fantastiskt ignorant att det nästan blir gulligt. Nästan.

Sverige skulle aldrig få exportera till en militärdiktatur. Bolsonaro erkänner sig inte besegrad utan skyller på valfusk. Han har stöd av militären.
Citera
2022-11-01, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Sverige skulle aldrig få exportera till en militärdiktatur. Bolsonaro erkänner sig inte besegrad utan skyller på valfusk. Han har stöd av militären.
Ok, så du har en teori om fråga 1 och 2. Intressant, men knappast verifierbara fakta. Jag säger inte att du har fel, men vi är långt ifrån din ansats ännu.

Men sen då? OM det nu blir så, vad är dina svar på resten av frågorna?

(för övrigt exporteras inte Gripen till Brasilien längre vad jag vet, vi lärde dem att bygga egna)
Senast redigerad av JohanAnte 2022-11-01 kl. 09:30.
Citera
2022-11-01, 10:15
Medlem
Citat:
Är det kört för Gripen nu när Brasilien är på väg att bli en militärdiktatur? Borde Sverige ställa sig i kö för F-35? Utan kund borde det rimligaste affärsmässiga beslutet för Saab vara konkurs.

Sverige borde beställa F-35 men man ska då tänka på att om vi teoretiskt skulle göra det nästa år så lär det nog dröja 7-10 år innan de är levererade. Sen ytterligare kanske fem år innan de är fullt operativa. Det är den tid det tar. Det är liksom inte bara att knäppa med fingrarna som vissa tror.

Saab har dock kund till Jas 39E. Det svenska flygvapnet!
Senast redigerad av Macke85 2022-11-01 kl. 10:37.
Citera
2022-11-01, 10:23
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Har du sett något sådant uttalande från Bolsonaro? Hur jag än letar kan jag inte hitta något. Han är bara tyst. Han funderar nog över sina möjligheter att göra en Trump (men det gick ju dåligt för Trump så kanske han aktar sig att försöka härma ett förlorande koncept).
Citera
2022-11-01, 10:24
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte
Ok, så du har en teori om fråga 1 och 2. Intressant, men knappast verifierbara fakta. Jag säger inte att du har fel, men vi är långt ifrån din ansats ännu.

Men sen då? OM det nu blir så, vad är dina svar på resten av frågorna?

(för övrigt exporteras inte Gripen till Brasilien längre vad jag vet, vi lärde dem att bygga egna)
Nej, tillverkningen sker i Sverige, men delar tillverkas i Brasilien. Brasilien kan inte bygga Gripen själva.
Citera
2022-11-01, 10:26
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Sverige borde beställa F-35 men man ska då tänka på att om vi teoretiskt skulle göra det nästa år så lär det nog dröja 7-10 år innan de är levererade. Sen ytterligare kanske fem år innan de är fullt operativa. Det är den tid det tar.

Saab har dock kund till Jas 39E. Dr svenska flygvapnet!
Varför skulle vi överge Gripen? Det är ett synnerligen kompetent flygplanssystem och det finns inte särskilt mycket som tyder på att F-35 skulle innebära någon förbättring för Sverige.

När Sverige väl är med i NATO kommer fler länder att välja Gripen framför det avsevärt mycket dyrare F-35.
Citera
2022-11-01, 10:27
Medlem
Citat:
Sverige borde beställa F-35 men man ska då tänka på att om vi teoretiskt skulle göra det nästa år så lär det nog dröja 7-10 år innan de är levererade. Sen ytterligare kanske fem år innan de är fullt operativa. Det är den tid det tar.

Saab har dock kund till Jas 39E. De svenska flygvapnet!
Det har pratats mycket om att vi ska beställa 10 eller 20 st fler JAS39E. Håller med om att vi då kan överväga om vi ska beställa F35 istället för dessa planer. Så blir vi ännu bättre rustade för framtiden.

Det hade varit viss skillnad om vi hängt på och beställt fler. Då Schweiz tackade ner till ett bra erbjudande. Då de skulle få JAS 39E för ca 580 miljoner styck. Vi kunde då även ha beställt fler. För att om möjligt erbjuda dem till andra länder. Eller behållit dessa. Men nu är lösningen att vi ska behålla 40 -talet JAS 39C/D som en lösning.
Citera
2022-11-01, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Varför skulle vi överge Gripen?

Det har jag aldrig skrivit att vi bör göra.

Dessutom så påpekade jag det lite orealistiska med att skrota gripen för F-35. Det skulle ta mååååååånga år. Vi skulle ju naturligtvis behöva ha ett flygvapen under tiden.

Citat:
…. och det finns inte särskilt mycket som tyder på att F-35 skulle innebära någon förbättring för Sverige.

Skulle finnas fördelar med att komplettera med 15-30 F-35A.

Citat:
När Sverige väl är med i NATO kommer fler länder att välja Gripen framför det avsevärt mycket dyrare F-35.

Det är jag rent krasst inte säker på! Inte alls faktiskt..

Nu vill ”alla” ha det vräkigaste..
Senast redigerad av Macke85 2022-11-01 kl. 10:50.
Citera
2022-11-01, 10:45
Medlem
ÖB påpekade dessutom nyss för en liten stund sedan bara att samtliga stridskrafter ”bör tillföras ny materiel.”
Citera
2022-11-01, 11:30
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Det har jag aldrig skrivit att vi bör göra.

Dessutom så påpekade jag det lite orealistiska med att skrota gripen för F-35. Det skulle ta mååååååånga år. Vi skulle ju naturligtvis behöva ha ett flygvapen under tiden.
Läste bara det senaste du skrev, sorry.

Citat:
Skulle finnas fördelar med att komplettera med 15-30 F-35A.
Kanske, ser dock inga dramatiska sådana fördelar... Stealthförmågan kanske skulle vara en bonus för all del, men i övrigt har F-35 inget som inte Gripen har. Tror nog vi skulle tjäna mer på 30-60 extra Gripen.

Citat:
Det är jag rent krasst inte säker på! Inte alls faktiskt..

Nu vill ”alla” ha det vräkigaste..
Fast alla har verkligen inte råd med F-35 är min tanke. Men du har kanske rätt.
Citera
2022-11-06, 12:21
Medlem
Citat:
Sverige borde beställa F-35 men man ska då tänka på att om vi teoretiskt skulle göra det nästa år så lär det nog dröja 7-10 år innan de är levererade. Sen ytterligare kanske fem år innan de är fullt operativa. Det är den tid det tar. Det är liksom inte bara att knäppa med fingrarna som vissa tror.

Saab har dock kund till Jas 39E. Det svenska flygvapnet!

Det vore jättedumt. Vad ger ett antal F-35or jämfört med den extra kostnad som tillkommer att drifta tre stridsflygsmodeller (som är underhållskrävande) och den merkostnad som det innebär att dels utveckla ett modernt stridsflyg dels köpa ett dyrt sådant? Nä, det är bara slöseri på pengar som bättre kan användas på andra ställen. Krävs den förmåga som F-35 ger finns det möjlighet att samverka med våra allierade.

Vad som däremot är ganska intressant är det uttalande om att beslut om omsättning (vägval) av fpl39 bör ske 2030, och omsättning ske ca 2040. Finns massvis med projekt (tempest, NGAD, FA/XX) som är mer intressanta med den tidslinjen.
Citera
2022-11-06, 13:23
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Läste bara det senaste du skrev, sorry.

Kanske, ser dock inga dramatiska sådana fördelar... Stealthförmågan kanske skulle vara en bonus för all del, men i övrigt har F-35 inget som inte Gripen har. Tror nog vi skulle tjäna mer på 30-60 extra Gripen.

F-35 saknar låghöjdsattackförmåga eftersom man saknar fungerande motmedelssystem mot IR-robotar. Det är tänkt att uppgraderas till ungefär de brittiska facklor som bla. Gripen och eurofighter har och som funkar bättre mot ryska robotar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in