2022-11-06, 12:15
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Ett ganska stort problem- särskilt för ukrainarna, med denna tänkta anledning till krig är att Putin tydligen ser hela Ukraina och därmed dess befolkning som ryssar- han kan, med ditt resonemang, inte acceptera annat än att ukrainarna är ryssar och har att inrätta sig i de ryska leden- liksom.

Bra kommentar. Jag syftade på de ryskspråkiga. Det är inte omöjligt att Putin tycker att nästan alla i Ukraina är ryssar som har glömt att de är ryssar. Jag har tänkt att Putin ser de sistnämnda som ett 'lost cause' och att det är de kvarvarande som han ämnar "rädda", men det borde jag skrivit ut.
Citera
2022-11-06, 12:15
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guuben
Tror att common reader förstår att den ena parten som ger efter mer i fredsavtal är den svagare parten.
Måste alltid det självklara förklaras, suck.
Dom springande retirerande ryZzäcklena mao
Citera
2022-11-06, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Jobbigt att han har rätt va?

Ha ha ryssäcklen är snart även borta ur Kherson👍🇺🇦👍🇺🇦

Svårt att veta. Det påstås att tusentals kanske gömmer sig som civila Ukrainare, redo att slå Ukraina i ryggen när de tar tillbaka Cherson.
Citera
2022-11-06, 12:20
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Håller med om att man ofta kan känna igen ryska desinformatörer på att språket är automatöversatt.
Ett annat sätt att känna igen dem är att de använder ord på ett sätt som vi inte gör i vardagligt tal. Såg till exempel en person med Putin-sympatier kalla en annan debattör för ”åsna”. Ordet ”åsna” kan helt korrekt användas nedsättande på det sättet, men vi har i vardagligt tal inte använt det så sedan 50-talet. Om man lärt sig svenska på att se pilsnerfilmer från krigsåren så blir språket lite lustigt 😀

Sluta nu med ditt trams. Jag sökte på "åsna" och "åsnor" i några svenska aktiediscords som jag är med i och det används ibland (N>10).

Du skulle kunna komma fram till att många pro-ukrainier är utländska bottar också om du kritiskt granskade deras språkbruk också, och tog varje fel som ett tecken på att de var ukrainier.
Citera
2022-11-06, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Hade du ett officiellt uttalande från ryska myndigheter om detta, eller har du bara fartkameramannen tillika nafohjonet Lars Wilderäng och dennes "enligt britterna"?

"nafohjonet" vet jag inte vad det betyder

men att efterfråga "ett officiellt uttalande från ryska myndigheter om detta" verkar rätt förvånande av dig sherm..
Du borde väl veta, som de flesta andra, att de uttalande som kommer från officiella ryska myndigheter i stort sett alltid är lögner, särskilt när det handlar om Ukraina.
Informationen kommer från den brittiska underrättelsetjänsten som över tid visat sig både tillförlitliga och över tid väl fungerande. Över 100 år faktiskt.
Citera
2022-11-06, 12:21
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinnpelle88
UAF fortsätter vinna.

https://t.me/IntelRepublic/8147

⚡️BREAKING NEWS⚡️

Russian Air Force destroys around 100 foreign mercenaries and Ukrainian troops in ​​Krasny Liman area, Donetsk Republic; includes 40 mercenaries from the US, UK and Poland, as well as 10 armed fighting vehicles - Russian Ministry of Defense.

Återanvänder du nyheter från mars igen?
Citera
2022-11-06, 12:24
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Sluta nu med ditt trams. Jag sökte på "åsna" och "åsnor" i några svenska aktiediscords som jag är med i och det används ibland (N>10).

Du skulle kunna komma fram till att många pro-ukrainier är utländska bottar också om du kritiskt granskade deras språkbruk också, och tog varje fel som ett tecken på att de var ukrainier.
"i hans optik...". " ukrainier.."

Finns väl ingen som tvivlar om dig ps, det måste du väl förstå?
Citera
2022-11-06, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det tror inte jag han visste. Jag tror Putin räknade med att Sveriges ledning skulle förstå/tolka att en "specialoperation" i Ukraina inte är ett hot mot Sverige och Finland, samt att vi prioriterade vår egen ekonomi över amerikansk geopolitik. Han satte nog sin sannolikhet mycket lägre.

Han fick fel i bägge.

Men han lär ha tänkt att det är värt att betala priset för att Sverige/Finland är med i NATO jämfört med vad trenden var 2021 i Ukraina. Däremot om kriget misslyckas helt, Ryssland pushas tillbaka till 2021 års gräns, alla ukrainska flyktingar återvänder och det inte blir någon demilitarisering eller neutralitet, så står Putin objektivt sämre på alla geopolitiska parametrar.
Lägg till detta att Rysslands demografi och ekonomi är förstörda, troligen för all framtid.
Citera
2022-11-06, 12:25
Bannlyst
Ukraina förbereder evakuering av 3miljoner i kiev
Citera
2022-11-06, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Ja fast problemet för Ryssland är att de måste erbjuda något som inte redan är Ukrainas . Sedan måste de erbjuda väst någonting för att visa att de lärt sig och att de skäms . Typ skrota samtliga kärnvapen och all teknisk förmåga rörande dem .

Ryssland är den svagare parten och ju snabbare de inser att potemkinkulissen håller på och rasar ju bättre blir det för dem själva .

Javisst är det så. Det blir ett ryzzkt problem att lösa. Det borde ryzzarna börja fundera på redan nu.

Se på hur Tyskland till slut tröttnade på trixande från Ryzzland angående gasleveranserna. Till slut tröttnade de på Ryssland och sa njet till ryzk gas och löste det på annat sätt.
Citera
2022-11-06, 12:31
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
"i hans optik...". " ukrainier.."

Finns väl ingen som tvivlar om dig ps, det måste du väl förstå?

'Ukrainier' har diskuterats förr. Det är korrekt svenskt språkbruk, om än något gammeldags. Jag tycker det låter bättre, och jag väljer ofta medvetet lite gammeldags språkbruk. Deal with it.
Citera
2022-11-06, 12:34
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Kan det vara för att deras säkerhetstjänst inte gör det
Tig bara, tig.

Citat:
‘A hunt has been declared on collaborators and their life is not protected by law,’ said Anton Gerashchenko, an adviser to the interior ministry. ‘Our intelligence services are eliminating them, shooting them like pigs.
https://www.dailymail.co.uk/news/article-11284819/How-Ukrainian-intelligence-chiefs-tracking-collaborators-worked-Russians.html

Citat:
hmm, inte för att vara sån, men proletären och nordfront aspirerar väll inte på att vara sakliga, så där har du nog gått på en ny nit.
Och ändå är de mer sakliga än de skattefinansierade kloakrören.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in