2022-11-06, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Syragruppen

Nu har någon kanske redan svarat dig (jag håller på och läser ikapp så ber om ursäkt om det nämns igen) men det enda som inte går ihop med detta är samtalet/röstmeddelandet hon lämnade till sin pojkvän kl 02.30. Hon har alltså varit i liv fram till dess. Däremot tycker jag ändå det är en intressant teori. Hon pratade med sin pojkvän 01.49 och sa hon var på väg ifrån Nöjet. Vittnen verkar ha sett T, JJ och MH promenera tillsammans (troligtvis mot JJs hem). T går med sin cykel. Promenaden ska enligt Google maps ta 16 min. Vi vet inte exakt när de ankommer till JJs lägenhet. Men de kanske stod kvar utanför? Därför var Ts cykel kanske inte ens låst utan bara slängt i gräset eller stod lutad lite konstigt någonstans, för hon inte tänkte stanna där eller hänga med upp. Hon lämnar meddelande till pojkvännen när hon är utanför, hon är rädd eller upprörd och kanske samtalet avbryts konstigt därför reagerade han och polisen snabbt. Om hon har slagits ned med något och/eller kvävts utomhus eller vid tvättstugan och JJs bil var nära, så har de inte behövt släpa ned hennes kropp från lägenheten. Men ja, svårt att veta exakt. De höga dunsar som lät som något på 50-100 kg släpptes o golvet är ju lite svårt att veta vad det annars kunde vara. Känns som man har minst 10 olika teorier.
Citera
2022-11-06, 11:45
Medlem
Chrizzys avatar
Är det fastställt att TT varit i lägenheten? Samtalet till pojkvännen var ifrån lägenheten?
Det är den delen som jag funderar på mest... Om hon dog i lägenheten.

Om så var fallet, kanske när JJ var påväg ut och mötte grannen och sa att hon skulle till donken, egentligen var påväg ner för att öppna porten till någon som skulle hjälpa dem..

Men när grannen istället erbjuder skjuts, så åker hon iväg, och MH istället passar på att öppna porten till hjälpen och under tiden får ut kroppen medans grannkillen och JJ är på donken?

Pappan till killen som skjutsa kanske vart lugn när sonen sa att allt var ok och gick och lade sig, inte brydde sig att gå upp och kolla om han hörde något / någon gå i trappen
Citera
2022-11-06, 11:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Och han hävdar att ”vi kommer att ha facit inom en vecka”. Känns väl tveksamt.
Mhmm faktiskt, men om någon sjunger ut, kanske MH, vilket jag känner är ganska troligt så kanske vi har det ändå
Citera
2022-11-06, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb
Har en känsla av och uppfattningen av att polisen gör det riktigt bra i denna utredning!
Ja, de verkar ha väldigt mycket och bra information. Därför det känns så ”tyst” om fallet, och de verkar inte efterlysa ytterligare frågor eller så från vittnen. Tror fyndet av kroppen varit avgörande.
Citera
2022-11-06, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Tur är väl det. Helt jävla patetiskt vilka låga straff som delas ut av svenskt rättsväsende. Även GM i Vachareya-fallet fick runt 10 år. Det är helt bisarrt att styckning automatiskt inte ger livstids fängelse.

Jag tycker att om man skall uttala sig som du gör, så borde det vara ett minimikrav att ha någon form av kunskap eller saklighet...

Gällande J.H så dömdes hon för Mord år 2015, efter detta har Mord-paragrafen ändrats 2-3 gånger. Vid denna tiden innebar "normal-mordet", där varken förmildrande eller försvårande omständigheter förelåg, 14 års fängelse. Därefter gick man upp till 16 eller 18 års fängelse om försvårande omständigheter fanns - och därefter vidare till livstids fängelse om såpass försvårande omständigheter förelåg så att man inte kunde motivera ett tidsbestämt straff. Med dagens lagstiftning/mord-paragraf innebär "normal-mordet" 16 års fängelse. Så man kan säga att "dåtidens 16 års fängelse" är "nutidens 18 års fängelse alt. livstids fängelse".
Slutligen så förstår jag inte vad du är upprörd över i J.H-fallet eftersom Hovrätten ändrade denna domen till livstids fängelse???

Gällande V.B-fallet så fälldes ju gärningsmannen för Dråp - och där finns ju inte ens livstids fängelse med i straffskalan, så det säger ju sig självt varför han inte fick livstid!

Gällande styckning så är ju detta ett enskilt brott (Brott mot griftefriden/ Gravfridsbrott) och alltså någonting som görs efter dödandet - och därför inte har någonting med själva mordet/dråpet att göra, även om det givetvis kan vara en försvårande omständighet som trissar upp straffvärdet.
Citera
2022-11-06, 11:54
Medlem
ApolloSthlms avatar
Som jag har uppfattat det hela (eller en del av det) är att Tove var bunden och försedd med munkavel i badrummet. Eller mer en känsla då kanske.

Och är det inte lite märkligt att JJ's mellannamn är TOVA och WILMA?
Menar inget med det, bara tyckte det var lite märkligt.....
Citera
2022-11-06, 11:57
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TidensMysterium
Jag tycker mig överallt se spår av organiserad brottslighet i Vetlanda. Navet i denna tycks vara knarkhandel. Jag misstänker JJs far för att vara gangsterbossen. MH är troligen drogberoende och därför inkopplad i brottsligheten. Vem äger krogen Nöjet där droger såldes den kvällen? Att grannen under JJ arbetar som dörrvakt där är mer av en slump än jag kan svälja. Jag litar inte ett dugg på honom som skjutsade JJ till McD den natten. Syftet var nog att be om hjälp för att frakta bort liket, och grannen är inblandad. Den andre sonen är ju bevisligen kriminell.

Hur vore det annars möjligt att bära ut liket utan att grannarna under hörde det? Nej, jag misstänker att alla, eller nästan alla i den gården är kriminella. Vem äger den? JJs far? Är det någon koppling mellan grannen i samma våning, WN, och JJs far? WN driver ett rekondföretag och det skulle inte förvåna mig om han har affärsförbindelser med JJs far. Är det maffia hela staden? JJs far är ju en jude från Israel och har säkert de bästa internationella relationer. Han tvättar väl sina drogpengar i Israel.

Varför grälade Tove och JJ? Varför mördades Tove? Min teori är att Tove fick reda på JJs kriminella verksamhet och vägrade ha något mer med henne att göra. Den kvällen träffade hon JJ av en slump och blev vittne till att de sålde droger. Hon blev arg och protesterade, hotade med att gå till polisen.

JJ röjde för mycket för Tove och blev skraj. Vad skulle hon göra? Hon tog Tove med hem för att tala ut med henne och förmå henne att tiga. Det gick inte så bra. Tove sa att JJ fick dra sig ur brottsligheten, annars skulle hon, Tove, gå till polisen. Då såg JJ sig tvungen att slå till. Troligen drogade hon Tove med något i hennes glas. Hon svimmade och föll hårt i golvet. Reste sig igen och föll åter. Det är väl dunsarna grannarna hörde.

Det är inte alls säkert att hon dog i lägenheten. Hon kan ha förts levande ut av grannarna under och de två männen i 20-årsåldern som JJ träffade vid McD. Så kördes hon till fyndplatsen, och någonstans på vägen dit dödades hon. Kanske ledde drogen själv till döden, kanske stryptes hon. Är inte dessa två unga män i 20-årsåldern samma som rånade en affär och flydde till JJs lägenhet med pengarna?

Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Mycket intressant TEORI!

Det där är för fan något t.o.m foliehattar skulle skämmas över som konspirationsteori!
TidensMysterium bör nog först läsa igenom sammanfattningarna han tackar för.

Denna teori är däremot är ett ganska troligt scenario.

Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Här kommer min teori om händelserna och det är en teori inget annat.

Dunsen och ljuden som lät ungefär som sparkande/hamrande, efter att hon på telesvar lämnat meddelandet att hon är på väg hem går att förklara.
Även att pojkvännen direkt han hörde meddelandet visste att något hänt, ringde hennes föräldrar som kontaktade polisen och även ringde JJ för att fråga vad som hänt har sin förklaring.
Mobilsvar spelar in en viss tid innan det bryts, om man inte avslutar samtalet utan bara stänger mobilen.
(Har oavsiktligt fått höra mycket intressanta saker på mitt eget mobilsvar)

Får du ett hårt slag i bakhuvudet dråsar du i backen med en gång.
Behöver inte bli några sår eller blodsutgjutelser av ett hårt slag i huvudet, blir en bula o inre blödningar.
Det konstiga är att du då innan döden inträder kan få epilepsi liknande kramper av den hjärnskada/hjärnblödning som uppstått, sparkar våldsamt eller dunkar med huvudet i golvet.
Det blir ett jämnt ljud som låter som om någon spikar, dunkar eller sparkar i väggen.
Efter att döden inträffat slutar själva kramperna men ofta kan den döde efteråt oväntat öppna ögonen, resa på huvudet, öppna munnen, lemmarna kan oväntat röra på sig och den döde verkar först inte död.
Tror både JJ o MH är chockade/traumatiserade av synen och först då inser att hon faktiskt dog.

Hur mycket av detta hördes i mobilsvar som fortsatt spela in.
Vems röster som även hördes o vad dom sa till varandra vet jag inte heller, men polisen vet.
Men förstår verkligen att polisen kopplades in med en gång när pojkvännen avlyssnade sin mobilsvar, för något riktigt oroande hördes och hade råkat komma med på Ts meddelande från JJs lägenhet.

Grannen hörde konstiga ljud, dunsar och som om någon spikade/sparkade.
Grannen blir orolig och ringer efter detta på dörren men ingen öppnar.
Dörren öppnades och stängdes två gånger efteråt, något hämtades från vindsförrådet, en filt el. matta?
JJ kommer ner för trappan och stöter oväntat på grannarna, då det var meningen att JJ skulle fixa så Ts mobil och cykel förs iväg och dumpas tillsammans en bit bort.
Hennes förklaring att kompisen är så full att hon ramlat, förklarar ljuden åt grannarna som lugnar sig.
Hon säger hon ska på donken och att mamma ska skjutsa henne, lögnen om mamma genomskådar grannen direkt men inte lögnen att hon bara ska på donken.
Han tror hon tänker köra själv trots skicket hon är i och erbjuder henne skjuts istället.

Efter tvekan tackar hon ja och hämtar sin egen mobil, men glömmer att hon har Ts mobil med sig.
På donkens parkering hoppar hon ur bilen och pratar med en bekant i en annan bil, för att undslippa grannen ett tag och hans undrande blickar över nattens ljudliga eskapader hos henne.
(Den bilen och föraren som inte var brodern, är hörda och helt avförda från utredningen)

Om MH under tiden burit ner T och lagt/sattit henne i bilen eller gör det senare vet vi inte ännu, nu är ju grannarna som är hemma lugnade ev. sover och den vakna är med JJ på donken.
När dom kommer hem ser hon en påse i Ts cykelkorg och tar med den upp.
Sen flyttas Ts cykel och JJ o MH kör iväg för att gömma T, då hinner Ts mobil koppla till masten vid Biltema som når gatan utanför JJ för först nu upptäcker dom att dom glömt stänga av den.

JJ är bekant med omgivningarna kring pappans gård då hon ridit på alla stigar och vägar där omkring.
Dom åker till ett bergsäkert ställe där T aldrig kommer att hittas, men ingen av dom båda tänker på att dom har sina egna mobiler påslagna och därför kommer att kunna spåras.
Polisen lyckades hitta T då dom visste vilket område det gällde och sen systematiskt genomsökt det.

JJ o MH kan ha nekat i flera veckor inte för att dom är hårda och utan känslor, nej hjärnans mekanism att förtränga outhärdliga upplevelser och sitt eget handlande efteråt för att dölja allt har slagits på.
Men allt brukar till sist välla fram om inte när kroppen hittats och allt faller som ett korthus, så senare när insikten oväntat slår till om att detta verkligen har hänt och att man själv deltagit.
Kan vara så att vissa delar i händelseförloppet kommer man heller aldrig att minnas så hårt förtränger man det, misstänker att båda har eller kommer att få PTSD liknande trauma av det som skett.

Nu är frågan som alla ställer sig och vill ha svar på, varför dog Tove?
Citera
2022-11-06, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ett facit i stora drag är inte osannolikt.

Som sagt, när åklagaren har ett utlåtande från rättsmedicin som talar för brott konfronteras mgm som då kan ha svårt att förklara fynden.

FH -Är det inte lika bra att berätta vad som hände?

MGM - jo ....

När mgm inte längre kan slingra sig ur kända omständigheter är spelet förlorat och ett erkännande kommer.

Ungefär så går det till tänker jag mig.

Jo men analyserna/utlåtanden etc lär nog ta ett tag. I stort kommer de nog att ha en hyfsad uppfattning om dödsorsak etc men nog långt ifrån ett ”facit”.
Särskilt med tanke på att de är två mgm, kan nog vara knepigt att fastslå exakt vem som gjort vad.
Givetvis; om bägge väljer att helt och fullt tala ut så löser sig allt. Men de lär nog tiga ett tag till.

Sedan lät det på GW som att lösningen skulle komma att bli allmänt känd inom en vecka. Polis/åkl lär nog hålla inne med detaljerna.
Givetvis kommer nya brottsrubriceringar etc att framkomma. Sånt går ju inte att hemlighålla.
Citera
2022-11-06, 11:59
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hassanmebyssan
Finns en Tove i Vetlanda som stämmer exakt in på åldern. Enligt Facebook bor hon dock i Lkpg och pluggar där.
Familjen har stängda konton, eller så har de inte delat inlägget.

Känns konstigt att hon är klädd i skjorta när det är höst och kyligt ute.

Har varit relativt varmt hela hösten så nej.
Citera
2022-11-06, 12:02
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloSthlm
Som jag har uppfattat det hela (eller en del av det) är att Tove var bunden och försedd med munkavel i badrummet. Eller mer en känsla då kanske.

Och är det inte lite märkligt att JJ's mellannamn är TOVA och WILMA?
Menar inget med det, bara tyckte det var lite märkligt.....

Därav brottsrubriceringen människorov. Men hur visste polisen detta?
Citera
2022-11-06, 12:03
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag bad dig förklara, inte ställa en motfråga.

Varför berättar mgm för någon att T.T. var i J.J. lägenhet om hon inte var det?

Eftersom att du tycks lämna öppet för att T.T. aldrig var i lägenheten bör du ha en tanke om varför mgm i så fall påstod motsatsen.

Det går nästan inte svara på detta genom jag inte har alla korrekta vittnesuppgifter men….

Johanna vet att det är uppenbart att Tove var med henne hem, som att någon såg dem promenerande på Storgatan som hon eller de andra kände.

Johanna hörde att Tove samtalade under färdens gång att de var på väg hem till henne.

Johanna måste ju skydda sig för hon förstår att det kommer fram genom Albin eller någon annan att de varit på väg hem till henne.

Så sammantaget är Tove borta och hon måste komma med en förklaring om det till sina vänner. Så då blir det naturliga att säga Tove följde med hem för att prata sedan åkte hon hem.

Men inget säger ju att hon var upp i lägenheten för ingen vad jag vet har sett henne gå upp i trappan. De kunde lika gärna stått på gården. Vad Tove säger till Albin vet inte jag men kanske du vet mera?
Citera
2022-11-06, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PehrssonLennart
Skulle själv säga att "försök till mord" och mord borde ge samma straff.

Ett dråp är ju de facto en "olyckshändelse".

Försök till mord har samma straffskala som Mord, dvs 10-18 år eller fängelse på livstid. Dock med möjligheten att gå under minimistraffet då det rör sig om ett försöksbrott.

Dråp är ingen "olyckshändelse" utan ett uppsåtligt dödande med förmildrande omständigheter, "ett mindre grovt mord" kan man säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in