Citat:
Ursprungligen postat av
TomatKungen
För att poängtera det märkliga med att ifrågasätta lagar, som behövs för att täppa till kryphål.
Lagen om oaktsam våldtäkt täpper till kryphål i våldtäktslagen. Olika graderingar av våldtäkt är bra att ha med i våldtäktslagen: oaktsam våldtäkt, grov oaktsam våldtäkt, våldtäkt, grov våldtäkt...
Precis som det är bra att ha olika graderingar av misshandel med i lagen som rör misshandel: ringa misshandel, misshandel av normalgraden, grov misshandel...
Men vissa vill ju tydligen ta bort graderingen "oaktsam våldtäkt" då de tycks tro att "många blir oskyldigt dömda" av denna lag. Dvs.: det är ju exakt samma sak som att påstå att man borde ta bort graderingen "ringa misshandel" då man tror att "Många blir oskyldigt dömda" för ringa misshandel.
Själv anser jag att graderingar i lagar är bra att ha och täpper till kryphål i lagen.
I övrigt är det endast 31 fällande domar gällande våldtäkt under de 4 år som lagen har funnits. Vilket låter som en rimlig siffra, med tanke på att vi lever i en rättsstat där "hellre fria än fälla" råder.
Jag svarade många, för att jag ville att många skulle läsa.
Du tänkte alltså inte på att det skulle bli både rörigt, irriterande och inkonsekvent för någon att svara på?
Osammanhängande och inte ens relaterat till varann.
Täppa till luckor säger du?
Vi pratar väl om våldtäkt?
Är det varken våld eller täkt anser jag att man helt tappat greppet om en viktig princip vi dömt för i Sverige sen 1200-talet.
Efter MeToo är nästintill vad som helst våldtäkt, men resultatet är att fler anmälningar kommer in och ännu färre döms, vilket i sin tur leder till att aktivister inom juridiken till slut vill döma varje man som någon ens pekat på.
Även om han skulle ha suttit i ett annat land och chattat med sin dator.
Godtycke kallas det och begreppsdevalvering, men det värsta är att det godtyckliga begreppet oaktsam våldtäkt fått ta plats och därmed knuffa undan en flertusenårig tradition av att ta hänsyn till uppsåt.
Rättssystemet på området har havererat och servar varken offer eller skyddar oskyldiga längre, vilket lagrådet i sin stora vishet kunde förutse.
Nämndemäns och åklagares godtycke har gjort prövningen till en tombola, där vem som helst kan dra en nitlott.
+300 oskyldigt dömda idag säger allt som behöver sägas.