2022-11-06, 01:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Du ville ha siffror. Jag gav dig siffror från konkreta källor. Och då passar det ypperligt med copy paste.
Eller du kanske tycker att man ska hitta på siffror istället? Och skriva ut hat/känslor osv.? Det kanske mer är din melodi? Men det är inte min melodi, förstår du.

..du glömde rasist/nazist harangen.
Citera
2022-11-06, 01:55
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Svårförtjänta pengar. Mycket svårförtjänta pengar. Då ska alltså Lisa hitta på en våldtäkt och sedan för evigt ses som "våldtäktsoffret" av vissa och som "våldtäkts-lögnerskan" av vissa. Ja, för så kommer det vara. Så ska hon stå upp för sin lögn i evighet, tills hon dör. Knappast värt de där små slantarna.
Vad menar du med svårförtjänta pengar?
Tusentals kvinnor försöker och hundratals får dem varje år, mot oskyldigt dömda.
Hur många skyldiga de är, vet vi ju inte.
Jag bekymrar mig inte så mycket om att skyldiga döms, men de oskyldiga skall skyddas i en rättsstat, även om man måste låta ett antal skyldiga gå fria.
Det är idag runt 10 000 våldtäkter som anmäls och runt 4% avskrivs direkt.
Senast redigerad av Flickfotograf 2022-11-06 kl. 02:00.
Citera
2022-11-06, 02:14
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
För att poängtera det märkliga med att ifrågasätta lagar, som behövs för att täppa till kryphål.
Lagen om oaktsam våldtäkt täpper till kryphål i våldtäktslagen. Olika graderingar av våldtäkt är bra att ha med i våldtäktslagen: oaktsam våldtäkt, grov oaktsam våldtäkt, våldtäkt, grov våldtäkt...
Precis som det är bra att ha olika graderingar av misshandel med i lagen som rör misshandel: ringa misshandel, misshandel av normalgraden, grov misshandel...
Men vissa vill ju tydligen ta bort graderingen "oaktsam våldtäkt" då de tycks tro att "många blir oskyldigt dömda" av denna lag. Dvs.: det är ju exakt samma sak som att påstå att man borde ta bort graderingen "ringa misshandel" då man tror att "Många blir oskyldigt dömda" för ringa misshandel.
Själv anser jag att graderingar i lagar är bra att ha och täpper till kryphål i lagen.
I övrigt är det endast 31 fällande domar gällande våldtäkt under de 4 år som lagen har funnits. Vilket låter som en rimlig siffra, med tanke på att vi lever i en rättsstat där "hellre fria än fälla" råder.

Jag svarade många, för att jag ville att många skulle läsa.
Du tänkte alltså inte på att det skulle bli både rörigt, irriterande och inkonsekvent för någon att svara på?
Osammanhängande och inte ens relaterat till varann.
Täppa till luckor säger du?
Vi pratar väl om våldtäkt?
Är det varken våld eller täkt anser jag att man helt tappat greppet om en viktig princip vi dömt för i Sverige sen 1200-talet.
Efter MeToo är nästintill vad som helst våldtäkt, men resultatet är att fler anmälningar kommer in och ännu färre döms, vilket i sin tur leder till att aktivister inom juridiken till slut vill döma varje man som någon ens pekat på.
Även om han skulle ha suttit i ett annat land och chattat med sin dator.
Godtycke kallas det och begreppsdevalvering, men det värsta är att det godtyckliga begreppet oaktsam våldtäkt fått ta plats och därmed knuffa undan en flertusenårig tradition av att ta hänsyn till uppsåt.
Rättssystemet på området har havererat och servar varken offer eller skyddar oskyldiga längre, vilket lagrådet i sin stora vishet kunde förutse.
Nämndemäns och åklagares godtycke har gjort prövningen till en tombola, där vem som helst kan dra en nitlott.
+300 oskyldigt dömda idag säger allt som behöver sägas.
Citera
2022-11-06, 04:49
Medlem
Citat:
Svårförtjänta pengar. Mycket svårförtjänta pengar. Då ska alltså Lisa hitta på en våldtäkt och sedan för evigt ses som "våldtäktsoffret" av vissa och som "våldtäkts-lögnerskan" av vissa. Ja, för så kommer det vara. Så ska hon stå upp för sin lögn i evighet, tills hon dör. Knappast värt de där små slantarna.

Tvärtom mycket lättförtjänta pengar.
Tjejen som anmälde Lambertz för våldtäkt hade falskanmält 4 män tidigare cashat hem pengar varje gång. Mycket lättare än att jobba hederligt för pengarna.

Vi borde seriöst fundera på om inte våldtäkt helt borde avkriminaliseras när kvinnor använder detta som extra inkomst när de vill ha en ny handväska eller resa utomlands och de dessutom inte har något emot att bli våldtagna. Detta kryphål till lätta pengar måste täppas till.
Senast redigerad av m.g.t.o.w 2022-11-06 kl. 05:01.
Citera
2022-11-06, 06:11
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Och ändå leder 95% INTE till fällande dom.

Precis för dom flesta kanske är lika fejk som IG bruden som påstod att hon gruppvåldtogs i 8 timmar när filmen läckte och alla kunde se att hon pushade för mer sex.

Ångra sig är inte våldtäkt. Komma på dagen efter att man har pojkvän är inte våldtäkt. 95% av svenskorna fattar inte detta.

Citat:
Min fråga var vad för bevis du vill se för att acceptera att en person blir dömd för våldtäkt/oaktsam våldtäkt. Så. Vilka bevis vill du se för att acceptera att en person blir dömd för våldtäkt/oaktsam våldtäkt?

Lagen om oaktsam kan lika väl sätta dit kvinnliga våldtäktsförövare. Så vad dillar du om?

Teknisk bevisning eller vittnen. Att sätta dit någon efter år och år skall inte vara möjligt för då är det en total avsaknad av bevis som gäller.
Citera
2022-11-06, 07:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Precis för dom flesta kanske är lika fejk som IG bruden som påstod att hon gruppvåldtogs i 8 timmar när filmen läckte och alla kunde se att hon pushade för mer sex.

Ångra sig är inte våldtäkt. Komma på dagen efter att man har pojkvän är inte våldtäkt. 95% av svenskorna fattar inte detta.

Teknisk bevisning eller vittnen. Att sätta dit någon efter år och år skall inte vara möjligt för då är det en total avsaknad av bevis som gäller.
Tur att det behövs bevis för att döma nån också då. Annars hade 100% blivit dömda istället för bara 5%.
Citera
2022-11-06, 07:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Tvärtom mycket lättförtjänta pengar.
Tjejen som anmälde Lambertz för våldtäkt hade falskanmält 4 män tidigare cashat hem pengar varje gång. Mycket lättare än att jobba hederligt för pengarna.

Vi borde seriöst fundera på om inte våldtäkt helt borde avkriminaliseras när kvinnor använder detta som extra inkomst när de vill ha en ny handväska eller resa utomlands och de dessutom inte har något emot att bli våldtagna. Detta kryphål till lätta pengar måste täppas till.
Och som Micro frågade, vilket försäkringsbolag fick hon pengarna ifrån? Det försäkringsbolaget går nog snabbt omkull om de fortsätter att betala ut pengar till alla som vill ha så det täpper nog till sig själv utan att du behöver försöker reglera deras utbetalningar.
Citera
2022-11-06, 07:19
Medlem
Citat:
Och som Micro frågade, vilket försäkringsbolag fick hon pengarna ifrån? Det försäkringsbolaget går nog snabbt omkull om de fortsätter att betala ut pengar till alla som vill ha så det täpper nog till sig själv utan att du behöver försöker reglera deras utbetalningar.

Pengarna kommer från flera olika håll, sjuka läckor som måste täppas till som jag föreslog.
Citera
2022-11-06, 07:24
Avslutad
Citat:
Pengarna kommer från flera olika håll, sjuka läckor som måste täppas till som jag föreslog.
Börja med att berätta vilket försäkringsbolag som ger 200 000.
Citera
2022-11-06, 07:29
Medlem
Citat:
Börja med att berätta vilket försäkringsbolag som ger 200 000.

Varför ska jag skedmata dig, vill du tjäna pengar på falska våldtäkter får du åtminstone kolla upp det själv.
Citera
2022-11-06, 07:31
Avslutad
Citat:
Varför ska jag skedmata dig, vill du tjäna pengar på falska våldtäkter får du åtminstone kolla upp det själv.
Jag kollade och hittade inget sånt försäkringsbolag.

Förstår du inte att det är så uppenbart för alla och envar att du bara ljuger?
Citera
2022-11-06, 07:32
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Det är en helt annan nivå på bevisning för mord så risken är betydligt lägre där än i sexualmål där bevisningen är obefintlig.

Ja Ulf kunde sättas dit på 10 år även innan beviskraven sänktes ännu mer och Assange kunde krossa av åklagaren trots att hon inte hade så det räckte för ett åtal ens, förskräckligt.

Fast problemet med sexualmål är ju just att det är svårt att få fram bevisning och att många därför går fria.
Kaj Linna kunde sättas dit på livstid för mord, Tomas Quick kunde sätta dit sig själv för flera mord osv...
Det finns alltid fall där rättssystemet misslyckats, inom alla områden, inte bara våldtäktsfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in