2022-11-05, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Funkar inte att sända gasen längre, söndersprängd ledning. Sen måste man vara extremt dum i huvudet om man inte tror att detta drabbar Ryssland, kanske rent av hjärndöd, är du hjärndöd?

Klart sanktionerna drabbar Ryssland men vad gäller olja och gas verkar dessa drabba EU hårdare. Varför inte släppa dessa sanktioner och fortsätta kriga? Det där att arga svenska blister kommer vända sin vrede mot "ryzzen" eller Putin tror jag inte på men kanske du?

Om Ukraina gör allvar av planerna att genomföra verkliga massevakueringar från stora områden i vinter så vore det väl bättre att hjälpa dessa människor än att stå och svära på macken?
Citera
2022-11-05, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Vi har INTE råd att producera varor till konkurenskraftiga priser med starkt fördyrad enerigi särskilt om den blir fördyrad jämfört med konkurrentländer.. 5 år av detta så blir EU ett skitholecountry. När det gäller privatkonsumtion håller jag med dig fullständigt men frågan är om övriga medborgare gör detsamma?

Jag tror inte en svensk bonde eller bilist köper dina perspektiv om att det är jobbigt för oss nu men blir värre för ryzzen sedan faktiskt. Folk är i största allmänhet inte särskilt villiga att offra sin egen välfärd för "högre syften" och så långa perspektiv. Men särskilt om "offrandet" mest innebär lidande för en själv och mindre för den det skall drabba.

Trevligt med ett konstruktivt svar. Tack.

Köper inte heller att väst har råd med en ökning. Jag menar, jag personligen tycker inte det är roligt att köpa smör som kostade 30kr tidigare och uppemot 60 kr nu. Även om folk klarar sig så håller man kanske tillbaka på inköp. En nationalekonomi håller inte med ett sådant beteende vilket föranleder andra indirekta förluster. Sanktionerna biter oss i röven så länge kriget pågår, det är fakta. Därför tycker jag det är hål i huvudet att fortsätta förse Ukraina med militära medel. Det drar bara ut på problemet och även försämrar det. Tanken är god men tyvärr inte rätt väg att gå.
Citera
2022-11-05, 23:25
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Vi har INTE råd att producera varor till konkurenskraftiga priser med starkt fördyrad enerigi särskilt om den blir fördyrad jämfört med konkurrentländer.. 5 år av detta så blir EU ett skitholecountry. När det gäller privatkonsumtion håller jag med dig fullständigt men frågan är om övriga medborgare gör detsamma?

Jag tror inte en svensk bonde eller bilist köper dina perspektiv om att det är jobbigt för oss nu men blir värre för ryzzen sedan faktiskt. Folk är i största allmänhet inte särskilt villiga att offra sin egen välfärd för "högre syften" och så långa perspektiv. Men särskilt om "offrandet" mest innebär lidande för en själv och mindre för den det skall drabba.
Trevligt med ett konstruktivt svar. Tack.
Vi måste skilja lite på väst med all den anda av företagsamhet, intiativförmåga och uppfinningsrikedom som här råder- till skillnad mot Ryssland där vi har det motsatta med statiskt tänkande, oändlig byråkrati och ett kärvt klimat för kreativitet. Väst kommer inte plågas under alla dessa år- visst (som jag skrev) kan det vara lite mer besvärligt än vanligt under den första initiala tiden men det är bara en puckel vi skall över innan vi funnit nya vägar till energi och handelsutbyten.

Håll ut så skall vi under de följande åren se på hur Ryssland under konvulsioner slits i stycken. Ha också i tanke att Ryssland- när som helst kan hejda denna utveckling genom att till fullo dra sig ur Ukraina för att göra upp om hur Ukraina kan ersättas för detta illa genomtänkta övergrepp. Minns även att president Biden varnade Putin för just detta som för Ryssland var att vänta bara dagarna före den ryska invasionen. Putin synade väst...
Citera
2022-11-05, 23:28
Medlem
HejaFinlands avatar
I Svatove blev en hel rysk bataljon utplånad. I en ort som heter Vyorstka skriver lokal media om det och folk är upprörda. "570 forcibly mobilised to the battalion, just 29 people survived, of whom 12 were wounded." 29 överlevde av 570. Ren slakt.

https://twitter.com/TWMCLtd/status/1588997732710375424
Citera
Medlem
I morgon "tror" jag inte man redovisar så stora förluster för Bögimperiet för jag fick känslan att striderna varit något lättare idag men man har slagit tillbaka bögryska försök att avancera i riktning vid Bakhmut och man har slagit ryska trupper i riktning Svatove men tyvärr får vi i morgon vara nöjda med 420--480 eliminerade. Jag börjar få rätt känsla för siffrorna... ....men redovisad siffra innebär ändå att 700 slåss ut eller fler och jag ställer in på 21000 bögar per månad som inte kan fortsätta strida. Det är nog ganska blandat och absolut inte bara nyrekryterade.
Jag är nöjd med siffran 21000 per månad men tyvärr får vi nog inga förluster på helikoptrar eller stridsflyg i morgon för Bögimperiet är försiktigt och måste begränsa här. Ukraina har istället slagit hårt mot ryska baser men det går inte att uppskatta vad detta ger i effekt.

Det skall bli intressant att se i morgon om min känsla är rätt. Ingen ifrågasätter mitt resonemang,

I vilket fall som helst klarar Ryssland bara att strida till nästa sommar och nederlaget är ett faktum i september. Hoppas att något händer i Kreml innan dess för det är onödigt att dra ut på detta vansinne.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Vi måste skilja lite på väst med all den anda av företagsamhet, intiativförmåga och uppfinningsrikedom som här råder- till skillnad mot Ryssland där vi har det motsatta med statiskt tänkande, oändlig byråkrati och ett kärvt klimat för kreativitet. Väst kommer inte plågas under alla dessa år- visst (som jag skrev) kan det vara lite mer besvärligt än vanligt under den första initiala tiden men det är bara en puckel vi skall över innan vi funnit nya vägar till energi och handelsutbyten.

Håll ut så skall vi under de följande åren se på hur Ryssland under konvulsioner slits i stycken. Ha också i tanke att Ryssland- när som helst kan hejda denna utveckling genom att till fullo dra sig ur Ukraina för att göra upp om hur Ukraina kan ersättas för detta illa genomtänkta övergrepp. Minns även att president Biden varnade Putin för just detta som för Ryssland var att vänta bara dagarna före den ryska invasionen. Putin synade väst...

På samma sätt som ”väst” ska hitta andra alternativ gör Ryssland precis samma sak, det är det du måste förstå, alltså nollsummespel om inte Ryssland hittar / har hittat andra vägar redan och väst med skägget i brevlådan några år framöver.
Citera
2022-11-05, 23:32
Medlem
Sqrbankens avatar
Mycket kvittrande om fruktlösa ryska attacker under senaste dygnet. Siffrorna som kommer med dessa tweets låter jag vara för nu men det skulle samtidigt inte förvåna mig om ryssen låter SS-Werner under lobotomerat ledarskap piska fram mobiliserade att stupa i hundratal till ingen vinning alls.
Citera
2022-11-05, 23:35
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mankan76
På samma sätt som ”väst” ska hitta andra alternativ gör Ryssland precis samma sak, det är det du måste förstå, alltså nollsummespel om inte Ryssland hittar / har hittat andra vägar redan och väst med skägget i brevlådan några år framöver.
Jag är säker på att det inom Ryssland finns någon- eller några, fiffiga entreprenörer som kan finna ny stig... nää, nu minns jag- de flydde...
Citera
2022-11-05, 23:35
Medlem
Citat:
Klart sanktionerna drabbar Ryssland men vad gäller olja och gas verkar dessa drabba EU hårdare. Varför inte släppa dessa sanktioner och fortsätta kriga? Det där att arga svenska blister kommer vända sin vrede mot "ryzzen" eller Putin tror jag inte på men kanske du?

Om Ukraina gör allvar av planerna att genomföra verkliga massevakueringar från stora områden i vinter så vore det väl bättre att hjälpa dessa människor än att stå och svära på macken?

Hur många kronor billigare tror du bensinen blir? Hitta inte på något nu.
Nej du, saktionerna biter hårdare på ryssland. Det vet även du, du har fått det förklarat många ggr men du blundar för det .
Citera
2022-11-05, 23:36
Medlem
När jag uppskattar siffran 700 utslagna böghögar räknar jag alltså in också skadade. Jag tror alltså att dom siffror som Ukraina redovisar över döda böghögar är överskattade.

Men 700 per dag innebär ju att min siffra på 21000 per månad håller. Som ni förstår ett ohållbart krig för Ryssland.
Konstigt att inte fler protester kommer fram inom Bögimperiet men förhoppningsvis händer det något till våren...april--maj 2023.
Citera
2022-11-05, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Nej du, det är sanningen. Hjärndött är att inte förstå det..
Så om jag förstår dig / er rätt så har dem stora ryska entreprenörerna flytt landet och donerat sina företag. Bra logik.
Landet har 150 miljoner människor, på er verkar det som alla flytt och det inte finns någon kvar.
Den ena dummare än den andra.
Citera
2022-11-05, 23:46
Medlem
HejaFinlands avatar
Ryssarna erkänner att de inte kan ta områden i Donbas. De blir hela tiden tillbakaslagna och har inte ens övertag i artilleri längre. Känns som en hel del frustration. https://twitter.com/wartranslated/status/1588986741654179840/photo/1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in