2022-11-05, 19:51
Medlem
carminaburanas avatar
säg till honom att du bara fakturerar 60 papp, och så gör du Det själv.
Citera
2022-11-05, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
säg till honom att du bara fakturerar 60 papp, och så gör du Det själv.
Jag utgår från att i o med det höga priset så är det betydligt svårare och han kan inte fixa detta. Krävs kunskap och erfarenhet.
Citera
2022-11-05, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
En polare som precis bytt lägenhet (hyresrätt) frågade hyresvärden (privatvärd) vad det skulle kosta att få tre normalstora rum målade. Nu snackar vi vit normal färg på väggarna. Inga konstigheter. Hyresvärden bad att få återkomma med kostnadsförslag. En vecka senare kom kostnadsförslaget. På 75.000kr!!! Fan sjukaste jag hört.

Frågor:

Finns det folk som pröjsar 75.000kr för att få tre rum målade?

Har hantverkare haft lite FÖR bra tider de senaste 20 åren och kunnat pressa upp priserna orimligt mycket?

Fick en offert på ett tak som skulle göras om 26kvm, byta ut all gammal dubbel papp/takrännor osv, till plåttak. Kostnad för en offert 50k, en annan 75k. Kan skilja sig rejält, skulle verkligen kolla med flera, sen äre också så att vad är kvalité? Nånstans tror jag att jag kommer få bättre för 75k, extremt ordentligt men... kommer jag behöva det på en gammal stuga? Avvägning.

Snittpris har jag läst är mellan 1500-3000kr/kvm för tak men såklart ingår några fler detaljer här. Ca 1-1,5veckas jobb.
( Något äldre stuga på landet.)
Citera
2022-11-05, 20:01
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Jag utgår från att i o med det höga priset så är det betydligt svårare och han kan inte fixa detta. Krävs kunskap och erfarenhet.

Eller så är det hyresvärdens polare som gör jobbet, och hyresvärden får en bunt sedlar under bordet vid utfört arbete.
Citera
2022-11-05, 20:02
Avslutad
Citat:
Om du visste hur många som passerar genom yrket utan att duga just på grund av att folk tror så så hadde du hålt käften. Städare eller jobba på legotillverkning däremot klarar vem som helst.

Det är snarare tvärt om, yrket kräver eliten fysiskt och folk med huvudet på skaft. är otroligt mycket förståsigpåare som går där ute och tror en jävla massa, särskilt folk på AF exempelvis, som tror att man går fram till en vägg och drar rullen lite mitt på och sen sitter och fikar resten av dan. Man gör ofta det folk inte kan i yrket. Såna kärringar på AF fixar in lågbegåvade på yrkesutbildningarna men ingen av dom duger när dom kommer ut. jag har själv fått förklara för såna att någon är för kort eller bara typ hälften så stark som man måste vara. Jag har fått säga till folk som börjat gråta när man sagt jag är ledsen men du kommer inte orka du är för svag. Till o med kroppsbyggare har fått gå hem efter några dagar för att dom inte orkar. Sån a som suttit och flinat åt mig och min kroppsbyggnad på måndagens morgonkaffe och då har jag vart lite hårdare tillbaka men men...

Målare kan mycket mycket mer än vad du inbillar dig ockkiyQ6ugfjcxcdh det är ju inte så konstigt att folk gå tre år i byggprogram och sen ska ut och göra näsan 6000 timmar. äkta timmar, är man sjuk så räknas det inte.
Räknar man hur mycket man står eller går på jobbet, lyft och vridningar, ansträngande arbetsställningar och upprepat manuellt arbete så är måleriet det absolut tyngsta man kan hålla på med. Det vet folk som provat.

Jag förstår att du har adhd och dyslexi så jag ska skriva så att till och med du förstår.

Målare är det lättaste HANTVERKARYRKET, det betyder att jag jämför måleri med andra HANTVERKARYRKEN, ex snickare, golvläggning, byggjobbare, elektriker och rörmockare. Inte med yrken som städare.
Citera
2022-11-05, 20:02
Medlem
Köp några burkar färg och någon dynamit. Sen tittar du på Mr Bean och kopierar den stilen. Kommer du hyfsat billigt undan och det tar inte så lång tid heller!
Citera
2022-11-05, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benke-guzz
Större byggföretag vill inte ta på sig småjobb idag, jag letade runt bland företag att slipa golv, tapetsera, nya lister, nya foder och takmålning i båda hallarna och 2 rum i min lägenhet före sommaren.
Svaret var oftast ärligt att det var fullt upp på större byggen men kunde ta på sig om jag accepterade 25% över normalt pris, dock var företagen behjälpliga med att hänvisa mig till arbetare som kunde jobba utanför arbetstid. Det slutade med att jag och vänner gjorde all rivning, köpte in material och några killar kom som slutförde allt på 6 kvällar men betalade svart för timmarna.

Delar exakt samma erfarenhet. Jagade hantverkare för att fixa till en lägenhet jag köpte som investeringsobjekt men istället för att lägga en satans massa pengar på det så lade jag pengar på att köpa jäkligt bra och proffsiga målargrejor och renoverade, målade tak väggar och sprutlackera foder, fönster och socklar i 4 rum på drygt 2 veckor på kväll helg (fritid) så om man inte har tummen mitt i handen så är det en smal sak att lösa.
Citera
2022-11-05, 20:19
Medlem
killawifes avatar
Helt klart värt 75k om det ingår tre begagnade bilar, vilket jag förutsätter att det gör?
Citera
2022-11-05, 20:27
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Exakt, jag gick mest på entreprenad och allt möjligt. Står hellre på ett riktigt grisigt jobb utomhus i blåst regn och rusk än att ha att göra med massa idioter som tror dom vet bättre för att deras farfar målat en båt 1932.

Så är det. Ett tidigare företag jag arbetare på avvecklade helt att arbeta mot privatkunder (med ett fåtal undantag) och detta trots att jobben på pappret hade bra marginal. Men marginalen blev allt annat än bra när man la till tiden som fick läggas ner på att förklara självklarheter för kunder och svara på varför tre timmar på plats blev fem timmar på fakturan.
Citera
2022-11-05, 20:31
Medlem
BitterGammalGubbes avatar
Citat:
Om du visste hur många som passerar genom yrket utan att duga just på grund av att folk tror så så hadde du hålt käften. Städare eller jobba på legotillverkning däremot klarar vem som helst.

Det är snarare tvärt om, yrket kräver eliten fysiskt och folk med huvudet på skaft. är otroligt mycket förståsigpåare som går där ute och tror en jävla massa, särskilt folk på AF exempelvis, som tror att man går fram till en vägg och drar rullen lite mitt på och sen sitter och fikar resten av dan. Man gör ofta det folk inte kan i yrket. Såna kärringar på AF fixar in lågbegåvade på yrkesutbildningarna men ingen av dom duger när dom kommer ut. jag har själv fått förklara för såna att någon är för kort eller bara typ hälften så stark som man måste vara. Jag har fått säga till folk som börjat gråta när man sagt jag är ledsen men du kommer inte orka du är för svag. Till o med kroppsbyggare har fått gå hem efter några dagar för att dom inte orkar. Sån a som suttit och flinat åt mig och min kroppsbyggnad på måndagens morgonkaffe och då har jag vart lite hårdare tillbaka men men...

Målare kan mycket mycket mer än vad du inbillar dig och det är ju inte så konstigt att folk gå tre år i byggprogram och sen ska ut och göra näsan 6000 timmar. äkta timmar, är man sjuk så räknas det inte.
Räknar man hur mycket man står eller går på jobbet, lyft och vridningar, ansträngande arbetsställningar och upprepat manuellt arbete så är måleriet det absolut tyngsta man kan hålla på med. Det vet folk som provat.

Detta är så jäkla sant! Här har ni den enda i tråden som vet vad han snackar om.
Har själv varit aktiv målare sedan 1995, därför kan jag intyga detta.
Priset för jobbet är i överkant om det bara är tänkt i och påspackling samt två strykningar. Men precis som tidigare sagts så sticker priset om det krävs mer underbehandlingar.
Själv gör jag inga jobb under 750kr/Tim. Vill du ha stans bästa målare så kostar det.
Citera
2022-11-05, 20:34
Medlem
3 rum? allting, dvs snickerier, fönster, tak, vägg? Låter rimligt.. tar kanske 3-4 dagar för 2 målare om det ska göras seriöst med grundfärg.

fönster är rena döden att hålla på med, speciellt gamla där du ska foga och jävlas och det ska ju målas med oljefärg också. inte skoj.

Beror ju på skick helt och hållet. Vävtapet kanske ska upp, bredspackling av vägger kanske).
Tar längre tid än vad folk tror.
Senast redigerad av Scribble 2022-11-05 kl. 20:39.
Citera
2022-11-05, 20:52
Medlem
Borasare1980s avatar
Sjukt överpris. Är det målarens axelslitage och risk att trilla från stegen man betalar för? Å andra sidan är det hantverksyrke hemma hos damer och bra chans för målaren att regelbundet få "doppa pensel"... jävla glidarjobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in