2022-11-05, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kristaallen
Handlar väl om att dem försöker kräma ut gryn, fick en offert på att få mitt golv omlagt, 45kvadrat, inget konstigt utan vanligt laminatgolv, då skulle han ha 30k svart för det, sen även 5k extra för att ordna mina listor och trösklar..
lönar sig knappt att ta svart med rot avdrag
Citera
2022-11-05, 18:46
Medlem
stpungens avatar
Allt beror naturligtvis på hur mkt förarbete som behövs och hur hög kvalitet på jobbet om önskas, många människor betalar gärna för hög kvalitet särskilt om dom äger bostaden eller tänker bo kvar länge, ett fuskarbete med lågprisfärg från rusta eller Biltemas sortiment kan bli dyrt i längden, jag hyr ut några boenden och att hyresgäster målar själva eller gör annat interiört arb är hos mig strängt förbjudet, det står i kontraktet, jag hatar okunnigt kludd och klet och nästa hyresgäst kanske är mån om hur det ser ut i hemmet, då kan det bli jäkligt dyrt att återställa efter en övermodig amatör.
Senast redigerad av stpungen 2022-11-05 kl. 19:33.
Citera
2022-11-05, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
I snitt 25 för varje rum. Låt oss säga målaren kostar 1000 i timmen, det är 25 timmar, alltså 3 arbetsdagar. Tar det tre arbetsdagar att måla ett rum?

Nej.
En målare kostar inte 1000 kr i timmen. Kanske inklusive material.
En duktig elektriker kostar 700-800 kr i timmen och är välutbildad och dennes arbete kräver kvalificerad kunskap.

En simpel målare är inget man behöver om man är det minsta händig själv. Deras arbetsuppgifter är också ganska hjärndöda. Dom kostar 500-600 i timmen om det är en svensk målare.
Citera
2022-11-05, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Självklart finns det folk som betalar 75k för att måla tre rum, precis som att det finns folk som betalar 100kr för en hamburgare på ibiza.

Med det sagt är det ett oerhört överpris, speciellt som att måleri är det simplaste hantverkaryrket.

Om du visste hur många som passerar genom yrket utan att duga just på grund av att folk tror så så hadde du hålt käften. Städare eller jobba på legotillverkning däremot klarar vem som helst.

Det är snarare tvärt om, yrket kräver eliten fysiskt och folk med huvudet på skaft. är otroligt mycket förståsigpåare som går där ute och tror en jävla massa, särskilt folk på AF exempelvis, som tror att man går fram till en vägg och drar rullen lite mitt på och sen sitter och fikar resten av dan. Man gör ofta det folk inte kan i yrket. Såna kärringar på AF fixar in lågbegåvade på yrkesutbildningarna men ingen av dom duger när dom kommer ut. jag har själv fått förklara för såna att någon är för kort eller bara typ hälften så stark som man måste vara. Jag har fått säga till folk som börjat gråta när man sagt jag är ledsen men du kommer inte orka du är för svag. Till o med kroppsbyggare har fått gå hem efter några dagar för att dom inte orkar. Sån a som suttit och flinat åt mig och min kroppsbyggnad på måndagens morgonkaffe och då har jag vart lite hårdare tillbaka men men...

Målare kan mycket mycket mer än vad du inbillar dig och det är ju inte så konstigt att folk gå tre år i byggprogram och sen ska ut och göra näsan 6000 timmar. äkta timmar, är man sjuk så räknas det inte.
Räknar man hur mycket man står eller går på jobbet, lyft och vridningar, ansträngande arbetsställningar och upprepat manuellt arbete så är måleriet det absolut tyngsta man kan hålla på med. Det vet folk som provat.
Citera
2022-11-05, 19:21
Medlem
Tranquility Bass avatar
Med tanke på hur besvärliga 80 procent av alla privatkunder är gäller det att lägga sig i överkant för att få betalt för alla timmar man måste lägga ner efteråt för att i detalj förklara fakturan för kunden. Lägg där till tiden att förklara att arbetstiden inbegriper mer än tiden hantverkaren är hos kunden.

Nä, snåla och oförstående privatkunder kan enmansföretag och skuttar hålla på med.
Citera
2022-11-05, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
En polare som precis bytt lägenhet (hyresrätt) frågade hyresvärden (privatvärd) vad det skulle kosta att få tre normalstora rum målade. Nu snackar vi vit normal färg på väggarna. Inga konstigheter. Hyresvärden bad att få återkomma med kostnadsförslag. En vecka senare kom kostnadsförslaget. På 75.000kr!!! Fan sjukaste jag hört.

Frågor:

Finns det folk som pröjsar 75.000kr för att få tre rum målade?

Har hantverkare haft lite FÖR bra tider de senaste 20 åren och kunnat pressa upp priserna orimligt mycket?

Det beror på vad som ska göras och hur väggarna ser ut och om det är möblerat där. är det dessutom över tre meter takhöjd och stuckaturer och totalbråkiga vägar så ja det kan röra sig om dom summorna. har vart med om att väggar var så dåliga att man fått riva bort listerna och sätta ny gipssiva på väggarna men det är väldigt sällan det är så dåligt.

Jag har vart på allt från att det tagit veckor innan man är färdig till att göra ett rum på 4-6 timmar. Då spacklade jag tapetskarv, målade tak, Gick på frukostrast sen slängde jag upp tapeterna på två timmar. men då snackar vi att, material var på plats, det var ett lager tapet innan listerna var i ek plus att vi var extremt hårda mot hyresgästerna.

Var det inte undanplockat enigt instruktionen så vände man i dörren och gick till nästa hyresgäst.

men då skam man veta att vi gjorde samma jobb i samma område så det var extremt gynnsamt, otroligt bra lägenheter och det är extremt ovanligt. Det bukar normalt ta nån två tre timmar att prata med kund och fixa fram material, och normalt tar det tre. Två tre fyra dagar att fixa ett sånt jobb om det inte är några konstigheter. vanligtvis en vecka för färg och tapet i en vanlig lägenhet.

Jag uttalar mig aldrig innan jag sett hur det ser ut.

Själv har jag lagt av då det är för pressat och slitsamt, kör som snickare i stället då det är mindre slitsamt och bättre ordning.
Citera
2022-11-05, 19:32
Medlem
Materialen till rummen är ca 7500kr.

Färg kostar. Man målar inte med rustafärg.

Målaren behlhe4 förmodligen komma tre dagar.

Förberedelser och grundning

Första strykningen

Andra strykningen plus städa.

15000 i arbete, kompletterings material och transporter.

Skulle säga att 25-30k vore normalt, 30k i överkant.
Citera
2022-11-05, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Med tanke på hur besvärliga 80 procent av alla privatkunder är gäller det att lägga sig i överkant för att få betalt för alla timmar man måste lägga ner efteråt för att i detalj förklara fakturan för kunden. Lägg där till tiden att förklara att arbetstiden inbegriper mer än tiden hantverkaren är hos kunden.

Nä, snåla och oförstående privatkunder kan enmansföretag och skuttar hålla på med.

Exakt, jag gick mest på entreprenad och allt möjligt. Står hellre på ett riktigt grisigt jobb utomhus i blåst regn och rusk än att ha att göra med massa idioter som tror dom vet bättre för att deras farfar målat en båt 1932.
Citera
2022-11-05, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
I snitt 25 för varje rum. Låt oss säga målaren kostar 1000 i timmen, det är 25 timmar, alltså 3 arbetsdagar. Tar det tre arbetsdagar att måla ett rum?

Nej.
Det "tar 3 arbetsdagar" med en "projektledare" som "jobbar hemifrån p.g.a. Covid" och sen ska ju målarna fika halva tiden. Då landar det nånstans där. Men det är så klart inte rimligt med 75k.
Citera
2022-11-05, 19:36
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
99,99 % av alla hantverkare är skojare och fuskare. Gör allt själv.

Precis. Var inte sån fjolla nu och anlita "proffs"
Citera
2022-11-05, 19:38
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Nej, det fungerar inte för hyresrätter där hyresvärden betalar.
Hyresvärden driver ett företag, och företag kan inte använda ROT-avdrag.
Däremot borde hyresgästerna kunna få det i åtnjutande. Som hyresgäst betalar man ROT-jobbet via hyran. Hyresvärdar rustar upp lägenheter och höjer hyran (en av anledningarna för att rusta upp …), då borde det kunna komma hyresgästen tillgodo.

På nåt sätt borde det gå att lösa. Hyresvärden skulle kunna få ett ROT-bidrag som skulle kunna leda till sänkta hyror.
Bidrag? Tja, vad är inte ROT-avdraget om inte ett förtäckt bidrag …
Citera
2022-11-05, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
En polare som precis bytt lägenhet (hyresrätt) frågade hyresvärden (privatvärd) vad det skulle kosta att få tre normalstora rum målade. Nu snackar vi vit normal färg på väggarna. Inga konstigheter. Hyresvärden bad att få återkomma med kostnadsförslag. En vecka senare kom kostnadsförslaget. På 75.000kr!!! Fan sjukaste jag hört.

Frågor:

Finns det folk som pröjsar 75.000kr för att få tre rum målade?

Har hantverkare haft lite FÖR bra tider de senaste 20 åren och kunnat pressa upp priserna orimligt mycket?

Självklart måste det finnas. Men vem fan betalar för att få rum målade?! Tar inte många timmar och kronor att spackla och måla om själv. Slå på en jävla podd och gör det själv är mitt tips. Sparar in åtminstone 70000kr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in