2022-11-05, 20:24
Medlem
f30malmos avatar
MKB har satt sjukt dyra renoveringsarbeten i system.
Citera
2022-11-05, 20:29
Medlem
BrotherXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Varit flera såna här fall de senaste åren, dom gör en fuling helt enkelt och tar i rejält för att få en slant. Hoppas att hon inte kommer bråka. Och dom du säger, bara begreppet nikotinskador är helt idiotiskt.
Precis. Här är en från tidigare i år.
Där var det dock under många år, men å andra sidan renovering för en halv miljon också.

(FB) Peter rökte i lägenheten i 20 år Krävs nu på nära halv miljon kronor av värden (MKB)
Citera
2022-11-05, 20:29
Medlem
zombie-nations avatar
En i släkten rökte mycket. Och nästa köpare fick tapetsera om och måla om. Men det var allt man gjorde. Och släktingen hade rökt inomhus varje dag i 15 år. Utan att vädra.

Vet inte om man nuförtiden mer har som krav att allt ska vara helt i nyskick.

Förr kunde man ju flytta in i lägenheter med skador och det var OK. T ex när vi flyttade in här hade en hund raspat på alla dörrarna. Sådant hade aldrig godkänts nu, den förre hyresgästen hade krävts på massa pengar och helt nya dörrar hade satts upp.
Citera
2022-11-05, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trancas
Snickerier är bara att tvätta, och det ska man göra vid en normal flyttstädning. Väggar och tak kan tänkas vara i behov av renovering, men det går lika bra att ställa in en ozonrenare. Lukten är borta på en vecka.

Detta är en hoax. De kommer aldrig få ut pengarna. ingenting kan bli skadat av nikotin. Det är helt andra ämnen i röken som ger skador, och de kan man tvätta bort. Betala nya fönsterkarmar, lister, Spärrmåla osv. Bedragare är rätt ord.

Jag trodde att ozonrengörare skulle funka i en inrökt lägenhet.
Efter en vecka med maskinen igång för fullt gav jag upp då det inte försvann.
Vad jag fick höra från de som jobbar med sanering är att ozonrengöringen funkar ett tag men sen tränger lukten ut från väggarna igen och man är tillbaka på samma ruta.
Det är spärrmåla som gäller om det är alldeles för inrökt.
Citera
2022-11-06, 09:19
Medlem
käringen säger ju att hon rökt VID balkongdörren. Inte att hon gått ut på balkongen och stängt dörren.
I många hyreshus brukar frånluften gå ut genom spiskåpan över spisen.
Det är då väldigt stor risk att röken går in i lägenheten och mot köket i stället om man inte stänger balkongdörren efter sig.
Om man rökt mycket eller lite behöver inte göra så stor skillnad i priset.
Spärrmålning kostar lika mycket ändå.
I sämsta fall så blir det att lägenheten är outhyrd en månad med medan man renoverar. Det kommer även ingå i skadeståndet.
Personen som skall flytta in i månadsskiftet och har kontrakt från det datumet skall ha någon annan stans att bo. Möbellasset skal magasineras och flyttas igen.
Detta är saker som också behöver täckas av rökaren.
Citera
2022-11-06, 09:26
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jag menar då borde ju varenda lägenhet byggd före 1970 vara förstörd för alltid. Förr rökte man ju inte bara på balkongen man rökte överallt.

Känns som detta nikotinskador är ett nytt inneord bara. För fastighetsägare att skylla på när de vill skyffla över kostnader att renovera på andra.

Ja, och HH:s vana trogen att skrämma upp läsarna så att dom ska sköta sig.

Nästa grej blir väl nån vaccintveksam hyresgäst som efter utflytt åker på miljonbelopp för hatsanering.
Citera
2022-11-06, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherXII
Precis. Här är en från tidigare i år.
Där var det dock under många år, men å andra sidan renovering för en halv miljon också.

(FB) Peter rökte i lägenheten i 20 år Krävs nu på nära halv miljon kronor av värden (MKB)

Verkar som MKB har hittat en extra inkomstkanal att stämma rökande hyresgäster på 6-siffriga belopp.
Senast redigerad av LinsMusen 2022-11-06 kl. 09:32.
Citera
2022-11-06, 09:38
Medlem
Hur funkar Ozoneair på såna här saneringar?
Citera
2022-11-06, 09:45
Medlem
olasvenssons avatar
Hon rökte gula Blend och stod vid spisfläkten iklädd rosa mysbyxor. Hon var kedjerökare. När hon köpte cigaretter så var det storpack på Ullared som gällde. Vi snackar inte några limpor, utan hon fyllde hela sin Volvo kombi från 70-talet med cigaretter.
Citera
2022-11-06, 09:48
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
Hur funkar Ozoneair på såna här saneringar?

Man "patentar", målar med patentfärg på väggar och tak. Kan ofta handla om flera lager färg.
Citera
2022-11-06, 10:33
Medlem
trancass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av satan-perkele
Jag trodde att ozonrengörare skulle funka i en inrökt lägenhet.
Efter en vecka med maskinen igång för fullt gav jag upp då det inte försvann.
Vad jag fick höra från de som jobbar med sanering är att ozonrengöringen funkar ett tag men sen tränger lukten ut från väggarna igen och man är tillbaka på samma ruta.
Det är spärrmåla som gäller om det är alldeles för inrökt.

Du har kanske rätt. Men min uppfattning är att snickerier inte behöver mer än tvätt. Jag hade en enorm rök i köket på spisen och där räckte det att tvätta bort soten. Antar att tapeter tar åt sig av tobak. Man kan ju undra hur mkt kärringen har rökt. Jag röker själv lite pipa och cigarr då och då, och det finns ingen antydelse till rökdoft i min lägenhet.
Citera
2022-11-06, 11:24
Medlem
PissBusss avatar
Det handlar garanterat om äckliga kapitalister som vill slippa anstränga sig för att tjäna pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in