• 5
  • 6
2022-12-06, 08:16
Medlem
killawifes avatar
När jag var yngre hade jag två rökande föräldrar samt en mormor och en moster och en drös kusiner och andra släktingar som rökte. Inte EN ENDA gång som någon av alla dessa bytte bostad så krävdes någon på pengar för renovering för att de rökt i sina lägenheter, under fläkten eller på balkongen.

Sen förstörs inte lägenheter av rökning som vissa verkar tro. Nikotinet kan sätta sig i ytskikten men det är något som faktiskt går att åtgärda och det kostar INTE hundratusentals kronor. Det är också något som tillhör normalt underhåll vilket man ofta brukar försöka skjuta åt sidan så länge det går tills man kan slippa betala för det. Man behöver inte byta kakel, bänkskivor, diskho, kyl, frys, toalett och liknande saker som alltid byts vid dessa renoveringar och som den f.d hyresgästen debiteras för, trots att det är en omöjlighet att dessa saker skulle förstörts av cigarettrök.
Jag tycker själv att det är ofräscht när en lägenhet luktar cigaretter men jag tycker att det är MER ofräscht att hyresbolag kan hålla på att blåsa folk år ut och år in och ingen sätter stopp för skiten.
Citera
2022-12-06, 17:27
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lodjuret
Sen lägg på nån timmes arbete så är snart uppe i de 3000

Alltså, detta var väldigt länge sedan så ja idag hade det varit vettigt men motsvarande att idag betala kanske 10 000 för dörren. Den var en ihålig dörr av sämsta kvalitet. Tunna skivor på en ram. Jag önskar att jag fattat att jag skulle tjänat på att köpa en ny dörr och hänga upp den.
Citera
2022-12-06, 17:30
Medlem
Tryggve.Alibabas avatar
Det är säkert möjligt att röka sönder en lägenhet på så kort tid. Ofta slappt beteende av rökare. Om man inte är handikappad så är det ju inte så enorma problem med att gå utomhus och ta ciggen istället.

Det är rimligt att hon får stå för en del av kostnaderna för sanering, men eftersom jag tvivlar på att det finns ett starkt stöd i lagen eller värdens regleringar, så kanske hon ändå kommer klara sig undan.
Citera
2022-12-06, 17:48
Medlem
bajssprutans avatar
Jag rökte både brass och cigg nonstop i min första lägenhet. Det kostade bara 12 lax i krav från det kommunala boatadsbolaget för omtapetsering så kärringen måste ha rökt stenhårt. Även med inflation sedan 2005 är beloppet rätt orimligt.
Citera
2022-12-06, 17:51
Medlem
Måste ha varit en juggekärring, för de bolmar på som fan. Alternativt någon annan från Balkan.
Citera
2022-12-06, 18:06
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
När jag var yngre hade jag två rökande föräldrar samt en mormor och en moster och en drös kusiner och andra släktingar som rökte. Inte EN ENDA gång som någon av alla dessa bytte bostad så krävdes någon på pengar för renovering för att de rökt i sina lägenheter, under fläkten eller på balkongen.

Sen förstörs inte lägenheter av rökning som vissa verkar tro. Nikotinet kan sätta sig i ytskikten men det är något som faktiskt går att åtgärda och det kostar INTE hundratusentals kronor. Det är också något som tillhör normalt underhåll vilket man ofta brukar försöka skjuta åt sidan så länge det går tills man kan slippa betala för det. Man behöver inte byta kakel, bänkskivor, diskho, kyl, frys, toalett och liknande saker som alltid byts vid dessa renoveringar och som den f.d hyresgästen debiteras för, trots att det är en omöjlighet att dessa saker skulle förstörts av cigarettrök.
Jag tycker själv att det är ofräscht när en lägenhet luktar cigaretter men jag tycker att det är MER ofräscht att hyresbolag kan hålla på att blåsa folk år ut och år in och ingen sätter stopp för skiten.

Nikotin är helt luktlöst, det som luktar är tjära
Hyresbolagen blåser ingen, det går ju bra för rökare att fixa rökstanken innan de flyttar ut.
Citera
2022-12-06, 22:16
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Nikotin är helt luktlöst, det som luktar är tjära
Hyresbolagen blåser ingen, det går ju bra för rökare att fixa rökstanken innan de flyttar ut.

Jag slår vad om att de som flyttar ifrån dessa lägenheter stöder dem precis som vanligt. Allt ser bra ut och de får en godkänd besiktning. Sen efter ett tag dimper räkningen ner. Man kan inte göra någonting. Detta borde förbjudas. Hyresgästen måste få en chans att faktiskt göra något åt saken innan man kan kräva några pengar, annars är det helt klart en blåsning.

Det är som att nån skulle skicka dig en räkning på 100.000:- för en begagnad bil du sålt ett år tidigare för att det var tjärfläckar på den från när du ägde den som du inte tog bort innan försäljningen och nu har man fått göra det till en kostnad av 1500:-. Så betala 100k. Skulle du betala?
Citera
2025-07-31, 13:08
Medlem
Jag har själv rökt, visserligen massa år sedan, men det finns inte en chans i helvetet att det går att röka sönder en lägenhet på nio månader.
Jag misstänker att detta handlar om att hon tänker flytta och de tänker passa på att klämma ut lite extra pengar inför flytten, det är standard idag.
MKB har dessutom blivit ett av de värsta hyresbolagen i Sverige om man inte är invandrare och fått lägenheten genom soc.
Deras hyror är rent absurt höga nuförtiden pga just man försöker balansera mellan de som betalar och de som får hyran betald via soc. där man då tänkt sig att de som betalar själva ska täcka upp för alla dem som inte betalar själva.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in