2022-11-05, 17:14
Medlem
Kristaallens avatar
Handlar väl om att dem försöker kräma ut gryn, fick en offert på att få mitt golv omlagt, 45kvadrat, inget konstigt utan vanligt laminatgolv, då skulle han ha 30k svart för det, sen även 5k extra för att ordna mina listor och trösklar..
Citera
2022-11-05, 17:24
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
En polare som precis bytt lägenhet (hyresrätt) frågade hyresvärden (privatvärd) vad det skulle kosta att få tre normalstora rum målade. Nu snackar vi vit normal färg på väggarna. Inga konstigheter. Hyresvärden bad att få återkomma med kostnadsförslag. En vecka senare kom kostnadsförslaget. På 75.000kr!!! Fan sjukaste jag hört.

Frågor:

Finns det folk som pröjsar 75.000kr för att få tre rum målade?

Har hantverkare haft lite FÖR bra tider de senaste 20 åren och kunnat pressa upp priserna orimligt mycket?

Kanske måste tapeten bort. Bredspackla väggarna 2 gånger. Sedan grundmåla och justerspackla. Sedan måla minst en gång till. Plus material.
Citera
2022-11-05, 17:26
Medlem
TompaOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Kanske måste tapeten bort. Bredspackla väggarna 2 gånger. Sedan grundmåla och justerspackla. Sedan måla minst en gång till. Plus material.
Jobbet du beskriver är max 20.000:-.

Varför målar han inte själv bara? Det är inte direkt raketforskning. En bra roller som inte släpper ludd och en bra färg så är han hemma. Lite spackel eventuellt för tapetskarvar och håligheter.
Citera
2022-11-05, 17:31
Medlem
Tropicalss avatar
99,99 % av alla hantverkare är skojare och fuskare. Gör allt själv.
Citera
2022-11-05, 17:31
Medlem
BrotherXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TompaO
Varför målar han inte själv bara? Det är inte direkt raketforskning.
Därför att värden ändå skulle måla ett rum och han frågade då om pris för att också måla dessa tre.
Citera
2022-11-05, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Det där med bredspackla förstår jag mig inte på, men jag är så långt ifrån hantverkare som man kan komma. Varför ska man bredspackla?
Säkert räknar hyresvärden med en viss förtjänst.
Man bredspacklar för att få en finare/jämnare yta. Det kan handla om att du rivit ner tapet eller att det sitter några lager tapet och väggen är ojämn pga det.
Det kan också vara pga släpljus.
Man bredspacklar även på nybyggen för att ytan ska bli jämn och fin men då använder man en maskin för att lägga på spacklet.
https://www.google.se/search?q=elmyggan&client=ms-opera-mobile&channel=new&espv=1&prmd=imvn&source=lnms&tb m=isch&sa=X&ved=2ahUKEwi5h6vIu5f7AhUTyosKHd0ODa8Q_ AUoAXoECAIQAQ&biw=412&bih=729&dpr=2.63#imgrc=vDjNx IIV4-8RBM
Senast redigerad av Hunden309 2022-11-05 kl. 17:35.
Citera
2022-11-05, 17:37
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
1/3 resten tar hyresvärden i fickan. Säg åt din feministpolare att kavla upp ärmarna och göra det själv.

Det har jag redan sagt och det är så det kommer bli.
Citera
2022-11-05, 17:38
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Jag fick ett helt badrum med golvvärme och klinkers/kakel för 79k så.. inkl rivning

Ja det är lite skillnad. Måla kan NÄSTAN alla göra själva. Målade min förra lägenhet själv och det blev skitbra.
Citera
2022-11-05, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Ja det är lite skillnad. Måla kan NÄSTAN alla göra själva. Målade min förra lägenhet själv och det blev skitbra.

Precis, måla kan man göra på en förmiddag ifall man köper kvalitetsfärg och inte biltema/rusta färg.
Citera
2022-11-05, 17:55
Medlem
g-in-a-gis avatar
Han har väl kollat med en firma som redan har fullt upp lång tid framåt, då lägger man på extra på priset och chansar helt enkelt. Så hade jag gjort också om jag hade hantverksfirma. Tillgång och efterfrågan, det är så många kontorsjobbande män nu förtiden som inte ens kan måla själva, men sitter på feta löner, så många företag är nog helt fullbokade.
Citera
2022-11-05, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
99,99 % av alla hantverkare är skojare och fuskare. Gör allt själv.
"Fniss"
Nog för att jag klämmer kunder på pengar. Men jag är efterfrågad för mitt resultat, och kan ta betalt utan gnäll.. Sen att en och annan fru fått smaka snickarballe är bara en bonus..
Blir det "tipptopp" när du fixar själv?
Citera
2022-11-05, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
I snitt 25 för varje rum. Låt oss säga målaren kostar 1000 i timmen, det är 25 timmar, alltså 3 arbetsdagar. Tar det tre arbetsdagar att måla ett rum?

Nej.
1000 kr i timmen är åt helvete för mycket för en målare. Vet du hur enkelt det är att måla? Max 450 kr + moms skulle jag betala.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in