2022-11-05, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
F-Npanelen är något på spåren här. Den här rädslan sverige ha för kartläggningar bland olika grupper notverkar sitt syfte och bidrar till rasism.

Lägger länk igen här:
https://www.expressen.se/nyheter/fn-anklagar-sverige-systematisk-rasism/
Just problemet med isolering kommer försvinna av sig självt eftersom så många invandrare ska häktas och fängslas att det inte kommer finnas några enkelrum kvar någonstans.
Citera
2022-11-05, 16:35
Medlem
Rasism i Sverige så som man uppfattar den på gammalt vis, utifrån hudfärg, har knappt existerat i Sverige och samhället i stort, bortsett från den korta tid då Sverige försökte upprätta en handelsplats i Västafrika och en ö med slaveri i Västindien.

Det afrikanen som parasiterar på västerländska pengar inom FN kritiserar är berättigade kontroller av olika etniska grupperingar SOM ÄR framträdande och överrepresenterade inom kriminaliteten och de utmärker sig utöver sin etniska bakgrund också med en socioekonomisk stil som polisen kan identifiera.

Kontroller blir därför en nödvändighet som migranter får finna sig i och jag misstänker att de som är icke-kriminella också gör det under förutsättning att de kriminella blir arresterade och deporterade. Det har trots allt blivit en viss skiljelinje mellan migranter som stödjer SD och som vill bli av med kriminaliteten utifrån att man använder hårda metoder.
Citera
2022-11-05, 16:43
Medlem
Quid pro quos avatar
Klubben för tredjevärldendiktatorer, FN, saknar skamkänslor.
Att anklaga det folk som har lidit mest under tredjevärldeninvällningen för rasism.

FN är rasistiskt mot svenskar och andra nordeuropeiska folk.
Citera
2022-11-05, 18:50
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Om det finns systematisk rasism mot vita in8m det svenska rättsväsendet så hoppas jag att det tas upp i den kommande rapporten.

Rapportens syfte är inte att göra korrekt bedömning av rasismen i Sverige. Detta borde ni själv förstå. Vad finns det för grund i att svenska rättsväsendet diskriminerar utlänningar? Att några utlänningar påstår sig vara diskriminerade, dock utan bevis såklart.

Citat:
Självklart har du din fulla rätt att slåss mot dina egna hjärnspöken

Jag slåss enbart för fakta och rättvisa.
Citera
2022-11-05, 19:01
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Rapportens syfte är inte att göra korrekt bedömning av rasismen i Sverige. Detta borde ni själv förstå. Vad finns det för grund i att svenska rättsväsendet diskriminerar utlänningar? Att några utlänningar påstår sig vara diskriminerade, dock utan bevis såklart.
Som sagt, rapporten är inte skriven ännu så vi vet inget om innehållet.
Citat:
Jag slåss enbart för fakta och rättvisa.
Hihi Eftersom du inte vad uttrycket "slåss mot väderkvarnar" betyder föreslår jag att du inte använder det.

Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Jag slåss mot vilka jag vill, oavsett om det är väderkvarnar eller inte.
Ordspråket ”Slåss mot väderkvarnar” kommer från Cervantes roman Don Quijote, där riddaren i huvudrollen får för sig att väderkvarnar är ondskefulla jättar. Don Quijote slåss alltså mot sina egna hjärnspöken.
Citera
2022-11-05, 19:26
Medlem
Psykonaut-s avatar
Googlar man namnet Yvonne Mokgoro så ser man att endast Expressen har citerat Caroline Olstedt Carlström, som förklarade att förslaget är rasistiskt och bryter mot lagen om datakydd.

Det var det roliga i det hela, samt att diskutera var dessa ideer härstammar från och kring det.

Att diskutera att det är ett bra förslag och inte fattat grodan de gjort är lika dumt som det som är själva dumheten med dumheten.

Citat:
– Insamling, publicering och analys av data efter ras eller etniskt ursprung i alla aspekter av livet, särskilt när det gäller interaktioner med brottsbekämpande myndigheter och rättsväsendet, är en viktig del för att kunna bedöma reaktioner på systematisk rasism, säger Yvonne Mokgoro, ordförande för FN:s oberoende panel för rasrättvisa och brottsbekämpning, i ett pressmeddelande.

– Sverige måste samla in och använda dessa data för att bekämpa systematisk rasism, fortsätter Mokgoro.

Men förslaget går inte ihop med den lagstiftning som finns. Tvärtom är det normalt förbjudet att behandla känsliga personuppgifter som avslöjar exempelvis etnicitet. Det säger Caroline Olstedt Carlström, som bland annat är expert på GDPR och ordförande för Forum för dataskydd.

– Det är förbjudet att behandla uppgifter som avslöjar ras eller etniskt ursprung, säger Caroline Olstedt Carlström, som samtidigt uppger att det finns vissa undantag.
https://www.expressen.se/nyheter/fn-anklagar-sverige-systematisk-rasism/

Så här lät det 2013 när polisen faktiskt registrerade efter etnicitet:

Citat:
Svensk polis har ett olagligt register över romer. Enligt Dagens Nyheter finns över 4.029 människor registrerade spridda över landet.

– Det känns obehagligt och skrämmande. Ska det vara som det var i Tyskland där syftet var att utrota romer och judar, säger Erland Kaldaras, ordförande i romska ungdomsförbundet
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/olaglig-kartlaggning-av-romer

Citera
2022-11-05, 23:16
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Som sagt, rapporten är inte skriven ännu så vi vet inget om innehållet.

Hihi Eftersom du inte vad uttrycket "slåss mot väderkvarnar" betyder föreslår jag att du inte använder det.

Ordspråket ”Slåss mot väderkvarnar” kommer från Cervantes roman Don Quijote, där riddaren i huvudrollen får för sig att väderkvarnar är ondskefulla jättar. Don Quijote slåss alltså mot sina egna hjärnspöken.

Jag vet mycket väl vad slåss mot väderkvarnar betyder. Till skillnad från dig har jag läst Cervantes roman.
Citera
2022-11-06, 03:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Svensk är inte en etnicitet.

Jo, det är en etnicitet. I SOU 1999:68 ''Etniska grupper i Sverige – en bakgrund'' används t.ex. begreppet ''etniska svenskar'' tre gånger:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/statens-offentliga-utredningar/sou-1999-68-d2_GNB368d2/html
Senast redigerad av handelschon 2022-11-06 kl. 04:07.
Citera
2022-11-06, 09:52
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handelschon
Jo, det är en etnicitet. I SOU 1999:68 ''Etniska grupper i Sverige – en bakgrund'' används t.ex. begreppet ''etniska svenskar'' tre gånger:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/statens-offentliga-utredningar/sou-1999-68-d2_GNB368d2/html

Citera definitionen ur dokumentet då.
Citera
2022-11-06, 10:11
Medlem
DerRoteBarons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Experterna menar att svensk polis fokus borde ligga på att återställa sitt förtroende hos de grupperna.”
Ja de ante mig att de efter årtionden av skenande, grov brottslighet, menar att polisen borde fokusera på att bilda bättre förtroende bland de kriminella. Experterna lär inte vara nöjda innan varje brottsling går fri och varje laglydig medborgare lever i helvetet.
Citera
2022-11-06, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Citera definitionen ur dokumentet då.

Det finns ingen definition av "etnisk svensk" i dokumentet, men det finns ingen definition av "finne" i dokumentet heller. Likväl finns båda etniciteter.

Det är hur som haver du som förnekar existensen av en svensk etnicitet. Upp till bevis.
Senast redigerad av handelschon 2022-11-06 kl. 10:34.
Citera
2022-11-06, 11:06
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handelschon
Det finns ingen definition av "etnisk svensk" i dokumentet, men det finns ingen definition av "finne" i dokumentet heller. Likväl finns båda etniciteter.

Det är hur som haver du som förnekar existensen av en svensk etnicitet. Upp till bevis.

Svensk är ett medborgarskap eller modersmål. Det finns många finska etniciteter, precis som det finns många svenska.

Idén om en svensk etnicitet är stockholmseliternas senaste uttryck för en konstruerad identitet som syftar till att ersätta och utsläcka folklig gemenskap, historia och kultur i Sverige. De har ingenting sådant själva eftersom de är helt konsumerade av att dominera alla andra genom kommodifiering, löneslaveri och isolering från svenska samhällen.

Du är en grundlurad stövelslickare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in