2022-11-05, 16:42
Medlem
Torch-McFlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
En polare som precis bytt lägenhet (hyresrätt) frågade hyresvärden (privatvärd) vad det skulle kosta att få tre normalstora rum målade. Nu snackar vi vit normal färg på väggarna. Inga konstigheter. Hyresvärden bad att få återkomma med kostnadsförslag. En vecka senare kom kostnadsförslaget. På 75.000kr!!! Fan sjukaste jag hört.

Frågor:

Finns det folk som pröjsar 75.000kr för att få tre rum målade?

Har hantverkare haft lite FÖR bra tider de senaste 20 åren och kunnat pressa upp priserna orimligt mycket?

Vi har elektriker, snickare och målare på min firma och vi tar ca 450:-/h för dem + material samt 800:-/dag för bil.

3 rum är ca 1 dags arbete, men de kommer få måla minst 2ggr.
16h x450 + material 3000:- + bil x2 = 11800:-
Dock så tror inte jag att materialet skulle bli så dyrt, men där har du något att relatera till
Citera
2022-11-05, 16:42
Medlem
Jagejagvemedus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
I snitt 25 för varje rum. Låt oss säga målaren kostar 1000 i timmen, det är 25 timmar, alltså 3 arbetsdagar. Tar det tre arbetsdagar att måla ett rum?

Nej.

Om det krävs grovt grundarbete jo.
Citera
2022-11-05, 16:44
Medlem
oresundsbroens avatar
Det finns gott om turkar och öststatare som gör ett minst lika bra jobb för hälften av pengarna.
Citera
2022-11-05, 16:44
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torch-McFly
Vi har elektriker, snickare och målare på min firma och vi tar ca 450:-/h för dem + material samt 800:-/dag för bil.

3 rum är ca 1 dags arbete, men de kommer få måla minst 2ggr.
16h x450 + material 3000:- + bil x2 = 11800:-
Dock så tror inte jag att materialet skulle bli så dyrt, men där har du något att relatera till

Tack för bra info! Ska vidarebefordra till polaren.
Citera
2022-11-05, 16:47
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagejagvemedu
Om det krävs grovt grundarbete jo.

Som jag skrivit flera gånger handlar det inte om nåt ”grovt grundarbete”. Lite spackel och sen bara vanlig vit färg.
Citera
2022-11-05, 16:48
Medlem
Newkies avatar
Citat:
En polare som precis bytt lägenhet (hyresrätt) frågade hyresvärden (privatvärd) vad det skulle kosta att få tre normalstora rum målade. Nu snackar vi vit normal färg på väggarna. Inga konstigheter. Hyresvärden bad att få återkomma med kostnadsförslag. En vecka senare kom kostnadsförslaget. På 75.000kr!!! Fan sjukaste jag hört.

Frågor:

Har hantverkare haft lite FÖR bra tider de senaste 20 åren och kunnat pressa upp priserna orimligt mycket?

Hade en hyresgäst frågat mig hade jag erbjudit att jag köper färg och utrustning så målar hyresgästen själv…

Enkelt räknat 500 kr/timme minimum för en målare.

50 timmar per rum låter mycket. Men 10 timmar per rum är ju inte orimligt. Förutsatt att dom ska ta ner socklar. Maskera måla minst två varv. 15k hade kanske vart ok.
Citera
2022-11-05, 16:49
Medlem
Det finns de som överfakturerar när de har hög beläggning och inte vill ha jobbet.
Skulle kunna vara så i detta fallet.
Citera
2022-11-05, 17:00
Medlem
Stones avatar
Citat:

Frågor:

1/3 resten tar hyresvärden i fickan. Säg åt din feministpolare att kavla upp ärmarna och göra det själv.
Citera
2022-11-05, 17:01
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Hade en hyresgäst frågat mig hade jag erbjudit att jag köper färg och utrustning så målar hyresgästen själv…

Enkelt räknat 500 kr/timme minimum för en målare.

50 timmar per rum låter mycket. Men 10 timmar per rum är ju inte orimligt. Förutsatt att dom ska ta ner socklar. Maskera måla minst två varv. 15k hade kanske vart ok.

10 timmar per rum? Har du aldrig målat?
Citera
2022-11-05, 17:02
Bannlyst
Citat:

Frågor:

Billigt!
Citera
2022-11-05, 17:10
Medlem
Två 10liters burkar för vägg och tak
2 sett med roller och penslar

Max 2000 för kvalitet på färgen
Citera
2022-11-05, 17:13
Medlem
Citat:

Frågor:

Jag fick ett helt badrum med golvvärme och klinkers/kakel för 79k så.. inkl rivning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in