Citat:
Ursprungligen postat av
Du-Hast
Som jag ser det på så blir det inte många försäljningar av lgh som accepterar 35-40% prissänkningar ...
Om jag tar mitt boende som ett exempel....
Köpte 2017 en lgh för 1,3milj
La in kontantinsats på 300K
Så lånet blev 1milj och har dess amorterat ca 70K..
Så kvar är 930K i lån..
Om jag skulle sälja för ca 1 milj samt betala mäklaren 75K så har jag 0kr att köpa nytt för och måste då hyra för ca 8000-9000kr...
Vad skulle poängen vara då att flytta..?
1. Det tar tid. Bostadsmarknaden är trögrörlig, just pga av de skäl att folk försöker bo kvar.
2. De som skiljer sig, blir sjuka, arbetslösa, folk som dör kommer alltid sälja. Även de som lessnar och vill ha något nytt och får nytt jobb på annan ort. De som skiljer sig försöker ta över ena partners höga lån, går under i skyhöga räntor och personlig KK. Det hände en del på 90-talet. Även de som köpt för länge sen bryr sig inte då de redan har stor vinst att ta ut, andra som köpt i närtid paniksäljer för att fånga vinsten, precis som på aktiemarknaden.
3. Det är nyköparna, som ska in på marknaden, som sätter priset i majoritet av fallen.
När räntan är 5-6% är kostnaden skyhög, ingen kommer vilja köpa en villa/lägenhet för gårdagens pris som är satt utifrån ett ränteläge på 1.4%