Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-05, 17:08
Medlem
slemhogs avatar
Slemhog kommer få rätt, om räntan ligger lång tid under 5% rörligt så kommer priserna halveras på 2-4 miljoners lägenheter bara av det i sig. Ni kommer alla få se.
Citera
2022-11-05, 17:09
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Du tänker fel. En marknad är inte matematisk linjär eftersom den består av människor.

Det finns alldeles för många parametrar som rör sig samtidigt.

Men visst, vi får se. Jag följer upp detta i vår så får vi se

Exakt! Det finns många parametrar.

Exempelvis så är medelsvensson mer villig att belåna dig över skorstenen ifall de tror att bopriserna alltid går upp-upp-upp. När de yrvaket inser att så är inte fallet så kommer viljan att betala en hög månadskostnad för att ”enbart” bo och inte både bo och samtidigt bli miljonär på kuppen att sjunka som en sten. Denna effekt kan hålla i sig många år..
Citera
2022-11-05, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Prisetns kommer sjunka totalt ca 40-50% i storstäderna bara av rörlig ränta i sig på 5% redan någon gång under 2024. Höjs räntan mer och en stor massarbetslöshet och lågkonjunktur kommer de gå ner mer lokalt i Storstäder.

Som jag ser det på så blir det inte många försäljningar av lgh som accepterar 35-40% prissänkningar ...

Om jag tar mitt boende som ett exempel....

Köpte 2017 en lgh för 1,3milj
La in kontantinsats på 300K

Så lånet blev 1milj och har dess amorterat ca 70K..

Så kvar är 930K i lån..

Om jag skulle sälja för ca 1 milj samt betala mäklaren 75K så har jag 0kr att köpa nytt för och måste då hyra för ca 8000-9000kr...

Vad skulle poängen vara då att flytta..?
Citera
2022-11-05, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Som jag ser det på så blir det inte många försäljningar av lgh som accepterar 35-40% prissänkningar ...

Så kvar är 930K i lån..

Om jag skulle sälja för ca 1 milj samt betala mäklaren 75K så har jag 0kr att köpa nytt för och måste då hyra för ca 8000-9000kr...

Exakt. Där kom det stora dynamiska misstaget i bubbel-argumentationen.

De underskattar grovt att det som människor kommer att göra är:
1. Att bo där de bor om ingen yttre omständighet tvingar de att göra annorlunda även med högre kostnad
2. Förmågan att betala lite mer för att bo (i form av ränta)
3. Särskilt som alternativet att hyra kommer att höjas med inflationen den också. Vare sig det är första eller andrahandskontrakt.

De vill inte fatta dess enkla parametrar.
Citera
2022-11-05, 17:21
Medlem
slemhogs avatar
Citat:

Så kvar är 930K i lån..

1. Det tar tid. Bostadsmarknaden är trögrörlig, just pga av de skäl att folk försöker bo kvar.
2. De som skiljer sig, blir sjuka, arbetslösa, folk som dör kommer alltid sälja. Även de som lessnar och vill ha något nytt och får nytt jobb på annan ort. De som skiljer sig försöker ta över ena partners höga lån, går under i skyhöga räntor och personlig KK. Det hände en del på 90-talet. Även de som köpt för länge sen bryr sig inte då de redan har stor vinst att ta ut, andra som köpt i närtid paniksäljer för att fånga vinsten, precis som på aktiemarknaden.
3. Det är nyköparna, som ska in på marknaden, som sätter priset i majoritet av fallen.
När räntan är 5-6% är kostnaden skyhög, ingen kommer vilja köpa en villa/lägenhet för gårdagens pris som är satt utifrån ett ränteläge på 1.4%
Senast redigerad av slemhog 2022-11-05 kl. 17:27.
Citera
2022-11-05, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Civilization
Exakt! Det finns många parametrar.

Exempelvis så är medelsvensson mer villig att belåna dig över skorstenen ifall de tror att bopriserna alltid går upp-upp-upp. När de yrvaket inser att så är inte fallet så kommer viljan att betala en hög månadskostnad för att ”enbart” bo och inte både bo och samtidigt bli miljonär på kuppen att sjunka som en sten. Denna effekt kan hålla i sig många år..

Det är en försumbar del som bor för att de tror att de ska tjäna pengar på det.
De bor för att de ska bo helt enkelt.
Man kan argumentera att de bor för fint, för stort eller något annat.
Men inte f-n säljer de om de kan betala för att bo kvar. Varför skulle de?
Det är precis det som är den dynamiska effekten i detta.
Vanligt hederligt mänskligt psyke.

Så din argumentation faller platt.
Citera
2022-11-05, 17:24
Medlem
Citat:
Vi får väl se

Du förstår uppenbart inte. Det är ingen information att vänta på. Att markanden prissätter 92p just nu betyder inte att det kommer bli 100p eller att markanden inte prissätter annorlunda nästa vecka.

Det betyder däremot att just nu är det befängt att säga att 100p är "orealistiskt".
Senast redigerad av trickget 2022-11-05 kl. 17:35.
Citera
2022-11-05, 17:28
Medlem
Citat:
1. Det tar tid. Bostadsmarknaden är trögrörlig, just pga av de skäl att folk försöker bo kvar.
2. De som skiljer sig, blir sjuka, arbetslösa, folk som dör kommer alltid sälja. Även de som lessnar och vill ha något nytt och får nytt jobb på annan ort. De som skiljer sig försöker ta över ena partners höga lån, går under i skyhöga räntor och personlig KK. Det hände en del på 90-talet.
3. Det är nyköparna, som ska in på marknaden, som sätter priset i majoritet av fallen.
När räntan är 5-6% är kostnaden skyhög kommer vilja köpa en villa/lägenhet för gårdagens pris som är satt utifrån ett ränteläge på 1.4%

Jag förstår att några måste såklart flytta och isåfall acceptera att förlora sin kontantinsats , men för dom flesta är det ju helt otänkbart att förlora sin kontantinsats då dom sen inte kan flytta vidare !!

Så det blir ju en låsning på det sättet och folk bor ju hellre kvar än tar en hyresrätt om dom absolut inte måste
Citera
2022-11-05, 17:29
Medlem
Citat:
1. Det tar tid. Bostadsmarknaden är trögrörlig, just pga av folk försöker bo kvar.
2. De som skiljer sig, blir sjuka, arbetslösa, folk som dör kommer alltid sälja. Även de som lessnar och vill ha något nytt och får nytt jobb på annan ort. De som skiljer sig försöker ta över ena partners höga lån, går under i skyhöga räntor och personlig KK. Det hände en del på 90-talet.
När räntan är 5-6% är kostnaden skyhög kommer vilja köpa en villa/lägenhet för gårdagens pris som är satt utifrån ett ränteläge på 1.4%

Men du är för rolig. Nyss var det ju en enkel matematisk linjär funktion?
Och nu när marknaden plötsligt trögrörlig?
Den marknad som direkt skulle sänka priserna till 50% så fort RB höjer räntan?

Nu när det folk som skiljer sig, blir sjuka, arbetslösa och dör som sätter priset? (Vilket i sig är helt korrekt)
Men det låter på mig som en något annorlunda marknad än den som varit

På något mystiskt sätt ska resten av marknaden råka i panik och sälja med stora förluster fast de har råd att betala?
Citera
2022-11-05, 17:30
Medlem
Citat:
Jag förstår att några måste såklart flytta och isåfall acceptera att förlora sin kontantinsats , men för dom flesta är det ju helt otänkbart att förlora sin kontantinsats då dom sen inte kan flytta vidare !!

Så det blir ju en låsning på det sättet och folk bor ju hellre kvar än tar en hyresrätt om dom absolut inte måste

EXAKT!
Citera
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
WWIII kan vi väl räkna bort just nu för att inte tappa fattningen. Men Rysslands krig kommer inte att ta slut på länge än. Nog så illa men energi och finanser ser jag inte så stor risk i för övrigt.

Absolut. Men risken för en större global konflikt är inte längre försumbar. Kina spänner musklerna, Nord Korea trappar upp, Iran vill leka med Putin, Belarus är snart indraget etc.. Utöver detta så kan Putin snart tas bort och vi lär knappas se någon mer "fredlig" person som tar hans plats.

Jag säger inte att vi kommer få ett WW3 men sannolikheten har ökat markant och detta är bara ett scenario som kan få världsekonomin att krascha.

Citat:
Lågkonjunkturen och inflationen är knepigare. Enligt alla läroböcker ska de ju inte peaka samtidigt.
Det blir intressant att se hur balansen blir framöver.
Vi kommer nog att få se ökad arbetslöshet i Sverige (från i princip 0 bland "svennar" till kanske 1-2%)
Men då kommer den "inhemska" inflationen inte orka stå emot.
Och som energipriserna faller som det ser ut nu så borde den totala inflationen minska.
Och därmed räntorna.

Det borde innebära att inflationen knuffas tillbaka till kanske 3% och styrräntan också däromkring d v s typ 5% boränta.

Men vad vet jag

Ja ingen vet såklart. Inte jag heller utan det är ju därför vi sitter på FB och "antar" saker

Men energikrisen har inte blåst över. Det är höstvindar nu så därav att vindsnurrorna levererar. När vintern kommer så blåser det mycket mindre och kallt kommer det bli..

Winter is coming!
Citera
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Du förstår uppenbart inte. Det är ingen information att vänta på. Att markanden prissätter 92p just nu betyder inte att det kommer bli 100p eller att markanden prissätter annorlunda nästa vecka.

Det betyder däremot att just nu är det befängt att säga att 100p är "orealistiskt".

Riksbankens tystnad och marknadens prognos tyder på det blir 1% höjning. Det blir 1% precis som bopriserna kommer i Stockholm gå ner 50% på lägenheter vid 5% ränta inom 2 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in