2022-11-05, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
En polare som precis bytt lägenhet (hyresrätt) frågade hyresvärden (privatvärd) vad det skulle kosta att få tre normalstora rum målade. Nu snackar vi vit normal färg på väggarna. Inga konstigheter. Hyresvärden bad att få återkomma med kostnadsförslag. En vecka senare kom kostnadsförslaget. På 75.000kr!!! Fan sjukaste jag hört.

Frågor:

Finns det folk som pröjsar 75.000kr för att få tre rum målade?

Har hantverkare haft lite FÖR bra tider de senaste 20 åren och kunnat pressa upp priserna orimligt mycket?
Via min hyresvärd skulle ett rum 24.5 kvm kosta 6800.
Omkring 22.000-23. 000 för närmare 75 kvm. Väggar och tak då.
Citera
2022-11-05, 15:55
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Det handlar LITE spackel och sen bara målning.
Men varför måste man spackla?
Citera
2022-11-05, 15:55
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
En polare som precis bytt lägenhet (hyresrätt) frågade hyresvärden (privatvärd) vad det skulle kosta att få tre normalstora rum målade. Nu snackar vi vit normal färg på väggarna. Inga konstigheter. Hyresvärden bad att få återkomma med kostnadsförslag. En vecka senare kom kostnadsförslaget. På 75.000kr!!! Fan sjukaste jag hört.

Frågor:

Har hantverkare haft lite FÖR bra tider de senaste 20 åren och kunnat pressa upp priserna orimligt mycket?

Det är företagspriser.

Hantverkarna lever i två ekonomiska system. Dock i slutändan så hamnar notan på hyresgästerna.
Citera
2022-11-05, 16:00
Medlem
Citat:
Det handlar LITE spackel och sen bara målning.
Penningtvätt?
Citera
2022-11-05, 16:03
Medlem
Citat:

Frågor:

Om nuvarande ytskikt är slitet och tråkigt ska värden måla om för 0 kr.

Måla själv. 500 spänn för färg och material. En helgs gratisarbete. Jag skulle inte blanda in värden.
Citera
2022-11-05, 16:06
Medlem
MyJustices avatar
Låter som en ekonomi i fritt fall ..
Normalt motsvara det 3 månads löner efter skatt för en med ett normalt jobb
Dvs om jobbet tar nio dagar så koster det 60 dagslöner ..
har en känsla av vi ser en rejälj nerförsbacke framför oss pga skenade kostnader
Nej 75 k för 3 rum är abnormt
Själv har jag tapetserat och Målad om taket i min hyreslgh med tillstånd från värden
hade aldrig gjort sånt jobb förr
men det blev superbra och skitsnyggt
Frågan är inte om hyresgästen bör måla om själv
googla på hur man gör ochklöpa behövligt utrustning
Då är minnst 65k sparat även om det tar lite längre tid . så är det helt klart värd 65 k att göra så
Senast redigerad av MyJustice 2022-11-05 kl. 16:10.
Citera
2022-11-05, 16:19
Avslutad
Måla om tre rum tar maximalt en dag MAX.
Skulle vilja se en målare som tar 75 000 per dag haha..

Det är 1.6 mille per månad.
10 målare på firman ger 16 miljoner i månaden.

Det blir 195 miljoner om året för en liten firma haha
Citera
2022-11-05, 16:34
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BekraftadNeger
Kanske beroende på geografiskt läge men verkar ligga kring 15 k per rum före ROT. Så 45 hade kanske varit acceptabelt. Kan tycka 25 k låter mer rimligt.

Med dessa 75 k om hyresvärden gör det får din polare inte nyttja ROT, så verkligen dyrt.

Ok, du tar bara betalt för färgen?
Färg får kunden stå för
Citera
2022-11-05, 16:38
Medlem
trancass avatar
Citat:

Frågor:

I stockholm har hantverkare täljt guld med kniv de senaste åren, men faktum är att målaryrket är den enklaste formen av hantverk och vem som helst kan utföra det lika bra som en mästare. Men priset 75000 är säkert det pris som + hyresvärdens egna vinst. Allt beror på hur det ser ut. Min lägenhet har jag målat om vart femte år, och det har kostat mig ingenting. Jag har fått det gratis av en kompis som har målarfirma. Byten av tjänster. Det lönar sig att själv vara generös samt att ha kompisar som är likadana.
Senast redigerad av trancas 2022-11-05 kl. 17:26.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Men varför måste man spackla?

Ganska vanligt att man måste spackla över några skruvhål innan man börjar måla. Mer regel än undantag.
Citera
Medlem
Varför skulle han betala själv över huvudtaget? hyresrätt så får ju värden stå för underhåll
Citera
2022-11-05, 16:39
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Om nuvarande ytskikt är slitet och tråkigt ska värden måla om för 0 kr.

Måla själv. 500 spänn för färg och material. En helgs gratisarbete. Jag skulle inte blanda in värden.

Exakt så sa jag till min polare och det är så han kommer göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in