2022-11-05, 14:19
Medlem
Triremers avatar
Vilket löjligt pris. Jag har fått en offert (ifs kompispris) på 17000kr för spackling och målning av 85kvm. Med kvitto, dvs efter avdrag.
Citera
2022-11-05, 14:23
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balderis
Vad bra.

En värd har normalt en underhållsfond för renovering.
Är det mycket slitage kanske det är dags för att fixa på värdens konto.

Solklart blåsningsförsök.

Han fick två rum målade gratis men frågade om han inte kunde få alla fem rum målade.
Citera
2022-11-05, 14:25
Medlem
Luvvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
En polare som precis bytt lägenhet (hyresrätt) frågade hyresvärden (privatvärd) vad det skulle kosta att få tre normalstora rum målade. Nu snackar vi vit normal färg på väggarna. Inga konstigheter. Hyresvärden bad att få återkomma med kostnadsförslag. En vecka senare kom kostnadsförslaget. På 75.000kr!!! Fan sjukaste jag hört.

Frågor:

Finns det folk som pröjsar 75.000kr för att få tre rum målade?

Har hantverkare haft lite FÖR bra tider de senaste 20 åren och kunnat pressa upp priserna orimligt mycket?

Kostnadsförslag via vad?

Är det via mejl kanske hyresvärden skrev fel? En nolla för mycket får ju stora konsekvenser i det här fallet.

7500 kr låter rimligare.
Citera
2022-11-05, 14:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Nej det gäller inte.

Ärligt talat är det inte ett så konstigt pris. Det beror mer på vilken yta det är än antal rum samt hur ytan ser ut. Är det en bra yta kan man relativt enkelt göra det själv med OK resultat. Men 90% av jobbet är ju ofta att ta ner gammal färg och tapet, spackla och slipa.

Du har rätt jag själv tycker det låter svindyrt men å andra sidan har jag aldrig blivit nöjd då jag fått det åtgärdat själv för 1/3 av priset.

Antigen får man lida och vänta 10 år eller vad det nu står i hyreslagen för att denne gör det gratis eller betala antar jag.

Edit kan ju vara så att den inte renoverats på flera år då kan ju hyresgästen ha rätt till gratis renovering.

Citat:
En polare som precis bytt lägenhet (hyresrätt) frågade hyresvärden (privatvärd) vad det skulle kosta att få tre normalstora rum målade. Nu snackar vi vit normal färg på väggarna. Inga konstigheter. Hyresvärden bad att få återkomma med kostnadsförslag. En vecka senare kom kostnadsförslaget. På 75.000kr!!! Fan sjukaste jag hört.

Frågor:

Har hantverkare haft lite FÖR bra tider de senaste 20 åren och kunnat pressa upp priserna orimligt mycket?

Som jag skrev ovan be din kompis att kolla upp när lägenheten senast renoverades i sämsta fall kan han ha rätt till avdrag på hyran, det är ju i alla fall något att trösta sig med. Gör man det själv kan det bli knepigt när man flyttar ifrån.
Senast redigerad av sweetcrypto 2022-11-05 kl. 14:52.
Citera
2022-11-05, 14:38
Avslutad
Citat:

Frågor:

Högst troligt har hyresvärden satt så högt pris för att han inte vill göra jobbet. Pröjsar du inte så slipper han.
Citera
2022-11-05, 15:03
Medlem
[quote=Triremer|82302554]Vilket löjligt pris. Jag har fått en offert (ifs kompispris) på 17000kr för spackling och målning av 85kvm. Med kvitto, dvs efter avdrag.[/QUOTEIn

Ingår färgen?
Citera
2022-11-05, 15:08
Medlem
BekraftadNegers avatar
Kanske beroende på geografiskt läge men verkar ligga kring 15 k per rum före ROT. Så 45 hade kanske varit acceptabelt. Kan tycka 25 k låter mer rimligt.

Med dessa 75 k om hyresvärden gör det får din polare inte nyttja ROT, så verkligen dyrt.

Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Jag gör det för 5
Ok, du tar bara betalt för färgen?
Citera
2022-11-05, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Ehh jo? Allt beror ju på hur väggen ser ut. Spackling (torktid) målning (grund/vanlig)

Fast jag har sett så långa dåliga målningar bland vänner med runnen färg överallt så visst kan ta 1 timme om man inre bryr sig om resultatet.

Men man kan för helvete inte fakturera 1000 kr per timme för torktid. En målare borde dessutom fakturera mindre än 1000kr per timme. Absurt högt.
Citera
2022-11-05, 15:11
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luvven
Kostnadsförslag via vad?

Är det via mejl kanske hyresvärden skrev fel? En nolla för mycket får ju stora konsekvenser i det här fallet.

7500 kr låter rimligare.

7500 låter rimligt för material bara. Kanske 15-20k för arbete och då är det ändå rätt bra betalt.

Ligger en hund begraven, jag misstänker att hyresvärden går in och skriver upp priset, om det är så att det går genom denne.
Citera
2022-11-05, 15:15
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Ehh jo? Allt beror ju på hur väggen ser ut. Spackling (torktid) målning (grund/vanlig)

Fast jag har sett så långa dåliga målningar bland vänner med runnen färg överallt så visst kan ta 1 timme om man inre bryr sig om resultatet.

Sandå målade 3 rum i min dåvarande hyresrätt för 10 år sen och jag var hemma och inte tog det några 3 dagar men visst om man räknar med torktid men aktivt tid som en målare var på plats var kanske 2-3 timmar per dag
Citera
2022-11-05, 15:19
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
1000kr i timmen?

Med full beläggning så drar en målare i. 174.000kr/mån…. Tror inte det

Pris per timme bör ligga mellan 425 a 495kr/h… MAX!

detta innan ROTavdrag

Räknar man på anbud slår man nog ut det på 7-800kr /h för att täcka upp för eventuellt strul, som det ofta blir. Och nja 175 är nog att ta i kanske, men om en hantverkare ska få ut en lön på 25 rent via sitt bolag efter försäkringar, bilar, lokal, etc så bör man ha fakturerat kanske 100k i månaden i arbetstimmar för att det ska gå runt och finnas buffert. Lägg på moms och material så fakturerar man nog där i krokarna, men det är som sagt med material och moms.

De som inte drivit eget verkar ofta tro att man får allt som faktureras, men så är det långt ifrån, staten tar inihelvete med avgifter och skatter.
Citera
2022-11-05, 15:25
Medlem
En målare kostar 500 kr timmen. Arbetstiden för tre rum bör inte vara längre än en vecka. Dvs 500x40= 20.000kr i arbetskostnad.

Materialkostnad mellan 3-7 tusen kronor beroende på kvalitet.

Obs en erfaren målare kan täcka in, spackla och måla tre normalstora rum på två dagar och har oftast andra jobb under tiden spackel och färg ska torka
Senast redigerad av verbet 2022-11-05 kl. 15:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in