2022-11-05, 15:34
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Vad jag förstår var Girkin där som frivillig och byggde upp miliserna - liknande Mikael Skillt gjorde med nazistförband på den ukrainska sidan. Med det mått du tillämpar kan vi hävda att Sverige då invaderade Ukraina genom att skicka dit Skillt och en handfull nazister.

Att Ryssland skulle beskutit Donbass är desinformation från Kiev till syftet att deflektera den egna skulden.

Never give up! Hoppet är det sista som överger en.
Citera
2022-11-05, 15:44
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Uppbyggnaden av de ryska militära anfallsstyrkorna och förberedelsen av en invasion av Ukraina började åtminstone 6-12 månader innan invasionsdatumet.
Det skedde även på den ukrainska sidan. Poroschenko har ju erkänt att Minskavtalet från den ukrainska sidan endast handlade om att ostört kunna bygga upp militär förmåga i syfte att angripa Donbass och Krim.

Citat:
Ryssen/FSB-agenten Igor Girkin/Strelkov erkänner själv att han startade igång allt:

Läser följande i din länk:

"From the very beginning we started to fight for real — destroying raiding parties of the Right Sector," Strelkov told Zavtra. "And I take personal responsibility for what is happening there."

Samma högra sektor som eldade människor levande i Odessa och som nu står i leden bakom de mobiliserade ukrainare som marcheras in i det ryska artilleriet och skjuter dem i ryggen ifall de skulle få för sig att fly.

Bra att han axlade ansvaret att skydda de ni nazister kallar för orcher. Populariteten för er sort bland befolkningen i Donbass är noll.
Citera
2022-11-05, 15:45
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Det skedde även på den ukrainska sidan. Poroschenko har ju erkänt att Minskavtalet från den ukrainska sidan endast handlade om att ostört kunna bygga upp militär förmåga i syfte att angripa Donbass och Krim.

Läser följande i din länk:

"From the very beginning we started to fight for real — destroying raiding parties of the Right Sector," Strelkov told Zavtra. "And I take personal responsibility for what is happening there."

Samma högra sektor som eldade människor levande i Odessa och som nu står i leden bakom de mobiliserade ukrainare som marcheras in i det ryska artilleriet och skjuter dem i ryggen ifall de skulle få för sig att fly.

Bra att han axlade ansvaret att skydda de ni nazister kallar för orcher. Populariteten för er sort bland befolkningen i Donbass är noll.

Inte angripa Donbass och Krym väl?

Du menar försvara.
Citera
2022-11-05, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Bachmut . Det är verkligen killing fields där nu. Intensivt. Nästan surrealistiskt:

https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1588888323065466880?t=wGuA8Jte7ZKfUebJZjDH9g&s=19

Den där filmen, som nog har ett par veckor på nacken, skildrar vad jag kan först ett Ukrainskt motanfall mot Wagner vid Bakhmut. Det har samlats en mycket stor styrka Ukrainare där och den har hela tiden förstärkts. Ja det har gjorts ukrainska motanfall men dessa har inte gjort några bestående intryck på ukrainas EGNA kartor.

Wagner fortsätter sakta mala ned de stackars ukrainska trupperna som inte dras tillbaka trots att de hamnar i ett allt sämre läge vartefter deras försörjningslinjer blir alltmera hotade och de kan bli beskjutna från allt flera håll.

Det måste verkligen fresta på nerverna att vara ukrainsk soldat i Bakhmut. Det verkar dessutom de använder nyanlända förstärkningar för motangrepp, bla från lyckade offensiver i Cherson.

Taktiska reträtter - det verkar inte finnas varken på ukrainas eller Natos stabskartor.

Det verkar som blockaden mot rysk försäljning av gas och olja till västeuropa inte gör någon "nytta" utan mest skadar våra egna ekonomier. Varför inte ta bort dessa för kriga vidare kan ju Ukraina göra ändå? Vi skulle ju få mera pengar till att köpa vapen och kunna stödja Ukraina bättre då?

Och varför skall jag som inte ens stödjer Ukraina betala 10:- mer för dieseln när det mest skadar alla sveriges ekonomi? Snyltgästerna från Ukraina är ju även de missnöjda över dagpenningarna som bjuds dem - vi skulle ju faktiskt kunna höja dagpenningen om vi börjar köpa billig energi från Ryssland igen?
Citera
2022-11-05, 15:56
Medlem
leachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Den där filmen, som nog har ett par veckor på nacken, skildrar vad jag kan först ett Ukrainskt motanfall mot Wagner vid Bakhmut. Det har samlats en mycket stor styrka Ukrainare där och den har hela tiden förstärkts. Ja det har gjorts ukrainska motanfall men dessa har inte gjort några bestående intryck på ukrainas EGNA kartor.

Wagner fortsätter sakta mala ned de stackars ukrainska trupperna som inte dras tillbaka trots att de hamnar i ett allt sämre läge vartefter deras försörjningslinjer blir alltmera hotade och de kan bli beskjutna från allt flera håll.

Det måste verkligen fresta på nerverna att vara ukrainsk soldat i Bakhmut. Det verkar dessutom de använder nyanlända förstärkningar för motangrepp, bla från lyckade offensiver i Cherson.

Taktiska reträtter - det verkar inte finnas varken på ukrainas eller Natos stabskartor.

Det verkar som blockaden mot rysk försäljning av gas och olja till västeuropa inte gör någon "nytta" utan mest skadar våra egna ekonomier. Varför inte ta bort dessa för kriga vidare kan ju Ukraina göra ändå? Vi skulle ju få mera pengar till att köpa vapen och kunna stödja Ukraina bättre då?

Och varför skall jag som inte ens stödjer Ukraina betala 10:- mer för dieseln när det mest skadar alla sveriges ekonomi? Snyltgästerna från Ukraina är ju även de missnöjda över dagpenningarna som bjuds dem - vi skulle ju faktiskt kunna höja dagpenningen om vi börjar köpa billig energi från Ryssland igen?

Greetings from Bakhmut. 🇺🇦✊
https://twitter.com/TpyxaNews/status/1588894281091014656
Citera
2022-11-05, 15:57
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Kan du inte argumentera för det på din bensinstation? Att du vill ha billigare diesel pga du stöder Rysslands brutala övergrepp på Ukraina.
Citera
2022-11-05, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Kan du inte argumentera för det på din bensinstation? Att du vill ha billigare diesel pga du stöder Rysslands brutala övergrepp på Ukraina.

Jo, men den här handelsbojkotten av rysk energi verkar ju mest drabba väst och inte Ryssland.

Macken närmast mig är Saudi-Arabisk ägd och innehavaren är en upp över öronen motorintresserad SD-väljare. Han vill ha ner bensinpriset vare sig det gynnar Ukraina eller inte.

Bättre att fråga dig. Vad svarar du på frågan?
Citera
2022-11-05, 16:09
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jo, men den här handelsbojkotten av rysk energi verkar ju mest drabba väst och inte Ryssland.

Macken närmast mig är Saudi-Arabisk ägd och innehavaren är en upp över öronen motorintresserad SD-väljare. Han vill ha ner bensinpriset vare sig det gynnar Ukraina eller inte.

Bättre att fråga dig. Vad svarar du på frågan?

Vilken fråga? Varför du måste betala samma pris för varor i Sverige som alla andra?
Citera
2022-11-05, 16:09
Medlem
Citat:

Berätta hur du kan ha så bra koll på läget?
Krigets dimma och allt men du verkar ha koll på allt i minsta detalj. Ska man tro Rybar och liknande så har Bakhmut varit under konstant angrepp av ryssen i flera månader.
Varför har man inte lyckats avancera? Vill de ryska soldaterna inte bo inkvarterat, rinnande vatten mm., utan hellre bo i värnsystem i öppen terräng och mindre småorter utan bra försörjningslinjer?
Citera
2022-11-05, 16:22
Medlem
HejaFinlands avatar
Ryska motståndsrörelsen spränger ett tåg med bränsle i Ryssland. Har inbördeskriget startat i det moskovitiska kolonialväldet?
https://twitter.com/Flash_news_ua/status/1588913349495881728
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Vilken fråga? Varför du måste betala samma pris för varor i Sverige som alla andra?

"Det verkar som blockaden mot rysk försäljning av gas och olja till västeuropa inte gör någon "nytta" utan mest skadar våra egna ekonomier. Varför inte ta bort dessa för kriga vidare kan ju Ukraina göra ändå? Vi skulle ju få mera pengar till att köpa vapen och kunna stödja Ukraina bättre då?"

Nu kan du väl ändå svara på min fråga: Hur skulle det vara om EU slutade med alla som det visat sig meningslösa bojkotter av Ryska olja och gas?

(Den är i grunden ställd till en person som stödjer Nato i kriget mot Ryssland. För min personliga del hoppas jag dessa meningslösa bojkotter fortsätter och skärps. Framförallt hoppas jag på ett mycket mycket högt elpris i vinter och att man verkligen slår hårt mot folk som inte betalar även om det är - 20 så skall elenstängas av även om det är gamlingar och barn inblandade. Det är vad jag önskar kommande vinter för sveriges del. Ni Ukraina vänner kommer faktiskt få svårt att besvara min högst relevanta fråga som var ställd ur en vanlig svensks perspektiv i vinter och gör er nu beredda. Ni kommer få den. Jag kommer inte få den.)
Citera
Medlem
https://github.com/leedrake5/Russia-Ukraine

Om Ryssland ska vända detta så måste något mirakulöst hända med deras "Equipment losses" eller att Ukrainas ökas på rejält. Att man förlorar mer när man anfaller är en sak men inget pekar på att det vänt de senaste månaderna när Ukraina snarare anfaller i högre utsträckning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in