2022-11-05, 13:11
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickLidstrom
Fick mina väggar bredspacklade målning vägg+tak i hela hallen (rätt stor yta) sen hela vardagsrummet bredpsacklat och målat väggar+tak det gick på 10k efter ROT inklusive färg. Inget svartjobb. Nu var det några år sedan men 75k låter helt galet.

Jag tycker det låter som att min polares värd försöker blåsa honom. Min polare tackade nej till erbjudandet för övrigt.
Citera
2022-11-05, 13:20
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
I snitt 25 för varje rum. Låt oss säga målaren kostar 1000 i timmen, det är 25 timmar, alltså 3 arbetsdagar. Tar det tre arbetsdagar att måla ett rum?

Nej.

Ehh jo? Allt beror ju på hur väggen ser ut. Spackling (torktid) målning (grund/vanlig)

Fast jag har sett så långa dåliga målningar bland vänner med runnen färg överallt så visst kan ta 1 timme om man inre bryr sig om resultatet.
Citera
2022-11-05, 13:20
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickLidstrom
Fick mina väggar bredspacklade målning vägg+tak i hela hallen (rätt stor yta) sen hela vardagsrummet bredpsacklat och målat väggar+tak det gick på 10k efter ROT inklusive färg. Inget svartjobb. Nu var det några år sedan men 75k låter helt galet.

Det var nog ganska många år sen du....
Citera
2022-11-05, 13:24
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
En polare som precis bytt lägenhet (hyresrätt) frågade hyresvärden (privatvärd) vad det skulle kosta att få tre normalstora rum målade. Nu snackar vi vit normal färg på väggarna. Inga konstigheter. Hyresvärden bad att få återkomma med kostnadsförslag. En vecka senare kom kostnadsförslaget. På 75.000kr!!! Fan sjukaste jag hört.

Frågor:

Finns det folk som pröjsar 75.000kr för att få tre rum målade?

Har hantverkare haft lite FÖR bra tider de senaste 20 åren och kunnat pressa upp priserna orimligt mycket?

Ska det spacklas, målas i flera lager och dessutom bytas lister/foder så kan det bli dessa kostnader för 3 rum.

Testa att helrenovera rum med barn hemma springandes. Torktider, slipningen, bredapackla... Ha! Målningen är vara 5-10% av arbetet som eventuellt behövs om ens det.

Inse ni kommer inte få allt för ett "par tusen" att göra det själv innebär för de flesta ett ruskigt resultat...
Citera
2022-11-05, 13:30
Medlem
att måla ett rum säger ju ingenting ?? vad skall han göra ??fuskjobb kan vem som helst göra på några timmar...en målare kostar väl ca 800kr timmen kan jag tro...bara att räkna.
Citera
2022-11-05, 13:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bekannelse
Det är är fan det sjukaste jag hört, ser väggen ut som en nåldyna och måste breddpacklas? Färg och material är 1500-2000kr max.

Eh nej. Exakt vad kostar är omöjligt att svara på utan att veta förutsättningarna. Eftersom det är en hyresrätt kan det vara inrökt och skitigt utav bara den, då drar det iväg. Men även med perfekta förutsättningar kan du utan betänkligheter lägga på en nolla på din kalkyl. 5000kr material per rum är en bättre kalkylsiffra. Byggmaterial har gått upp, precis som allt annat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Det var nog ganska många år sen du....
Japp det var nog en 7-8 år sedan
Citera
Medlem
jesussugers avatar
Är det guld han ska måla väggarna med? låter mer som att hyresvärden vill ha lite i egen ficka
Citera
2022-11-05, 13:33
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
bredapackla...
Det där med bredspackla förstår jag mig inte på, men jag är så långt ifrån hantverkare som man kan komma. Varför ska man bredspackla?
Citat:
Ursprungligen postat av jesussuger
Är det guld han ska måla väggarna med? låter mer som att hyresvärden vill ha lite i egen ficka
Säkert räknar hyresvärden med en viss förtjänst.
Citera
2022-11-05, 13:38
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ska det spacklas, målas i flera lager och dessutom bytas lister/foder så kan det bli dessa kostnader för 3 rum.

Testa att helrenovera rum med barn hemma springandes. Torktider, slipningen, bredapackla... Ha! Målningen är vara 5-10% av arbetet som eventuellt behövs om ens det.

Inse ni kommer inte få allt för ett "par tusen" att göra det själv innebär för de flesta ett ruskigt resultat...

Nu handlade det om minimalt med spackelarbete och inga nya lister osv.

Jag hade kunnat pröjsa MAX 10k per rum för att slippa göra arbetet själv men 25k per rum hade jag bara garvat åt.
Citera
2022-11-05, 13:50
Medlem
Större byggföretag vill inte ta på sig småjobb idag, jag letade runt bland företag att slipa golv, tapetsera, nya lister, nya foder och takmålning i båda hallarna och 2 rum i min lägenhet före sommaren.
Svaret var oftast ärligt att det var fullt upp på större byggen men kunde ta på sig om jag accepterade 25% över normalt pris, dock var företagen behjälpliga med att hänvisa mig till arbetare som kunde jobba utanför arbetstid. Det slutade med att jag och vänner gjorde all rivning, köpte in material och några killar kom som slutförde allt på 6 kvällar men betalade svart för timmarna.
Citera
2022-11-05, 13:52
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
I snitt 25 för varje rum. Låt oss säga målaren kostar 1000 i timmen, det är 25 timmar, alltså 3 arbetsdagar. Tar det tre arbetsdagar att måla ett rum?

Nej.

1000kr i timmen?

Med full beläggning så drar en målare i. 174.000kr/mån…. Tror inte det

Pris per timme bör ligga mellan 425 a 495kr/h… MAX!

detta innan ROTavdrag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in