Citat:
Ursprungligen postat av
Kilowattjagaren
Hur kan ni ens tro att målaren vill ha 75000 för att måla 3 rum. Att hyresvärden lämnar ett pris är inte samma pris på vad entreprenören har lämnat.
Att det varit påslag på priset för att hyresvärden ska tjäna pengar vet alla med lite baskunskaper inom bygg.
För förståsigpåarna i tråden är allt svart eller vitt, 75000 mot 2000kr, det är inte förbjudet att kontakta egna hantverkare och ta in priser för att måla dom där 3 rummen, om man nu är så dum i huvudet och renoverar upp annas egendom och dessutom bekosta det själv.
Renoverar ni själva så se till att det blir fackmannamässigt gjort så ni inte blir skyldiga hyresvärden 75000 för att återställa rummen då ni flyttar, nämner han sådana ockerpriser så har ni förmodligen en rutten hyresvärd, då kan avsyningen bli kostsam vid flytt.
En sak är säker ni måste lära er sålla mellan dom som gissar och dom som besitter lite fakta, den där dåren som sa att man ska ta bort socklarna i en hyreslägenhet innan man målar är inget att lyssna på överhuvudtaget, det närmaste han kommit virke är ett A4 papper.
Det är ytters få privatpersoner som lyckas renovera som en snickare, putsare, målare, plattsättare, elektriker, rörmokare, golvläggare mm utan att det ser pissigt ut, ofta kan inte ens hantverkarna göra jobb i en annan bransch utan att det liknar kattpiss. Men det vet ju inte privatpersonen för han vet inte hur det ska se ut så därför är alla hantverkarbranscher lika lätta att jobba i, förhoppningsvis är dom rädda för stötar så dom ger fan i det elektriska, tyvärr gör inte alla nollor det.
Håller med om en hel del av det du skriver men jag tycker kanske du är lite väl hård i tonen.
Det behöver väl inte vara förenat med att man är dum i huvudet för att man renoverar en hyresrätt. Det finns hyresrätter som betingar miljonbelopp i bytesvärde och det är väl mer sannolikt att ts kompis sitter på ett värdefullt kontrakt än ett som är helt värdelöst. Och är det en hyresrätt som anses så attraktiv att det värt att bekosta renoveringen ur egen ficka kan det ofta röra sig om en mindre hyresvärd som är väl medveten om värdet på lägenheterna och snålar på allt som går pga dom vet att dom boende inte är så kaxiga med att kräva sin rätt. I dom fallen är det också mer regel än undantag att husen är 100, 200 eller i värsta fall 400år gamla med väggar som består av allt från vass, lera till hönsskit. Med golvsocklar som är fastspikade mot tio lager gammal tapet och hänger på trekvart redan från början. Att få ordning på tre sådana rum kan kosta mer än 75.000:- utan att det är något konstigt med det.
Citat:
Ursprungligen postat av
fragboy
Du väntas själv fixa saker annars tar dom ut sjuka avgifter för att folk är "lata".
Jag hade saker kvar i mitt förråd i min gamla hyresrätt efter att jag bytt lgh. De gav mig en chans att hämta allt annars kommer de slänga det och fakturera mig för det. Vilket var vad som hände och jag fick en faktura på 2200:-.
EDIT: Det var en halvfull svart sopsäck och en skrivbordslampa kvar i förrådet när jag drog. Fattar om folk lämnar soffor och skit i sina förråd men detta hade lätt fått plats i bakluckan på en vanlig bil.
Ja det är rimligt att man flyttar även sina tillhörigheter när man själv flyttar.
Ärendet ska hanteras, du ska ringas eller informeras via brev, en fastighetsskötare måste avsättas för jobbet, han ska hitta rätt förråd, bli av med sopor kostar faktiskt en del, delar av det kanske man var tvungen att köra i väg, det ska faktureras. Plötsligt är det uppe i tre timmar totalt och det är väl ganska rimligt att din fd hyresvärd tar ut den kostnaden av den som orsakat den!?