2022-11-05, 12:08
Medlem
Mullrets avatar
Vattenpipa? Kanske uthyrd i andra hand?
Citera
2022-11-05, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Går säkert att ”röka sönder” en lägenhet på nio månader. När jag haft fest och nån polare rökt två cigg under köksfläkten känner jag rökdoften i 3-4 dagar efteråt.

Rök har ju en förmåga att sätta sig länge och väl, kvinnan måste ha rökt ordentligt, säker arbetslös
också, om hon hade jobbat, så går det bort minst 8 timmar om dagen, om hon inte tog igen dem sen.
Senast redigerad av LinsMusen 2022-11-05 kl. 12:22.
Citera
2022-11-05, 12:17
Medlem
Helt rätt har hon råd att röka ska hon fan betala skadorna. Vem fan vill bo där efteråt.
Citera
2022-11-05, 12:32
Medlem
MyJustices avatar
Röker själv cigariller ..
Och tycker att den typ av cigaretter som säljs idag
Stinker .. nåt sträv sur lukt
vete fan vad det beror på ..
För det finns knappt nikotin i dem längrer ..
Citera
2022-11-05, 12:39
Medlem
I detta fallet, i o med att det är en nyproducerad lägenhet, så finns det nog fog för den höga notan, men självklart kommer hon stå där och låssas ovetande om hur lägenheten blev så inrökt. Det är ju inte 1970 längre, vem hade tolererat att lägenheten man flyttar in i stinker rök? Det är ju inte billigt heller att sanera för hyresvärden, utan det är en kostnad den förre hyresgästen får stå för, vilket alla vet i dag. Måste ju vara höjden av dumhet att röka inomhus. Att folk ens röker överhuvudtaget längre är ju besynnerligt i sig.
Men i övrigt så upplever jag att det varit ovanligt mycket historier de senaste åren om hyresgäster som vräkts på oseriösa grunder eller fått oskäligt höga kostnader i samband med flytt eller renoveringar. Känns att man som hyresgäst är lite mer utsatt i dag, samtidigt är de som hyr sin bostad många gånger de som inte har förmågan att kämpa för sin rätt, bidragsberoende, sjuka och låginkomsttagare osv
Senast redigerad av Mon81 2022-11-05 kl. 12:44.
Citera
2022-11-05, 13:46
Medlem
”När de kom in i lägenheten för besiktning sa de att ”det luktar lite rök”. Och det stämde för jag hade precis rökt en cigarett.”

Bara för det får hon skylla sig själv.

Å andra sidan:

”Enligt den besiktning som MKB har låtit göra av lägenheten luktade det starkt av rök och nikotin, efter att kvinnan flyttat ut. Väggar, tak och snickerier var nikotinskadade.”

Nikotin saknar både färg och lukt. Är dock oljig till sin konsistens, men då handlar det om relativt sett enorma mängder.

Det hade jag slagit ned på för att ifrågasätta trovärdigheten i stämningen; att de inte vet vad de pratar om. Det gäller att hålla koll på fakta.
Citera
2022-11-05, 15:05
Medlem
BluePrinces avatar
Det låter helt otroligt att hon skulle lyckas röka sönder lägenheten så den kräver sanering på endast nio månader. Jag är själv periodare med rökning och har rökt jättemycket i långa perioder i flera olika lägenheter, både äldre och nyproducerade. Röker överallt i lägenheten och med fönstren stängda om det är kallt ute. Visst kan det lukta inrökt och äckligt när jag har rökt en längre period men när jag slutat har jag gjort en ordentlig städning, vädrat ut och bränt lite rökelse för när jag slutat röka själv känner jag ju hur vidrigt det luktar. Det tar ett par veckor så är lukten helt borta, då har jag ändå mina egna möbler och alla kläder, tyger mm kvar i lägenheten. En tom utflyttad lägenhet som man rökt i bara nio månader skulle på sin höjd kräva att man skurar ordentligt och vädrar ut. Det är såklart hyresvärden som har varit inne för besiktning dagarna efter utflyttning och har känt röklukt, och ser en möjlighet att kräva hyresgästen på lite extra cash.
Citera
2022-11-05, 16:00
Medlem
trancass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OsnutenSnut
Man röker mycket och inomhus, har du aldrig hört talas om rökskadade bostäder förut?

141000 är oskäligt för att ta bort eventuella rökskador. Jag instämmer i att det är tekniskt omöjligt att förstöra en lägenhet på 9 månader.

Jag köpte en 4- rummare på 110 m2 vars tidigare innehavare var en dansk som rökte cigarrer och cigariller nonstop inomhus. Rejält inrökt. Jag tvättade alla köksluckor, golv, fönster, dvs det man gör vid en normal flyttstädning. Sen tapetserade jag om och målade taken. Det var några dagars jobb. Det kostade 25000kr, för en målare inklusive material. 141000! Vad fan har de pysslat med? Dansken hade bott där forever.
Citera
2022-11-05, 16:04
Medlem
trancass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Observerare
”När de kom in i lägenheten för besiktning sa de att ”det luktar lite rök”. Och det stämde för jag hade precis rökt en cigarett.”

Bara för det får hon skylla sig själv.

Å andra sidan:

”Enligt den besiktning som MKB har låtit göra av lägenheten luktade det starkt av rök och nikotin, efter att kvinnan flyttat ut. Väggar, tak och snickerier var nikotinskadade.”

Nikotin saknar både färg och lukt. Är dock oljig till sin konsistens, men då handlar det om relativt sett enorma mängder.

Det hade jag slagit ned på för att ifrågasätta trovärdigheten i stämningen; att de inte vet vad de pratar om. Det gäller att hålla koll på fakta.

Snickerier är bara att tvätta, och det ska man göra vid en normal flyttstädning. Väggar och tak kan tänkas vara i behov av renovering, men det går lika bra att ställa in en ozonrenare. Lukten är borta på en vecka.

Detta är en hoax. De kommer aldrig få ut pengarna. ingenting kan bli skadat av nikotin. Det är helt andra ämnen i röken som ger skador, och de kan man tvätta bort. Betala nya fönsterkarmar, lister, Spärrmåla osv. Bedragare är rätt ord.
Senast redigerad av trancas 2022-11-05 kl. 16:14.
Citera
2022-11-05, 17:54
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Frågan för min del är vad som ska göras med de
141.000kr stämningen gäller.

Sanering av fast inredning typ köksskåp mm.
Ta bort alla lister och byta ut.
Måla om hela lägenhetens tak och väggar, först med spärrfärg och sedan vanlig färg.
Går nog en del man timmar där som gör att det drar iväg

Det kan ju tänkas att de även vill ha skadestånd för att de inte kan hyra ut lägenheten direkt.
Citera
2022-11-05, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trancas
Snickerier är bara att tvätta, och det ska man göra vid en normal flyttstädning. Väggar och tak kan tänkas vara i behov av renovering, men det går lika bra att ställa in en ozonrenare. Lukten är borta på en vecka.

Detta är en hoax. De kommer aldrig få ut pengarna. ingenting kan bli skadat av nikotin. Det är helt andra ämnen i röken som ger skador, och de kan man tvätta bort. Betala nya fönsterkarmar, lister, Spärrmåla osv. Bedragare är rätt ord.

Varit flera såna här fall de senaste åren, dom gör en fuling helt enkelt och tar i rejält för att få en slant. Hoppas att hon inte kommer bråka. Och dom du säger, bara begreppet nikotinskador är helt idiotiskt.
Citera
2022-11-05, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jag menar då borde ju varenda lägenhet byggd före 1970 vara förstörd för alltid. Förr rökte man ju inte bara på balkongen man rökte överallt.

Känns som detta nikotinskador är ett nytt inneord bara. För fastighetsägare att skylla på när de vill skyffla över kostnader att renovera på andra.
Ja, det måste vara en helt ny nivå för vad man kallar att bostaden är skadad av rökning. Det måste räcka att det luktar lite rök och det gör det ju i t.ex. ett trapphus bara någon tänt en cigg innan de gick ut. Tur att man sluta röka medan det ändå fortfarande var okej att röka!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in