2022-11-04, 21:57
Medlem
Är det dumt att medicinera med antidepressiva om man är deprimerad för att man inte är nöjd med livet? I mitt fall har jag inga vänner, ingen partner, ingen familj... har absolut ingenting. Har väldigt svårt att få kontakt med folk, min asperger diagnos gör det inte lättare då jag inte heller kan relatera eller förstå andra. Känner verkligen av en oändlig hopplöshet och depression över läget. Det känns inte som att jag ens befinner mig i ett samhälle.

I mitt fall, vore det lämpligt att påbörja antidepressiv behandling för att bryta den nergående spiralen? I för sig har jag börjat med Voxra vilket hjälper mot energin, men inte ångest eller sociala problem.

Jag är deprimerad för att jag är ensam. Antingen kan jag bryta ensamheten och då bryta depressionen (eller inte, jag vet ju inte vad som lär hända), eller lindra depressionen och på så vis kanske lindra ensamheten. Vet inte vad.
Citera
2022-11-04, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulz
Är det dumt att medicinera med antidepressiva om man är deprimerad för att man inte är nöjd med livet? I mitt fall har jag inga vänner, ingen partner, ingen familj... har absolut ingenting. Har väldigt svårt att få kontakt med folk, min asperger diagnos gör det inte lättare då jag inte heller kan relatera eller förstå andra. Känner verkligen av en oändlig hopplöshet och depression över läget. Det känns inte som att jag ens befinner mig i ett samhälle.

I mitt fall, vore det lämpligt att påbörja antidepressiv behandling för att bryta den nergående spiralen? I för sig har jag börjat med Voxra vilket hjälper mot energin, men inte ångest eller sociala problem.

Jag är deprimerad för att jag är ensam. Antingen kan jag bryta ensamheten och då bryta depressionen (eller inte, jag vet ju inte vad som lär hända), eller lindra depressionen och på så vis kanske lindra ensamheten. Vet inte vad.

Antidepressiva är sista utvägen, som jag ser det, och då självklart ordinerade av läkare.

Vad har du för yrke och intressen, vad gör du på din lediga tid?
Citera
2022-11-04, 22:16
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:

Hej

Börja med antidepressiva om du vill.

Men jag har hört att det kan vara skadligt för folk med antidepressiva. Vet ej så mycket dock. Läs på ordentligt.
Fråga många olika läkare och läs många vetenskapliga studier.

För vissa verkar det fungera som lyckopiller.

Du blir gladare eller mår inte lika dåligt som innan i alla fall.

Men det kommer inte lösa dina problem.

De löses endast genom hårt arbete under lång tid.

Vandra i skogen.

Gå med i en förening så får du träffa folk.

Gå till psykolog och prata även om du inte tycker att det hjälper.

Fråga psykologen om du kan få hjälp med enklare saker i ditt liv.

Sådant du vet att du kan ordna själv men kanske att du får enklare att lösa dem psykologens hjälp.

När du pratar med psykologen kommer du på saker du kan förändra i ditt liv.
Genomför de förändringarna.

Gå gärna i KBT med psykologen när det gäller livsstilsförändringar.

Kanske du och psykologen tillsammans kan få dig att börja träna tung styrketräning om ni tillsammans kommer fram till att det är ett riktigt mål i ditt liv som du verkligen vill uppnå

Det viktigaste är att du vill det.

Andra tips är ju att resa jorden runt om du har möjlighet

Knacka på hos din granne och fråga om du får diska
Och dricka en kopp te med grannen varje dag och prata lite

Det finns mycket man kan göra om man bara vill och orkar försöka lite.

”Sök och du skall finna”

Skaffa en kolonilott och odla egen potatis

Starta en egen förening med personer som har liknande problem som du.

Ni kanske blir ett litet gäng. Du och ditt gäng mot världen

Skaffa en sysselsättning med lärare som du kan utföra 2 timmar per dag.

Det viktigaste att komma ihåg är att ingen kan lösa dina problem åt dig.

Endast du kan göra det.

Med hårt arbete under lång tid.

Hårt arbete kan även översättas i att du försöker lite, lite grann varje dag men att du visualiserar slutmålet.
Jobbar jag lite grann på mig själv så når jag mitt slutmål en vacker dag.

Om 1, 5 eller 10 år men jag kommer nå mitt slutmål

Men under vägens gång kan du få så mycket hjälp och stöd som du vill av andra.

Men det hårda arbetet. Det måste du göra själv

Lite tips

Lycka till
Citera
2022-11-04, 22:22
Medlem
Palisongs avatar
Du kan ju prova äta dem en tid, ge det några månader- ett år eller nått kanske och utvärdera sen. Inget man måste dribbla med resten av livet om man inte vill direkt.
Citera
2022-11-04, 22:24
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:

Antidepp ska du ta om du inte KAN bryta ditt mående på annat sätt. Det är ett sätt att få tillräckligt med ork/kraft när man inte kan uppbåda den på annat sätt, för att kunna ta sig ur ett dåligt mående.

Kort sagt, anti-depp i sig självt kommer ju inte hjälpa dig att göra ditt liv annorlunda, men möjligen kan det hjälpa dig att orka göra ditt liv bättre. Men om du behöver anti-depp eller inte för det kan ju bara du svara på.
Citera
2022-11-04, 22:31
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:

Om du vill kan du ju ha din psykolog som personlig tränare en gång i veckan

Du går dit och så pratar ni i 10 minuter och sen kör ni ett styrketräningspass på säg 30-45 min.

Lite ovanligt sätt kanske men om psykologen är okej med det lär du ju dig styrketräning på ett effektivt sätt som kanske sitter i resten av livet sen.

Vissa studier visar på att tung styrketräning är precis lika effektivt eller till och med mycket effektivare än antidepressiva.

Tänk dig själv att jaga ett lejon på savannen varje dag

Då får du ett adrenalinpåslag som heter duga.

Sen mår du nog extremt bra hela dagen

Så det är ett annat tips

Prova att jaga ett lejon varje dag eller var tredje dag kanske

Lycka till
Senast redigerad av FlyboySeven 2022-11-04 kl. 22:34.
Citera
2022-11-04, 22:35
Medlem
dessa skitiga depressionspiller förstör hjärnan.De är inte gjorda för att bota folk utan för att långsiktigt tjäna pengar på folk.

Hitta en hobby.
Jobba med nåt du tycker om.
Lyssna på bra musik och ta en promenad i naturen.

Skaffa en katt om du gillar katter så får du lite sällskap till att börja med.
Citera
2022-11-04, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlyboySeven
Hej

Börja med antidepressiva om du vill.

Men jag har hört att det kan vara skadligt för folk med antidepressiva. Vet ej så mycket dock. Läs på ordentligt.
Fråga många olika läkare och läs många vetenskapliga studier.

För vissa verkar det fungera som lyckopiller.

Du blir gladare eller mår inte lika dåligt som innan i alla fall.

Men det kommer inte lösa dina problem.

De löses endast genom hårt arbete under lång tid.

Vandra i skogen.

Gå med i en förening så får du träffa folk.

Gå till psykolog och prata även om du inte tycker att det hjälper.

Fråga psykologen om du kan få hjälp med enklare saker i ditt liv.

Sådant du vet att du kan ordna själv men kanske att du får enklare att lösa dem psykologens hjälp.

När du pratar med psykologen kommer du på saker du kan förändra i ditt liv.
Genomför de förändringarna.

Gå gärna i KBT med psykologen när det gäller livsstilsförändringar.

Kanske du och psykologen tillsammans kan få dig att börja träna tung styrketräning om ni tillsammans kommer fram till att det är ett riktigt mål i ditt liv som du verkligen vill uppnå

Det viktigaste är att du vill det.

Andra tips är ju att resa jorden runt om du har möjlighet

Knacka på hos din granne och fråga om du får diska
Och dricka en kopp te med grannen varje dag och prata lite

Det finns mycket man kan göra om man bara vill och orkar försöka lite.

”Sök och du skall finna”

Skaffa en kolonilott och odla egen potatis

Starta en egen förening med personer som har liknande problem som du.

Ni kanske blir ett litet gäng. Du och ditt gäng mot världen

Skaffa en sysselsättning med lärare som du kan utföra 2 timmar per dag.

Det viktigaste att komma ihåg är att ingen kan lösa dina problem åt dig.

Endast du kan göra det.

Med hårt arbete under lång tid.

Hårt arbete kan även översättas i att du försöker lite, lite grann varje dag men att du visualiserar slutmålet.
Jobbar jag lite grann på mig själv så når jag mitt slutmål en vacker dag.

Om 1, 5 eller 10 år men jag kommer nå mitt slutmål

Men under vägens gång kan du få så mycket hjälp och stöd som du vill av andra.

Men det hårda arbetet. Det måste du göra själv

Lite tips

Lycka till
Jag blev deprimerat av att läsa HELA ditt svar till honom...var tvungen att dricka 5dl vodka för att bli normal igen...
Mitt tips är att gå ut på lokalt pub och träffa andra ensamma människor som blir pratglada efter ett par kalla...så gjorde man förr i tiden innan man började droga ner folket med olika bokstavskombos..det går säkert att beställa kaffe där också om man gillar inte biran..
Citera
2022-11-04, 22:41
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
Jag blev deprimerat av att läsa HELA ditt svar till honom...var tvungen att dricka 5dl vodka för att bli normal igen...
Mitt tips är att gå ut på lokalt pub och träffa andra ensamma människor som blir pratglada efter ett par kalla...så gjorde man förr i tiden innan man började droga ner folket med olika bokstavskombos..det går säkert att beställa kaffe där också om man gillar inte biran..

Jo kan hålla med.

Problemet är väl att man kanske blir alkoholberoende och mår bara bra när man är full med alkohol.

Om nu TS känner att man då måste vara full för att våga prata med någon.

Annars funkar ju kaffe eller alkoholfri öl bra.

Men visst det är en bra idé.

Då får TS prata med en massa folk

Har dock provat själv någon gång att gå ut själv på krogen och på något vis är det ändå svårt att få börja prata med folk på krogen om man inte är med i sällskapet.

Men är man modig och börjar prata med folk ändå är det en bra idé
Citera
2022-11-04, 22:46
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen

Men resa jorden runt är väl inte så deprimerande ?
Citera
2022-11-04, 22:48
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
dessa skitiga depressionspiller förstör hjärnan.De är inte gjorda för att bota folk utan för att långsiktigt tjäna pengar på folk.

Snack. Du får nog läsa lite fler kliniska studier av empirisk forskning innan du öppnar kakhålet.

Klart antidepressiva mediciner fungerar. Fungerar ju på fler sjukdommar än psykiska. TS borde självklart överväga att öka sin livskvalitet lite och gå till Psykiatrin i sin hemkommun för att få råd och kanske ett recept. Bara dumt att inte ta hjälp om den nu finns.
Citera
2022-11-04, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ginger
Snack. Du får nog läsa lite fler kliniska studier av empirisk forskning innan du öppnar kakhålet.

Klart antidepressiva mediciner fungerar. Fungerar ju på fler sjukdommar än psykiska. TS borde självklart överväga att öka sin livskvalitet lite och gå till Psykiatrin i sin hemkommun för att få råd och kanske ett recept. Bara dumt att inte ta hjälp om den nu finns.
Mediciner fungerar väldigt olika beroende på vem som testar dessa. Placeboeffekten visar sig ofta ha stor inverkan dessutom - beroende på vilken sorts medicin så klart.

En del hjälps av vissa "antidepp", medan andra inte känner någon förändring och det finns de som upplever ett sämre tillstånd.

Depression botas främst med motion. Sen är det ofta ett (omvänt) moment 22 ifall man är där på botten och kravlar.

Personligen anser jag att man bör lösa problemet och inte ta bort symtomen bara. Det ger långsiktig och en äkta förbättring. Att kombinera dessa i början kan vara en bra idé också.

Nästan inget är svart eller vitt inom medicin, speciellt inte inom det här området. Att käka piller tror dessvärre för många är en mirakelräddning alltid vilket bara kommer leda till framtida andra besvär i någon form är jag övertygad om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in