Citat:
Personligen så körde jag väldigt tunga fordon ute på vägen vid den åldern typ traktorer med dubbla vagnar påkopplade och lastade med spannmål, skördetröskor, hjulastastare osv utan minsta problem och det var betydligt enklare än att köra bil i början när man började övningsköra för B kortet.Eddie Malmberg sitter alltså och kör en 10 ton tung lastbil som a-traktor, medans andra 15 åringar knappt kan hålla sig på vägen med en vanlig 740..
https://www.expressen.se/nyheter/eddie-15-har-en-lastbil-som-a-traktor-overkligt/
Visst, jag ska inte dra alla över en kam - den här killen verkar skötsam, men jag tycker inte det skulle kännas säkert och möta en lastbil med en LGF-skylt på med tanke på alla dödsolyckor som varit den senaste tiden.
Vad tycker ni om A-traktorer egentligen?
Jag tycker skiten ska förbjudas och ungdomarna kan gott återgå till att köra moppe.
https://www.expressen.se/nyheter/eddie-15-har-en-lastbil-som-a-traktor-overkligt/
Visst, jag ska inte dra alla över en kam - den här killen verkar skötsam, men jag tycker inte det skulle kännas säkert och möta en lastbil med en LGF-skylt på med tanke på alla dödsolyckor som varit den senaste tiden.
Vad tycker ni om A-traktorer egentligen?
Jag tycker skiten ska förbjudas och ungdomarna kan gott återgå till att köra moppe.
Självklart så körde jag A traktor också till och från skolan en tid då jag redan hade traktorkort i väntan på B kortet helt problemfritt.
På den tiden så var det rostiga och skrotfärdiga gamla duetter vi for runt i helt utan krav på årlig besiktning eller bälte samt någon enstaka Volvo 740.
Min syn på A traktorkulturen är delad då min dåtida bäste vän körde ihjäl sig i en gammal skrotfärdig Duett men jag vill inte förbjuda A traktorer för det eller den unika kulturen och gemenskapen jag har så fina minnen av.
Däremot så behöver regelverket ändras med årliga besiktningar, krav på bälte, spärrar som är svårare att manipulera osv för att inga fler ungdomar skall förolyckas.
De flesta som har trafikvana ifrån tex A traktor, lätt MC osv brukar vara riktigt skickliga förare när det väl är dags att ta riktigt körkort.