2022-11-04, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WoodyLongschlong
Eddie Malmberg sitter alltså och kör en 10 ton tung lastbil som a-traktor, medans andra 15 åringar knappt kan hålla sig på vägen med en vanlig 740..

https://www.expressen.se/nyheter/eddie-15-har-en-lastbil-som-a-traktor-overkligt/
Visst, jag ska inte dra alla över en kam - den här killen verkar skötsam, men jag tycker inte det skulle kännas säkert och möta en lastbil med en LGF-skylt på med tanke på alla dödsolyckor som varit den senaste tiden.

Vad tycker ni om A-traktorer egentligen?
Jag tycker skiten ska förbjudas och ungdomarna kan gott återgå till att köra moppe.
Personligen så körde jag väldigt tunga fordon ute på vägen vid den åldern typ traktorer med dubbla vagnar påkopplade och lastade med spannmål, skördetröskor, hjulastastare osv utan minsta problem och det var betydligt enklare än att köra bil i början när man började övningsköra för B kortet.

Självklart så körde jag A traktor också till och från skolan en tid då jag redan hade traktorkort i väntan på B kortet helt problemfritt.

På den tiden så var det rostiga och skrotfärdiga gamla duetter vi for runt i helt utan krav på årlig besiktning eller bälte samt någon enstaka Volvo 740.

Min syn på A traktorkulturen är delad då min dåtida bäste vän körde ihjäl sig i en gammal skrotfärdig Duett men jag vill inte förbjuda A traktorer för det eller den unika kulturen och gemenskapen jag har så fina minnen av.

Däremot så behöver regelverket ändras med årliga besiktningar, krav på bälte, spärrar som är svårare att manipulera osv för att inga fler ungdomar skall förolyckas.

De flesta som har trafikvana ifrån tex A traktor, lätt MC osv brukar vara riktigt skickliga förare när det väl är dags att ta riktigt körkort.
Citera
2022-11-04, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soperent
Ja det stämmer, har nog aldrig tänkt på det då jag sällan ser de så långt utanför gårdar. Kanske fler istället ska ta sin jordbrukstraktor till skolan eller donken.
Hade en polare på gymnasiet som bodde på en gård ett par km ifrån skolan och tyckte A traktor var för mesigt så hon körde farsans Fordtraktor till och från skolan istället.

Ibland när vi hade varit på ärenden i stan med skolans jordbrukstraktorer så kunde vi faktiskt åka just till Donken och handla mat på väg hem ifrån tex Lantmännen, dock så körde vi av praktiska skäl inte igenom McDriven.

Vi kunde också stanna till inne i stan och typ handla glass osv.
Citera
2022-11-04, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreshReset
Vilken jävla leksak han har som 15 åring
Coolaste A traktorn i stan när en annan var ung för en sisådär 20 år sedan var en topprenoverad Chevrolet El Camino med V8, det var svårt att bräcka på den tiden.

Coolaste jag har sett idag har varit en splittny spärrad Dodge RAM.
Citera
2022-11-04, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trollmongot
Det har funnits länge men dom har varit gjorda av mindre lastbilar.
Förut gjordes A-traktorer uteslutande billiga och gamla bilar och dom gjordes av
sönerna själva ofta i ett traktorgarage som en pedagogisk uppgift av deras farsor som
ofta varit bönder.

Ingen skulle ha gjort en A-traktor av en dyr fullstor långtradare.
Precis minns dom gamla fina Bedford Blitz lastbilarna som var ombyggda till A traktorer när farbror var ung.

Dock så var de inte speciellt stora men lastbilar var de dock.
Citera
2022-11-04, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Ja, bonden kan släppa iväg sin 10-åring i en traktor med släp på 20-30 ton o det är lagligt.
Anledningen till att antalet olyckor med A-traktorer har ökat är för att det är fler som kör dessa numera.

En del av olyckorna är dessutom orsakade av vanliga bilister.
Precis det är (eller var) helt lagligt att som minderårig köra tunga jordbruksmaskiner tom utan traktorkort hemma på gården.

Många klasskamrater lärde sig att köra traktor när de var gamla nog att nå ner till pedalerna och körde riktigt tunga maskiner hemma på ägorna när de var typ i 12 års åldern när de tex hjälpte farsan att plöja ett fält odyl.

Traktorkortet behövdes om man behövde köra på allmän väg och man kunde tom få dispens för traktorkortet vid 15 istället för som brukliga är vid 16 år års ålder om man hade behov av det.
Citera
2022-11-04, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Ja, bonden kan släppa iväg sin 10-åring i en traktor med släp på 20-30 ton o det är lagligt.
Anledningen till att antalet olyckor med A-traktorer har ökat är för att det är fler som kör dessa numera.

En del av olyckorna är dessutom orsakade av vanliga bilister.
Nej, normalt inte... Är 16 år för traktorkörkort. Dispens kan medges av transportstyrelsen.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/ta-korkort/moped-snoskoter-terranghjuling-och-traktor/traktorkort/
Citera
2022-11-04, 19:40
Medlem
[Strange Days]s avatar
Min personliga åsikt är att A-traktorer borde ha förbjudits för längesedan. Enligt regelverket får inte A-traktorer användas för person- eller godstransport, men persontransporter är ju typ det ENDA de används till.

Nä, lägg inte ner en massa pengar på att utreda ett uppdaterat regelverk. Bara förbjud möget så fort det bara går.
Citera
2022-11-04, 19:48
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Precis det är (eller var) helt lagligt att som minderårig köra tunga jordbruksmaskiner tom utan traktorkort hemma på gården.

Många klasskamrater lärde sig att köra traktor när de var gamla nog att nå ner till pedalerna och körde riktigt tunga maskiner hemma på ägorna när de var typ i 12 års åldern när de tex hjälpte farsan att plöja ett fält odyl.

Traktorkortet behövdes om man behövde köra på allmän väg och man kunde tom få dispens för traktorkortet vid 15 istället för som brukliga är vid 16 år års ålder om man hade behov av det.
Så var det.
Jag körde traktor och vagn själv när jag var fem år. Jag reparerade bilar när jag var 12 och vid femton års ålder köpte jag min a-traktor, en krockskadad Volvo duett. Denna bytte jag ram på och dubbla växellådor monterades med adapter som jag själv tillverkat i gymnasieskolans verkstad. Vid 16 års ålder fick jag äntligen ta traktorkort.
Körkortet innebär att man får köra, inte att man kan köra.
Citera
2022-11-04, 20:45
Medlem
Gabriel Knights avatar
Heheheh har ni sett memen som man har gjort kring Eddie?

Man har en bild på en skovelhjulsgrävmaskin modell större och skriver att Eddie kör en 13 500 ton grävmaskin till skolan på ett AM-kort
Det står "Eddie, 15 har en Bagger 288 som A-traktor: Overkligt"

https://www.facebook.com/photo/?fbid=10159171141518660&set=a.10150160824358660
Senast redigerad av Gabriel Knight 2022-11-04 kl. 20:49.
Citera
2022-11-04, 20:57
Medlem
liten.igelkotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soliditet
Vad ska grabben uppgradera till sen, när han nu startat med det värsta vrålåket?

JAS 39 Gripen - A traktor. Den är som ett vanligt stridsflygplan men långsammare. Eller alternativt pansarvagn A - traktor.
Citera
2022-11-04, 21:07
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WoodyLongschlong
Eddie Malmberg sitter alltså och kör en 10 ton tung lastbil som a-traktor, medans andra 15 åringar knappt kan hålla sig på vägen med en vanlig 740..

https://www.expressen.se/nyheter/eddie-15-har-en-lastbil-som-a-traktor-overkligt/
Visst, jag ska inte dra alla över en kam - den här killen verkar skötsam, men jag tycker inte det skulle kännas säkert och möta en lastbil med en LGF-skylt på med tanke på alla dödsolyckor som varit den senaste tiden.

Vad tycker ni om A-traktorer egentligen?
Jag tycker skiten ska förbjudas och ungdomarna kan gott återgå till att köra moppe.
Betyder det här att en 15-åring i praktiken kan starta upp en egen åkerifirma och jobba som lastilschaufför samtidigt som vederbörande genomför studier på högstadienivå?
Citera
2022-11-04, 21:24
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Betyder det här att en 15-åring i praktiken kan starta upp en egen åkerifirma och jobba som lastilschaufför samtidigt som vederbörande genomför studier på högstadienivå?
Svaret är nej!
För att köra yrkesmässigt med A-traktor så krävs C-behörighet.
Det samma gäller för traktor A och traktor B.
Senast redigerad av Raggarspinn 2022-11-04 kl. 21:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in