2022-11-03, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haajib
Jag har inget emot killen i reportaget. Men jag är mycket kritisk till att småbarn får köra vad de vill bara för att den kör 30. Vad kommer sen? A-Stridsvagn eller a-artilleriplatform?
..en Boeing plan.
Citera
2022-11-03, 10:39
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blacksune
Men så är det faktiskt , extremt stor skillnad på dom ungar som kört epa finns extremt lite att lära köra 50-110 typ , växlingar ,start i backe allt finns redan och bara den grejen att vara ute i trafiken bara där är det stor skillnad på dom barn som kört moped eller inte.

Gällande Polishögskolan det är en rätt skrämmande tanke faktiskt borde vara krav på körkort i 2 år minst

Ja det är helt knäppt. Speciellt i storstäderna är allt ”någon” borde och ”dom” skall. Vi uppfostrar en hel generation till att bli omhändertagna.

Självständiga ungdomar måste ges ansvar för att bli ansvarstagande.

Klart dom skall ha a traktor och EPA, alla kan ju inte bo på Södermalm.
Citera
2022-11-03, 10:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BarbaDonkey
Vad MILJÖVÄNLIGT att flytta 10 ton för att en 15årig skall transportera sig och leka.
Vem fan bryr sig om miljön??
Citera
2022-11-03, 10:42
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emmizen32
Jag kommer få skit men....

Förut en gång för länge sen när jag var ung var det oxå stora lastbilar ungdomarna körde.
Och en del hade så dom kunde rycka spärren...
Dom kunde hantera sina fordon och visst blev det bus
( Varför kan inte en del av dagens uungdomar det?)

Idag är man betydligt äldre och nästan varje dag kommer jag ifatt en epa på vägen.
Irriterande?
Nej faktiskt inte för jag åker i god tid, kan vänta med att köra om vid bra tillfälle och dom håller sig så nära dikeskanten att jag blir orolig att dom ska dratta ner.

Det är bra med krav om vinterdäck, bilbälte och kurs för just 4 hjul.
Idag är det ju vanliga bilar som byggs om så lite högre krav är inte så dumt.
Däremot begriper inte jag hur en plastbil (moppebil) kan få köra 45 medans en plåtbil bara i 30??
Höj kraven på fordonen OCH höj tillåten hastighet.

Och till den stackars ungdomen som blivit uthängd för sin lastbil:
Snyggt ekipage!!
Rulla vidare och var rädd om både dig och andra

Ja dom där mopedbilarna är lika krocksäkra som blöta tändsticksaskar.

För trafiksäkerheten vore 50 bättre. Då får ungarna lära sig att ta ansvar, som det är nu är det ju alltid full fart.
Citera
2022-11-03, 10:55
Medlem
Citat:
Jag kommer få skit men....

Förut en gång för länge sen när jag var ung var det oxå stora lastbilar ungdomarna körde.
Och en del hade så dom kunde rycka spärren...
Dom kunde hantera sina fordon och visst blev det bus
( Varför kan inte en del av dagens uungdomar det?)

Det har blivit extremt mycket mer a-traktorer senaste åren.

https://www.trafa.se/globalassets/bilder/ovrigt/a-traktor2021.png

2009 fanns det runt 12.000 a-traktorer i Sverige.
2021 fanns det runt 45.000 a-traktorer i Sverige.
Citera
2022-11-03, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Ja dom där mopedbilarna är lika krocksäkra som blöta tändsticksaskar.

För trafiksäkerheten vore 50 bättre. Då får ungarna lära sig att ta ansvar, som det är nu är det ju alltid full fart.

För den hastigheten de är byggda tror jag inte de är så farliga.

Vanliga bilar framförs ju i upp till 110 km/t men krocktestas i 50 km/t (frontalkrock).

Mopedbilar går inte fortare än 45 km/t krocktestas i 50 km/t.

https://www.youtube.com/watch?v=VzvgmEKu80I&ab_channel=EuroNCAP
Citera
2022-11-03, 11:15
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
För den hastigheten de är byggda tror jag inte de är så farliga.

Vanliga bilar framförs ju i upp till 110 km/t men krocktestas i 50 km/t (frontalkrock).

Mopedbilar går inte fortare än 45 km/t krocktestas i 50 km/t.

https://www.youtube.com/watch?v=VzvgmEKu80I&ab_channel=EuroNCAP

Ok. Proffsen håller inte med dig.

https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/mopedbilar-ar-krockfarliga-forsakringsbolag-varnar/
Citera
2022-11-03, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Det har blivit extremt mycket mer a-traktorer senaste åren.

https://www.trafa.se/globalassets/bilder/ovrigt/a-traktor2021.png

2009 fanns det runt 12.000 a-traktorer i Sverige.
2021 fanns det runt 45.000 a-traktorer i Sverige.

Självklart blir det fler.
Fler människor ger fler fordon.
Alla bor inte i en stad med buss/tbana med 5 minuters mellanrum.

Jag ser hellre ungdomarna i en EPA där dom är lite mer skyddade än på en moppe/cykel.

Det kommer alltid vara ungdomar (inte bara ungdomar heller för den delen) som testar gränser/skiter i regler.
Citera
2022-11-03, 11:25
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
Om man har automat B-körkort (vilkor automat): Får man då köra manuella a-traktor bilar?!?

Någon som vet?

Jag förstår att det är bara 3 växlar på dessa A-traktor för resten är spärrade men ändå.
För att köra a-traktor så krävs det nödig kännedom om fordonet och möjlighet att framföra fordonet på ett säkert sätt. Saknar du ett ben så är det självklart inte lämpligt att köra manuellt växlade fordon. För att framföra en a-traktor i trafiken så krävs det körkort eller traktorkort. Kollar du ditt körkort så har du med all säkerhet AM vilket räcker för att få framföra en a-traktor eller traktor a i trafik.
Men som sagt. Lämpligheten bestämmer du själv.
Citera
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Självklart blir det fler.
Fler människor ger fler fordon.
Alla bor inte i en stad med buss/tbana med 5 minuters mellanrum.

Jag ser hellre ungdomarna i en EPA där dom är lite mer skyddade än på en moppe/cykel.

Det kommer alltid vara ungdomar (inte bara ungdomar heller för den delen) som testar gränser/skiter i regler.

Ungar på elscootrar i stan är långt värre än EPA traktorer tycker jag
Citera
Medlem
[quote=barkeeper|82275977]Ja dom där mopedbilarna är lika krocksäkra som blöta tändsticksaskar.

Jämför dom med en moped vilket dom ska jämföras med så är dom säkra.
Jag är så fruktansvärt trött på epa traktorer.
Varje gång jag åker in eller hem från stan så måste jag köra om minst 4 epor på en sträcka av 0,8 mil.
Då möter jag även ytterligare epor från andra hållet.
70 väg och svårt att köra om så det blir ofta köer på 20-40 bilar som får ligga på 2ans växel och köa i flera kilometer, och det spela absolut ingen roll om man kör morgon eller förmiddan eftermiddan kvällen natten.
Moppe bilarna är lite enklare att komma om då dom är smalare.
Totalt hänsynslöst av epa förarna som ligger på vägen som en vanlig bil och inte släpper förbi folk som ska till/från jobbet för att dom är ute och nöjes kör i tid och otid.
Har själv bil intresse å har jänkebil å gamla volvos och trimmar och meckar, men är så jävla trött på dessa epor.
Citera
2022-11-03, 11:40
Medlem
Witkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WoodyLongschlong
Eddie Malmberg sitter alltså och kör en 10 ton tung lastbil som a-traktor, medans andra 15 åringar knappt kan hålla sig på vägen med en vanlig 740..

https://www.expressen.se/nyheter/eddie-15-har-en-lastbil-som-a-traktor-overkligt/
Visst, jag ska inte dra alla över en kam - den här killen verkar skötsam, men jag tycker inte det skulle kännas säkert och möta en lastbil med en LGF-skylt på med tanke på alla dödsolyckor som varit den senaste tiden.

Vad tycker ni om A-traktorer egentligen?
Jag tycker skiten ska förbjudas och ungdomarna kan gott återgå till att köra moppe.
Ska man kryssa fram i ett hangarfartyg ska man ha körkort tycker jag. Överlag tycker jag att med rätt regler och krav så skulle det funka med A-traktorer på vägarna men folk missbrukar ju reglerna totalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in