2022-11-04, 16:36
Medlem
Straminskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Vad jag har förstått tar polisen inte folk för brott mot "knivlagen" normalt under liknande omständigheter. Här framgår nog inte allt.

Finns fler exempel när dom gör just det:

"Får en hantverkare bära kniv på allmän plats? I Malmö dömdes nyligen en VVS-montör till 1 200 kronor i böter för att han haft knivar på sig utanför jobbet."

"En vaktmästare blev visiterad av polis på väg hem från jobbet. Han hade på sig en kniv och åtalades för brott mot knivlagen. Men i rättegången fick vaktmästaren rätt."

"Mattkniv på allmän plats ledde till fällande dom och dagsböter för en man i i 40-årsåldern."
Citera
2022-11-04, 16:40
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagejagvemedu
Den bagatellen kan sluta i mord dock.
Hade den legat i bagageluckan och inte lättåtkomlig vid konflikt hade de troligen inte brytt sig.

Möjligen dråp isåfall.

Vilket också är ett löjligt resonemang.
Om man verkligen tror tillgången på vapen/tillhygge gör någon större skillnad så är man inbilsk.

Snickaren bär dom här potentiellt livsfarliga vapnen 8h/om dagen, 5 dagar i veckan annars.
Jävla trams.

Nej, jag tror som andra att allt inte framgår här.
Citera
2022-11-04, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Straminsky
Ja jag tolkar det som att man överhuvudtaget inte får ha kniv eller andra typer av verktyg som går under knivlagen i bilen överhuvudtaget då att sitta i bilen tydligen räknas som "allmän plats"

(möjligen med undantag att kniven är inplastad och nyinköpt eller inlåst i bagageluckan eller liknande)

När knivlagen infördes så var det väl sannolikt inte detta som var syftet.

Jag tolkar det så också. I övrigt är jag lite kluven. Knivlagen gör det enkelt för polisen att beslagta knivar från personer som uppenbart inte borde springa runt med kniv. Sedan finns det några undantag, tex om man använder kniven i sitt arbete och har kniven med sig under arbetstid.

I det här fallet var det en snickare som på en privatresa råkat få med sig kniven. Att han arbetar som snickare ska inte kunna ge frikort till att bära kniv när som helst, då skulle många kriminella bara kalla sig snickare. Det är också uppenbart att han var oaktsam och hade fått med sig kniven på en allmän plats utan att veta det. Jag förstår att det är sunkigt att åka dit för en sån här skitsak, men har svårt att se hur lagstiftningen skulle mjukas upp så att den här snickaren hade friats utan att det blivit lättare för kriminella att ha med sig kniv.
Citera
2022-11-04, 16:42
Medlem
Citat:
En snickare som använder sin kniv i arbetet får därför åka till och från arbetet med kniven utan att begå brott.
https://lagen.nu/1988:254
Citera
2022-11-04, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Om man verkligen tror tillgången på vapen/tillhygge gör någon större skillnad så är man inbilsk.
Inbilskt eller inte, hela tanken med knivlagen är att minska tillgången till vapen på allmänna platser och det är polisens uppgift att lagföra personer som inte följer lagen.
Citera
2022-11-04, 16:46
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av homolobbyist
Inbilskt eller inte, hela tanken med knivlagen är att minska tillgången till vapen på allmänna platser och det är polisens uppgift att lagföra personer som inte följer lagen.

Visst är det så.
Citera
2022-11-04, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tanakh
Urlöjligt att bli bötad pga en mattkniv som denne har i bilen och använder i yrket. Lite förvånad är jag faktiskt över hur löjligt det är. Är själv väldigt noga med att ha morakniv o annan verktyg i ryggsäcken så fort jag kliver av passet eller färdas mellan jobb. Jag ser många i kollektivtrafiken på morgonen som har morakniven hängandes på arbetsbyxan, bara dumma risker eller så känner de kanske inte till att det är olagligt.
Fast du och dessa personer är på väg till eller från jobbet. Snickaren som fälldes var ute på en helt privat resa. Det är den skillnaden som gjorde att han blev fälld.
Citera
2022-11-04, 16:51
Medlem
Måste va att den låg just i dörren ju...är själv snickare å kört runt med verktyg där bak i alla år..flera knivar ju...nu som pensionär har jag en mattkniv liggandes bak i sidofacket...använder den när jag är på återvinningen med kartonger.
Citera
2022-11-04, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av homolobbyist
Fast du och dessa personer är på väg till eller från jobbet. Snickaren som fälldes var ute på en helt privat resa. Det är den skillnaden som gjorde att han blev fälld.

Jo men nu hade ju kniven trillat ur hans arbetsbyxor o hamnat i dörrfacket. Hur tusan skulle han veta om det?
Kniven kan ju ha kommit bort varsomhelst men nu råkade den ligga i dörrfacket.
Skall man bli dömd för att ha tappat bort något?
Sjukt!
Citera
2022-11-04, 16:55
Medlem
volvo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straminsky
Ja jag tolkar det som att man överhuvudtaget inte får ha kniv eller andra typer av verktyg som går under knivlagen i bilen överhuvudtaget då att sitta i bilen tydligen räknas som "allmän plats"

(möjligen med undantag att kniven är inplastad och nyinköpt eller inlåst i bagageluckan eller liknande)

När knivlagen infördes så var det väl sannolikt inte detta som var syftet.
Enligt de domar som finns så är det skillnad på att ha kniv i en fiskeväska i skuffen och kniv i direkt anslutning till föraren. Men det är en skämtlag i mångt och mycket.
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
200kr i dagsbot tyder ju inte på att personen är "vanlig arbetare"... snarare svartjobbare.
200 är inte en ovanlig dagsböter. Taxerar man 33000/mån och har barn så landar man där någonstans.
Senast redigerad av volvo666 2022-11-04 kl. 17:02.
Citera
2022-11-04, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Jo men nu hade ju kniven trillat ur hans arbetsbyxor o hamnat i dörrfacket. Hur tusan skulle han veta om det?
Kniven kan ju ha kommit bort varsomhelst men nu råkade den ligga i dörrfacket.
Skall man bli dömd för att ha tappat bort något?
Sjukt!

Tja, genom att vara mer uppmärksam på sin kniv. Jämför med en polisman som slarvar bort sitt tjänstevapen. Hur tusan ska han veta var den ligger? Oavsett så har han inte varit tillräckligt uppmärksam över sitt vapen och det är ett rejält tjänstefel.
Citera
2022-11-04, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Måste va att den låg just i dörren ju...är själv snickare å kört runt med verktyg där bak i alla år..flera knivar ju...nu som pensionär har jag en mattkniv liggandes bak i sidofacket...använder den när jag är på återvinningen med kartonger.

Jag misstänker att polisen lagfört dig om de upptäckt kniven (och du inte då råkade vara på väg till återvinningen med kartonger och därmed hade legitima skäl). Fast om kniven inte ligger synligt kräver det att polisen gör en husrannsakan av din bil och det är inte särskilt troligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in