Citat:
Ursprungligen postat av
Straminsky
Ja jag tolkar det som att man överhuvudtaget inte får ha kniv eller andra typer av verktyg som går under knivlagen i bilen överhuvudtaget då att sitta i bilen tydligen räknas som "allmän plats"
(möjligen med undantag att kniven är inplastad och nyinköpt eller inlåst i bagageluckan eller liknande)
När knivlagen infördes så var det väl sannolikt inte detta som var syftet.
Jag tolkar det så också. I övrigt är jag lite kluven. Knivlagen gör det enkelt för polisen att beslagta knivar från personer som uppenbart inte borde springa runt med kniv. Sedan finns det några undantag, tex om man använder kniven i sitt arbete och har kniven med sig under arbetstid.
I det här fallet var det en snickare som på en privatresa råkat få med sig kniven. Att han arbetar som snickare ska inte kunna ge frikort till att bära kniv när som helst, då skulle många kriminella bara kalla sig snickare. Det är också uppenbart att han var oaktsam och hade fått med sig kniven på en allmän plats utan att veta det. Jag förstår att det är sunkigt att åka dit för en sån här skitsak, men har svårt att se hur lagstiftningen skulle mjukas upp så att den här snickaren hade friats utan att det blivit lättare för kriminella att ha med sig kniv.