2022-11-03, 23:22
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Virker rart da at "sjefen" kun er siktet for medvirkning til grov frihetsberøvelse, mens
PSS er siktet for drap eller medvirkning til drap.

Med den beskrivelsen dommen gir av PSS, fremstår drapssiktelsen mot ham som mer uklar enn noensinne.

Enig, jeg fant lite som jeg syns kunne ha sammenheng med denne saken, egentlig.

Det som slo meg mest var, som flere andre påpeker, hvor utrolig gjennomsiktig alt dette har vært, virker ikke som han har brydd seg særlig om å skjule spor, i tillegg til til dette behovet for å skryte, ta bilder og videoer hvor man nærmest bader i kontanter som en viss fyr fra Andeby, hver gang han gjorde store kontantinnskudd.

Utover det så handlet det mest om identitetstyverier, som oftest utløst av at noen hadde lånt bort bank-ID'en sin (dette illustrerer meget godt hvorfor bankene terper på at man aldri, aldri må "låne bort" bank-ID'en sin), og jeg kan se for meg at OHG sitt pass og bruk av dette passer godt inn i akkurat denne typen operasjoner som dommen viser at PSS sysler med, men OHG og hans pass er ikke nevnt i akkurat denne dommen.

Sånn sett kan jeg helt klart se for meg både at, og hvorfor, PSS besitter en kopi av OHG-passet, men hvordan dette kan utløse en siktelse for medvirking til drap i Lørenskog-saken er ikke så veldig mye klarere...
Citera
2022-11-03, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Sånn sett kan jeg helt klart se for meg både at, og hvorfor, PSS besitter en kopi av OHG-passet, men hvordan dette kan utløse en siktelse for medvirking til drap i Lørenskog-saken er ikke så veldig mye klarere...
Overhodet ikke klart. Usikkert til og med. Men det kan være koblinger mellom PSS og S*lma Elle*fsens vei 6. Koblinger mellom MWL og PSS hvilket leder til TN/TH og Lørenskog.

Det kan også være rene tilfeldigheter. Føles helt 50/50 ut at dette PSS-sporet.
Citera
2022-11-03, 23:34
Medlem
Jeg tror denne PSS også kan ha vært den som har kjøpt flere kontantkort, deriblant det med nummer brukt i denne saken, og videresolgt dette som en «pakkeløsning» for de som er i behov av både noens identitet og et telefonnummer.
Citera
2022-11-03, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Ja. Jeg setter en hundrings på hastverk fremfor planlagt.
Men alt beror på hvor klin gal GM er.

Husker jeg feil, eller var det kun spor fra en sko?
Citera
2022-11-03, 23:59
Medlem
Citat:
Enig, jeg fant lite som jeg syns kunne ha sammenheng med denne saken, egentlig.

Det som slo meg mest var, som flere andre påpeker, hvor utrolig gjennomsiktig alt dette har vært, virker ikke som han har brydd seg særlig om å skjule spor, i tillegg til til dette behovet for å skryte, ta bilder og videoer hvor man nærmest bader i kontanter som en viss fyr fra Andeby, hver gang han gjorde store kontantinnskudd.

Utover det så handlet det mest om identitetstyverier, som oftest utløst av at noen hadde lånt bort bank-ID'en sin (dette illustrerer meget godt hvorfor bankene terper på at man aldri, aldri må "låne bort" bank-ID'en sin), og jeg kan se for meg at OHG sitt pass og bruk av dette passer godt inn i akkurat denne typen operasjoner som dommen viser at PSS sysler med, men OHG og hans pass er ikke nevnt i akkurat denne dommen.

Enig, men så sier altså politet «at det er sannsynlig at har en rolle i Hagensaken».

Jeg går ut i fra at de vet noe vi ikke vet. Som mye annet i denne saken😉
Citera
2022-11-04, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
Jeg tror denne PSS også kan ha vært den som har kjøpt flere kontantkort, deriblant det med nummer brukt i denne saken, og videresolgt dette som en «pakkeløsning» for de som er i behov av både noens identitet og et telefonnummer.
ligger kanskje noe her. Pss kan være selger av id og kontantkort til kryptogm. Vi er helt klart i randsonen av et kriminelt miljø med krypto, hvitvasking og falsk id. Pss fremstår ikke som person som skjuler spor og frykter 21 år.
Citera
2022-11-04, 00:11
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsagio
Enig, men så sier altså politet «at det er sannsynlig at har en rolle i Hagensaken».

Jeg går ut i fra at de vet noe vi ikke vet

Ja, det regner jeg jo med, men det var lite i denne dommen som var avslørende i så måte, bortsett fra ID-oppleggene.

Og for å sammenligne siktelsen mot RU så virker det som RU har vært gjenstand for mye større interesse i saken og mye ressursbruk, "operasjon Frank" og alt det der, dog er siktelsen mot han mindre alvorlig.
Citera
2022-11-04, 00:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
1. th ville også betale hele summen etter han betalte for livsbevis som aldri kom.

2. Før det satset han aehs liv angivrlig ved å tvinge kidnapper til en annen plattform.
1.
a) TH kan ha vært veldig desperat. Mulig tiden i varetekt "vippet han av pinnen".

b) Det kan ha vært mediastrategi. TH sa han var villig til å strekke seg langt, for å få vite hva som var skjedd med AEH.

2.
a) Som jeg allerede har skrevet. Rådet fra ekspertene var å la være og betale, dersom det ikke ble mottatt livsbevis. Det var derfor nødvendig med en bedre egnet kommunikasjonsplattform. Bitcoin-kommunikasjonen; "Cee face AE" ble litt for "tannløs". De visste ikke om kidnapperne var istand til å dekryptere meldingen. Sistnevnte kommunikasjonsplattform gav dessuten begrenset bruk av antall bokstaver pr melding. Sånn sett vanskelig å kreve hvordan livsbevis skulle bli presentert. Umulig å gi livsbevis via bitcoin-kommunikasjonen.

b) Det kan ha vært mediastrategi. Valg av kommunikasjonsplattform kunne tyde på at kidnapperne aldri hadde tenkt at offeret skulle bli levert tilbake levende. Det kan ha vært grunnen til at risikoen ved bytte av plattform ble tatt. Altså at den egentlige målsetningen var å avsløre kidnapperne, fordi det var liten grunn til å tro at AEH var levende.
Citera
2022-11-04, 00:34
Medlem
Citat:
Ja, det regner jeg jo med, men det var lite i denne dommen som var avslørende i så måte, bortsett fra ID-oppleggene.

Og for å sammenligne siktelsen mot RU så virker det som RU har vært gjenstand for mye større interesse i saken og mye ressursbruk, "operasjon Frank" og alt det der, dog er siktelsen mot han mindre alvorlig.
aeh er som sunket i jorda og denne pss stemmer dårlig med all planleggingen forut for og etter drapet.
Citera
2022-11-04, 01:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Camelopard
Poenget mitt er rett og slett at hvis andre var involvert, ville de med stor sannsynlighet ha lagt igjen DNA.

DNA lar seg for øvrig ikke vaske bort, men det var kanskje andre grunner til å vaske.
DNA kan vaskes bort.

Edit:
Politiet har dessuten funnet ukjent DNA i S4, så det du skriver stemmer ikke:

https://www.nrk.no/norge/her-kan-svaret-i-forsvinningssaken-ligge_-men-politiet-nektes-tilgang-1.14921108

Kripos har i dag verktøy for familiesøk. De ønsker å bruke det, men kan ikke gjøre det på grunn av lovverket. En sak som Lørenskog-forsvinningen, med en ukjent gjerningsperson og DNA-spor, vil være perfekt for slike søk, der politiet tilsynelatende ikke har fått match hittil.
Senast redigerad av Havhest 2022-11-04 kl. 02:18.
Citera
2022-11-04, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
DNA kan vaskes bort.

Edit:
Politiet har dessuten funnet ukjent DNA i S4, så det du skriver stemmer ikke:

https://www.nrk.no/norge/her-kan-svaret-i-forsvinningssaken-ligge_-men-politiet-nektes-tilgang-1.14921108

Kripos har i dag verktøy for familiesøk. De ønsker å bruke det, men kan ikke gjøre det på grunn av lovverket. En sak som Lørenskog-forsvinningen, med en ukjent gjerningsperson og DNA-spor, vil være perfekt for slike søk, der politiet tilsynelatende ikke har fått match hittil.
Meget interessant, Havhest. Kanskje TH har brukt utenlandske GM slik det ble spekulert i for lenge siden i tråden (fra Tsjekkia eller lignende) Hvis det er tilfellet blir familiesøk sentralt.
Citera
2022-11-04, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonesThrow81
Meget interessant, Havhest. Kanskje TH har brukt utenlandske GM slik det ble spekulert i for lenge siden i tråden (fra Tsjekkia eller lignende) Hvis det er tilfellet blir familiesøk sentralt.
De kan vel bruke div DNA familiesøk i håp om å få treff og finne andre måter å skaffe tilveie juridiske bevis som er lovlige. Er siker på at de i etterforksning ikke kyn bruker lovlige midler, ovenfor domstolen blir det noe annet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in