2022-11-04, 00:24
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimperk
Enligt polisen är detta ett synnerligen ovanligt fall - Vad de menar med det lär vi få klarhet i när obduktionen är klar.

Nja, folk mördas ju stup i sju här i landet. Wilma mfl. Vardagsmat
Citera
2022-11-04, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belloq
Nej, min förklaring är inte godtycklig (du bör nog kolla upp vad ordet betyder). Och varken du eller jag vet vad som avses med "helt städat" heller.

Städat i dessa fall brukar väl ändå innebära grundlig städning. Inte ”plocka undan”. Men vad vet jag. Tyckte bara det lät märkligt att en nyligen renovering (när blev det färdigställt?) skulle ha sett till att det var städat.
Citera
2022-11-04, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueGypsy
Klart det spelar roll? Tror du vi ska tro på det bara för du säger det? Vart kommer informationen ifrån?

Vart tror du? Vem jobbar med brott
Citera
2022-11-04, 00:27
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anderus
Badrummet var helt städat när tekniker undersökte det, vad tyder det på?
Men snälla!!!!! Sådan information har ingen gått ut med
Citera
2022-11-04, 00:27
Medlem
TieDomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suffragistviolence
Fyllebråk som resulterar i att någon dör finns det ju otaliga exempel på. Tror inte ett ögonblick på att det finns någon planering bakom. De hade väl ”tur” och lyckades forsla iväg kroppen. Utöver det känns det knappast unikt. Att man nekar i polisförhör är väl ändå ganska naturligt?!

Otaliga exempel var väl att ta i men okej. Däremot så brukar ju inte två personer blåneka eftersom iaf en av dessa borde ha någon form av skuldkänsla. Om mordet/dråpet hänt i ett "fyllebråk" så fattar jag inte hur dessa två lyckats behålla sinneslugnet och transportera bort deras döda vän och dumpa kroppen och därefter bete sig som vanligt. Ingen som "råkat" döda någon i ett fyllebråk beter sig på detta sätt.
Citera
2022-11-04, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anderus
Vart tror du? Vem jobbar med brott

Okej, så du har inside-info från polisen då menar du?
Kommer man med information så anger man källan.
Citera
Medlem
Citat:
Klart det spelar roll? Tror du vi ska tro på det bara för du säger det? Vart kommer informationen ifrån?

Det spelar egentligen ingen roll för fallet i sig utan kanske för dig eller för sanningshalten i tråden, vill personen inte berätta så är det så.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Något jag inte kan släppa är grannen (han som skjutsar JJ till McD)....
OM (Spekulation) det inte är JJ som har TTs mobil på sig när den gör samma vända tur och retur dit o till lgh så innebär det att det bara kan vara EN annan person som har den på sig alt. har TT i bilen vilket är grannen.
Det här med att JJ antas bli överrumplad när hon möter honom i trappen (minns jag fel? De möts i trappen väl?) som så många gissar och att hon då drar till med en nödlögn att hon ska till McD för hennes kompis är full" osv. Om man tänker sig att hon talar sanning tex, så är det kanske tvärtom. Kanske är det grannen som behöver ett "alibi" och erbjuder skjuts när de möts, eller bara behöver hitta på något direkt så inte JJ ska fråga vad han gjort precis. Ja, vad har han precis gjort? Varit ute och åkt bil? Kommit hem från krogen? Kanske till och med just slagit ned Tove vid hennes cykel utanför och lagt henne i sin bil.
Han hinner inte ställa i ordning cykeln då, och varför bryr han sig så jävla mycket om en cykel att den står "felplacerad" och ställer i ordning den, måste även fråga vems den är och påpeka påsen i korgen?
Då kan man ju såklart undra varför JJ inte reagerade dock på att TTs cykel var kvar när hon just cyklat iväg för 10 min sen... Grannen kanske ljuger, hon kanske aldrig sa så som han säger "att det är en kompis" och anger ett annat namn än TTs (enligt grannen har hon sagt så), men hon kanske sa " men vad konstigt hon skulle ju cykla hem men tänkte att TT kanske struntade i det, blev hämtad av sin pojkvän som hon ju just innan ringt.
Självklart bara gissningar...men det är något som gör att jag inte kan släppa det scenariot, även nu.
Någon annan som tänker samma?

Grannen som körde JJ till McD är det nog inte iaf!

Ungefär så här har det gått till:
På natten (typ kl.03) hör två olika grannar kraftiga dunsar i golvet (typ fyra stycken). Grannen under JJ går då upp till henne och knackar på dörren, men ingen öppnar. Han hör däremot ljud som likarnas vid att någon sparkar i väggen. Han knackar då på igen, men igen öppna. Han går ner till sig.

Några minuter senare hör han hur ytter dörren öppnas och stängs två gånger så han öppnar sin ytterdörr och lyser med en lampa i trapphuset. Då öppnar JJ sin dörr och hon berättar för honom att hon ska till McD. På något sätt, vet inte hur, så erbjuds skjuts till McD av en son i familjen. JJ tvekar länge, någon har sagt 20 sekunder, innan hon tackar ja och gå tillbaka till lägenheten för att hämta något. En stund senare beger de sig ner i grannes bil.

I den ovana nämnda grannens familj bor en man, en fru och två barn, som är typ unga vuxna (om jag inte minns fel)

Ljudet i JJ läget har alltså två olika grannar hört, både den under och den som bor bredvid JJ.
Att sonen eller pappan skulle fångat TT bara minuter efter att ljuden kommer från JJ lägenhet känns för osannolikt. Någon av de skulle alltså lyckats övermanna henne, utan att några andra i huset hör det i trapphuset, när hon lämnar JJ lägenhet, hinna tysta henne, för att sedan öppna dörren och erbjuda JJ skjuts i McD.

Du fattar, det är helt osannolikt, om inte hela familjen är hemliga djävuldyrkare och just denna natt satt uppe vänta på ett offerlamm. Gjorde de det, så borde grabben inte dra till McD just när de fått ett byte.

OM det nu skulle vara en granne, så borde det vara den andra grannen som också hörde ljud. Men givetvis har polisen undersökt den teorin.
Citera
2022-11-04, 00:30
Medlem
Citat:
Okej, så du har inside-info från polisen då menar du?
Kommer man med information så anger man källan.

Måste man det? Är det någon regel här? Är
Genuint nyfiken. Har ej koll på sånt.
Citera
2022-11-04, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Varför har föräldrarna till JJ inte sökt hjälp för hennes beteende? Nog måste de ha märkt att något inte står rätt till?

Som vanligt blir unga tjejer och kvinnor inte tagna på allvar. Det här hade kunnat undvikas ifall JJ fick adekvat vård för sina problem.
Hur vet du vad som har hänt eller inte hänt? Många ungdomar har nog gått till kurator och psykolog, kanske även J.. Nu är hon vuxen och har kanske inte velat ha någon hjälp. Men vad ska man göra? Inte som att jag tror att hon varit någon fullblodsdåre, de flesta kan iaf delvis dölja sina demoner, och vad hjälper egentligen några kbt-besök? Behoven är stora, tjejer som skär sig, anorexi, självmordstankar.. en självgod narcissist är kanske inte högsta prioritet då.. Men visst, tjejer har väl oftare exempelvis add och killar adhd som syns mer och därför behandlas oftare.
Citera
2022-11-04, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Det jag menar är att människor som inte förstår sociala protokoll oftast brukar befinna sig inom autismspektrat. Jag har flera tjejkompisar med den diagnosen och alla är ganska välfungerande och empatiska individer. Ibland kan det dock uppstå missförstånd där man missar nåt socialt protokoll och framstår som arrogant/att man inte bryr sig men egentligen har man ingen aning om att man har missat det. Tror det är viktigt att inte sammanblanda avsaknad av empati med dålig förståelse för sociala protokoll eftersom det används för att diskriminera autister överallt i samhället, baserat på myten att de inte känner empati. Det är numera klarlagt att autister känner starkare empati än "vanliga" men visar det på andra sätt.

Sen har vi såna som saknar empati, där JJ kvalar in utifrån sina handlingar. Dessa personer förstår mycket väl sociala protokoll men bryr sig inte om att det har en negativ påverkan på andra.

Nu är jag förvisso inte psykolog, men jag har läst en hel del psykologi under årens lopp (har en mamma, ett ex samt även en bäste polare som jobbat inom psykiatrin i olika former som bland annat är psykolog), och min uppfattning är att du inte kan koppla autism till empatibrist, helt rätt, däremot hittar du inom vissa grenar av NPF en ökad grad av brist på empatisk förståelse. Någonstans där uppstår problemen. Men det innebär precis som du säger att autistiska personer inte på något vis är empatilösa. J faller dock förmodligen in under det som vi i vardagstal kallar för psykopati, det krävs en grundläggande störning som normalt sett kan skönjas under uppväxtfasen och de tecknen finns i J vad det verkar. Förmodligen så saknar hon en stor dos av brist på empatisk förståelse, åtminstone på det viset att som du säger så bryr hon sig inte om hennes handlingar har en negativ inverkan på andra. Hennes jag är större än andras, i hennes tycke. Att hon saknar just konsekvenstänk vad det verkar vittnar om det.

De flesta av oss andra kan tänka i flera led, dvs att om jag klänger på andras flickvänner (jag är en man) så kommer det att drabba mig i andra led socialt (tex man förlorar vänner). Men J tycks inte, utifrån det BlueGypsy vittnar om, förstå just det att om hon klänger på andras pojkvänner så kommer det i slutändan att drabba henne själv. Det är alltså avsaknad av att tänka i fler än ett led sett ur ett emotionellt perspektiv, dvs konsekvenstänk. Det innebär ju dock inte att hon inte kan vara intelligent, dvs beräknande. Jag kan ge dig ett exempel på det. Jag har spelat schack mot några av Sveriges tyngsta brottslingar under årens lopp (fråga mig inte hur, du får lita på det) och en del av dem är helt otroligt duktiga på det. Du skulle bli förvånad rentav hur folk som kunnat begå mord ändå kan vara så pass intelligenta att de kan spela schack på ett utmärkt vis. Jag har rentav blivit besegrad i schack av en av dem (och jag förlorar sällan). Där har du ett exempel på hur deras hjärnor fungerar. Det är fascinerande.
Citera
2022-11-04, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjorven4
Det spelar egentligen ingen roll för fallet i sig utan kanske för dig eller för sanningshalten i tråden, vill personen inte berätta så är det så.

Nej men kommer man med information så är det kutym att backa upp det med en källa också. Hur skulle det se ut om alla i tråden bara slängde ur sig påstående utan källa och sedan vägra svara på vart det kommer ifrån? Skulle bara spridas en massa desinformation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in