Citat:
Ursprungligen postat av
Avel
Inte ogenomtänkt alls. Det är ju bara att fortsätta på vägen förbi pappan några km så är man där. Frågan är om TT lämnats på den sidan Flagesjön eller ej. Men helt klart har hon lokalkännedom. Kanske framkommit exakt var hon hittats jag har inte hunnit kika i tråden så mycket idag.
Kan ju vara så att tjej(erna) gasat runt där i Vetlanda med omnejd helt ovetandes om att ens masttömning, GPS och liknande existerar. Att deras koll slutar vid Tiktok och Snapchat och inte sträcker sig längre.
Och som sagt det har inte funnits så mycket tidsutrymme från att de pratade ut i lgh och blev ”sams” till dess att de blev hämtade av polis va? Alltså inte så mycket tidsutrymme för att skicka span till Nye m a o och lokalisera den ”unika” platsen. Och hade de lokaliserat den då så, ja då hade hon ju varit funnen då.
Vi får se vad som ledde dem dit. Får vi facit i fup så kan vi ge lite feedback. Nåt de kunnat åstadkomma tidigare? Vabade nån IT-forensiker eller nån annan? Var det tack vare nån resurs på NOA? Osv. Kanske blir skäl till konstruktiv kritik kring den här ”kartläggningen av deras rörelsemönster” vi får se.
Samtidigt så nämner du ridningen där.
Kan vara så att de kikat i platshistoriken hos t.ex JJ. Typ Google tidslinjen eller motsvarande. Var brukar hon röra sig ute i krokarna av Nye? Alltså när hon rider ut eller ska tjuvröka eller vad som helst.
Då kan denna plats ha varit aktuell. Och därför blivit aktuell för sök. Och då med nån tvist som jag menar kring sjön där och kroppen har ungefär samma densitet som vatten och varken flyter som en kork eller sjunker som en sten.
På tal om densitet så har människokroppen en densitet så man lätt kan räkna om vikt till volym.
Enl MP så väger TT 65 kg vilket ger en ungefärlig volym på 65 liter.
Jag såg en Suzuki Alto ”live” idag och bagageutrymmet såg väldigt litet ut. Men ska visst ändå vara på runt 130 liter.
Men lär vara rätt tajt ändå får man en känsla av då mer volym i botten än toppen.
Kanske är man lite fartblind här, när man följt några fall och tycker att det är självklart att unga ska förstå hur de inte ska kunna bli avslöjade.
Jag frågade min son, visserligen några år yngre än de här tjejerna, men absolut inte okunnig om att mobiler kan lämna spår.
Jag tror att unga som inte är kriminella har mer kunskap om hur de i realtid inte ska kunna följas än hur de ska dölja sina spår vid ett ev brott. Naturligtvis vet de att gängkriminella har burnerphones osv, vilket innebär att det bästa förstås är att inte ha någon mobil med sig alls.
Hans kommentar var ändå att om han kom i en sådan (fiktiv) situation där han måste försöka tänka på att inte lämna spår, då skulle han förmodligen inte ens tänka på mobilen. Och om han skulle göra det, då skulle han vara väldigt osäker på om det verkligen skulle gå att "sudda" ut spår oavsett vad man gjorde med mobilen (varför har de kriminella burnerphones isf (?). Det måste finnas en risk med det.
Jg tänker att mordet inte var så särskilt planerat, därför blev mobilerna med, men kanske i flygplansläge, WiFi avstängt och avstängda eller dyl.
Nu verkar man ha varit mycket mer på tårna här än i vissa andra fall och jag tror att det där "nya" som kom in igr som löste knuten, kanske var något som krävde någon extra kunning resurs. Det är ia mycket bra av alla skäl att hon ärhittad, och det finns ingen utom de ansvariga tjejerna som kunde förhindra mordet (vad vi vet iaf). Inte ens grannen, eller pojkvännen även om de hade agerat annorlunda. Tror jag.
Kan hända att man pratat med pappan eller vänner till JJ var hon brukade rida, områden som kan var aktuella som ställen hon brukade vistas i också.
Du tänker att hon hamnat i vatten?
Att få ner kroppen från lgh kanske inte var så svårt rent fysiskt, men skulle kunna betyda att de måst släpa henne i något, typ lakan, överkast eller liknande. Väntat tills grannar verkar ha somnat. Likstelhet kan ha börjat komma lite, typ nacke, fingrar, armar om det dröjt många timmar, men så verkar det inte. Ett par?
Att få in kroppen i bagaget kan däremot vrit en pärs, även om en försöker dra inifrån. Men är man rädd, stressad kan adrenalin slå på och man kan få till det. Har de kommit så här långt, klarar de av resten.
Hoppas att det alltså finns mycket fler spår, då det här inte är några mördarproffs. Här har det inte varit med handskar eller annat, så Tove kan ha rivits, slagits och kämpat emot så att det finns spår. Har de även skickat med något från lägenheten, kan detta bli bevis liksom ev inköp på morgonen för att sopa igen spår.
Ett mycket sorgligt mord, som verkligen känns som att det kunde hända vem som helst.
Jag undrar om tjejerna har fulla restriktioner nu igen?
Och fick de veta om fyndet av kroppen via nyheterna eller?
Jag tänker att man nu sitter och filar på hur förhören ska se ut nästa vecka när man får svaret på obduktionen...innn dess blir det nog inte så mycket.
Vem ska förhöras först, och vilken taktik ska de ha för var och en...
Först MH? Hon bryter ihop, och sedan JJ? Som får veta att MH brytit ihop?