2022-11-03, 21:38
Medlem
ozyrecons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Ojj, genvägen däremellan har ju säkert JJ ridit mer än en gång. Då är nog den ”exakta platsen” ganska väl vald.

Jag tyckte bilderna på vägen där dumpningen skett såg sparsamt använd ut. Om ett hus ligger längre ner på den vägen kan jag tycka det borde vara mer uppkört, om det inte är ett sommarhus med få besök.

Är det helt 100 det va exakt där hon hittades?
Citera
2022-11-03, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Alltså, detta är ju inget speciellt fall. Två sinnessjuka personer tar en vanlig människa av daga. De kommer torska och få livstid

.

Enligt polisen är detta ett synnerligen ovanligt fall - Vad de menar med det lär vi få klarhet i när obduktionen är klar.
Citera
2022-11-03, 21:40
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WastedEd
I vilken media har det delats vem Tove visade bild på till barchefen?

Från modig39
Det är trådsanning . Enligt barchefen visade hon ingen bild för honom.
Utan var det inte att snapkartan visade att den hon letade efter var på krogen och kartan visade hon för honom .
Ingenstans är det bekräftat att hon visade en bild på personen
Citera
2022-11-03, 21:42
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Det var röstmeddelande han fick kl 2:30. Tror dock inte han hörde det förrän på morgonen.

Undrar om T kan ha låst in sig på toan efter att bråket eskalerat i lägenheten, ringt pojkvännen för att be om hjälp/ hämta henne, samtidigt som GMs står utanför och bankar och ropar till henne? När hon kommer till svararen (och kanske GMs var på väg att få upp dörren med en kniv utifrån) så inser hon att hon måste ta sig ut själv. Hon försöker, överfalls (kanske i badkaret?), släpas ut i hallen för att det är svårt att sitta på/ strypa nån i ett badkar, och där sparkar T i väggen när grannen är uppe och ringer på. Bara en tes.
Citera
2022-11-03, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
GW: Kanske inte har något med saken att göra.. (Plus-artikel)

Jag tror att GW missar JJs psykiska tillstånd.

Med MH mer oklart om hon inte redan hjälpt polisen. Men även hon verkar fastnat i den här historien pga psykiska utmaningar.
Citera
2022-11-03, 21:43
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueGypsy
Menar du den här meningen i Grevens sammanfattning?

Häst-tjej. Talas om att hon hade hästar på sin fars gård.

Den har hamnat fel, den ska stå under JJs beskrivning, det är hennes pappa som har gård med hästar.
TT håller inte på med hästar och hennes pappa bor inne i stan.

Ja, då är det felskrivet i sammanfattningen, inte konstigt att man blir förvirrad..
Citera
2022-11-03, 21:43
Medlem
ellaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Ja, vad som har föranlett till att det har slått slint återstår ju att se.

Kan ju till och med vara så att vi båda har fel, och att motivet - om det finns något - är omöjligt att pricka rätt såvida man inte har hela bilden klar framför sig.

En fråga man kan ställa sig är hur dessa tre personers relation har sett ut rent historiskt, alltså längre tillbaka i tiden än när de ingick i samma kompisgäng. När och hur lärde de tre känna varandra, och har det funnits konflikter mellan dem tidigare i yngre tonåren, eller kanske ännu längre tillbaka?

Ja, det vore intressant att veta mer om deras historia. Det finns ju garanterat folk som känner till detta, såväl som vad konflikten bottnat i (i dåtid och under kvällen). Är väl bara en tidsfråga innan sådant kommer fram.
Citera
2022-11-03, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Ingen expert, men mig veterligen finns det bara straffrättsligt tre typer av berövande av liv på annan människa... Mord, dråp och vållande.

Detta är mord, helt klart!!!!!
Citera
2022-11-03, 21:44
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Är det en trådsanning att de misstänkta kvinnorna håller på med droger?

Troligen inte när det verkar som halva Vetlanda av de under 40 håller på
Citera
2022-11-03, 21:45
Medlem
euromixerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ozyrecon
Jag tyckte bilderna på vägen där dumpningen skett såg sparsamt använd ut. Om ett hus ligger längre ner på den vägen kan jag tycka det borde vara mer uppkört, om det inte är ett sommarhus med få besök.

Är det helt 100 det va exakt där hon hittades?

Ja det är helt 100. Men något hus finns inte innanför avspärrningarna.

Det finns ett hus i närheten. Men det är på andra sidan en angränsande väg. Och den vägen är rätt oanvänd. Adressen dit är Skurebo Koltorpet.
Citera
2022-11-03, 21:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Inte ogenomtänkt alls. Det är ju bara att fortsätta på vägen förbi pappan några km så är man där. Frågan är om TT lämnats på den sidan Flagesjön eller ej. Men helt klart har hon lokalkännedom. Kanske framkommit exakt var hon hittats jag har inte hunnit kika i tråden så mycket idag.

Kan ju vara så att tjej(erna) gasat runt där i Vetlanda med omnejd helt ovetandes om att ens masttömning, GPS och liknande existerar. Att deras koll slutar vid Tiktok och Snapchat och inte sträcker sig längre.

Och som sagt det har inte funnits så mycket tidsutrymme från att de pratade ut i lgh och blev ”sams” till dess att de blev hämtade av polis va? Alltså inte så mycket tidsutrymme för att skicka span till Nye m a o och lokalisera den ”unika” platsen. Och hade de lokaliserat den då så, ja då hade hon ju varit funnen då.

Vi får se vad som ledde dem dit. Får vi facit i fup så kan vi ge lite feedback. Nåt de kunnat åstadkomma tidigare? Vabade nån IT-forensiker eller nån annan? Var det tack vare nån resurs på NOA? Osv. Kanske blir skäl till konstruktiv kritik kring den här ”kartläggningen av deras rörelsemönster” vi får se.

Samtidigt så nämner du ridningen där.
Kan vara så att de kikat i platshistoriken hos t.ex JJ. Typ Google tidslinjen eller motsvarande. Var brukar hon röra sig ute i krokarna av Nye? Alltså när hon rider ut eller ska tjuvröka eller vad som helst.

Då kan denna plats ha varit aktuell. Och därför blivit aktuell för sök. Och då med nån tvist som jag menar kring sjön där och kroppen har ungefär samma densitet som vatten och varken flyter som en kork eller sjunker som en sten.

På tal om densitet så har människokroppen en densitet så man lätt kan räkna om vikt till volym.

Enl MP så väger TT 65 kg vilket ger en ungefärlig volym på 65 liter.
Jag såg en Suzuki Alto ”live” idag och bagageutrymmet såg väldigt litet ut. Men ska visst ändå vara på runt 130 liter.
Men lär vara rätt tajt ändå får man en känsla av då mer volym i botten än toppen.

Kanske är man lite fartblind här, när man följt några fall och tycker att det är självklart att unga ska förstå hur de inte ska kunna bli avslöjade.

Jag frågade min son, visserligen några år yngre än de här tjejerna, men absolut inte okunnig om att mobiler kan lämna spår.

Jag tror att unga som inte är kriminella har mer kunskap om hur de i realtid inte ska kunna följas än hur de ska dölja sina spår vid ett ev brott. Naturligtvis vet de att gängkriminella har burnerphones osv, vilket innebär att det bästa förstås är att inte ha någon mobil med sig alls.

Hans kommentar var ändå att om han kom i en sådan (fiktiv) situation där han måste försöka tänka på att inte lämna spår, då skulle han förmodligen inte ens tänka på mobilen. Och om han skulle göra det, då skulle han vara väldigt osäker på om det verkligen skulle gå att "sudda" ut spår oavsett vad man gjorde med mobilen (varför har de kriminella burnerphones isf (?). Det måste finnas en risk med det.

Jg tänker att mordet inte var så särskilt planerat, därför blev mobilerna med, men kanske i flygplansläge, WiFi avstängt och avstängda eller dyl.

Nu verkar man ha varit mycket mer på tårna här än i vissa andra fall och jag tror att det där "nya" som kom in igr som löste knuten, kanske var något som krävde någon extra kunning resurs. Det är ia mycket bra av alla skäl att hon ärhittad, och det finns ingen utom de ansvariga tjejerna som kunde förhindra mordet (vad vi vet iaf). Inte ens grannen, eller pojkvännen även om de hade agerat annorlunda. Tror jag.

Kan hända att man pratat med pappan eller vänner till JJ var hon brukade rida, områden som kan var aktuella som ställen hon brukade vistas i också.

Du tänker att hon hamnat i vatten?

Att få ner kroppen från lgh kanske inte var så svårt rent fysiskt, men skulle kunna betyda att de måst släpa henne i något, typ lakan, överkast eller liknande. Väntat tills grannar verkar ha somnat. Likstelhet kan ha börjat komma lite, typ nacke, fingrar, armar om det dröjt många timmar, men så verkar det inte. Ett par?

Att få in kroppen i bagaget kan däremot vrit en pärs, även om en försöker dra inifrån. Men är man rädd, stressad kan adrenalin slå på och man kan få till det. Har de kommit så här långt, klarar de av resten.

Hoppas att det alltså finns mycket fler spår, då det här inte är några mördarproffs. Här har det inte varit med handskar eller annat, så Tove kan ha rivits, slagits och kämpat emot så att det finns spår. Har de även skickat med något från lägenheten, kan detta bli bevis liksom ev inköp på morgonen för att sopa igen spår.

Ett mycket sorgligt mord, som verkligen känns som att det kunde hända vem som helst.

Jag undrar om tjejerna har fulla restriktioner nu igen?
Och fick de veta om fyndet av kroppen via nyheterna eller?
Jag tänker att man nu sitter och filar på hur förhören ska se ut nästa vecka när man får svaret på obduktionen...innn dess blir det nog inte så mycket.

Vem ska förhöras först, och vilken taktik ska de ha för var och en...

Först MH? Hon bryter ihop, och sedan JJ? Som får veta att MH brytit ihop?
Citera
2022-11-03, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Ja, då är det felskrivet i sammanfattningen, inte konstigt att man blir förvirrad..

Ja, har endå läst sammanfattning flera gånger men missat det!
Tyvärr är ju Greven avstängd för tillfället och kan inte redigera, men tror han är tillbaka till helgen.

Bra att det blev uppmärksammat ☺️
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in