2022-11-04, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Varför har föräldrarna till JJ inte sökt hjälp för hennes beteende? Nog måste de ha märkt att något inte står rätt till?

Som vanligt blir unga tjejer och kvinnor inte tagna på allvar. Det här hade kunnat undvikas ifall JJ fick adekvat vård för sina problem.

Bra fråga
Dels är det inte så enkelt när det handlar om unga människor som till synes verkar fungera hyfsat
Föräldrarna märker inte allt
I de fall de gör det kan det bortförklaras med trotsålder, tonårstrots etc
Först när de blir äldre, ska skapa eget liv , egna relationer mm kan det bli tydligt i många fall
Då är det svårt för föräldarna att söka hjälp då barnen blivit myndig
Citera
2022-11-04, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Åt vilket håll pekar det? Jag tror definitivt att hon förstår, hon bryr sig bara inte. Någon som inte förstår och sen blir tillsagd att den har gjort fel känner definitivt ånger, skuld och empati.

Näe, det finns människor som faktiskt lider stor brist på empatisk förståelse, rentav helt brist på empatisk förståelse. Det är (lyckligtvis) inte många, men det är någon procent. Förr eller senare torde ändå sannolikheten (risken) att en sådan empatilös kvinna hamnar i en spiral där det slutar så här kunna ske. Min gissning är att J är den personen.

Att hon inte tycks ha sjungit ut i häktet såvitt vi känner till vittnar om det. Skulle några av incidenterna som hon misstänks för också stämma att det var hon så bidrar det till den bilden.

Jag tror att anledningen vill varför vi märker av sådant här delvis lite beror på könsstrukturer, det märks tydligare när män har de här personlighetsdragen, för de blir just våldsverkare i högre grad. Men förr eller senare kommer det trots allt en kvinna med samma grunddrag och då sker det något sådant här.
Citera
2022-11-04, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjorven4
renoverat över en natt då eller?

Nej, men det var nyrenoverat, och det är ju fullt möjligt att hon inte hade hunnit stöka te.
Citera
2022-11-04, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belloq
Nej, men det var nyrenoverat, och det är ju fullt möjligt att hon inte hade hunnit stöka te.

Damm och hudavlagringar ökar dagligen. Så den där förklaringen är ej godtycklig.
Citera
2022-11-04, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Nej, småstadsliv generellt är absolut ingen anledning, tror det kan vara positiv istället. Frireligiösa sekter behöver inte heller vara avgörande men kan vara en negativ ingrediens i totalen. Hjärntvätt är aldrig bra.
Tolkar ditt inlägg mer som att det kan i så fall ska vara psykisk sjukdom som ligger bakom?.
Säger inte att det är uteslutet. För en urspårad fest tror jag inte motiverar ett så fruktansvärt grovt brott. Speciellt när det är tjejer.

JJ kom väl från ett hem med separerade föräldrar, kan sätta djupa spår. MH adoptivbarn dessutom färgad i en liten ort är inte heller en bra förutsättning. Adoptivbarn är ju överrepresenterade gällande psykiska besvär. Tror att uppväxt och föräldrar spelat en roll här.
Ja, ofta är det väl en kombination av arv och miljö, i detta fall har jag ingen aning. Ser man ju på syskon exempelvis, där en påverkas mycket av ett trauma men en klarar det ganska bra, trots liknande uppväxt. Men kompisar, skolgång och sånt är ju viktigt och skiljer även syskon åt.. Den ena tjejen verkar ju haft en hel del bekräftelsebehov, att skapa "drama" osv. Kanske kommer från skilsmässan, kanske har man kunnat se det redan i tidigare barndom.. Inte helt ovanligt av kvinnor, framförallt yngre sådana, som gillar uppmärksamhet och drama, undrar om det ligger något mer, som typ narcissistisk personlighetsdrag i bakgrunden (johanna). Ja, adoptivbarn har en hel del psykiska besvär, sedan skiljer det sig säkert åt en del där med beroende på ursprungsland, adoptivföräldrar osv. Intressanta ämnen dock.
Citera
2022-11-04, 00:19
Medlem
SayWhatAgains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueGypsy
Där var du ja!
Nej, var en annan användare som hade sagt att hen hört rykte om att JJ och några killar skulle ha tagit springnota från något hotell. Men tror ärligt talat bara det var ett rykte.
Post från den 23/10:

Citat:
Ursprungligen postat av Knegarrolf
!!!RYKTE!!!
Säkert ointressant, men de två MGM var ”involverade” i ett väpnat rån mot en liten Ica-butik i Vetlanda för snart ett år sedan. De två tjejerna var inte med vid rånet men rånarna, två män i 20-års åldern, drog till JJs lägenhet efter rånet med pengarna. Dagarna innan hade de fyra varit och festat på ett hotell och betett sig illa, viftat med vapenliknande föremål och tagit springnota.

https://www.vetlandaposten.se/2022-01-28/sedlar-spreds-langs-flyktvagen--nu-atalas-mannen-efter-ranet-pa-helges2Tlyr

Något märkligt umgänge har de i alla fall, de båda männen hade tydligen bott i någon av JJs eller MHs bostad, antagligen JJs.
Citera
2022-11-04, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjorven4
Damm och hudavlagringar ökar dagligen. Så den där förklaringen är ej godtycklig.

Nej, min förklaring är inte godtycklig (du bör nog kolla upp vad ordet betyder). Och varken du eller jag vet vad som avses med "helt städat" heller.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Näe, det finns människor som faktiskt lider stor brist på empatisk förståelse, rentav helt brist på empatisk förståelse. Det är (lyckligtvis) inte många, men det är någon procent. Förr eller senare torde ändå sannolikheten (risken) att en sådan empatilös kvinna hamnar i en spiral där det slutar så här kunna ske. Min gissning är att J är den personen.

Att hon inte tycks ha sjungit ut i häktet såvitt vi känner till vittnar om det. Skulle några av incidenterna som hon misstänks för också stämma att det var hon så bidrar det till den bilden.

Jag tror att anledningen vill varför vi märker av sådant här delvis lite beror på könsstrukturer, det märks tydligare när män har de här personlighetsdragen, för de blir just våldsverkare i högre grad. Men förr eller senare kommer det trots allt en kvinna med samma grunddrag och då sker det något sådant här.

Det jag menar är att människor som inte förstår sociala protokoll oftast brukar befinna sig inom autismspektrat. Jag har flera tjejkompisar med den diagnosen och alla är ganska välfungerande och empatiska individer. Ibland kan det dock uppstå missförstånd där man missar nåt socialt protokoll och framstår som arrogant/att man inte bryr sig men egentligen har man ingen aning om att man har missat det. Tror det är viktigt att inte sammanblanda avsaknad av empati med dålig förståelse för sociala protokoll eftersom det används för att diskriminera autister överallt i samhället, baserat på myten att de inte känner empati. Det är numera klarlagt inom forskning att autister känner starkare empati än "vanliga" men visar det på andra sätt. Att myten lever kvar beror på okunskap som fortfarande sprids av gemene man.

Sen har vi såna som saknar empati, där JJ kvalar in utifrån sina handlingar. Dessa personer förstår mycket väl sociala protokoll men bryr sig inte om att det har en negativ påverkan på andra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueGypsy
Vart har du fått den informationen ifrån?

Vad spelar det för roll, det var kliniskt.
Citera
2022-11-04, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anderus

Städat som att man döljer något.
Citera
2022-11-04, 00:21
Medlem
Fyllebråk som resulterar i att någon dör finns det ju otaliga exempel på. Tror inte ett ögonblick på att det finns någon planering bakom. De hade väl ”tur” och lyckades forsla iväg kroppen. Utöver det känns det knappast unikt. Att man nekar i polisförhör är väl ändå ganska naturligt?!
Citera
2022-11-04, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anderus

Klart det spelar roll? Tror du vi ska tro på det bara för du säger det? Vart kommer informationen ifrån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in