2022-11-03, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Kanske är man lite fartblind här, när man följt några fall och tycker att det är självklart att unga ska förstå hur de inte ska kunna bli avslöjade.

Jag frågade min son, visserligen några år yngre än de här tjejerna, men absolut inte okunnig om att mobiler kan lämna spår.

Jag tror att unga som inte är kriminella har mer kunskap om hur de i realtid inte ska kunna följas än hur de ska dölja sina spår vid ett ev brott. Naturligtvis vet de att gängkriminella har burnerphones osv, vilket innebär att det bästa förstås är att inte ha någon mobil med sig alls.

Hans kommentar var ändå att om han kom i en sådan (fiktiv) situation där han måste försöka tänka på att inte lämna spår, då skulle han förmodligen inte ens tänka på mobilen. Och om han skulle göra det, då skulle han vara väldigt osäker på om det verkligen skulle gå att "sudda" ut spår oavsett vad man gjorde med mobilen (varför har de kriminella burnerphones isf (?). Det måste finnas en risk med det.

Jg tänker att mordet inte var så särskilt planerat, därför blev mobilerna med, men kanske i flygplansläge, WiFi avstängt och avstängda eller dyl.

Nu verkar man ha varit mycket mer på tårna här än i vissa andra fall och jag tror att det där "nya" som kom in igr som löste knuten, kanske var något som krävde någon extra kunning resurs. Det är ia mycket bra av alla skäl att hon ärhittad, och det finns ingen utom de ansvariga tjejerna som kunde förhindra mordet (vad vi vet iaf). Inte ens grannen, eller pojkvännen även om de hade agerat annorlunda. Tror jag.

Kan hända att man pratat med pappan eller vänner till JJ var hon brukade rida, områden som kan var aktuella som ställen hon brukade vistas i också.

Du tänker att hon hamnat i vatten?

Att få ner kroppen från lgh kanske inte var så svårt rent fysiskt, men skulle kunna betyda att de måst släpa henne i något, typ lakan, överkast eller liknande. Väntat tills grannar verkar ha somnat. Likstelhet kan ha börjat komma lite, typ nacke, fingrar, armar om det dröjt många timmar, men så verkar det inte. Ett par?

Att få in kroppen i bagaget kan däremot vrit en pärs, även om en försöker dra inifrån. Men är man rädd, stressad kan adrenalin slå på och man kan få till det. Har de kommit så här långt, klarar de av resten.

Hoppas att det alltså finns mycket fler spår, då det här inte är några mördarproffs. Här har det inte varit med handskar eller annat, så Tove kan ha rivits, slagits och kämpat emot så att det finns spår. Har de även skickat med något från lägenheten, kan detta bli bevis liksom ev inköp på morgonen för att sopa igen spår.

Ett mycket sorgligt mord, som verkligen känns som att det kunde hända vem som helst.

Jag undrar om tjejerna har fulla restriktioner nu igen?
Och fick de veta om fyndet av kroppen via nyheterna eller?
Jag tänker att man nu sitter och filar på hur förhören ska se ut nästa vecka när man får svaret på obduktionen...innn dess blir det nog inte så mycket.

Vem ska förhöras först, och vilken taktik ska de ha för var och en...

Först MH? Hon bryter ihop, och sedan JJ? Som får veta att MH brytit ihop?

Kunskapen är nog olika men kan också glömmas bort i stress och panik.

Osäker på om hittad i/vid vatten men kan förklara att kropp rört sig från en punkt hittad i ”rörelsemönstret” så det blev nån fördröjning. Alltså man utgick från en sida av sjö men hon återfanns på andra sidan.

Men bästa är väl om hon hittats på land förmodar jag. Om hon legat så länge.

Men nån har hittat nåt bra i rörelsemönstret så det blev en riktad insats. Känns som att fyndplatsen inte är helt lokaliserad än i tråden va? Likbilar, avspärrningar o dyl i all ära men helt hundra va vet vi inte än även om iaf jag har en teori utifrån all rapportering.
Citera
2022-11-03, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.A.N.
Det tror jag enbart handlar om att att MGM är två unga kvinnor. Det gör det ovanligt. Andra kända fall där kvinor mördat har varit mer planerade. Detta är är en mer slumpartat om jag uttrycka mig så. Vilket också bidrar till förledet synnerligen.

Då tolkar vi polisen helt olika.
Jag tror detta brottet är betydligt grövre och betydligt mer hänsynslöst än någon av oss vill tänka men det kommer framtiden att utvisa.
Citera
2022-11-03, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av putte322
Det här fallet har suttit på näthinnan 24-7. .....Om vi hoppar några år tillbaka i tiden så umgicks JJ,TT o TT's pojkvän AW....TT flyttar till Linköping för att läsa.....en kort tid därefter så tror jag att TT's pojkvän strular med JJ på hemmaplan....TT blir tokig.....Vänskapen med JJ bryts....Tror att detta är svårt att släppa för TT o det blir bråk med pojkvännen AW med jämna mellanrum om denna incidenten......Lördagen på Nöjet så tror jag att bråket på Nöjet handlar om detta......På något konstigt vis slutar det med att TT följer med JJ hem med MH......TT säger,hotar med något....JJ ser svart o stryper, kväver TT....MH hjälper till reflexmässigt eller gör inget(chockad).....Tror de 5-10 sparkarna,dunsarna som grannen hör från badrummet är när syret tar slut för TT.....JJ går ner för trapphuset kl 03....Grannen öppnar dörren o JJ blir chockad men samlar sig.....blir en tur o retur resa till MD....men innan hon åker med grannen så springer hon upp till MH o säger att hon måste åka till MD med grannen o att hon bara ska vänta....gissar att kl är 03.30 när de är tillbaka från MD.....JJ går upp till MH....de är i chock men måste handla......tror de smyger ner för trappuppgången...antingen så leder de i väg cykeln tillsammans o dumpar mobilen med....eller så gör de varsitt uppdrag..(.03.50 dör TT's mobil)....smyger upp för trappuppgången.......sen kommer det kluriga......när får de ut kroppen? Kanske kanske samma natt.....lindas in i två täcken kuddar med tejp,snören som håller ihop "paketet".....sedan 04.25 typ så öppnar de dörren försiktigt.....tar små smygande steg nedför trappen o drar TT nedför .....inga dunsar pga den mjuka paketeringen......när de väl kommit ut ur huset så in i bilen........Sedan blir det en dumpning i närheten av JJ's far.......JJ var en hästtjej o kände säkert till miljön inom en radie på ca 5 km väl då hon red mycket......alternativ två är att endast cykeln o mobilen gjordes av med på natten o att de var så iskalla o dumpade inte kroppen förrän natten mot Måndag......mina tankar är hos T*ve o ljuset brinner för henne....
Kan mycket väl stämma, troligast är väl något svartsjukedrama. TT och JJ verkar båda varit rätt vilda i sina dagar, knullat samma killar flera gånger osv. TT lugnat ner sig, skaffat stadigvarande pojkvän. Kanske han haft ihop det med JJ också långt tillbaka eller nyligen. Antingen TT som är arg på en otrohetsaffär och vill ta ett snack om det eller JJ som trånar/är kär i pojkvännen och vill röja konkurrenten ur vägen (som tyskan schürrer skulle gjorde i arbogafallet). MD är lojal vän alternativt kär i JJ (kraftiga gayvibbar från henne) och hjälper gärna JJ att forsla undan kroppen..
Citera
2022-11-03, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HawkPie
Jag tror verkligen att något är fel med det där röstmeddelandet. Men vad?

Jag tror hon kan ha talat in på telefonsvararen om det som nu hänt under kvällen. Nämt både JJ och MH. Därför polisen kunde gripa dom så snabbt
Citera
2022-11-03, 22:12
Medlem
På Tv 4 säger de nu att det kan bli aktuellt med ny brottsrubricering, alternativt att någon av de häktade blir fri från misstankar, alternativt att det kan bli aktuellt att fler blir misstänkta om de häktade väl börjar prata
Så det känns som långt ifrån att fallet är löst endast genom att flickstackarns kropp är hittad
Citera
2022-11-03, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Om jag fattar det rätt, så är det inte uppsåtet det handlar om när det handlar om dråp, ,me vid vållande till annans död.

Åklagarmyndigheten:
"Dråp
Ett brott som innebär ett avsiktligt dödande, men där omständigheterna gör att det anses som mindre grovt än mord, exempelvis att offret hotat eller misshandlat gärningspersonen.
"
"Vållande till annans död
Ett brott som innebär att någon orsakar en annan persons död genom oaktsamhet
"
https://www.aklagare.se/ordlista/d/drap/

Dråp innebär likgiltighet inför att utgången för offret blir dödsfall. Kanske enklast förklarat så. Sedan varför GM utsätter offret för det är en sekundär fråga. Hot eller misshandel kan ligga till grund helt klart. Det har du rätt i.
Citera
2022-11-03, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemmatant
På Tv 4 säger de nu att det kan bli aktuellt med ny brottsrubricering, alternativt att någon av de häktade blir fri från misstankar, alternativt att det kan bli aktuellt att fler blir misstänkta om de häktade väl börjar prata
Så det känns som långt ifrån att fallet är löst endast genom att flickstackarns kropp är hittad
jJ's Pappa eller Bror är de jag skulle kunna tänka mig som ev intressanta i fallet
Citera
2022-11-03, 22:14
Medlem
Personen som grät ut i tidningen då och inte kunde tro att tjejerna gjort något, har hon kommenterat något nu.??
Citera
2022-11-03, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annakondan77
Klart att jag vet annars hade jag inte skrivit. Det förekommer
Det finns för mycket pucko överlag.. Va fan är tjafset om traffickin? Å cyklar. Å pojkvänner. Å föräldrar. Å massa skit. Det är inte krångligare än det är
Citera
2022-11-03, 22:18
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Något jag inte kan släppa är grannen (han som skjutsar JJ till McD)....
OM (Spekulation) det inte är JJ som har TTs mobil på sig när den gör samma vända tur och retur dit o till lgh så innebär det att det bara kan vara EN annan person som har den på sig alt. har TT i bilen vilket är grannen.
Det här med att JJ antas bli överrumplad när hon möter honom i trappen (minns jag fel? De möts i trappen väl?) som så många gissar och att hon då drar till med en nödlögn att hon ska till McD för hennes kompis är full" osv. Om man tänker sig att hon talar sanning tex, så är det kanske tvärtom. Kanske är det grannen som behöver ett "alibi" och erbjuder skjuts när de möts, eller bara behöver hitta på något direkt så inte JJ ska fråga vad han gjort precis. Ja, vad har han precis gjort? Varit ute och åkt bil? Kommit hem från krogen? Kanske till och med just slagit ned Tove vid hennes cykel utanför och lagt henne i sin bil.
Han hinner inte ställa i ordning cykeln då, och varför bryr han sig så jävla mycket om en cykel att den står "felplacerad" och ställer i ordning den, måste även fråga vems den är och påpeka påsen i korgen?
Då kan man ju såklart undra varför JJ inte reagerade dock på att TTs cykel var kvar när hon just cyklat iväg för 10 min sen... Grannen kanske ljuger, hon kanske aldrig sa så som han säger "att det är en kompis" och anger ett annat namn än TTs (enligt grannen har hon sagt så), men hon kanske sa " men vad konstigt hon skulle ju cykla hem men tänkte att TT kanske struntade i det, blev hämtad av sin pojkvän som hon ju just innan ringt.
Självklart bara gissningar...men det är något som gör att jag inte kan släppa det scenariot, även nu.
Någon annan som tänker samma?

Ja men jag får inte ihop det
Det kan ju vara någon som plockat henne i parken där cykeln hittades med ?
Men platsen TT hittades för ju tankarna ändå till att det är tjejerna som gjort det ?

Vet man om de 3 tog sig till lgh tillsammans eller cyklade TT dit själv ?

Vet någon om det har varit mycket polis aktivitet i lgh ?
Citera
2022-11-03, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lizaveta.Yepanchin
Det borde förövrigt forskas på Hästkvinnor. Johanna Jansson är en hästkvinna. https://www.facebook.com/johanna.jansson.737/

Det är väl allmänt känt att de ofta är förbannat knepiga? Har varit rätt många kvinnliga mördare som varit just hästkvinnor. Ändå rätt sjukt, varför blir de sånna?

Det sker ju så ofta att det inte längre är en stereotyp

Hur är det fatt egentligen? Du nämner en kvinnlig mördare som har häst och menar att det sker så ofta att det borde forskas på saken?
Du tror inte att det skulle kunna vara så att hästsport är populärt bland tjejer?
Citera
2022-11-03, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linn_ross
Jag tror att hon dog på samma ställe som kroppen hittades på.
Tror att de har kört ut henne dit samma natt (därav brottsmisstanke människorov).
Verkar krångligt att de 2 tjejerna skulle klara av att flytta en död kropp från lägenheten utan hjälp (vilket de inte verkar ha fått i om att de inte misstänker någon annan.
Dunsarna i lägenheten tror jag kommer av att bråket startade i lägenheten sen har de tvingat med sig henne ut i bilen.
Polisens kartmönster av bilen har lett dom till platsen (tips som inkommit). Mobilerna har ju med största sannolikhet legat i lägenheten.
Eller så har en av tjejerna pratat och berättat ungefär var de lämnade henne. Hon har säkert sagt att hon levde när dom lämnade henne där.
Varför ändras inte brottsmisstanken till mord/dråp nu när hon är hittad död?
.

Dom sa. på nyhetera igår att info fr anhållnas mob ledde dem tilplatsen där Tove hittades
Men dom sa inte vad info innehöll
Polisen har troigtvis gått igenom mobiler och hittat något
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in