2022-11-03, 20:12
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Nu har du nog missförstått vad trafikfaran består i ! Det är inte för inte som man nu föreslår skärpta regler för A-traktorer!
B-kortsinnehavaren som kör sin bil i 90 km/h men skriver att LGF-skylten syns först på 20-30 meters avstånd anser jag vara en stor trafikfara.
Och angående förslag på skärpta regler för a-traktor så hjälper det inte om den halvblinda b-kortsinnehavaren som inte ser längre än 20-30meter är ute och åker.
Citera
2022-11-03, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
B-kortsinnehavaren som kör sin bil i 90 km/h men skriver att LGF-skylten syns först på 20-30 meters avstånd anser jag vara en stor trafikfara.
Och angående förslag på skärpta regler för a-traktor så hjälper det inte om den halvblinda b-kortsinnehavaren som inte ser längre än 20-30meter är ute och åker.

Jag hoppas SERIÖST att du ser längre än 20-30m om du kör bil….

För övrigt är a-traktor något som borde förbjudas då det uppenbarligen både är sprunget ur, och främjar inavel.
Citera
2022-11-03, 20:44
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anon666

För övrigt är a-traktor något som borde förbjudas då det uppenbarligen både är sprunget ur, och främjar inavel.
Självklart ser jag längre än 20-30 meter och har inga större problem med att uppskatta hastigheten på fordonet framför mig. Oavsett om det är ett långsamtgående fordon eller personbil.
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Äntligen ett vettigt inlägg.
Alla andra fordon på väg som kör 30 km/t som tex grävmaskiner, riktiga traktorer, arbetsfordon etc
har ju orange blinkande varningsljus för att varna andra trafikanter att dom kör långsamt.
Men EPA ? Icke ! Hur många gånger i mörker har man inte på 90 väg helt plötsligt insett att
V70 framför dej bara kör i 30 km ? Deras LGF skylt syns ju bara på nära håll med halvjus på
Väntar bara på nästa olycka där EPA blir rammad bakifrån på 90 väg.

Nej, bort på 70, 80 och 90 vägar. Krav på orange varselljus som på grävmaskiner.

Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Jag har inte svårt att se framförvarande fordon men svårt att bedöma om det går i 30 eller 90
dom första sekunderna. LGF skylt monterad i nummerskyltshöjd reflekteras tidigast vid
20-30 meter beroende på hur dina halvljus är inställda.

Men du raggarjävel, nästa gång du läser i Ystads allehanda att en EPA blev överkörd bakfrån
på en 90 sträcka så kan du ju tänka på den här tråden och din iver att INTE skydda dom knattarna
som inte vet bättre pga sin ålder.
Citera
2022-11-03, 21:26
Medlem
Mx_1337s avatar
Är inte så insatt i A-traktorer. Men hörde redan för en hel del år sen om någon som sa att det i vissa fall fanns folk som lyckats regga lastbilar som a-traktorer. Så jag trodde det var känt sen tidigare. Är det bara så att journalister fått nys om det precis nyligen?
Citera
2022-11-03, 21:35
Medlem
dryopteriss avatar
Citat:

Dedär sista är hugget i sten.
Samtidigt är det så i vårt land att vem som helst kan föröka sig. Liksom kusingifte.
Citera
2022-11-03, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mx_1337
Är inte så insatt i A-traktorer. Men hörde redan för en hel del år sen om någon som sa att det i vissa fall fanns folk som lyckats regga lastbilar som a-traktorer. Så jag trodde det var känt sen tidigare. Är det bara så att journalister fått nys om det precis nyligen?

Det har funnits länge men dom har varit gjorda av mindre lastbilar.
Förut gjordes A-traktorer uteslutande billiga och gamla bilar och dom gjordes av
sönerna själva ofta i ett traktorgarage som en pedagogisk uppgift av deras farsor som
ofta varit bönder.

Ingen skulle ha gjort en A-traktor av en dyr fullstor långtradare.
Citera
2022-11-04, 00:00
Medlem
Citat:

Jag känner några framgångsrika företagare som har verkstäder som började
med att bygga A- traktorer och folkrace bilar.

Man tar tillvara ungdomars kreativitet som samhället har nytta av, och förstår man inte
det är man en nolla.

Ska man bli duktig ska man börja att lära sej tidigt vare sej det är musik, fordons reparationer
eller idrott.
Citera
2022-11-04, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Det intressanta är väl vem som ligger bakom att det plötsligt blivit sådan fokus på det, både från media och politiker. Inte i samband med olyckorna, men när branschorganisationen för mopedbilar klagade till EU.

Det är alltså lobbyverksamhet som ligger bakom det hela, och korrupta EU ska nu in och styra hur Sverige gör. Precis som med snuset.

Skamligt.
Nä, de är de usla, ansvarslösa förarna som straffat ut sig själva och de drabbar ju såklart även de förare som sköter sig !
Citera
2022-11-04, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trollmongot
Jag känner några framgångsrika företagare som har verkstäder som började
med att bygga A- traktorer och folkrace bilar.

Man tar tillvara ungdomars kreativitet som samhället har nytta av, och förstår man inte
det är man en nolla.

Ska man bli duktig ska man börja att lära sej tidigt vare sej det är musik, fordons reparationer
eller idrott.

jag känner några fd heronister som lyckats i livet...

Skall man bli duktig på att skruva får man börja innan man är 16, det finns gott om grejer att skruva på utan att man behöver ta i en bonn-läpps-inavels-traktor.

Ser fram mot att dom förbjuds och alla idag registrerade a-traktorer blir värdelösa, jag kommer flabba läppen av mig.
Citera
2022-11-04, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
En kompis till mig på 80-talet hade också en liknande men absolut inte lika fin. Helt vansinnigt att det är ok att köra på mopedkort.
Själv kan man köra dubbeldäckare på b-kort och det är lika idiotiskt. Måste givetvis vara klassad som husbil men helt lagligt ändå.
Nja dubbeldäckare på b-kort då har du nå undantag.
Någon som har tagit B dom senaste 10åren kan nog bara glömma det. Om det inte finns ultra lätta helt i kolfiber för att komma under 3.5ton.
Citera
2022-11-04, 00:35
Medlem
IceEyess avatar
Älskar parodierna som har uppstått till följd av detta.

Eddie, 15, har regalskeppet Vasa som a-traktor: ”Overkligt”
Eddie Malmberg, 15, kör regalskeppet Vasa på 1300 ton till skolan på Gotland.
Det rör sig om en A-traktor som är något alldeles extra.
– Det var nästan overkligt. Att jag på ett AM-körkort får köra ett regalskepp som jag drömt om i flera år, säger tonåringen.

Eddie, 15, har ett bombplan som a-traktor: ”Overkligt”
Eddie Malmberg, 15, kör en Northrop Grumman B-2 Spirit till skolan på Gotland.
Det rör sig om en A-traktor som är något alldeles extra.
– Det var nästan overkligt. Att jag på ett AM-körkort får köra ett högteknologiskt bombplan som jag drömt om i flera år, säger tonåringen.

osv.
Citera
2022-11-04, 01:05
Medlem
Citat:
jag känner några fd heronister som lyckats i livet...

Skall man bli duktig på att skruva får man börja innan man är 16, det finns gott om grejer att skruva på utan att man behöver ta i en bonn-läpps-inavels-traktor.

Ser fram mot att dom förbjuds och alla idag registrerade a-traktorer blir värdelösa, jag kommer flabba läppen av mig.

Har man bra anlag för att plugga och medfödda egenskaper till att vara bra på matte
är det inte svårt alls för en party heroinist att lyckas i arbetslivet.
Tom Petty och minst halva Byrds gick på heroin plus Neil Young.

A-traktor är förfan kultur, men sådant fattar inte den historielösa medelklassen vad det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in