2022-11-03, 13:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wattweke
Ang att vissa läst att Tove inte blivit dödad i lägenheten beror väl kanske på att dom läst uttalandet från Jonas Lindell i expressen och då antagit att det inte finns bevis på att hon blivit dödad i lägenheten

https://www.expressen.se/nyheter/sparen-i-skogen-efter-att-tove-hittats-dod-/
"Åklagare Adam Rullman är nu ännu mer säker på att ett brott ligger bakom hennes död."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9z3Mbl/misstankarna-starks-mot-kvinnorna-i-vetlanda

Det borde ändå betyd att man ser med blotta ögat att Tove är dödad, inte olycka t ex?

Visst, det är även ett brott (mot griftefriden) att gömma eller på annat olagligt sätt handskas med kroppen efter att någon avlidit av en olycka, men jag får för ig att man här syftar på mord. Man säger ju samtidigt att misstankarna stärkts mot de två åtalade.

Har så svårt at fatta att bägge nekar ännu...
Vi får väl se om restiktionerna stärkts efter fyndet, inget vi hört något om?

Vet tjejerna om att kroppen hittats?
Citera
2022-11-03, 13:49
Moderator
pewpews avatar
Där är väl inget direkt som säger att det behöver finnas ett motiv bakom? Kan väl likaväl vara ett bråk som urartat, eller en "bestraffning" som gått fel?

Blivit puttad/trillat och ramlat illa, fått ett anfall (därav dunsarna)? Tjejerna får panik?

Bunden, dumpad levande men inte klarat ta sig loss?

Det är svårt att få ihop att två unga, välfungerade tjejer begår mord med berått mod. Visst kan det hända. Det finns ju tillstånd så som Folie ā deux som kanske kan vara en förklaring med.
Citera
2022-11-03, 13:53
Medlem
ellaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Tack för bra sammanfattning, intressanta uppslag (viktigt att inte låsa sig och vara öppen, håller helt med dock att ingen rök utan eld). För att få diagnosen antisocial personlighetsstörning (psykopati i folkmun) - krävs bl.a uppförandestörning i ungdomen. Verkar vara relevant här, om uppgifterna stämmer.

Hittade detta om avstängd mobil och spårning:
https://www.mobiltelefoner.se/vanliga-fragor/spara-avstangd-mobiltelefon

TT behöver inte ha varit orolig för JJ, MH på Nöjet. Ponera att JJ kontaktat TTs pojkvän tex. med närmanden eller ryktesspridning om TT. Det räcker långt för att både göra TT orolig (per se, inte för dem) och ev. för att bestämma sig för att uppsöka JJ efteråt. Skulle JJ tex. hävdat att TT var otrogen (för att jävlas, etc), finns ett incitament för oron, mötet. Som ett exempel bara.

Bra inlägg och rimligt händelseförlopp. Om JJ har narcissistiska/antisociala drag vore den typen av toxiskt beteende klassiskt.

Låt säga att bråket då spårade ur, JJ gav sig hemma på Tove (dunsarna) som kanske slog i huvudet i badkarskanten eller liknande, och började blöda.

Då kommer grannen och ringer på, och JJ får panik och håller för Toves mun/näsa för att få henne tyst. Tove sparkar i väggarna, vilket grannen hör.

Tove kvävs till döds, och JJ som har sensitiva MH i ett järngrepp manipulerar och skrämmer henne till lydnad och tystnad.
Citera
2022-11-03, 13:56
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
"Åklagare Adam Rullman är nu ännu mer säker på att ett brott ligger bakom hennes död."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9z3Mbl/misstankarna-starks-mot-kvinnorna-i-vetlanda

Det borde ändå betyd att man ser med blotta ögat att Tove är dödad, inte olycka t ex?

Ja, det är väl sannolikt. Kan även röra sig om teknisk bevisning, tex. i JJs lägenhet. Polisen har förhoppningsvis även lagt beslag på potatisgrepen, mm. (ute till försäljning på Marketplace, Facebook av JJ).
Senast redigerad av Xedome 2022-11-03 kl. 14:04.
Citera
2022-11-03, 14:01
Medlem
olvert01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Någon som med säkerhet vet var Tove är hittad?

Läser på text-TV nu och där står det, som jag tycker lite märkligt på samma sida.

Första stycket:

"Polisen meddelar att de har hittat den tidigare försvunna kvinnan Tove, 21, avliden i ett skogsområde öster om Vetlanda under onsdagseftermiddagen."

Lite längre ned:

"Under onsdagen anträffades en död kvinna i ett skogsområde i tätorten, på kvällen bekräftade polisen att det var Tove".

Vad som förundrar mig är att de skriver "i tätorten"... den är väl en bra bit från JJs pappas domäner?

Som jag har förstått det så ser det ut så här:

Översiktskarta - Google maps
Storgatan 71 - JJs lägenhet
McDonalds
574 98 Vetlanda - Här hittas TT
Hadderödje 4 - JJs pappas bostad

https://www.google.se/maps/dir/Storgatan+71,+574+31+Vetlanda/McDonald's,+Lasarettsgatan,+Vetlanda/HADDERÖDJE+4,+574+98+Nye/574+98+Vetlanda/@57.3930358,15.086097,15018m/data=!3m2!1e3!4b1!4m26!4m25!1m5!1m1!1s0x465758e650 527e61:0xf5ac7631d28c82!2m2!1d15.0724616!2d57.4320 452!1m5!1m1!1s0x46575928d94665c9:0x3c14b9334b45d79 6!2m2!1d15.0906181!2d57.4157666!1m5!1m1!1s0x465767 4d1c267081:0x790e6159770e8289!2m2!1d15.2393226!2d5 7.354131!1m5!1m1!1s0x46575e081619f089:0x2a6dd1b036 38425e!2m2!1d15.2004028!2d57.3617806!3e0

Får inte kartan att fungera.. Sorry...
Senast redigerad av olvert01 2022-11-03 kl. 14:17. Anledning: Får inte kartan att fungera...
Citera
2022-11-03, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Det är väl iofs deras minsta "problem". Hur ska man kunna återanpassas i samhället i stort snarare.

De kommer bli förhärdade som Jonna och Möller och aldrig mer fungera i ett samhälle
Citera
2022-11-03, 14:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Ja, det är väl sannolikt. Kan också röra sig om teknisk bevisning i JJs lägenhet. Polisen har förhoppningsvis lagt beslag på bl.a potatisgrepen (ute till försäljning på Marketplace, Facebook av JJ).

Expressen:
"Det är oklart om Tove var vid liv när hon anmäldes försvunnen.
– Nu kommer en rättsmedicinsk undersökning genomföras som förhoppningsvis kommer att kunna ge svar på sådana frågor som dödsorsak och tidpunkt för död.
"
Nu vet man inte hur det uttalandet från Jonas Lindell, chef för lokalpolisområde Höglandet kommit, men jag utgår från att reportern kan ha frågat något om det. Har man inte svar, kan man naturligtvis inte säga något annat.

Men det skulle också kunna finnas något som att T*ove är bunden, har tejpad mun eller liknande, som gör att man inte vet.

Usch, hemska tankar...

Men jag tror nog att platsen för mordet mest sannolikt är i lägenheten.
Citera
2022-11-03, 14:04
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Där är väl inget direkt som säger att det behöver finnas ett motiv bakom? Kan väl likaväl vara ett bråk som urartat, eller en "bestraffning" som gått fel?

Blivit puttad/trillat och ramlat illa, fått ett anfall (därav dunsarna)? Tjejerna får panik?

Bunden, dumpad levande men inte klarat ta sig loss?

Det är svårt att få ihop att två unga, välfungerade tjejer begår mord med berått mod. Visst kan det hända. Det finns ju tillstånd så som Folie ā deux som kanske kan vara en förklaring med.

Det mest troliga just nu verkar onekligen vara att någon av de misstänkta har fått snedtändning på Tove, och agerat i ren affekt.

Bråket som började på Nöjet kan ha eskalerat snabbt när de väl har befunnit sig i lägenheten. Att de har varit lugna på vägen till lägenheten kan ju kanske bero på nått så enkelt som att en nypa frisk luft har lugnat ner dem tillfälligt.
Citera
2022-11-03, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Expressen:
"Det är oklart om Tove var vid liv när hon anmäldes försvunnen.
– Nu kommer en rättsmedicinsk undersökning genomföras som förhoppningsvis kommer att kunna ge svar på sådana frågor som dödsorsak och tidpunkt för död.
"
Nu vet man inte hur det uttalandet från Jonas Lindell, chef för lokalpolisområde Höglandet kommit, men jag utgår från att reportern kan ha frågat något om det. Har man inte svar, kan man naturligtvis inte säga något annat.

Men det skulle också kunna finnas något som att T*ove är bunden, har tejpad mun eller liknande, som gör att man inte vet.

Usch, hemska tankar...

Men jag tror nog att platsen för mordet mest sannolikt är i lägenheten.

Ja, de kan inte säga annat innan de har obduktionen färdig
Citera
2022-11-03, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagduvidom
Eller är det pojkvännen som det brukar vara?
Han har avskrivits av många men dit var till honom hon var på väg till och där slutar storyn. För det är väl inte bekräftat att Tove gick hem till JJ?

Varför skulle JJ påstå att TT varit hemma hos henne när hon är misstänkt för att vara inblandad i försvinnandet? T*ved cykel stod väl dessutom utanför hela natten.
Citera
2022-11-03, 14:10
Medlem
Jag kan inte sluta tänka på om Tove fortfarande var i livet när grannen kom och knackade på.
Jag tror det var Tove som sparkade i väggen när grannen ringde på.
Vilken ångest hon måste ha upplevt. Att ha räddningen så nära och att sen höra att grannen går sin väg.
Jag tror det kommer komma fram att Tove blev strypt eller kvävd tex av en kudde eller plastpåse över huvudet.
Citera
2022-11-03, 14:13
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Det mest troliga just nu verkar onekligen vara att någon av de misstänkta har fått snedtändning på Tove, och agerat i ren affekt.

Bråket som började på Nöjet kan ha eskalerat snabbt när de väl har befunnit sig i lägenheten. Att de har varit lugna på vägen till lägenheten kan ju kanske bero på nått så enkelt som att en nypa frisk luft har lugnat ner dem tillfälligt.
Vet vi att de lämnade samtidigt alla 3? TTs cykel hittades väl en bit från JJs lgh, har jag för mig (rätta mig om jag har fel)?

Ett annat scenario skulle kunna vara, att JJ, MH intrigerar på Nöjet (messar TTs pojkvän el. ngt annat), drar därifrån. MH, JJ har ingen anledning att vara upprörda ö h t. Intrigerar. Meddelandet kommer till TTs kännedom, som blir förbannad och orolig. Hittar dem inte på Nöjet. Drar hem, tar cykeln och söker upp JJ, fortfarande heligt förbannad.

Kanske jag som behöver läsa på, kolla tidslinjen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in