2022-11-03, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjorven4
Ingen som har Koordinater från fyndplats/avspärrningar?

BARA nyfiken… Varför vill man så gärna veta var? Vad är poängen med att veta? Åka dit och störa folk? Jag är som sagt bara nyfiken då jag inte förstår
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Det är troligen inte gps man haft positioner via, utan via triangulering av mobilmast. Då får man inte så exakt position, utan mer en fingervisning.

Polisen sa ju att analytiker hjälpt att leda dom till fyndplatsen, och det är just sådant som analytiker i brottsutredningar jobbar med. Dvs analysera mast-triangulering.

Finns massor att läsa om det i andra liknande fall, i FUP. Där ser man hur dom analyserar, om du vill fördjupa dig i det.

Finns ju annat man kan analysera också, t.ex. hur lång tid det tar att köra en viss sträcka och vilka specifika tider man har att förhålla sig till. Säg att man har MGM på bild i Vetlanda klockan x, och på bild i Nye klockan x + 25, då kan man ju med hjälp av grövre platsdata ringa in ett område.
Citera
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Stort tack för länken.

Mycket intressant. Kände inte till det här fallet. Uppsåtet kan mycket väl ha varit något liknande. Dessbättre slutade det på ett annat sätt. Dock tror jag att Vetlanda - fallet är annorlunda. Hur som helst så är det mycket ovanligt när det enbart är kvinnor inblandade.

Vi får väl se vad som framkommer framåt, men som jag misstänker är det inte bara det att det är tre kvinnor det handlar om, som gör fllet unikt.

Vet att du följt många fall genom åren, så du har koll.

Av det som framkommit hittills är ingen av de tre tidigare invoverade i något kriminellt. Det rykte vi fått till oss, är dock att JJ kan ha varit den som tänkt eld på sitt ex dörr, det efter att hon flippat efter att förhållandet avslutats.

Men alltså ingen gängkriminalitet eller nergångna drogmissbrukare.

T*ove är till synes en välfungerande tjej, som gått ett år på läkarlinjen, ev gjort uppehåll.

Alla tre vädigt unga.

Inget tydligt motiv som vi fått veta om, utan "fjortisbråk" enligt någon av tjejernas kompisar. Enligt som inget man dödar någon för ungefär.

Förmodligen handlar det om (min spekulation) en av tjejernas personlighet, som har fått ett ganska obetydligt gruff, som andra kan tycka är något som man löser på andra sätt och går vidare med, antingen genom ett sanck eller genom att undvika kontakt framåt, att gå till en ytterlighet.

Precis såsom hennes tidigare sätt att hämnas, lösa problemet genom att tutta eld på exets ytterdörr (om det nu var hon, vilket hon inte är fäll för), kan detta också vara hennes sätt att lösa problemet med T*ove

Lättkränkt, van att bestämma, van att komma undan, tål inte avvisanden, tål inte kritik, tål inte att någon ifrågasätter eller försöker på annat sätt kritisera henne, eller kanske hon inte tålde att T*ove varnade någon kompis för att vara med JJ?

JJ kan ha varit en person som binder andra runt sig, och de som försöker på något sätt ha synpunkter på det kan komma att ses som fiender.

Tror att det är sådana ingredienser som gör det här fallet ovanligt.

För mig känns det som att min dotter kunde ha råkat ut för det här, vem som helst. T*ove har inte vistats i en riskmiljö, hon har inte gjort något riskfyllt där man normalt tänker att här borde man inte gå ensam, sent eller full för här kan man råka ut för något.

Vem tror att ma ska bli mördad i en lägenhet med två tjejer som man känner, även om det har varit osämja???

Aldrig har jag tänkt att min dotter inte ska gå hem till två tjej"kompisar" även om de bråkat. Jag skulle ldrig i mitt liv tänka att det är där du kan bli mördad. Nä, dottern har fått alla andra varningar som föräldrar ger sina barn.

Unikt mord, med unikt offer och unika mördare.

Eller hur tänker du?
Citera
2022-11-03, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belloq
Grannarna hade redan hört oljud så det var inte så att de bara råkade komma ut mitt i natten. Minns jag rätt så hade just de här grannarna redan varit uppe och knackat på utan att någon öppnat.

Grannarna i lägenheten under knackade på en andra gång, och då öppnade JJ. De undrade vad som stod på, JJ förklarade att en av kompisarna hade ramlat, men att hon nu var nedbäddad och allt lugnt, ungefär så svarade hon.

Grannarna beskrev - tror det var en i en intervju med SvT - att de hört dunsar som lät som 50-100 kg mot deras tak så att taket skakade, det var därför de gick upp och knackade på två gånger.

Att kompisen som enligt JJ hade ramlat och skulle ha orsakat dessa kraftiga dunsar är ju som alla förstår rena rama lögner. Det är väl istället rimligare att spekulera i att det var just då som Tove ev kastades i golvet, överfölls på ett eller annat sätt.
Citera
2022-11-03, 12:27
Medlem
Tydligen ska JJs pappas bil setts på övervakningsfilmer i närheten av hennes bostad under denna natt då det skedde.
Kan de vara så att medans JJ åkte till donken o därmed fick bort grannarna från lgh, att hennes pappa då snabbt åkte dit o tog Tove med sig ?

Jag har en stark magkänsla av att han är inblandad i detta och/eller JJs bror
Citera
2022-11-03, 12:28
Medlem
MrGrants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Ja detta är inget som har planerats i förväg. Någon av de misstänkta har flippat ut på Tove

Eftersom polisen tidigare har gått ut med att ingen har dödats i lägenheten, så får man anta att Tove dog någon annanstans - troligtvis på väg till eller vid fyndplatsen där kroppen hittades.

Vad exakt som har hänt i JJs lägenhet kommer kanske fram i FUP.

Det fetade. Intressant. Var hittar jag den uppgiften. Tycker jag har läst det mesta men just det fetade har jag missat.
Citera
2022-11-03, 12:30
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bear7041
BARA nyfiken… Varför vill man så gärna veta var? Vad är poängen med att veta? Åka dit och störa folk? Jag är som sagt bara nyfiken då jag inte förstår

För att förstå hur mgm tänker säger ju en del om personen
Citera
2022-11-03, 12:30
Medlem
Citat:

Det har väl koppling till hela fallet? Hur ser terrängen ut etc? Det är väl ingen som vill åka dit? Men intressant att du tror att folk vill åka dit och störa?
Citera
2022-11-03, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ok, så ska jag tolka det som att du tänker att tjejerna har ställt in mobilerna på typ flygplansläge eftersom man ändå har kunnat följa deras rörelsemönster? Något sådant?

Jag tänkte kanske att man kanske kunnat följa tjejernas rörselsemönster under stora delar, men kameran har kanske ändå kunnat fånga upp bilen på något ställe, där man kunnat se bilen åka åt ett håll en viss tid, och tillbaka till Vetlanda en viss tid. Därefter finns rörelsemönstret någorlunda ihoppusslat precis som innan utfarten. Iaf har det knappast funnits tid till att dumpa en kropp. Den teorin har jag nu släppt.

Det verkar dock som att lösningen kommit in strax innan fyndet av kroppen, så din teori låter som det mest sannolika och kameran hjäpte kanske till men var inte avgörande på något sätt.

Det måste verkligen ha varit någon stark indikation från start som har gjort att man så tidigt tog in tjejerna, kopplade in NOA och har arbetat med så mycket resurser som man har gjort tills man hittade T*ove.

Nu hoppas jag att kroppen kan avlöja mer; om hur T*ove har bragts om livet.

Har följt falet om Beata till viss del, och där kunde man säkra två större blåmärken på ryggen och ena bröstet, trots att kroppen legat ute i en grop under en blandning av löv och jord i ca två månder.

Trots att vissa delar av kroppen blivit angripna av föruttnelse, hade andra delar som skyddats av kläder klarat sig bättre. Nu var det höst, liksom nu och alltså inte sommarväme.

Orsaken till att blåmärkena framträdde berodde på att kärlen i området var blodfyllda, till skillnad mot andra vävnader runt om.

Så jag tror att det finns en stor chans att T*ves kropp kommer att kunna visa tecken på våld, och kanske även dödsorsak om det t ex har varit strypning (märken efter strypsnara runt halsen, ev fraktur på tungbenet/strupbenet, kanske t om underhudblödningar från en stypning. De kraftiga dunsarna får mig att tänka på en kamp, där T antingen blivit nedbrottad eller man har slagit ned henne med tillhygge, men som hon kämpat mot. Drunkning skulle kunna vara ett alternativ, med tanke på att JJ själv nämnt badrummet och att ljuden enligt grannen kommit från vänster sida, där badrummet verkar vara beäget. Då ommer förstås det finnas tecken på drunkning i lungorna.

Nu har alltså tjejerna själva bidrgit till ett mycket, mycket starkt indicium.
Att ingen, inte ens MH verkar ha öppnat munnen, gör att man med förskräckelse får uppleva ett så osannolikt mord, att man inte trodde att något sådant kunde hända en till synes helt vanlig och ordningssam tjej i Sverige.

Inget verkar planerat, inte möjligen strax inpå, med tanke på alla spår.

Någon skrev igår (hittar det dock inte nu. Vem skrev detta??) att den tredje tjejen som var på förfesten hos JJ, skulle var den tjej som T*ove så ängsligt letade efter.

Det skulle kunna vara ett lockbete, eller värre. Jag tänker att kan det vara så att den tredje tjejen har hört av sig till T*ove och larmat om att JJ och MH verkat arga på T*ove, att de har haft någon plan?

Blev ett långt inlägg, försöker få ur mig min frustration och mina tankar. Hinner tyvärr inte lägga hela dagarna på att följa fallet (tråden sjukt lång).

Frågan är hur man ska tolka polisens uttalande om ”kartläggning av deras rörelsemönster” har lett fram till fyndplatsen och en RIKTAD insats där.

En riktad insats inom polisen är ju att det ör en förutbestämd plats eller åtgärd.

Så vad har föranlett detta fynd?

Absolut tekniskt finlir vad gäller mobil, fordon och annat?

Eller bara en vanlig tömning av mobil?

En mobil igång kan ju ha tre förutsättningar.

I flygplansläge.

Igång men blockerad från signaler (gps, nät, Wi-Fi) genom en s k Faraday box.

Igång normalt uppkopplad mot omvärlden.

Sen ett fjärde alternativ är en defekt mobil i de tre olika alternativen.

Så hur beter sig då de här tjejerna med sina mobiler? Inte så rationellt och genomtänkt om TT är hittad den vägen, alltså genom ”kartläggning av rörelsemönster” via nån enhet vilken/vilka det nu är.

Ponera att ett fordon färdas på en mindre landsväg. En mobil är igång som vägvisare. Trakten är känd men inte alla småvägar som det kryllar av.

(Samma område kan vara sökt på innan avfärd också. Alltså en artefakt i mobilen och ett hum om vart färden ska gå.)

Man navigerar fram till en viss punkt och även om man inte är på slutdestinationen så lägger man nästa höger, nästa vänster på minnet och stänger av mobilen. Och kör fram till en plats.

IT-forensiskt får man vart det lider efter de vanliga turerna fram att mobilen stängs av på en viss koordinat. Man ser att bilen färdats en viss hastighet.

Sen kollar man på kartan vilka vägar som utgår från sista positionen.

Sen ser man kanske att personerna i bilen behövt koppla upp mobilen efter att ha lämnat ”fyndplatsen” för att hitta hem i mörkret och stressen.

Den ”tomhet” på kartan som lämnas då utgör ett bra sökområde. Och de har ju sökt där ute.

Men låt säga att de lämnat kroppen i en mindre sjö och på norra sidan då. Kroppen, hemska tanke, har ju en viss process där i vattnet och låt säga flyter upp/till södra strandkanten. Strömmar osv.

Det kan betyda att man letat på norra sidan utifrån ”kartläggningen av rörelsemönster” men kroppen har av sig själv förflyttats till annan strandkant där den sen hittas tack vare förfluten tid/fysikens och anatomins lagar osv.

Svårt sia om detta utan att veta det polisen vet men nåt åt det hållet kanske.
Citera
2022-11-03, 12:32
Medlem
Citat:

För att förstå hur gm har tänkt och om en ensam klarat av det. Kan man åka dit med bil? Hur långt ifrån vägen? Kan hon ensam ha burit henne dit eller behöver man vara två? Fanns det möjlighet till att gräva ner henne? Låg hon i vatten eller på land? Hur långt ifrån bostadshus? Är det ett ställe gm varit på innan? osv
Citera
2022-11-03, 12:32
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emlan78
Tydligen ska JJs pappas bil setts på övervakningsfilmer i närheten av hennes bostad under denna natt då det skedde.
Kan de vara så att medans JJ åkte till donken o därmed fick bort grannarna från lgh, att hennes pappa då snabbt åkte dit o tog Tove med sig ?

Om dessa uppgifter stämmer borde han ju vara häktad vid det här laget.
Skulle ju vara helt galet ifall en pappa beblandar sig i sitt barns brott.
Citera
2022-11-03, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emlan78

Vi vet nog rätt så lite av den enkla anledningen som du beskriver ovan. För att polisen formodligen inte vill förstöra utredningen eller informera eventuella fler gm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in