2022-11-03, 12:04
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyally
Förmodligen:

” Åklagaren har nu fram till 17 november på sig att väcka åtal, och i nuläget planerar han att ändra brottsrubriceringen.
”De misstänkta kommer sannolikt att delges nya brottsmisstankar i förhör framöver. I god tid innan det är aktuellt med omhäktningsförhandling kommer jag ta ställning till om de ska begäras häktade för ytterligare brott eller för andra brott”, skriver Adam Rullman.”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9z3Mbl/misstankarna-starks-mot-kvinnorna-i-vetlanda

Brott mot griftefrid
Mord
Dråp
Narkotika
Citera
2022-11-03, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bear7041
Jag kan bekräfta att hon varit volontär på Ehjälpen då jag själv är där. Vad menar du med hennes pappa?

Verksam i Pingstkyrkan alltså. Länken har ljudfiler från hans predikningar, senaste är från 25 september i år.
Citera
2022-11-03, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Hur exakt position kan de få fram ?
Meter?

Positionen börjar i satelliten. Där finns en viss ”exakthet”.

Sen påverkar vilka satelliter du är kopplad mot (geometrin), om signalen blockas på nåt sätt (byggnad, träd, bro osv), atmosfäriska ”störningar” och kanske framförallt då enhetens kick och egenskaper (mobil, gps-navigator o dyl). Ny, gammal, defekter, osv?

GPS-signalen kan också ”studsa” på husväggar och liknande. Då blir det s k ”multipath”, alltså att signalen inte tar raka vägen från satellit till t.ex mobiltelefon då.

Sen finns det en annan intressant aspekt på det hela vad gäller hur exakt positionen visas.
Och det är hur exakt kartan är ”ritad”. Du får kanske en väldigt bra position från satellit/mobil men positionen visas på ett ställe där kartan inte är helt korrekt.
Nu är kartor i mobiler så klart väldigt exakta men ändå något som kan göra skillnad i hur exakt din position visas.

Men för att komma närmare ett svar på din fråga så är <2 meter från satellit ner till <0,6 meter en fingervisning. De värden påverkas av de faktorer som nämns ovan som har med störningar, byggnader m.m att göra.

Sen på senare tid så har det tillkommt finesser i mobilerna.

”Dual frequency GPS”.

OnePlus, Xiaomi, Huwaei mfl har detta tror jag.
Och i senaste Apple Watch Ultra och iphone 14 pro ska nog detta komma.

Det är en teknik som gör att t.ex detta problem med ”multipath” minskar eller helt försvinner.

Så med en dual-band enhet som ovan så är vi nere på centimeter i precision.

Man kör på två band för att den ”gamla”, L1, måste fortfarande stötta den nya tekniken, L5, då den inte är helt färdigutvecklad ännu. Det är den och inte kombinationen av två frekvensband som gör den nya noggrannheten. L5 sänder tätare och starkare än L1.

Så det finns flera goda anledningar till att jag efterfrågat vilken typ av mobil MGM och TT har.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agent0037
En annan sak som jag tycker är märklig. Om man vill mörda någon, använder man då sin egen
lägenhet? Det verka för mig mer som ett bråk som spårat ur, än överlagt mord.
// Eller dråp lite beroende på ifall de hade gjort upp en plan innan eller ej.
Citera
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agent0037
En annan sak som jag tycker är märklig. Om man vill mörda någon, använder man då sin egen
lägenhet? Det verka för mig mer som ett bråk som spårat ur, än överlagt mord.

Ja detta är inget som har planerats i förväg. Någon av de misstänkta har flippat ut på Tove

Eftersom polisen tidigare har gått ut med att ingen har dödats i lägenheten, så får man anta att Tove dog någon annanstans - troligtvis på väg till eller vid fyndplatsen där kroppen hittades.

Vad exakt som har hänt i JJs lägenhet kommer kanske fram i FUP.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raggmunkaren
Det är något med detta fall som är så otroligt märkligt! Om man enbart tittar på bilder av MGM, tex bilden där de poserar i skogen eller MHs senaste bild på instagram där de står framför bilen, så tycker jag att de slår mig som två helt ordinära tjejer. Speciellt JJ, en ganska alldaglig ridtjej. Inget speciellt liksom. Rent utseendemässigt tycker jag inte heller hon ser ut som någon som använder droger. Det var inte många år sedan jag själv var i den åldern, och tanken av att man skulle bråka med sin tjejkompis till den grad att något sånt här skulle kunna ske… det finns liksom inte på världskartan.

Det har ju spekulerats lite kring huruvida två tjejer rent fysiskt skulle klara att förflytta en död människa, men jag tycker snarare att det är det faktum att de ens lyckats hålla sig så pass samlade att de lyckats genomföra allt detta som är det sjuka? Och nu är det ju ändå så att allt pekar på att de två faktiskt har gjort detta, så att de kan sitta i veckor i häkte utan att bryta ihop? Vad är det som de tror ska hända, att kroppen aldrig skulle hittas och att de skulle släppas helt och hållet? Återigen, det var inte längesen jag och mina tjejkompisar var i denna åldern och kan säga att det är nog inte många som hade klarat av det. Det krävs verkligen att man är en iskall människa för att göra något sånt här. Sjukt märkligt alltihop.

Bra reflektioner från din sida. Så props för det till dig.

Fast om du istället för att titta på deras bilder och utseende tittar på deras tidigare handlingar får du en helt annan bild av dem, främst av J.

J kan ha gjort dessa handlingar tidigare:
* Ha skrivit "bitch" på en bil (den frågan ställdes här i tråden av någon Vetlandabo)
* Har bråkat med T på ett sådant vis att ett helt kompisgäng splittrats
* Har varit misstänkt för försök till mordbrand (misstänks ha försökt sätta eld på expojkväns dörr)
* Har viftat med vapenlika föremål på hotell tillsammans med M och två killar (framkom i tråden enligt någon)
* Har tagit emot två killkompisar efter ett rån de utfört där de misstänks ha tagit med rånbytet till J:s lgh (skrevs också i tråden)
* Har tagit springnota på hotell (dvs inte betalat för sig, uppgift från tråden)
* Lyckas uppenbarligen inte lösa konflikter, fortsätter att bråka med offret
* Tycks inte heller lyckas lösa relationer till pojkvänner
* Uttrycker sig oerhört knapphändigt i sociala medier (det är förvisso ingen indikation på att man är kriminell, men det ger en bild av att hon ändå har en viss begränsad social förmåga)
* Beskrivs av sina vänner som manipulativ och beräknande
* Tycks ha en begränsad umgängeskrets
* Är nu misstänkt för människorov och sannolikt mord/dråp
* Andra saker som vi inte känner till (brukar ofta vara så att allt en person gör inte kommer fram, exempelvis snatterier och sådant personen kan ha begått i butiker)

OBS! De saker som är tagna från tråden skall dock ses som spekulationer och INTE trådsanning.

Men iaf... Om du tittar på J så ser du här en lång historik av problem som en person orsakat omgivningen och som inte tycks ha fått en lösning. Flera av handlingarna borde ha resulterat i ungdomsvård (om de skedde innan 18 års ålder) eller böter. Men J har undkommit allt helt ostraffad. Hon har varit det man i vardagsmun kallar för ett tickande bomb. Befunnit sig i en nedåtgående spiral och den fick tyvärr värsta sämsta möjliga utgång till slut. Det är sorgligt. J hade helt uppenbart behövt psykiatrisk hjälp för länge sedan och jag skulle inte bli helt förvånad om hennes omgivning och familj egentligen vetat om det här, men förnekat faktum för sig själva och låtit J få klara sig på egen hand. Det är förmodligen också så att J har varit duktig på att manipulera sin egna familj också (jag råkar ha en sådan erfarenhet själv i bagaget med en person som manipulerat hela sin familj och släkt och undkommit mer än hen borde, så jag vet hur sådant fungerar).

Nu är det ju så att allt på listan ovan inte behöver stämma, hon kanske inte är skyldig till allt det där. Men när rykten uppstår och det gäller en och samma person så brukar det någonstans ändå finnas en röd tråd och en högre grad av sannolikhet i att det stämmer. Ingen rök utan eld, heter det ju. Det man ändå kan konstatera är just att OM händelserna stämmer så innebär det att brotten har eskalerat, och det i sin tur är ganska klassiskt för ungdomsbrottslingar, det börjar sällan med ett mord, det är ofta så att det börjar med mindre brott för att sedan i sin tur eskalera. Ofta beror det på att personen undkommer ansvar (straff/påföljd) men också att samhället missar att tolka signalerna korrekt och ta sitt kollektiva ansvar för individen genom terapi etc via myndigheterna.

När det gäller M så framstår hon som lite vilsen, söker efter sin identitet, hon framstår som medelbegåvad på sin höjd och hon är förmodligen den perfekte personen för en dominant manipulativ person att bekanta sig med och föra sig med på den dominanta personens äventyr. Där kommer J in i bilden. J och M har förmodligen en dysfunktionell relation till varandra (i kompisform) där det är en drivande dominant part och en subordinerad part som följer med lite "dumblint" som det heter utan att ifrågasätta vad som sker. Jag kan nog tro att M:s medverkan i vad som nu än har hänt T inte har varit drivande, utan hon har hakat på det J har gjort i blindo och det har fått värsta möjliga utfall för hennes del också. Det faktum att T:s kropp dumpats/gömts i ett område som J känner till väl talar tydligt i mina ögon för att det är J som har varit den drivande parten av de här två gärningsmännen. Det finns ingenting i den här händelsen som egentligen tyder på att M har varit drivande eller initierande över huvud taget.

Du ställer frågan hur det kan komma sig att de hållit ihop i häktet. Det vet vi ju inte om de har gjort. Det har sett ut så utåt, men med facit på hand får vi nog uppfatta det så att det kan vara så att det ändå har gjorts medgivanden från någon av GM (om inte båda) och då är det sannolikt just M som varit den svagare punkten. Hon har mest att vinna på att också vara utredningen behjälplig om hon nu inte bär huvudansvaret för brottet. Det kommer vi få veta via FUP och dom sedan hur det ligger till.

"Det har ju spekulerats lite kring huruvida två tjejer rent fysiskt skulle klara att förflytta en död människa, men jag tycker snarare att det är det faktum att de ens lyckats hålla sig så pass samlade att de lyckats genomföra allt detta som är det sjuka?"
- Jag tänker nog att om båda GM bär på en viss problematik så kan den problematiken också innebära en personlighetsstörning där brist på empatisk förståelse ingår. Hur stor grad av empatisk förståelse som de har är oklart, men det finns ju människor som i princip helt saknar den förmågan. I sådana fall faller det ut som så att personen uppfattas som känslokall och likgiltig. J tycker jag man kan se sådana tecken på att det kan stämma in, M, oklart. Men om båda lider brist på empati så bryr de sig helt enkelt inte om T och två personer som inte bryr sig om sitt offer ser inte heller några samvetskval i sina handlingar. För dem är det inte konstigare att dumpa T:s kropp än vad det är för dig och mig att slänga ett mjölkpaket i soptunnan. Själva dödshandlingen har de ju redan begått, att sedan göra sig av med spåren är förmodligen en teknikalitet för dem. Men visst är det absurt för oss att förstå att två så unga personer klarar av det, och det handlar ju inte om kön här, jag kände precis samma sak inför Tishko Ahmed när han dödade och styckade Wilma Andersson. Men vi måste nog försöka förstå att såväl Tishko som J sannolikt bär på liknande personlighetsstörningar. Och tänker man ur det perspektivet så blir det något enklare att förstå.

"Vad är det som de tror ska hända, att kroppen aldrig skulle hittas och att de skulle släppas helt och hållet?"
- Jag tror att det är precis det J hade räknat med iaf. Vad M hade kalkylerat med är oklart. Och jag tror också att om polisen nu inte hade hittat T:s kropp så är det faktiskt precis vad som hade skett. Utan en kropp så hade det blivit svårt att ta utredningen vidare, om man nu inte i lghn hade säkrat spår som klarlade att en död person varit där (återigen så vet vi ju faktiskt inte vilka spår som säkrats).

Att ena GM:s advokat uttrycker sig som att 'det här liknar ingenting annat' gör ju lite att jag undrar om det inte just finns någon detalj i det här som är extremt udda eller på något annat vis utmärker fallet, utöver att samtliga involverade är kvinnor.

Nåväl, blott lite reflektioner och svar till dig. Ha en bra dag.
Senast redigerad av linakova 2022-11-03 kl. 12:09.
Citera
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av euromixers
Vem ska in och stänga ner den tänkte du? Polisen eller kanske anhöriga som inte ens har lösenord?
Facebook vet jag att man kan göra om som en minnessida om man kontaktar Facebook och liknande, krävs väl lite bevis för att det ska ske.

Har polisen hittat den nu? TT mobil
Citera
2022-11-03, 12:07
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Den lilla sinnesundersökningen är redan beställd. Tror dock ingen av dom skickas vidare till den stora. Dom verkar fullt fungerade i det stora hela.

Fullt fungerande är kanske att dra det för långt, men du är helt klart inne på rätt spår.

JJ har uppenbarligen kraftiga empatistörningar, men verkar kunna ta väl hand om sig själv, inte självdestruktiv, utan snarare livskraftig och målinriktad. Så hyfsat välfungerande vad gäller sitt eget väl och ve.

JJs största tillkortakommande som nu satt henne i skiten är hennes ungdomliga naivitet som jag bedömer det, hon har trott att världen i stort fungerar ungefär som hennes lilla personliga bubbla har fungerat, där hon har kunnat manipulera och styra sin bekantskapskrets..

Vi hörde ju hur devot och tillgiven den nästan tio år äldre väninnan Anna var i intervjun med AB, allt handlade bara om att beskriva JJ i smickrande ordalag.

Beskrivningen av MH som JJs lydiga hund stämmer nog på pricken.

Kan tänka mig att hon har sin far lindad runt sitt finger också - pappas lilla flicka som han har satt på piedestal.

I sin ungdomliga naivitet trodde nog JJ att hon skulle komma undan med att klippa Tove genom sluga lögner och MHs löfte om att hålla tyst på livstid. Men världen utanför JJ-bubblan visade sig inte vara lika lätt-manipulerad..
Citera
2022-11-03, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KukLuxLars
Nä jag misstog en trådsanning för en riktig sanning och sen sprang min hjärna iväg med mig. Skyller på min hjärna, inte mig.

Det är okej! Men det är precis så trådsanningar skapas och sedan spinner andra skribenter vidare på temat, tror att det verkligen är så och det blir större och större. Därför viktigt att skriva att det enbart är en spekulation, uppgifter man inte vet med 100% säkerhet.
Citera
2022-11-03, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Ja detta är inget som har planerats i förväg. Någon av de misstänkta har flippat ut på Tove

Eftersom polisen tidigare har gått ut med att ingen har dödats i lägenheten, så får man anta att Tove dog någon annanstans - troligtvis på väg till eller vid fyndplatsen där kroppen hittades.

Vad exakt som har hänt i JJs lägenhet kommer kanske fram i FUP.

Har polisen gått ut med att ingen dödats i JJ:s lägenhet ?
Detta har jag totalt missat trots att jag tycker jag hängt med rätt bra sen Tove försvann
Citera
2022-11-03, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemmatant
Detta har jag totalt missat trots att jag tycker jag hängt med rätt bra sen Tove försvann

Jag har också lyckats missa denna uppgift!
Citera
2022-11-03, 12:12
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemmatant

Kommer inte ihåg om det var Aftonbladet-artikel men jag vet att detta har nämnts i media.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in