2022-11-03, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karoline76
Finns det förråd på vinden i huset? Tänkte om T tagits från lgh det hållet, upp på vinden och ner i en annan trappa eller ev brandtrappa.
Lägenheten är vinden. Det finns heller inga andra trappor. Kolla ritningen i sammanfattningen.
Citera
2022-11-03, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KukLuxLars
JJ ska ha gjort lumpen i israeliska försvarsmakten och jag undrar om man inte går igenom försvar mot förhörsmetoder med tanke på att kidnappning av israeliska soldater är något man ägnat sig åt både från palestinskt och libanesiskt håll.

Oavsett vad det praktiskt innebär tror jag JJ kan ha fått en bra uppfattning om vad en förhörsledare kan veta, vad det exakt är de kommer vilja få ut från en och allmänt få en känsla för vad som är själva kärnan i ett förhör.

Vad gäller MH tror jag hon drogs med i konflikten mellan JJ och TT som en buddy på JJ:s sida. JJ har ett rykte om sig att vara självupptagen och manipulativ, MH har en historia av depression, har hoppat av högstadiet, har säkert haft det svårt socialt. JJ lägger ner stor kraft och uppmärksamhet på MH och gör henne till sin vän. JJ har pga sin personlighet behov av tillgivna vänner som upplever att de inte har så stora sociala alternativ, MH blir självklart glad av att bli neddragen på fester o dyl av JJ.

När mordet sker tar JJ befälet. Hon får MH att förstå att hon är medskyldig, målar upp skräckscenarier över vad som kommer hända om MH fälls. Som alternativ till detta scenario förklarar JJ att om de bara får undan TT:s kropp snabbt och smidigt så "KAN" polisen inte fälla dem. JJ fortsätter att snickra ihop en kort, relativt enkel story som båda ska minnas. "Bara berätta den här, svara inte på några andra frågor". Detta drillas och repeteras genom hela morgonen. MH lugnas av de väldigt enkla instruktioner hon får. Hon håller sig till JJ:s instruktioner för de är de enda som kan få henne att känna sig säker.

I ett tidigare inlägg spekulerade en skribent ifall JJ hade gjorde värnplikten i Israel, nu skriver du att
hon ska ha gjort lumpen i israeliska försvarsmakten. Vet du det med säkerhet?
Citera
2022-11-03, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
I ett tidigare inlägg spekulerade en skribent ifall JJ hade gjorde värnplikten i Israel, nu skriver du att
hon ska ha gjort lumpen i israeliska försvarsmakten. Vet du det med säkerhet?

Nä jag misstog en trådsanning för en riktig sanning och sen sprang min hjärna iväg med mig. Skyller på min hjärna, inte mig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Umpalavemang
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/%C3%A5klagare-misstankarna-mot-h%C3%A4ktade-har-st%C3%A4rkts/ar-AA13Gwux?ocid=mailsignout&pc=U591&cvid=eb89a0bac00 34fbfa02c88a1947da1d4 Misstankarna mot de bägge häktade kvinnorna har stärkts och nästa vecka så ska obduktion av Toves kropp göras i Linköping för att fastställa dödsorsaken.

Kommer man att uppgradera brottsrubriceringen från människorov till mord?

Förmodligen:

” Åklagaren har nu fram till 17 november på sig att väcka åtal, och i nuläget planerar han att ändra brottsrubriceringen.
”De misstänkta kommer sannolikt att delges nya brottsmisstankar i förhör framöver. I god tid innan det är aktuellt med omhäktningsförhandling kommer jag ta ställning till om de ska begäras häktade för ytterligare brott eller för andra brott”, skriver Adam Rullman.”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9z3Mbl/misstankarna-starks-mot-kvinnorna-i-vetlanda
Citera
Medlem
euromixerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Tror också det. Någon som vet varför Tove’s snapchat fortfarande är aktiv? Man hittar henne när man söker på användarnamnet.

Vem ska in och stänga ner den tänkte du? Polisen eller kanske anhöriga som inte ens har lösenord?
Facebook vet jag att man kan göra om som en minnessida om man kontaktar Facebook och liknande, krävs väl lite bevis för att det ska ske.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleLiss
JJ ser ut som en typisk uppblåst brud som kan "snapa" för minsta lilla. Kollade hennes tiktoks och hon gör massa poseringar och twerkar rumpan och ser helt död ut i blicken. Säkert något svartsjukedrama vi inte vet så mycket om. Tjejer i den åldern kan bli riktigt otäcka, särskilt om de har någon kompanjon som är med på hela grejen.

Vart finner du hennes TikTok?
Citera
2022-11-03, 11:59
Medlem
Agent0037s avatar
En annan sak som jag tycker är märklig. Om man vill mörda någon, använder man då sin egen
lägenhet? Det verka för mig mer som ett bråk som spårat ur, än överlagt mord.
Citera
2022-11-03, 12:02
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radbean
Tror jag med, finns inget mordvapen
En fick nog hålla i henne medans den andre ströp tog nog några minuter

Om man gör något i ilska tycker jag det tar för lång tid med att strypa, ilskan borde släppa. Då blir det mer som överlagt mord. Om man dänger någon i huvudet tar någon sekund och går liksom inte ångra sig.
Citera
2022-11-03, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belloq
Av det jag sett så framstår inte MH som särskilt frikyrklig, även om hon var volontär på Erikshjälpen enligt en artikel från 2020. Men hennes pappa tycks fortfarande vara verksam.

https://www.sondaghelaveckan.se/?p=26992

(Inte för att det skulle betyda något för din egentliga poäng, men ändå.)

Jag kan bekräfta att hon varit volontär på Ehjälpen då jag själv är där. Vad menar du med hennes pappa?
Citera
2022-11-03, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleLiss
JJ ser ut som en typisk uppblåst brud som kan "snapa" för minsta lilla. Kollade hennes tiktoks och hon gör massa poseringar och twerkar rumpan och ser helt död ut i blicken. Säkert något svartsjukedrama vi inte vet så mycket om. Tjejer i den åldern kan bli riktigt otäcka, särskilt om de har någon kompanjon som är med på hela grejen.

Är du säker på att det är hon? Hittade en med samma namn som henne på TikTok men ganska snart visade det sig att det inte kan vara samma JJ som i tråden för den JJ jag fann på TikTok var från Dalarna och verkade mest festa med hockey-/EPA-killar med kepsen bak och fram. Ingenting som pekade på Vetlanda i hennes TikToks så antagligen en helt annan person.
Citera
2022-11-03, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bear7041
Jag kan bekräfta att hon varit volontär på Ehjälpen då jag själv är där. Vad menar du med hennes pappa?

Har för mig att hennes (adoptiv-)far är pastor inom pingstkyrkan och flyttade till Vetlanda från Malmöförsamlingen, men citera mig för Guds skull inte på det.
Citera
2022-11-03, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Umpalavemang
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/%C3%A5klagare-misstankarna-mot-h%C3%A4ktade-har-st%C3%A4rkts/ar-AA13Gwux?ocid=mailsignout&pc=U591&cvid=eb89a0bac00 34fbfa02c88a1947da1d4 Misstankarna mot de bägge häktade kvinnorna har stärkts och nästa vecka så ska obduktion av Toves kropp göras i Linköping för att fastställa dödsorsaken.

Kommer man att uppgradera brottsrubriceringen från människorov till mord?

Med största sannolikhet ja, antar att man vill vänta på obduktionen först ! Dom häktade sitter ju där dom sitter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in