2022-11-03, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raggmunkaren
Det är något med detta fall som är så otroligt märkligt! Om man enbart tittar på bilder av MGM, tex bilden där de poserar i skogen eller MHs senaste bild på instagram där de står framför bilen, så tycker jag att de slår mig som två helt ordinära tjejer. Speciellt JJ, en ganska alldaglig ridtjej. Inget speciellt liksom. Rent utseendemässigt tycker jag inte heller hon ser ut som någon som använder droger. Det var inte många år sedan jag själv var i den åldern, och tanken av att man skulle bråka med sin tjejkompis till den grad att något sånt här skulle kunna ske… det finns liksom inte på världskartan.

Det har ju spekulerats lite kring huruvida två tjejer rent fysiskt skulle klara att förflytta en död människa, men jag tycker snarare att det är det faktum att de ens lyckats hålla sig så pass samlade att de lyckats genomföra allt detta som är det sjuka? Och nu är det ju ändå så att allt pekar på att de två faktiskt har gjort detta, så att de kan sitta i veckor i häkte utan att bryta ihop? Vad är det som de tror ska hända, att kroppen aldrig skulle hittas och att de skulle släppas helt och hållet? Återigen, det var inte längesen jag och mina tjejkompisar var i denna åldern och kan säga att det är nog inte många som hade klarat av det. Det krävs verkligen att man är en iskall människa för att göra något sånt här. Sjukt märkligt alltihop.
Antagligen för att dom är psykopater, ena tjejen beskrivs ju som empatilös och kall så där har du ditt svar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
"– I god tid innan det är aktuellt med omhäktningsförhandling kommer jag ta ställning till om de ska begäras häktade för ytterligare brott eller för andra brott, säger han."
Expressen:

"”De misstänkta kommer sannolikt att delges nya brottsmisstankar i förhör framöver”, skriver Adam Rullman i en kommentar till nyhetsbyrån."
https://www.expressen.se/nyheter/sparen-i-skogen-efter-att-tove-hittats-dod-/

Nu blir ju inte obduktionen förrän nästa vecka, men det ser hoppfullt ut!
Skönt vi kämpar på också så kommer förhoppningsvis bra information ut. Det har varit så mycket olika uppgifter från media förut. Förmodligen för att polisen inte lämnat ut mycket information.
Citera
Medlem
Celestrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Men är det fastsrällt att den yngre tjej T letade efter på Nöjet var en av GM? I media har det tidigare framstått som att det inte var det.

Vet någon om T kom själv till Nöjet, eller med andra vänner? Pojkvännen var ju uppenbarligen inte med.
Om T kom själv- hade hon stämt träff med en kompisgäng på plats? Det är ju ganska ovanligt att man som ung tjej ger sig ut själv till ett ställe, unga tjejer är ju flockdjur.

Om hon kommer med/ möter upp sitt kompisgäng (dvs andra än GM), vad händer med dessa? När lämnar de Nöjet? Vad tänkte de om att T följer med JJ och MH, som hon inte umgåtts med på nåt år?
Det måste finnas fler personer som vet mer- vad exakt som hände på Nöjet, vad tjafset handlade om osv. Berätta!
Enl en uppgift i media (minns inte vilken) så var det MH hon letade efter. Hon kom dit ensam. Och detta tyder ju på att hon målmedvetet sökte just MH. Hon var orolig för henne. Men varför vet ingen så här långt.
Citera
2022-11-03, 11:16
Medlem
C.Ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raggmunkaren
Det är något med detta fall som är så otroligt märkligt! Om man enbart tittar på bilder av MGM, tex bilden där de poserar i skogen eller MHs senaste bild på instagram där de står framför bilen, så tycker jag att de slår mig som två helt ordinära tjejer. Speciellt JJ, en ganska alldaglig ridtjej. Inget speciellt liksom. Rent utseendemässigt tycker jag inte heller hon ser ut som någon som använder droger. Det var inte många år sedan jag själv var i den åldern, och tanken av att man skulle bråka med sin tjejkompis till den grad att något sånt här skulle kunna ske… det finns liksom inte på världskartan.

Det har ju spekulerats lite kring huruvida två tjejer rent fysiskt skulle klara att förflytta en död människa, men jag tycker snarare att det är det faktum att de ens lyckats hålla sig så pass samlade att de lyckats genomföra allt detta som är det sjuka? Och nu är det ju ändå så att allt pekar på att de två faktiskt har gjort detta, så att de kan sitta i veckor i häkte utan att bryta ihop? Vad är det som de tror ska hända, att kroppen aldrig skulle hittas och att de skulle släppas helt och hållet? Återigen, det var inte längesen jag och mina tjejkompisar var i denna åldern och kan säga att det är nog inte många som hade klarat av det. Det krävs verkligen att man är en iskall människa för att göra något sånt här. Sjukt märkligt alltihop.

Jag kände helt tvärtom när jag tittade på JJ dom första gångerna på bild.
Tyckte jag såg direkt i ögonen att hon inte har alla hästar i stallet.
Citera
2022-11-03, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johann78
Dråp används ibland för dödande utan uppsåt men även dråp är normalt sett avsiktligt. Ett oavsiktligt dödande rubriceras som "vållande till annans död".

En tydlig skillnad är hur planerat det är. Ett väl planlagt mord är just ett mord. Att slå tillbaka i affekt kan beroende på omständigheter rubriceras som dråp.

Åklagarmyndigheten beskriver det så här:

Exakt, men det krävs någon form av uppsåt (ej oavsiktligt). Dråp är "lindrigt mord", men eftersom det känns osmakligt att prata om ett mord av "ringa" grad så används beteckningen dråp.

Alla brott har ju en straffskala som är avsedd att fånga upp de tänkbara företeelserna som kan förekomma. Alla brott som finns kan ju faktiskt vara olika allvarligare. I 22 kap. 6 c § av BrB finns exempelvis brottet "Olovlig kärnsprängning". Det är klart att det alltid är mindre bra att bränna av en atombomb. Men om vi har två personer som dragit av varsin atombomb, en av dem drog av en taktisk bomb (mindre) i övre norrland och den andra en konventionell atombomb i Malmö, så bör den sistnämnda dömas till hårdare straff enligt proportionalitetsprincipen.

Ett annat brott är "folkmord". Klart det är skillnad om man dödar två miljoner eller en by på 100 pers.

Men kan man prata om "lindrigt fall av olovlig kärnspräning"? "Lindrigt folkmord"? Nej, det tar ju emot. Men samtidigt har brottet olovlig kärnsprängning ett allvarligare steg som resulterar i att det blir fråga om "grov" olovlig kärnspräning. Problemet med att begreppen blandas ihop illustreras av att man kan vara helt säker på -- att om frågan någon gång skulle prövas -- så skulle blaskorna få spader om någon drog av en taktisk atombomb uppe i ödemarken i Norrland "men tingsrätten i Luleå tyckte inte ens att brottet var grovt". Man hör samma resonemang vid övergrepp mot barn, med invändningar mot brott som inte betecknas som ett "grovt" fall. Vissa brott är ju alltid extremt grova, men en brottslig handling måste ju inte vara ett grovt fall av just det brottet. Typ lindrigt mord/dråp.
Senast redigerad av Mess11 2022-11-03 kl. 11:20.
Citera
Medlem
ellaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Det var inte JJ som Tove letade efter, hon letade efter en vän som hon var orolig för. Vem vännen är har inte framkommit.

Uppgiften löd att hon 1. var orolig och 2. att hon letade efter någon. Och det har faktiskt framkommit, då SVT-reporter igårkväll uppgav att hon letade efter ”de misstänkta kvinnorna”.

Då känns det rimligt att det var JJ hon letade efter, samt att ”orolig” i sammanhanget lika gärna skulle kunna vara en beskrivning på hennes sinnestillstånd och betyda ”upprörd” snarare än ”orolig för någon”.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Nu när jag kollade in alla kartorna så frågar jag mig:
Hur i h-e hittade de dit?
Välbekanta trakter nära JJs hem. Marker som hon garanterat besökt och ridit i flera gånger tidigare.

Det här måste vara varje mördares dilemma. Du står där med en kropp och behöver någon oländig terräng att göra av den med. Du kan

1, Välja en plats som du sedan tidigare vet är öde och sällan besöks. Med nackdelen att det går att ta reda på vilka platser du känner till och söka där.
2, Leta rätt på en bra plats på kartan. Alla moderna kartor för dock med sig att du lämnar elektroniska spår för var på kartan som du letat.
3, Dra till någon för dig helt okänd plats. Med risk att det ligger en stuga med morgonpigg pensionär runt hörnet.

De flesta verkar landa i (1). Med fördelen för utredare att polisen i nio fall av tio hittar kroppen på en plats som sedan tidigare är känd av mördaren.
Senast redigerad av johann78 2022-11-03 kl. 11:31.
Citera
2022-11-03, 11:18
Avstängd
Jagduvidoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av myday1997
Det faller ju på att JJ och TTs mobiler gjort samma resa till McDonalds kl 03.00, och att JJ sagt att TT cyklade hem kl 02.30
Kan hon ha glömt telefonen? Cyklat hem och blivit bragd om livet. Nae kanske inte men tills allt kommer fram är det mycket man inte förstår. Även om Tove låg död när JJ åker till mcd gör mig ändå frågande varför hon tar med sig telefonen isf. Och att kunna hålla masken inför grannen och sedan hur dom fått ut kroppen då lgn med dess dunsar är enda lämpliga brottsplats för tillfället.
Citera
2022-11-03, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemmatant
Jag menar ”hur många gånger ”under förhör kan man ändra sin version utan att inte bara tappa i trovärdighet utan även att detta kan användas som ”ytterligare” bevis ?
I teorin är det vad du säger under rättegången som räknas. Oavsett vad du tidigare har sagt i förhör. Men i verkligheten så är det klart att även det spelar roll.

Du behöver ju dock inte säga någonting. En klassiker bland gängkriminella är ju att knipa käft helt för att sedan under rättegången anpassa sin historia efter vad som står i FUP.
Citera
Avstängd
Jagduvidoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogslugnet
Polisen har sökt i området tidigare, men inte på den exakta platsen där hon nu hittades. Detta framkom på presskonferensen igår kväll.
Har väl börjat lukta
Citera
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ricardos
Håller med polisen har varit sparsam med information också sade dom igår. Dom har tystnadsplikt. Tyvärr så har det lett till mycket
spekulationer också eftersom polisen har varit sparsam än så länge med information. Nu har dom iallafall sagt att hon hittades död. Inte vad som är orsaken. Jag har trott det från dag 1 att hon blev mördad.

Jag är övertygad om att polisen inte har trott att T*ove har levt, iaf inte efter de första inledande dygnen. Men de kan vara så att ma inte har haft på fötterna för något som tyder på mord, rent tekniskt.

Min tro är att eftersom man har tagit till alla resurser man har haft väldigt tidigt, har det funnits ett allvarligt indicium redan från anmälan om försvinnandet.

- det kan ha varit något i det sista telefonsamtalet
- det kan ha varit något som T*ove har sagt till någon under kvällen eller som någon vetat om innan. Jag vill fortfarande veta om det stämmer att det som någon i tråden skrev igår; att tjejen som var på förfesten hos JJ var den som T*ove eftersökt på kvällen på baren?
Någon skrev att hon gick hem i förtid, någon annan skrev att hon gick samtidigt hem när de andra lämnade baren. Den tjejen kan ha varit orolig själv av någon anledning. Har hon hört något, eller är det henne T*ove är orolig för?
- det kan ha säkrats meddelanden av allvarlig karäktaär, typ lite av hotkaraktär eller annat som tyder på att något ska göras upp
- grannens vittnesmål är väldigt viktigt. En enorm tur att de var flera, att de agerade och att de faktiskt också körde JJ till McD.
Det ger ju en tidsstämpel, för våld, kanske t o m en dödstidpunkt beroende på vad dödsorsken är. Då kan denna tidpunkt vara avgörande för tjejernas alibi (men det bir en senar fråga alltså).

Bar för att ta några exempel.
Citera
2022-11-03, 11:20
Medlem
euromixerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johann78
I teorin är det vad du säger under rättegången som räknas. Oavsett vad du tidigare har sagt i förhör. Men i verkligheten så är det klart att även det spelar roll.

Du behöver ju dock inte säga någonting. En klassiker bland gängkriminella är ju att knipa käft helt för att sedan under rättegången anpassa sin historia efter vad som står i FUP.

Ja det är inte alls ovanligt, de finns ju de fallen där folk i princip har erkänt mord eller annat brott, sen har de tagit tillbaka det under själva rättegången och det har slutat med att de har blivit friade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in