Citat:
Ursprungligen postat av
sebastianlarsson2
Det beror ju på. Givet status quo är det självklart exakt såhär. För även om 90% av kostnaden för "produktion" går till ren luft snarare än faktisk produktion så är det exakt lika mycket en kostnad som alla andra kostnader.
Skulle inte du kunna starta ett företag som producerar bostäder då och skippar luften. Då kan du ju sälja dom för 10% av vad konkurrenterna kan.
Jag garanterar att du skulle göra stor succé.
(Fast man undrar ju lite på vad de här 90% luft är för oss andra. Kanske material och arbete. sebastianlarsson2's kunder kanske bara får en ritning i handen och ett käckt "Här är huset").
Citat:
Ursprungligen postat av
sebastianlarsson2
Så kallade bolånetorskar (låt oss definiera det som människor var bostadstillgång+hävstång övergår 100% av net worth) sitter ju i en rejäl kognitiv kläm
Hur många kan det här röra sig om i Sverige? 20 personer?
Citat:
Ursprungligen postat av
sebastianlarsson2
eftersom de flesta av dem å ena sidan försöker hävda att de inte gillar kommunism, å andra sidan måste heja på svensk kommunism för att inte eliminera kostnaden för "produktion".
Jag tror i sig att de 20 kanske tänker mer på Sovjet när du talar om kommunism. Men du har en poäng i att en majoritet i landet hejar på "kommunism". Iaf om vi räknar in Hyresregleringen där. Det verkar bara vara C och L som vill avveckla den. Alla andra gillar den typen av kommunism.
Citat:
Ursprungligen postat av
sebastianlarsson2
Annorlunda förklarat, då det kanske fortfarande existerar människor som lyssnar för mycket på public service och inte begriper detta, så finns det inte en utan två vägar vi når nya transaktioner från det här läget:
1) Som du är inne på, att köpare får råd att betala kostnaderna
2) Att kostnaderna går ned
1) verkar vara det som gäller idag. Det är bara de som bor i Hyresreglerade HR som kan smita undan det.
Ang 2) så har jag frågat om det då och då under åren. Men svaren på vilka kostnader som kan sparas in är ungefär tomma mängden.
Många fantiserar om att det ska kunna bli billigare, men när det går till att konkretisera finns inget. Allt var bara fantasier.